Урок на тему "Роль птахів у природі, їх значення для людини. Охорона птахів"

Про матеріал
Урок орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин
Перегляд файлу

Тема уроку. Роль птахів у природі, їх значення для людини. Охорона птахів.

Мета уроку.

Навчальна.  Закінчити ознайомлення учнів із особливостями життєдіяльності птахів; розкрити їх роль у екосистемах та господарстві людини, особливу увагу звернути на питання охорона птахів.

Розвиваюча. Розвивати вміння порівнювати біологічне значення птахів на планеті.

Виховна. Виховувати бережне ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила. Сприяти екологічному вихованню.

Тип уроку. Узагальнюючий.

Місце уроку в навчальній системі. Поточний (останній у темі).

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з компютером;

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота над тестами .

2. Репродуктивний.

 Прийоми навчання: конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: географія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.

Хід уроку

  1.                Організаційний момент.

Добрий день! Я вітаю вас ще з одним чудовим днем. Ви звичайно скажете,  день прекрасний. За вікном весна і світить яскраве сонечко. Але я хочу, щоб цей день зробили ще більш чудовим ваш і мій настрій, наша продуктивна робота. Отож, почнемо. Я сподіваюсь, що все у нас з вами отримається.

  •                   Давайте пригадаємо, що ми вивчали з вами протягом останніх 11 уроків. І що ми знаємо?(Будову і особливості процесів життєдіяльності  та різноманітність птахів).  
  •                   Сьогодні, з метою узагальнення і закріплення матеріалу ми проведемо цей урок.

(Під музику із мультфільма «Кіт Леопольд» з’являється зображення шпака)

  1.            Мотивація навчальної діяльності.
  •                   Чому прозвучали слова і зявився цей птах? (Учні говорять, що це перелітний птах, який асоціюється у нас з весною).

Давайте, повернемося у 2019р.

  •                   Коли зявились шпаки в нашому селі?
  •                   2018 р? (кінець лютого)
  •                   2017 р? – (друга декада березня)
  •                   Скажіть будь-ласка. Чому це так?

(Діти відповідають, що це пов’язано з погодними умовами.)

  •                   Як ви думаєте, а про що піде мова сьогодні на уроці?

(Роль птахів у природі та значення для людини).

Отже, тема сьогоднішнього нашого уроку:

 «Значення птахів у природі та житті людини. Охорона птахів»

Вправа «очікування».  Зараз на стікерах ви напишете свої                         очікування і прикріпите їх на нашій імпровізованій галявині.(Учні прикріплюють стікери). Молодці.

  1.        Актуалізація опорних знань.
  •                   У вас є знання з цієї теми і зараз я пропоную вам пройти іспит. Пам’ятаємо, що ми з вами знаходимось у комп’ютерному класі і дотримуємось правил ТБ.

Одна група учнів працює за комп’ютерними тестами (контрольно-діагностична система Test-w), інша працює письмово за завданнями в зошитах. Потім ви поміняєтесь місцями, здійсните взаємоперевірку і напишете рецензію на виконану роботу.

  •                   Приступаємо. ( 3 хв.)
  •                   Час вийшов. Тепер ми міняємося місцями  ( 3 хв.)
  •                   Ви плідно попрацювали, а чи можемо ми, виходячи з проведеної роботи зробити висновок, які аспекти ще викликають утруднення і потребують доопрацювання.

(Учні говорять, що це зв'язок птахів з екосистемами, роль птахів у житті людини,  питання охорони птахів).

   - Молодці. Отже ми визначилися з тими завданнями, які повинні розв’язати з вами на уроці. Для їх вирішення ми з вами обєднаємося  в групи. Зараз представники від кожної групи підійдуть до мене і виберуть собі завдання. А девізом вашого дослідження нехай стануть слова відомого нідерландського натураліста  Ніколаса Пінбергена : «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа».

     - Приступаємо. На дослідницьку роботу вам відводиться 10 хв.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

І група.

1.Опишіть роль птахів в екосистемах.

                                                 шкідник

2.Проведіть асоціацію

                                                Господар

3.Проаналізуйте, що це нам дає та знайдіть застосування цих знань.

4. Запропонуйте  аргумент «За» і «Проти».

(Наприклад)

         За

 Проти

Дбати про збільшення кількості видів

Не треба дбати про збільшення кількості видів.

 

Питання групі для обговорення.

  1. Як вплине глобальна зміна клімату на планеті на життєдіяльність птахів?
  2. Чи зміниться видовий склад птахів нашої місцевості?

ІІ група.(Учні працюють за допомогою прийому «куточки»)

Роль птахів у житті людини.

(Зразок відповіді)

Позиція

Аргумент

Доказ

Продукт харчування

 

 

Лікувальні властивості яєць деяких видів птахів(перепел)

 

Складова життєдіяльності організму

Допомагають у разі хвороб печінки, серця і шлунка, недокрів’ї, бронхіальній астмі, цукровому діабеті,

Входять білки, жири, вітаміни

 

Протиотрута проти сполук арсену

 

 

 

нормалізують і стимулюють кровотворення.

Містять вітаміни, речовини, що впливають на обмін речовин.

 

 

 

 

Побут

 

 

Миття голови, видалення плям з кольорових тканин

Міцність і блиск

 

 

Косметологія

 

 

Маски

 

 

Поживна цінність білка для шкіри обличчя

Пух, перо, шкіра ніг

 

Предмети побуту, одяг, взуття, прикраси

Легкість, міцність, надійність

Послід

 

 

 

 

 

Компонент до корму тварин

Луг – виділяється метан (1кг посліду – 75л метану)

Містить білки, жири, розпушувач тіста, може служити пальним.

Питання для обговорення.

  1. Як вплине на здоров’я людини видалення із раціону продуктів харчування, виготовлених із пташиного м’яса  і яєць?
  2. Добування метану з пташиного посліду. Це «минуле» чи «майбутнє» нашої країни?

(Діти роблять висновок про те, що ці знання знадобляться в майбутньому, особливо тим, хто обере професію лікаря – дієтолога, гастроентеролога, терапевта та кухаря) .

ІІІ група.

Охорона птахів.

(Зразок відповіді)

Виклик

Осмислення

Роздуми

Чому необхідно охороняти птахів

1.Якщо зникне група рослиноїдних птахів.

 

 

2.Зникнення групи комахоїдних птахів.

 

 

 

 

 

 

3.Зникнення групи хижих птахів.

Взаємозв’язок

птахи  рослини порушиться(розповсюдження насіння, перехресне запилення рослин)

Взаємозв’язок

птахи   комахи порушиться

(не буде знищено шкідників комах, лялечок, личинок і відповідно зменшиться урожайність ланів і садів, не захищеними від шкідників будуть цінні породи дерев)

Порушиться взаємозв’язок

птахи   гризуни (збільшиться кількість гризунів, зникне природний добір, зникнуть санітари лісів і полів)

 

Питання для обговорення.

  1. Як впливають антропогенні фактори на спосіб життя птахів?(Велика різноманітність антропогенних факторів і їх дія зводиться головним чином до впливу на території, де живуть птахи. Тому важливо охороняти не лише самих птахів, а й місця їх проживання).
  2. Яким чином? (не вирубувати насадження, адже там можуть гнізда птахів; не випалювати плавні, особливо це стосується нашого регіону, т. як дніпровські плавні являються домівкою для багатьох видів птахів і тварин в цілому, не розкладати багаття близько біля дерев).
  3. Яким чином поставлено питання охорони птахів у нашій країні? (Приймаються законодавчі акти, організовується держконтроль за їх виконанням, виділяються певні кошти на наукові розробки, що стосуються охорони птахів і природи в цілому; інтенсивно розвивається заповідна справа).
  4. Чи є на території нашої області заповідні території, де птахи є основним об’єктом охорони? (Чорноморський біосферний заповідник).
  5. А в країні? (Дунайські плавні, орнітологічний заказник в Івано-Франківській області)

Отже , прослухавши звіти представників кожної групи, який ми можемо зробити висновок?

  • Життя людини без птахів було б неповноцінним.

Молодці. А зараз я пропоную вам провести взаємооцінювання роботи в групі .У вас є листи оцінювання, отож приступайте. (2-3хв.).

  • Ми плідно попрацювали, а тепер я пропоную вам відпочити і систематизувати всі знання у грі «Чарівний клубочок» («Екологічна павутинка»). Але перед цим я хочу,щоб ви записали домашнє завдання. Оберіть його самі собі. (учням пропонується домашнє завдання).

Екологічна павутинка. ( У руках вчителя клубок, який він передає учневі, а учень наступному)

Вчитель . Для охорони птахів створюються законодавчі акти.

Учні.

  1. Держконтроль за їх виконанням.
  2. Наукові розробки охорони птахів.
  3. Розвиток заповідної справи.
  4. Створення заповідників.
  5. Створення заказників.
  6. Створення мисливських господарств.
  7. Регуляція мисливського відстрілу тварин та птахів.
  8. Чіткі терміни осіннього полювання.
  9. Покарання за полювання в невизначений термін.
  10. Заборона на полювання рідкісних та співочих птахів.
  11. Зменшення антропогенного впливу.
  12. Підгодовування птахів взимку.
  13. Турбота про житло для птахів.
  14. Створення орнітологічних заповідників.
  15. Збереження природного середовища існування.
  16. Дбати про те, щоб частина птахів залишилась на літо у нашому дворі.

Вчитель. Ну а тепер попробуємо розплутати цей клубок. (Учні починають стягувати нитки, які тримають у руках). Який ми можемо зробити висновок?

(Охорона птахів – це дуже корисна справа і кожен повинен зробити свій внесок для її вирішення. Ми виготовили шпаківні на уроках трудового навчання і хочемо, щоб сьогоднішній урок став знаменним у поверненні птахів до рідних домівок)

Заключне слово вчителя. Ми з вами плідно працювали. А чи виконали ви ті завдання, які ставили перед собою. Покажіть це на нашій імпровізованій галявині. (учні показують чи справдилися їх очікування).

 

            Додаток 1

Домашнє завдання

Повторити п.42-47

1.Написати лист заклик до захисту птахів.

2.Намалювати плакат або листівку про охорону птахів.

3. Скласти тести до теми, що вивчалась на уроці.

          

Додаток 2

Лист взаємооцінювання

п і

1

2

3

4

5

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

          Додаток 3

Тестові завдання за контрольно-діагностичною системою Test-w

  1. Вказати відділи тіла птахів: а)голова; б)тулуб; в) хвіст; г)кінцівки; д)голова, тулуб, кінцівки та хвіст.
  2. Шкіра птахів вкрита: а)кутикулою; б)залозами; в) пір’ям.
  3. Крила птахів – це: а) видозмінені передні кінцівки; б) видозмінені плавці; в) видозмінені задні кінцівки.
  4. Опорно–рухова система птахів це: а) череп; б) хребет; в)скелети кінцівок; г)череп, хребет, скелети кінцівок.
  5. Органи дихання птахів: а) легені; б) бронхи; в) зябра.
  6. Кровоносна система птахів: а)замкненого типу; б)незамкненого типу; в) змішаного типу.
  7. В статевому відношенні птахи: а) роздільностатеві; б) гермафродити; в) роздільностатеві та гермафродити.
  8. Сезонні явища в житті птахів – це: а) весняний переліт; б)гніз-дування; в)зимівля; г) весняний переліт, гніздування, осінній переліт, зимівля.

9.Перелітним птахом є: а) соловей; б)омелюх; в)домовий горобець;г) снігур.

10.Зубів не має: а) мурахоїд; б)пацюк; в) білий ведмідь; г)корова.

11.До ряду Рукокрилі належать: а) кажан; б) павіан; в)бегемот; г)соловей.

12.Для збереження птахів створено природоохоронні території: а) так; б) ні.

Відповіді: 1г; 2в;3а; 4г;5а,б;6а; 7а;8г;9а,г; 10а; 11а; 12а.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
14 лютого 2020
Переглядів
1485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку