Урок на тему:"Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя та вагомості (за поемою «Давня казка» Лесі Українки)"

Про матеріал

Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя та вагомості (за поемою «Давня казка» Лесі Українки)

Мета: з'ясувати основні мотиви, що звучать у творі; показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові; розкрити високі моральні риси народного співця; розвивати вміння по образного аналізу героїв поеми, діалогічне мовлення, навички роботи із літературним матеріалом; удосконалювати вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання; працювати над розвитком творчого потенціалу; виховувати в учнів громадянську позицію, високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.

Методи та прийоми: слово вчителя, прийом «Оживи світлину», «Асоціативний кущ», робота з епіграфом, бесіда (репродуктивна), інформаційне гроно дослідницького характеру, гра «Літературний батл», перегляд відеокліпу «Грає мандоліна», інтерактивна вправа «Займи позицію», метод «Незакінчені речення», цитатна характеристика.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

ТЛ: ліро-епічна поема.

МЗ: з образотворчим мистецтвом, географією, історією України.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, презентація, музичний супровід, мультимедійний проектор.

Перегляд файлу

    8 –  клас                                           Урок №                         Дата_____________

Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя та вагомості (за поемою «Давня казка» Лесі Українки)

Мета: з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі; показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові; розкрити високі моральні риси народного співця; розвивати вміння по образного аналізу героїв поеми, діалогічне мовлення, навички роботи із літературним матеріалом; удосконалювати вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання; працювати над розвитком творчого потенціалу; виховувати в учнів громадянську позицію, високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.

Методи та прийоми: слово вчителя, прийом «Оживи світлину», «Асоціативний кущ», робота з епіграфом, бесіда (репродуктивна), інформаційне гроно дослідницького характеру, гра «Літературний батл», перегляд відеокліпу «Грає мандоліна», інтерактивна вправа «Займи позицію», метод «Незакінчені речення», цитатна характеристика.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

ТЛ: ліро-епічна поема.

МЗ: з образотворчим мистецтвом, географією, історією України.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, презентація, музичний супровід, мультимедійний проектор.

Не поет, у кого думки не літають вільно в світі,

А заплутались навіки в золотії і тонкі сіті.

Леся Українка «Давня казка»

Хід уроку

І. Організаційний момент. 
1. Слово вчителя. 
- Доброго дня, мої шановні творчі особистості! Я хочу побажати Вам плідної роботи під час уроку, девізом якого стане вже відомий Вам вислів: «Мети досягає той, хто вірить і не знає втоми!» 
 

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань і умінь. (слайд1 ) 

1. Слово вчителя.

На шлях я вийшла ранньою весною 
І тихий спів несмілий заспівала, 
А хто стрічався на шляху зо мною, 
Того я щирим серденьком вітала: 
"Самій недовго збитися з путі, 
Та трудно з неї збитись у гурті".

Ці рядки належать перу ЛесіУкраїнки – високоосвіченій обдарованій особистості з багатим духовним світом, з високими моральними принципами, шляхетній і благородній натурі. Лесю Українку в українській літературі називають дочкою Прометея, а її героїв – нащадками Прометея, а їїтворчість – прометеїзмом. – Чому це так? Пропоную оживити світлини і таким чином пригадати життя і творчість Лариси Петрівни Косач. 
2. Прийом «Оживи світлину» (усно, фронтальна бесіда, світлини з презентаціі). 
(слайди 3-10 ) 
Світлина №1 – будинок у м. Новограді – Волинському, де народилася Леся Українка. 
Світлина №2 – Леся разом з матір’ю Оленою Пчілкою. 

Світлина №3 – Леся Українка з братом Михайлом.
Світлина № 4- будинок у Колодяжному. 
Світлина № 5– гурток «Плеяда». 
Світлина № 6 – на відкритті пам’ятника  І.Котляревському в Полтаві. 
Світлина № 7– останнє прижиттєве фото. 
Світлина № 8 – творчий доробок. 
3.Складання «Асоціативного куща». (в зошиті самостійно) 
Давайте спробуємоохарактеризувати Лесю Українку: Хто вона…? Яка вона…?

Отже, Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, для якої її життя та життя її поезій – безупинне змагання, боротьба, дружба, кохання.
 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. 
1.Слово вчителя. 
Ось ми і згадали вивчений раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси. Протягом попередніх уроків ми виконували завдання, які допомогли вам удосконалити навички аналізу художнього тексту на прикладі поеми Лесі Українки «Давня казка», вміння давати власну оцінку прочитаному, аналізувати тематику, проблематику, образну систему твору, користувалися пошуковими системами мережі Інтернет. Та на цьому «Давня казка» для Вас ще не закінчиться. 
Сьогодні ми з вами узагальнимо й систематизуємо опрацьоване, а саме: поговоримо про роль митця в суспільстві, служіння музі й народові та про суть людського щастя.
2. Робота з епіграфом.(слайд 11) 
 

IV.Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

  1.                    Слово вчителя.Як і кожного поета, справжнього митця, Лесю Українку турбувала проблема ролі поета й поезії в суспільстві. Відповідь вона шукає у багатьох творах, серед них і поема «Давня казка». Поемі понад 120 років, а проблеми порушені у ній актуальні й нині. Ми із поеми дізналися про двох персонажів. Різних за соціальним статусом та за різними поглядами на життя. Хто ці персонажі? Отож, пропоную пригадати зовсім різні ці дві особистості. А пригадати нам допоможуть хлопці, які перевтілилися у  них.

 

1. Бесіда (репродуктивна).

  1.   Слово надається Поету.

Доброго дня, шановні! Дозвольте представитись, я – Поет! Я маю безцінний талант до складання віршів.

     Я маю все на світі, бо поезія допомагає мені долати всі кордони, я можу мати все, чого запрагне моя душа, на крилах думки я можу полинути в таємні світи.

     У мене дуже багато друзів, тому що мої пісні зачаровують усіх. Своїм словом я можу дати і пораду, і розвагу кожному. Я дуже люблю природу, люблю слухати шум діброви, люблю розмовляти з нею.

     За допомогу людям не беру ніякої плати, бо вважаю справу свою благородною.

     Я дуже багата людина, але духовно.

     Якщо я комусь щось дарую, то назад не одбираю. Я дуже жалкую лише про те, що колись допоміг Бертольду, тільки завдяки моїм віршам він має те, що має. Бертольдо ж вирішив за це мені віддячити – посадити до в’язниці.

     Я не можу спокійно дивитися й мовчати, коли знущаються з людей. Своїм словом я закликаю народ не коритися долі, виступати проти несправедливості.

    Я поважаю людину і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Тому вважаю, що живу правильним життям.

 

  • Поету:
  •              Що є найціннішим для цього героя? Заради чого він живе?
  • До залу:
  • Яке враження про нього у вас склалося? (відповіді)

 

  1.   Слово надається Лицарю:

Добрий день, панове! Чи впізнали ви мене? Авжеж, хіба можна мене не впізнати. Я славний лицар Бертольдо!

     Були часи, коли я не вірив у силу слова, той химерний світ поезії я віддав би за справжнє графство, за гарний замок, за поцілунок від коханої дівчини. Але одного разу я насправді закохався і звернувся до Поета за допомогою. Я попросив, щоб Поет склав серенаду, яка б зачарувала мою кохану. І Поет мені допоміг, кохана стала моєю дружиною. Я вирішив нагородити Поета, але так нагородив, що навіть забув запросити на весілля. Ну то й що? Хіба простолюдину було б цікаво серед знатних панів?

     Я дуже мужній і сміливий, я завоював багато міст зі своїм військом. Але на війні мені й моїм воїнам знову допоміг Поет зі своїми піснями. Повернувшись додому, я вирішив щедро нагородити його сріблом і золотом. Але він відмовився. Дурний, чи хтось може відмовитись від грошей?

     Після повернення з війни король зробив мене заможним графом. Я став зневажати простий люд, керуватися лише власними інтересами і вигодою. Я вважаю, що той, хто має владу, має все. Мені хотілося жити ще краще і ще заможніше, тому я примушував працювати на себе людей все тяжче й тяжче. Мене не турбувало, що людям жилося погано, адже так і повинно бути.

     Але на моєму шляху став давно знайомий мені Поет. Я дуже добре пам’ятаю, як його пісні втішали мене і моє військо в чужому краї, тому вирішив знову нагородити його, щоб він припинив складати про мене лихі пісні. Я запропонував йому гарну хату в замку та хотів зробити своїм придворним співцем. Але він, дурень, знову відмовився. Тоді я вирішив зупинити його по-іншому – посадити у в’язницю. А що, хіба я мусив сидіти і чекати, коли мене вб’ють?

 

  • Бертольдо:
  •              Чому Ви так зневажливо ставились до Поета під час свого полювання?
  • До залу:
  •              Як ви сприйняли лицаря, вперше зустрівшись з ним на сторінках твору?
  • До залу:
  •              Яким зображено графа, коли він прийшов просити скласти пісню для коханої?
  • Питання Поету:
  •              Як, на вашу думку, до Вас ставляться люди? Бертольдо?
  •              Чому Ви на зло відповідаєте добром?
  • До залу:
  •              Через що поет байдуже ставиться до золота, слави?
  •              Яку допомогу надавав митець Бертольду? Чи була вона корисна?
  • Поету:
  •              Чому ж Ви помираєте? Яку справу Ви залишили по собі?
  •              Чи можна ототожнити образ митця з Лесею Українкою? Свої міркування доведіть.
  • Бертольдо:
  •              За що Ви пропонували Поетові золото? Як це Вас характеризує?
  •              За що Ви ув’язнили Поета?
  • До залу:
  •              Що вас вразило у цьому образі?

 

  1. Робота над порівняльною характеристикою героїв. Гра «Літературний батл» (слайд13) Мета гри: на матеріалі прислів’їв пригадати риси характеру притаманні поету та графу. З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа:

- Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. (поет)

- Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. (граф)

- На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. (граф)

- Як напився, то до криниці задом обернувся. (граф)

- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет)

- Для нашого Федота не страшна робота. ( поет)

- Забули воли, як телятами були. ( граф)

 

  1. Робота в групах. Інформаційне гроно дослідницького характеру. (слайд 13)

Група 1. Історія написання.

Група 2. Віршований розмір.

Поема написана п’ятистопним ямбом, рима перехресна; мила-стокрила; квіти – пташки. Художні засоби: інверсія, епітети, метафори, порівняння, окличні речення, повтори, синоніми, заперечення, пестливо-зменшувальні слова, пряма мова.

Група 3. Анкета твору. Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів, ролі та місце поета у визволенні народу від гніту. Ідея: уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя, засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолювати народ. Основна думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям. Жанр: ліро-епічна поема- казка (Від казки - зачин, події відбуваються в давноминулі часи, в якійсь невідомій країні, головні персонажі - поет і Бертольдо - зустрічаються тричі, як і в казках)

Група 4. Проблематика поеми «Давня казка» (в зошиті). 
- Які проблеми було піднято в поемі? (Проблеми, порушені у поемі: 
- роль поета і поезії у житті суспільства; служіння музі й народові; суть людського щастя; війна зарад избагачення)
Група 5. Композиція. Твір складається з чотирьох розділів.

  • Експозиція: знайомство з Поетом.
  • Зав’язка: зустріч Поета з Бертольдом.
  • Кульмінація: конфлікт між Бертольдом та Поетом.
  • Розв’язка: довічне ув’язнення поета, його смерть: А поетові нащадки Слово гостреє гартують.

Група 6. Художні засоби у творі.

4.  Прослуховування відеокліпу «Грає мандоліна».(слайд 14)
- Слово вчителя. У поета булла пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ… І звучала та пісня у супроводі мандоліни. 

Мандолі́на (італ. mandolino) – струнний щипковий музичний інструмент. Виконавець защипує струни медіатором або плектром.

Мандоліна з'явилася в XVI столітті в Італії і вже згодом стала найпоширенішим народним інструментом. Поступово вона стала популярною і в інших країнах. Найпоширенішою стала неаполітанська мандоліна, з чотирма подвійними струнами, які настроюють по квінтах, як домру. Аплікатура аналогічна скрипковій. Міланська мандоліна має п'ять подвійних струн.
- Яке у вас враження від мелодії із струн мандоліни?

  • Мандоліна і слово в руках поета, як що у творі?
    5. Інтерактивна вправа «Займи позицію». (слайд 15) 
    Теза: «Поети повинні служити владі, а не народу». 
    Тож настав час висловити власну думку з цього питання. 
    Завдання: довести або спростувати тезу. 
    VІ. Підсумок уроку. 
    1.Метод «Незакінчені речення» (слайд 16 ) 
    -  «Твір Лесі Українки «Давня казка» актуальний до цього часу, тому що…»
  • «Знайомство із твором наштовхнуло мене на думку…»
  •              «Щастя людини у …»
  1. Слово вчителя.
    VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання. (слайд 17) 
Підібрати 12 питань тестового характеру за творчістю Лесі Українки (підготовка до контрольної роботи). 
 

 

docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
4340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку