Тема уроку. Роль птахів у природі, їх значення для людини. Охорона птахів.
Мета уроку.
Навчальна. Закінчити ознайомлення учнів із особливостями життєдіяльності птахів; розкрити їх роль у екосистемах та господарстві людини, особливу увагу звернути на питання охорона птахів.
Розвиваюча. Розвивати вміння порівнювати біологічне значення птахів на планеті.
Виховна. Виховувати бережне ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила. Сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку. Узагальнюючий.
Місце уроку в навчальній системі. Поточний (останній у темі).
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з комп’ютером;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота над тестами .
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Хід уроку
Добрий день! Я вітаю вас ще з одним чудовим днем. Ви звичайно скажете, день прекрасний. За вікном весна і світить яскраве сонечко. Але я хочу, щоб цей день зробили ще більш чудовим ваш і мій настрій, наша продуктивна робота. Отож, почнемо. Я сподіваюсь, що все у нас з вами отримається.
(Під музику із мультфільма «Кіт Леопольд» з’являється зображення шпака)
Давайте, повернемося у 2019р.
(Діти відповідають, що це пов’язано з погодними умовами.)
(Роль птахів у природі та значення для людини).
Отже, тема сьогоднішнього нашого уроку:
«Значення птахів у природі та житті людини. Охорона птахів»
Вправа «очікування». Зараз на стікерах ви напишете свої очікування і прикріпите їх на нашій імпровізованій галявині.(Учні прикріплюють стікери). Молодці.
Одна група учнів працює за комп’ютерними тестами (контрольно-діагностична система Test-w), інша працює письмово за завданнями в зошитах. Потім ви поміняєтесь місцями, здійсните взаємоперевірку і напишете рецензію на виконану роботу.
(Учні говорять, що це зв'язок птахів з екосистемами, роль птахів у житті людини, питання охорони птахів).
- Молодці. Отже ми визначилися з тими завданнями, які повинні розв’язати з вами на уроці. Для їх вирішення ми з вами об’єднаємося в групи. Зараз представники від кожної групи підійдуть до мене і виберуть собі завдання. А девізом вашого дослідження нехай стануть слова відомого нідерландського натураліста Ніколаса Пінбергена : «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа».
- Приступаємо. На дослідницьку роботу вам відводиться 10 хв.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
І група.
1.Опишіть роль птахів в екосистемах.
шкідник
2.Проведіть асоціацію
Господар
3.Проаналізуйте, що це нам дає та знайдіть застосування цих знань.
4. Запропонуйте аргумент «За» і «Проти».
(Наприклад)
За |
Проти |
Дбати про збільшення кількості видів |
Не треба дбати про збільшення кількості видів. |
Питання групі для обговорення.
ІІ група.(Учні працюють за допомогою прийому «куточки»)
Роль птахів у житті людини.
(Зразок відповіді)
Позиція |
Аргумент |
Доказ |
Продукт харчування
Лікувальні властивості яєць деяких видів птахів(перепел)
|
Складова життєдіяльності організму Допомагають у разі хвороб печінки, серця і шлунка, недокрів’ї, бронхіальній астмі, цукровому діабеті, |
Входять білки, жири, вітаміни
|
Протиотрута проти сполук арсену
|
нормалізують і стимулюють кровотворення. |
Містять вітаміни, речовини, що впливають на обмін речовин.
|
Побут
|
Миття голови, видалення плям з кольорових тканин |
Міцність і блиск
|
Косметологія
|
Маски
|
Поживна цінність білка для шкіри обличчя |
Пух, перо, шкіра ніг
|
Предмети побуту, одяг, взуття, прикраси |
Легкість, міцність, надійність |
Послід
|
Компонент до корму тварин Луг – виділяється метан (1кг посліду – 75л метану) |
Містить білки, жири, розпушувач тіста, може служити пальним. |
Питання для обговорення.
(Діти роблять висновок про те, що ці знання знадобляться в майбутньому, особливо тим, хто обере професію лікаря – дієтолога, гастроентеролога, терапевта та кухаря) .
ІІІ група.
Охорона птахів.
(Зразок відповіді)
Виклик |
Осмислення |
Роздуми |
Чому необхідно охороняти птахів |
1.Якщо зникне група рослиноїдних птахів.
2.Зникнення групи комахоїдних птахів.
3.Зникнення групи хижих птахів. |
Взаємозв’язок птахи рослини порушиться(розповсюдження насіння, перехресне запилення рослин) Взаємозв’язок птахи комахи порушиться (не буде знищено шкідників комах, лялечок, личинок і відповідно зменшиться урожайність ланів і садів, не захищеними від шкідників будуть цінні породи дерев) Порушиться взаємозв’язок птахи гризуни (збільшиться кількість гризунів, зникне природний добір, зникнуть санітари лісів і полів)
|
Питання для обговорення.
Отже , прослухавши звіти представників кожної групи, який ми можемо зробити висновок?
Молодці. А зараз я пропоную вам провести взаємооцінювання роботи в групі .У вас є листи оцінювання, отож приступайте. (2-3хв.).
Екологічна павутинка. ( У руках вчителя клубок, який він передає учневі, а учень наступному)
Вчитель . Для охорони птахів створюються законодавчі акти.
Учні.
Вчитель. Ну а тепер попробуємо розплутати цей клубок. (Учні починають стягувати нитки, які тримають у руках). Який ми можемо зробити висновок?
(Охорона птахів – це дуже корисна справа і кожен повинен зробити свій внесок для її вирішення. Ми виготовили шпаківні на уроках трудового навчання і хочемо, щоб сьогоднішній урок став знаменним у поверненні птахів до рідних домівок)
Заключне слово вчителя. Ми з вами плідно працювали. А чи виконали ви ті завдання, які ставили перед собою. Покажіть це на нашій імпровізованій галявині. (учні показують чи справдилися їх очікування).
Додаток 1
Домашнє завдання
Повторити п.42-47
1.Написати лист заклик до захисту птахів.
2.Намалювати плакат або листівку про охорону птахів.
3. Скласти тести до теми, що вивчалась на уроці.
Додаток 2
Лист взаємооцінювання
п і |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
Додаток 3
Тестові завдання за контрольно-діагностичною системою Test-w
9.Перелітним птахом є: а) соловей; б)омелюх; в)домовий горобець;г) снігур.
10.Зубів не має: а) мурахоїд; б)пацюк; в) білий ведмідь; г)корова.
11.До ряду Рукокрилі належать: а) кажан; б) павіан; в)бегемот; г)соловей.
12.Для збереження птахів створено природоохоронні території: а) так; б) ні.
Відповіді: 1г; 2в;3а; 4г;5а,б;6а; 7а;8г;9а,г; 10а; 11а; 12а.