Мета уроку: навчити учнів встановлювати хронологічну послідовність головних подій на шляху до проголошення незалежності України, характеризувати реакцію країн Європи та світу на цю подію; показувати на карті кордони незалежної України; визначати та характеризувати причини розпаду СРСР і утворення незалежної України; діяльність історичних осіб і політичних діячів; тлумачити, співвідносити й застосовувати поняття і терміни
Історія України. 11 клас
Розділ. Розпад СРСР й проголошення незалежності України
Тема уроку: Проголошення незалежності України.
Мета уроку: навчити учнів встановлювати хронологічну послідовність головних подій на шляху до проголошення незалежності України, характеризувати реакцію країн Європи та світу на цю подію; показувати на карті кордони незалежної України; визначати та характеризувати причини розпаду СРСР і утворення незалежної України; діяльність історичних осіб і політичних діячів; тлумачити, співвідносити й застосовувати поняття і терміни.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, мультимедійний проектор, підручник, документи.
Основні терміни і поняття: Акт проголошення незалежності України, референдум, федерація, СНД, президент України.
Основні дати: 04.03.1990, 16.07.1990, 2-17.10.1990, 17.03.1991, 19-21.08.1991, 24.08.1991, 1.12.1991, 8.12.1991.
Персоналії: Л. Кравчук, В. Івашко, І. Юхновський, М. Горбачов, Б. Єльцин,
І. Плющ.
Хід уроку
1. Підготовка нового союзного договору.
Учитель. Незважаючи на те, що Україна була проголошена суверенною державою, суспільно-політична обстановка в країні була складною. Це було пов’язано з економічною і політичною кризою та підготовкою нового союзного договору. В листопаді 1990 року М. Горбачов надіслав проект договору в республіки. Цей проект суперечив Декларації про державний суверенітет України та закону «Про економічну самостійність».
В січні 1991 року М. Горбачов дав наказ застосовувати силу для відновлення Конституції СРСР в Литві. У Вільнюсі під час штурму телецентру спецпідрозділом «Альфа» було вбито 14 осіб. В країні почали будувати барикади для захисту ВР Литви.
Референдум 17.03.1991 року. (Слайд 10)
Учитель. В грудні 1990 року на IV з’їзді народних депутатів СРСР було вирішено провести Всесоюзний референдум по питанню підписання нового союзного договору. Федеративну концепцію нового договору ВР України відхилила, висунувши свій план перетворення Союзу в конфедерацію.
Було прийнято рішення взяти участь в референдумі, але доповнити його українськими питаннями. Більшість виборців в обох питаннях проголосували «за», не розуміючи що голосують за різні форми національно-державного устрою. Проведення референдуму сприяло послабленню напруженості у ВР, зближенню позицій депутатів щодо умов нового союзного договору.
Запитання до учнів по 10 слайду:
- Скориставшись діаграмою, зробіть висновки про результати референдуму.
Учитель. Московське керівництво намагалося прискорити процес підписання нового Союзного договору. Підписання договору запланували на 20 серпня 1991 року. Але ВР України вирішила відкласти його обговорення на вересень 1991 року.
У липні ВР зробила важливі кроки до незалежності. 3 липня 1991 року було прийнято закон «Про всеукраїнський референдум», 5 липня 1991 року – закон «Про заснування посади Президента України». Прямі загальні вибори Президента були призначені на 1 грудня 1991 року.
2.Спроба державного перевороту в СРСР. (Фільм 1 хв.) (Слайд 11)
Учитель. Просування України до незалежності, зародки демократії опинилися під загрозою через спробу державного перевороту. 19 серпня 1991 року ЗМІ оголосили про створення ДКНС, який оголосив про запровадження надзвичайного стану. Припинялась діяльність всіх партій крім КПРС, громадських організацій і рухів, заборонялось проведення мітингів, демонстрацій страйків, встановлювалась жорстка цензура на ЗМІ. В Москві було запроваджено комендантську годину. (Фільм 001- 1 хв.)
За заколотниками стояли могутні сили КДБ, армія, центральні державні і господарські органи. В Україні ДКНС підтримували: ЦК КПУ, більшість обкомів та райкомів партії, облвиконкомів, керівництво АРСР Крим.
19 серпня в Київ прибув генерал В. Варенников. В супроводі місцевих генералів він з’явився до голови ВР і попередив, що спроби невиконання наказів ДКНС призведуть до негайного запровадження в республіці надзвичайного стану. При розмові був присутній перший секретар ЦК КПУ С. Гуренко.
Робота з документом.(Додаток 1)
Слова командувача сухопутних військ СРСР генерала В. Варенникова у ВР України 19.08.91 року:
«У Західній Україні немає совєтської влади, суцільний «Рух». У західних областях необхідно запровадити надзвичайний стан. Припинити страйки. Закрити всі партії, крім КПРС, їх газети, припинити та розігнати мітинги. Вам необхідно здійснити надзвичайні заходи, щоб не склалася думка, що ви йдете старим курсом… Армія приведена у повну бойову готовність, і ми вживемо усіх заходів, аж до пролиття крові»
Запитання до учнів:
- Про що свідчили накази генерала В. Варенникова?
Учитель. ВР України і її голова Л. Кравчук зайняли вичікувальну позицію і лише ввечері 20 серпня прийняли текст заяви, в якій зазначалося, що постанови ДКНС не мають юридичної сили, поки це питання не розв’яже ВР. Л. Кравчук вичікував і закликав громадян до спокою.
3.Розгром заколоту. Проголошення незалежності України (Слайд 12, 13)
Учитель. Опір заколотникам в Україні очолили: Народний рух України, фракція «Народної ради» в парламенті, Львівська обласна рада, Донецький страйком шахтарів, Союз українського студентства. Вони закликали громадян до громадської непокори і всеукраїнського страйку проти диктатури. Республіканський штаб Руху і Всеукраїнський страйком закликали розпочати 21 серпня безстроковий страйк.
Але заколот провалився. 21 серпня М. Горбачов повернувся в Москву. Заколотників було заарештовано. Опівдні 22 серпня Президія ВР ухвалила рішення про скликання 24 серпня позачергової сесії ВР України.
На сесії виступили Л. Кравчук, О. Мороз від більшості та І. Юхновський – лідер Народної ради. Юхновський запропонував проголосити акт, в якому мав бути зафіксований новий державний статус України і підтвердити його на всеукраїнському референдумі. Народна рада виступила з вимогою заборонити діяльність КПУ.
«За» проект Акта проголосували 346 депутатів, 1 «проти» і 13 «утрималося». Референдум призначався на 1 грудня 1991 року разом з виборами Президента.
( Робота з документами. Історія України. О. І. Пометун, Н. М. Гупан,
с. 232.
Завдання для учнів:
- Прочитати документи та дати відповіді на поставлені до них запитання.)
(Фільм 003 – 2 хв.)
Учитель. Компартійна більшість ВР підтримала цей Акт. Вражена ліквідацією союзного центру Компартія республіки була деморалізована і з острахом очікувала наслідків поразки заколотників та можливого суду над Компартією. Більшість була схильна до створення незалежної, але підконтрольної Компартії України республіки.
4.Загострення відносин з Росією. Заборона КПУ. (Слайд 14)
Учитель. Урядовці Російської федерації почали робити заяви про можливість перегляду кордонів з Україною, якщо вона не погодиться на відновлення Союзу. ЗМІ розгорнулася антиукраїнська компанія. В Криму розгорнувся рух за приєднання до Росії. Сепаратисти Одеси, Миколаєва, Херсона виступили з ідеєю утворення Новоросії. А в Донбасі планували відновити Донецько-Криворізьку республіку.
М. Горбачов почав нав’язувати новий проект союзного договору вже як конфедеративного. Заявляв, що не уявляє собі союзу без України. Але цей крок мав протилежні наслідки. Керівництво України відмовилося від участі у формуванні нового союзу.
Розслідування діяльності КПУ та КПРС під час перевороту підтвердило їх активну участь в перевороті, тому КПУ була заборонена 30 серпня 1991 року.
Робота з документом, с. 233 підручника.
Указ Президії Верховної Ради України «Про зоборону діяльності Компартії України», 30 серпня 1991 р.
Запитання до учнів:
- Чому президія Верховної Ради України зоборонила діяльність КПУ?
5. Референдум і вибори Президента.
Учитель. На питання референдуму «Чи підтверджуєте ви Акт проголошення незалежності України?» позитивно відповіло 90,32% виборців. 28 млн. 844 тис. виборців з 31 млн. 891 тис. (тобто 84% виборців). За Л. Кравчука проголосували 61.6% виборців. 5 грудня 1991 року він склав присягу Президента України. Головою ВР було обрано І. Плюща.
Україна єдина з усіх республік колишнього СРСР закріпила незалежність всенародним голосуванням. І в цьому була її мудрість – бо відмінити це рішення міг лише народ, а не якась політична сила. Вперше в історії українського народу всенародно обирався Президент.
6.Остаточний розпад СРСР. (Слайд 15,16)
Учитель. 8 грудня 1991 року президенти Л.Кравчук, Б.Єльцин і голова ВР Білорусі С.Шушкевич підписали угоду про створення Співдружності незалежних держав в Біловезькій пущі.
Робота з документом, с. 235 підручника.
Цитата з угоди про створення Співдружності незалежних держав, грудень 1991 р.
Запитання до учнів:
- Про що свідчив цей документ?
Учитель. 21 грудня 1991 року на зустрічі в Алма-Аті керівники 11 держав підписали Декларацію про утворення СНД. Це означало, що СРСР як суб’єкт міжнародного права і геополітична реальність перестав існувати. 26 грудня Президент СРСР Горбачов подав у відставку.
7.Історичне значення проголошення незалежності України. (Слайд 16, 17)
Робота з цитатами держдепартаменту США .
Завдання для учнів:
- Проаналізуйте цитату держдепартаменту США за слайдом 16.
Учитель. Здійснилася віковічна мрія українського народу про незалежну державу. Її проголошення було підтримано майже одностайно. Вибороти незалежність вдалося без кровопролиття. Вперше всенародно було обрано Президента.
Робота з цитатою З. Бжезинського.
«Незалежна Україна змінює всю геополітичну карту Європи. Її поява – одна з трьох найбільших геополітичних подій XX століття. Перша подія – розпад у 1918 р. Австро-Угорської імперії. Друга – поділ Європи в 1945 р. На два блоки. Поява незалежної України може вважатися третьою подією»
Запитання до учнів:
- Як автор оцінює появу незалежної Української держави?
Робота з картами за слайдами 18, 19.
Запитання до учнів:
- Як змінилася карта Європи після 24 серпня 1991 року?
ІV. Осмислення нових знань. Додаток 2
1.Самостійна робота (завдання на картках).
Запитання |
Відповідь |
|
Березень 1990 |
|
Народна рада 125 чол. |
|
16.07.1990 |
|
Голодування студентів |
|
Незалежність України, розбудова дем. Правової держ. |
|
17.03.1991 |
|
30.08.1991 |
|
19-21.08.1991 |
|
І. Юхновський |
|
Л. Кравчук |
|
01.12.1991 |
|
08.12.1991 |
Метод «Мікрофон»
VІ. Інструктаж з домашнього завдання:
Опрацювати матеріал підручника по темі 30-31. Підготувати відповіді на запитання на с. 235-236 підручника. (Слайд 20)
Додаток 1
Робота з документом.
Слова командувача сухопутних військ СРСР генерала В. Варенникова у ВР України 19.08.91 року:
«У Західній Україні немає совєтської влади, суцільний «Рух». У західних областях необхідно запровадити надзвичайний стан. Припинити страйки. Закрити всі партії, крім КПРС, їх газети, припинити та розігнати мітинги. Вам необхідно здійснити надзвичайні заходи, щоб не склалася думка, що ви йдете старим курсом… Армія приведена у повну бойову готовність, і ми вживемо усіх заходів, аж до пролиття крові»
Запитання до учнів:
- Про що свідчили накази генерала В. Варенникова?
Додаток 2
1.Самостійна робота (завдання на картках).
Запитання |
Відповідь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1