Тема: «Розповідь про вірність розбитого, але нескореного серця». Е. Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо»
Мета: показати самобутність оповідання Е.Сетона-Томпсона, розкрити своєрідність сюжету та оповіді твору; розвивати вміння аналізувати художній твір, визначати його композиційні та художні особливості; навички вдумливого читання; критичне мислення; виховувати почуття любові та бережне ставлення до природи.
Обладнання: портрет письменника, текст оповідання, ілюстрації до твору, виставка творів письменника, запис музичної заставки до телепередачі «У світі тварин».
Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Епіграф: Кажуть, лев, який позбувся сили, орел, що втратив
волю, і голуб, котрого розлучили з подругою, гинуть від
розбитого серця.
Е. Сетон-Томпсон
Зміст роботи
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Слово вчителя (під супровід музичної заставки до телепередачі «У світі тварин»)
- Чи задумувалися ви над тим, що ми, люди, є частинкою природи, а значить, як і весь тваринний світ, підкоряємось її законам. А коли якийсь із законів порушується, то страждають від цього всі: і люди, і тварини, і рослини. Мені хотілося б, щоб кожен з вас задумався над тим, чи завжди він добре чинить по відношенню до природи. І дуже б мені хотілося, щоб ми всі разом відчули себе часткою великої, неосяжної матері-природи.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу учнями
(Він став першим письменником, який не тільки зробив звірів і птахів героями своїх творів, а й так розповів про їхнє життя, повадки та звички, що вони стали цікавими самі по собі поза будь-якої залежності їх від людини. Він олюднив образи тварин з метою виховання гуманних почуттів у читача.)
(Чутливе, дбайливе, любовне ставлення до когось.)
(Анімаліст – письменник, скульптор або живописець, який зображує у своїх творах тварин.)
Доля героїв Сетона-Томпсона частіше за все трагічна «завдяки» людині. Одним із таких героїв є вовк Лобо в оповіданні «Лобо – володар Курумпо».
(Лобо – сильний, розумний, хитрий, хижак – справжній вожак зграї. Він безпомилково знаходить вихід із будь-якого становища.)
(Прив’язаність до своєї подруги-вовчиці Бланки.)
(Його загубило почуття, котре, як вважалося довгий час, притаманне лише людині – щось середнє між піклуванням, прив’язаністю, любов’ю, відданістю.)
(Кажуть, лев, який позбувся сили, орел, що втратив волю, і голуб,
котрого розлучили з подругою, гинуть від розбитого серця.)
(Він втратив і силу, і волю, і подругу. Коли зажеврів світанок, Лобо лежав так само спокійно, немов би спочивав. Але старий ватаг уже був мертвий.)
( І частина. Могутній володар, старий Лобо, Володар Лобо, хижак, ватажок зграї, справжній велетень, дужий і хижий звір, старий ватажок, сіроманець, осоружний свавільник. Висновок: автор знайомить читача із своїм героєм, дає описову характеристику.
ІІ частина. Сірий проноза, старий пройдисвіт, старий пройда. Висновок: автор показує хитрість і кмітливість Лобо.
ІІІ частина. Старий ватажок, воїн-звитяжець, безталанний герой, старий невгамовний свавільник, герой незліченних спустошливих набігів, старий ватаг, нескорений свавільник. Висновок: автор дає оцінку вчинкам героя і виражає своє ставлення до нього.)
ватажок зграї сіроманець свавільник
велетень володар
хижак нескорений воїн проноза
ІV. Домашнє завдання
Написати твір-роздум «Моє ставлення до могутнього володаря Курумпо»