18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок на тему " Рідний край на території України"

Про матеріал

Дати дітям відомості про розташування місцевості, де вони проживають, на карті України, особливості її рельєфу; закріпити знання про сусідні держави України; навчати визначити розміщення області, в якій проживаємо, на карті природних зон України. Ознайомити з минулим нашої області, району та села. Розвивати спостережливість, пам'ять, увагу. Виховувати любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Конспект уроку з предмету «Я і Україна» 4 клас

 

Тема. Рідний край на території України

Мета. Дати дітям відомості про розташування місцевості, де вони проживають, на карті України, особливості її рельєфу; закріпити знання про сусідні держави України; навчати визначати розміщення області, в якій проживаємо, на карті природних зон України. Ознайомити з минулим нашої області, району та села. Розвивати спостережливість, пам'ять, увагу. Виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: Карта України (фізична і природних зон), карта Хмельницької області, карта Кам’янець - Подільського району, історичні книги «Хмельниччина», «Край Кам’янецький», «Оринин»; малюнки із зображенням: Богдана Хмельницького, Устима Кармелюка, Кам’янець – Подільської фортеці, Меджибізької фортеці, контурна карта України.

Тип уроку: урок – подорож

 

                                               Хід уроку

 

І. Організація класу.

- Доброго дна, діти. Сідайте зручніше. Розпочинаємо наш урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда за змістом вірша.

Із Поділля коріння моє,

Українського чесного роду.

Буг Південний водицю дає.

Захищають діброви в негоду.

Щире сонце всміхається там,

Де лишилася батьківська хата,

І дитинство моє, як бальзам,

І трава на лугах не примята.

Рідний край нам наснагу дає,

Пломінь серця, характер і вміння.

Із Поділля коріння моє, -

Що я значу без того коріння?!

                                          Олена Грибник

  • Як ви розумієте слова цього вірша?
  • Про що розповідається в ньому?

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ «Твій рідний край», з якого дізнаємося про розташування нашого краю на карті України, про те, які у нас особливості погоди; який рослинний і тваринний світ у нашій місцевості.

А тема сьогоднішнього уроку: «Рідний край на території України». Ми поговоримо про край, де ми проживаємо, про нашу область, район та село. Запишемо тему уроку у зошит.

Сьогоднішній урок пройде у незвичній формі. Уявімо собі, що ми трохи часу (декілька місяців або й років) проживали в іншій країні, наприклад – в Італії. А тепер хочемо приїхати додому. Отже, наш урок пройде у формі подорожі.

В нашому класі парти складені у три ряди. Всі три ряди разом – це буде наша Україна.

1 – й ряд – це будуть жителі міста Хмельницького та області.

2 – й ряд – жителі міста Камянець – Подільського та району.

3 – й ряд – жителі села Оринин.

Подорожуючи в рідний край, ми будемо потрапляти в ці міста. І тоді жителі цих міст і села розкажуть щось цікаве про своє поселення.

В зошити будемо записувати кожну нашу зупинку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  • Щоб потрапити до рідної домівки, треба пригадати домашню адресу:

                                                      Україна

                                          Хмельницька область

                                   Камянець – Подільський район

                                                  село Оринин

  • Насамперед ми повинні повернутись у країну – Україну.

 

1 – ша зупинка – країна – Україна

Пригадаємо, що ми знаємо про нашу країну. (робота з фізичною картою України)

1 уч.

Україна – самостійна, незалежна держава. Вона знаходиться на материку Євразія, у його Європейській частині.

За площею – Україна найбільша серед країн Європи.

 

2 уч.

Сусідами України є такі держави: Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова.

3 уч.

Столицею України є місто – Київ.

Державними символами України є: Державний герб – тризуб, Державний прапор синьо-жовтого кольору, Державний гімн – пісня «Ще не вмерла Україна».

4 уч.

Найбільша річка України – Дніпро, що протікає через місто Київ. Біля України розташовані моря – Чорне і Азовське.

5 уч.

На заході України простяглись Карпатські гори. Найвища гора – Говерла, її висота 2061м.

Колись Україні належали ще Кримські гори, що знаходяться на Кримському півострові. Найвища гора – Роман-Кош, висотою 1545м.

6 уч.

Територія України поділена на 24 області. Отже, ми прибули на Україну, в місто Київ. Так в зошити і запишемо. Вирушаємо далі.

 

2 –га зупинка – область – Хмельницька. (Вчитель показує на карті України відстань від Києва до Хмельницького, Хмельницьку область).

1 уч.

Багато поселень виросло протягом віків на схилах річки Південний Буг. І одне з найбільших – місто Хмельницький, нині це обласний центр.

Перші документальні згадки про місто зявилися наприкінці ХV століття.

2 уч.

Під час визвольної війни (1648 – 1654рр) навколо міста, на той час воно називалося Проскурів, точилися запеклі бої з польською шляхтою. Великий полководець Богдан Хмельницький зібрав військо і пішов боротися за місто.

У 1954 році на честь видатного полководця Богдана Хмельницького місто з Проскурова перейменовано на Хмельницький.

(показати малюнок Б. Хмельницького)

3 уч.

Сьогодні в місті Хмельницькому є багато: підприємств, навчальних закладів, бібліотек, магазинів, дитячих садочків, лікувальних закладів.

4 уч.

Хмельницька область межує з такими областями: Вінницька, Житомирська, Рівненська, Тернопільська, Івано-Франківська, Чернівецька.

Хмельницька область розташована в лісостеповій зоні України.

5 уч.

На території Хмельницької області є: Меджибізька та Камянець-Подільська фортеці. А також – багато печер, скель, лісів, фортечних мурів, храмів.

6 уч.

На Хмельниччині є ціле місто, яке можна назвати містом-легендою – це Камянець-Поділький. Це місто є нашим районним центром. А взагалі територія Хмельницької області поділена на 20 районів.

Вчитель.

Ми ознайомилися з містом Хмельницьким, областю. Запишемо в зошит, в якому місті ми побували. Рухаємося далі до нашого району.

 

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три! Чотири! Нахилились,

Із струмочка гарно вмились.

Пять! Шість! Всі веселі,

Крутимось на каруселі.

Сім! Вісім! В поїзд сіли,

Ніжками затупотіли.

Девять! Десять! Відпочили,

І за парти дружно сіли.

 

3-тя зупинка – район – Камянець-Подільський. (Вчитель показує на карті відстань від м. Хмельницького до Камянець-Подільського, Камянець-Подільський район)

1уч.

Камянець-Подільський – одне з найстародавніших міст Поділля. Воно є нашим районним центром. Камянець-Подільський район утворено в березні 1923 року.

2 уч.

Є тут православні й католицькі храми, є навіть мусульманський мінарет. А також понад 60 історико-архітектурних пам’яток, серед яких особливе місце належить фортеці з її численними вежами, з кам’яним (або ще його називають Турецьким) мостом, який з’єднує фортецю і старе місто.

3 уч.

Старе місто омиває річка Смотрич.

Стара фортеця – то справді дивовижний комплекс споруд, що формувався упродовж тривалого часу – від ХІІІ до ХVІІІ століття.

4 уч.

У ХVІІІ столітті в підземеллі фортеці ув’язнювали повстанців-гайдамаків, які виступали проти панського гніту. Тричі тут був ув’язнений ватажок селянського руху на Поділлі – Устим Кармелюк. (показати малюнок)

5 уч.

 У 1928 році фортеця була оголошена історико-культурним заповідником.

У старому місті є : камяні мури, вежі, Руська брама, Польська брама, Замковий міст. Усім цим спорудам сотні літ.

6 уч.

На території Камянець-Подільського району розташовані природні заказники:

  • «Кармелюкова гора» - поблизу с. Привороття Друге. Саме тут, у печері на верхівці гори, Устим Кармелюк зі своїми побратимами мав схованку.
  • «Совий яр» - що знаходиться неподалік с. Вихватнівці. Назва заказника така, бо там колись водилося багато сов.

7 уч.

  • заказник «Чапля», що розташований поблизу с. Демшин. Тут поєднуються лісові,  степові угрупування рослин. А ще тут колись було багато сірих чапель.
  • заказник «Товтра Вербецька» розташований між полями біля сіл Вербка та Нігин. Це неповторні гостроверхі горби, які витягнулися перпендикулярно до основної Товтрової гряди.

8 уч.

На Кам’янеччині є також цікаві природні памятки краю.

-«Атлантида» - гіпсова печера, яка знаходиться біля с. Завалля.

-«Смотрицький каньйон» проходить через місто Кам’янець-Подільський біля річки Смотрич.

-«Бакотська затока», що знаходиться біля сіл Гораївка та Колодіївка.

Вчитель.

Ми ознайомилися з містом Кам’янець- Подільський, з визначними місцями, що знаходяться на території Кам’янець-Подільського району. Запишемо в зашит назву міста, яке є нашим районним центром. Рухаємося далі.

 

4-та зупинка – село Оринин.

1 уч.

Село Оринин розташоване у великому природному видолинку та горбах по обидва береги річки Жванчик. Село знаходиться на відстані 27 кілометрів від районного центру – міста Камянець-Подільського.

2 уч.

Через Оринин проходить автомобільна дорога, яка з’єднує м. Камянець-Подільський з обласними центрами м. Тернопіль, м. Львів, м. Івано-Франківськ; та з містами інших країн (Польща).

До складу Орининської сільської ради входять три села: Оринин, Ріпенці, Теклівка.

3 уч.

Вперше Оринин згадується в архівних документах за 1474 рік.

Назва села походить від першої поселенки – жінки Орини, яка переселилася з Карпат і перша побудувалась на території Оринина.

4 уч.

А ще ми знаємо легенду, в якій розповідається про те, як жорстокий володар кинув дівчину Орину в темницю. За те, що вона не підкорялася володарю. Народ вигнав володаря з села, а на честь дівчини назвали село – Оринином.

5 уч.

На сьогоднішній день на території села діють дві школи, дитячий садок, школа мистецтв, ветлікарня. Комбінат комунальних послуг, аптеки, районна лікарня №2. Також на території нашого села діють приватні підприємства з обмеженою відповідальністю.

Отже, запишемо нашу останню зупинку, куди ми і збиралися потрапити на початку уроку – це село Оринин.

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Ось і закінчилася наша подорож. Ми прибули до нашого рідного села. Давайте згадаємо про що ми сьогодні говорили на уроці.

 

  1. Відповіді на запитання.

- У якій країні мми проживаємо?

- Яке місто є столицею України?

- Яка назва нашої області?

- З якими областями межує наша область?

- У якій природній зоні розташована наша область?

- Яке місто є центром нашого району?

- Як називається наше рідне село?

- які сусідні села є навколо Оринина?

 

2. Робота з контурною картою України. (Зобразити територію України,  позначити Хмельницьку область).

 

VІ. Підсумок уроку.

  1. Слово вчителя.

Рідна земля… Рідна… Вона кличе своїх дітей додому, до всього рідного і близького, до теплого і ніжного. Будучи далеко від дому, людина завжди думає про рідну домівку, про близьких і просто друзів, про пахощі весни і морозну свіжість, про подих вітру серед літа і теплий дощ восени.

То ж і ви, діти, як виростете, де б ви не були, куди б вас не занесла доля – завжди пам’ятайте рідну хату, рідний край, де ви народились, виросли. Де ступили свій перший крок, вимовили перше слово.

 

  1. Колективне виконання пісні «Хата моя»

До світла тягнеться душа,

Немов до сонечка дитина.

І тихо, тихо пісня лине

І серце сум не полиша.

Дівчам по стежці я біжу,

Десь у садочку рідна хата

На щастя і тепло багата

Я спогад в серці бережу.

        Приспів

Хата моя, рідна хата моя,

Рута-мята, хрещатий барвінок.

Найрідніша земля. Там, де виросла я,

Де моя пролягала стежина.

 

Матуся пісню заспіва,

Неначе сонечко засяє.

Нічого кращого не знаю,

Як мудрі і прості слова.

 

Намисто зоряне сплету

І у садочку заблукаю,

Де спати сонечко лягає

Свою стежину я знайду.

 

(проказати)

Рідна моя хата,

Дитинство, скупане в любистку.

Солов’їні світанки, сповнені тепла і ніжності,

Місце, де мене завжди люблять і чекають.

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 грудня 2018
Переглядів
1700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку