Урок Тема уроку. Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні (повторення й поглиблення). Велика буква та лапки у власних назвах.

Про матеріал

Головоломка нового покоління "кроссенс", метод "Ажурна пилка", робота із цікавими малюнками-схемами, ігри "Ерудит", "Сховані слова", робота із картою діалектів, гастрономічною картою , складання віршів з іменниками- далеко не весь арсенал, який вчитель використав при складанні конспекту "Іменники загальні і власні назви". Ці цікавинки допоможуть активізувати пізнавальну діяльність учнів, зроблять урок цікавим.

Перегляд файлу

Тема уроку. Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні (повторення й поглиблення). Велика буква та лапки у  власних назвах. 

Мета уроку: 

навчальна:поглибити знання учнів про іменник як самостійну частину мови, його значення та морфологічні ознаки, повторити відомості про іменники, що означають назви істот та неістот, загальні та власні назви, дати поняття про конкретні та абстрактні іменники, формувати вміння їх розрізняти;

розвивальна: розвивати культуру усного та писемного мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності;

виховна: виховувати любов до рідного слова, любов до рідного краю, до України. 

Тип уроку:  урок повторення  набутих знань​ 

Дидактичне забезпечення: роздатковий матеріал, опорні таблиці, підручник «Українська мова» О.В.Заболотний, В.В.Заболотній – К.,2015.  ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент. Налаштування учнів на урок  

Ти синім небом дивишся на мене, Щоб я, бува, душею не зачах. В моїх ночах — тополь свічки зелені, В моїх ночах, в задуманих очах. В моєму щасті твого щастя зливи, В моїй крові пожар твоїх калин.

З твоїх давнин на плечах вітер сивий, Гіркий, печальний вітер, мов полин. ...Дивлюсь вперед. І бачу попереду, Себе з тобою бачу назавжди.

Грицько Чубай

-         Діти, до вашої уваги кроссенс*, на якому  всі світлини об’єднані  єдиним поняттям ( Україна).

                                                                                                  Дівчина,    сум,    прапор,    голуб,    постаті,

символи, історія, герб - це іменники.

-         На які питання відповідають вказані слова? ( хто? - істоти, що? - неістоти) II. Оголошення мети епіграфа уроку і робота з ним, запис теми.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Ознайомлення з епіграфом

Виписати з першої строфи іменники, вказуючи рід, число, відмінок.

2. Лінгвістичне дослідження. 

Метод “Ажурна пилка”

Робота в групах. Кожна група отримує теоретичний матеріал, схему, ознайомлюється з інформацією: вивчає, обговорює, обирає спікера, який поділиться  опрацьованим матеріалом з  іншою групою. 

___________________

Кроссенс* – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає  «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд». Примітка. По черзі кожен учасник має за визначений викладачем час якісно і в повному обсязі донести отриману раніше інформацію до членів інших груп та сприйняти нову інформацію від представників інших груп.І група “Назви істот та неістот”

ІІ група “Загальні та власні назви”

ІІІгрупа “Конкретні та абстрактні іменники”

Робота з опорними  схемами

Теоретичний матеріал для І групи

У системі лексико-граматичних категорій іменника виділяють назви істот і неістот. Іменники, що відповідають на питання хто?, об’єднуються в групу назв істот.

Сюди належать:

      назви людей:    батько, мати, брат, бабуся, учитель,

журналіст, програміст,першокласник, студент,

      назви тварин: собака, корова, ведмідь, чапля, півень, гуска, синиця, снігур, 

      назви міфологічних істот:   лісовик, водяник, домовик, русалка, відьма, змій,

Нептун, Берегиня;

      назви померлих людей:    мрець, небіжчик, покійник;

      назви карт, шахових фігур:      валет, король, ферзь, кінь, пішак.

Решта іменників відповідає на питання що? й становить групу назв неістот. Сюди відносять назви неживих предметів, явищ природи, рослинного світу, опредмечені дії чи ознаки, абстрактні поняття: комп’ютер, завод, місто, ім’я, злива, сніг, вітер, береза, тюльпан.

Увага! Граматичне значення істоти /неістоти не цілком збігається з поняттям живого /неживого в природі.http://subject.com.ua/lesson/mova/6klas_1/47.htm  l Теоретичний матеріал для ІІ групи

Іменники загальні і власні За своїм смисловим значенням і граматичними властивостями іменники поділяються на дві групи: загальні і власні. 

Переважну більшість у мові становлять загальні іменники, що означають узагальнені назви однорідних предметів, — назви, спільні для ряду однотипних предметів, істот, явищ, понять: книжка, учень, місто, виставка, сад, море, блискавка, природа, бадьорість тощо. 

Значно меншу групу становлять в л а с н і іменники, що означають індивідуальні назви одного з ряду однотипних предметів.

 До власних назв належать:

- імена, прізвища, псевдоніми, прізвиська: Катерина, Василь, Ярослав Мудрий, Михайло Коцюбинський, Леся Українка, Архімед, Цицерон; 

- прізвиська тварин: Рябко, Барбос, Мурчик, Білий Бім Чорне Вухо;

- назви країн, держав, міст, сіл, гір, морів, озер, річок: Європа, Азія, Україна, Придніпров’я, Кривий Ріг, острів Земля Принца Карла, село Рясне, Південнокитайське море, Дніпро, Ла-Манш;

- назви книг, журналів, газет: драма «Лісова пісня», журнал «Сучасність», газета «Факти»;

- назви заводів, фабрик, пароплавів: завод «Більшовик», фабрика «Рошен», пароплав «Одеса»;

- назви організацій, установ, історичних подій, свят, почесні звання, найвищі посади: Рада Безпеки, Верховна Рада, Стародавня Греція, Перша світова війна, Прем’єр-міністр, Президент України;

 - релігійні поняття: Матір Божа, Біблія. Власні імена пишуться з великої літери, мають тільки однину (Київ, Харків) або тільки множину (Карпати, Чернівці). 

Іноді прізвища та імена людей, коли вони служать для узагальненого означення цілого класу однорідних осіб, предметів і явищ, переходять до категорії загальних іменників: геркулес, дизель, кольт, браунінг, рентген, маузер, реглан, силует, донжуан. 

Загальні іменники, виступаючи в мові у значенні індивідуальних назв, переходять у власні іменники: Захід (країни Західної Європи), планета Земля, Леонід Буряк, село Вишеньки. Часто тільки з контексту можна визначити, яким є іменник — власним чи загальним. 

Теоретичний матеріал для ІІІ групи Конкретні й абстрактні іменники

Конкретні іменники називають предмети, явища, які пізнаються органами чуття людини (книга, олівець, нога, вітер, цукор, зоря).

До абстрактних належать іменники, що називають поняття, властивості й ознаки, явища, почуття, одиниці міри та ваги, які не мають конкретного предметного значення (інтеграл, дифузія, націоналізм, хоробрість, жовтизна, кохання, гнів, тонна, грам, вольт).

 

 

3. Гра “Ерудит”

За певний час (3-5 хв.) учні добирають якнайбільше іменників на позначення таких назв:

ІСТОТ - люди за фахом, спеціальністю ( столяр, вчитель, будівельник); за місцем проживання ( гайсинчани, волиняни, вінниччани); за національністю ( українець, білорус, вірменин); за зовнішньою чи внутрішньою ознакою ( бідолаха, малюк, активіст); назви тварин ( ведмідь, вовк, кролик); назви птахів ( сойка, соловей); НЕІСТОТ - речовини ( фарба, смола, лак); рослини ( барвінок, чорнобривці); явища природи ( дощ, сльота, гроза).

4. Гра “Сховані слова” Робота в  парах.

Завдання: кожна команда отримує карти України різного спрямування і за визначений учителем час виписує до зошита власні та загальні іменники. Скласти речення із власним та загальним іменником (на вибір) Виграє пара, яка виписала найбільшу кількість іменників. 

.

ІV. Систематизація і узагальнення знань. 

1.Творче спостереження з елементами аналізу.

 Виразно прочитати речення. Назвати власні назви, поєднавши їх із загальними назвами. Пояснити значення виділених слів. Усно визначте синтаксичну роль іменників у другому реченні.

Наприклад: Михайло Поташ - художник

 Молодий львівський художник Михайло Присташ створив серію авторських малюнків «20 відомих українців», де зобразив двадцять діячів української культури та історії в сучасних образах.

На новітніх портретах – класики української літератури Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Микола Гоголь, Марко Вовчок, Іван Котляревський, Василь Стус, філософ і мислитель Григорій Сковорода, перший президент нашої держави Михайло Грушевський, суперечливий Степан Бандера, «культуртрегери» Ярослав Мудрий та Іван Мазепа та інші. 

 За задумом проекту, ці образи – як «заміна бронзовим пам’ятникам, натяк на те, що всі вони були живими, справжніми, такими ж як ми. Вони любили, творили, сумнівались, помилялись і знову рухались вперед. Це робить їх зрозумілими на емоційному рівні». Допоміг визначитися з іменами письменників, політичних та громадських діячів рейтинг телеканалу «Інтер», який у 2007-2008 роках організував проект «Великі українці». Хоча проект стартував ще до Євромайдану, події кін. 2013-го – поч. 2014 рр. актуалізували потребу в «нових іменах», новому погляді на історію України та оновлені й близькі сучасним українцям образи відомих діячів.

 

 

 Словникова робота.

Культуртре́гер (нім . Kulturträger букв. — носій культури) — освітянин, учитель, цивілізатор,         місіоне    р,       людина,      яка    працює       для           взаємопроникнення       і взаємозбагачення культур. Іноді використовується в іронічному сенсі.

Є́ вромайда́н (також Є́ врореволю́ ція[23 ], Революція гідності[24 ][25 ]) — національно-патріотичні[26 ][27][28 ][29 ] протестні акції в Україн і, передусім, проти корупції[30 ][31], свавілля правоохоронних органів та сил спецпризначення, а також на підтримку європейського вектора зовнішньої політики України.

2. Розподільний диктант

Розподіліть іменники на дві колонки: конкретні чи абстрактні назви.

Примітка: якщо правильно розхподілите, то отримаєте першу частину прислів'я , підкресливши першу літеру у кожному слові...., як соловей без гнізда.

Кількість, крик, лінь, людина, здобуток, здоровань, лимон, гнів, жовтизна, ойкання, озноб, книга, малина, терпіння, вміння, образ, береза, слава, кількість, азбука.

Відповідь: Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.

Конкретні  назви

Абстрактні назви

хлопець

крик

людина

лінь

здоровань

здобуток

лимон

гнів

книга

жовтизна

малина

ойкання

образ

озноб

береза

терпіння

азбука

вміння

 

слава

 

кількість

 

3. Гра “Редактор”

Переписати, виправивши, де потрібно , помилки. Пояснити свій вибір.

Журнал “пізнайко”, барвінок, дядько Тарас, село Нижня кропивна, корабель “Арсенал”, ріка Дніпро, Ярослав мудрий, президент України, ровесник Іванка, фонтан “Рошен”, середня школа.

4 “Мікрофон””

-         З якими поняттями ви познайомилися на уроці?

-         - Які слова належать до власних назв?

-         У  чому полягає різниця між  назвами істот та неістот?

V. Рефлексія

    


Поетична хвилика “А ти вмієш?” Завдання: скласти чотиривірш з одних іменників. 

Зразок:

Стіл. Стілець. Комп’ютер. Миша.

Кіт. Вікно. Фіранки. Тиша.

Чашка. Кава.Стук. Години.

Комарі. Укус. Судини.  http://litclub.org.ua/texts/show/11912 /

 

Світанок. Кава. Дощ. До школи.

Уроки. Сміх. Перерва. Друзі.

Обід. Футбол. Підтримка. Голи.

Уроки. ЗНО. Лиш крок - у вузі) Наталія Немировська

     Асоціації-підказки

- Що об’єднує світлини на колажі? Чому правопис іменників відрізняється? ( І варіант: Тарас Шевченко - це великий Кобзар, кобзар, книга “Кобзар” Т.Г.Шевченка; ІІ варіант - сузір'я Велика Ведмедиця, велика ведмедиця (розмір), клініка “Велика Ведмедиця”)

 

VІ. Домашнє завдання.

     Виконати вправу 202( ст. 84)

     Вивчити теоретичний матеріал на ст. 80, 82-83

     Виписати власні назви із місцевих газет. Скласти з двома ( на вибір) речення, здійснивши синтаксичний розбір речень.

 

 

Автор : Наталія Немировська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.          

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Хоменко Людмила Никанорівна
    Як завжди - по-сучасному і цікаво.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Похилько Лілія Віталіївна
    Дякуємо, що ділитесь такими гарними ідеями та уроками!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
4 липня 2018
Переглядів
12278
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку