Урок на тему: «Розповідь про вірність розбитого, але нескореного серця». Е. Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо»

Про матеріал
Матеріал уроку спрямований на розвиток мотивації читацької діяльності здобувачів освіти, максимальне сприяння самостійній роботі учнів з текстом, виховання моральних якостей школярів засобами літератури як виду мистецтва. Також певні види роботи сприяють розвитку вміння висловлювати та відстоювати власну думку, приймати певне рішення.
Перегляд файлу

Тема:  «Розповідь про вірність розбитого, але нескореного серця». Е. Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо»

Мета: показати самобутність оповідання Е.Сетона-Томпсона,  розкрити своєрідність сюжету та оповіді твору; розвивати вміння аналізувати художній твір, визначати його композиційні та художні особливості; навички вдумливого читання; критичне мислення; виховувати почуття любові та бережне ставлення до природи.

Обладнання: портрет письменника, текст оповідання, ілюстрації до твору, виставка творів письменника, запис музичної заставки до телепередачі «У світі тварин».

Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

Епіграф:            Кажуть,  лев,  який позбувся сили, орел, що втратив  

                           волю, і голуб, котрого розлучили з подругою, гинуть від

                           розбитого серця.

Е. Сетон-Томпсон

Зміст роботи

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Слово вчителя (під супровід музичної  заставки до телепередачі «У світі тварин»)

    - Чи задумувалися ви над тим, що ми, люди, є частинкою природи, а значить, як і весь тваринний світ, підкоряємось її законам. А коли якийсь із законів порушується, то страждають від цього всі: і люди, і тварини, і рослини. Мені хотілося б, щоб кожен з вас задумався над тим, чи завжди він добре чинить по відношенню до природи. І дуже б мені хотілося, щоб ми всі разом відчули себе часткою великої, неосяжної матері-природи.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу учнями

  1. Коротке повідомлення про Е.Сетона-Томпсона
  2. Бесіда
  • Як Сетон-Томпсон зображував тварин?

(Він став першим письменником, який не тільки зробив звірів і птахів героями своїх творів, а й  так розповів про їхнє життя, повадки та звички, що вони стали цікавими самі по собі поза будь-якої залежності їх від людини. Він олюднив образи тварин з метою виховання гуманних почуттів у читача.)

  • Що означає слово «гуманний»?

(Чутливе, дбайливе, любовне ставлення до когось.)

  • Хто знає, що означає слово «анімаліст»?

(Анімаліст – письменник, скульптор або живописець, який зображує у своїх творах тварин.)

  1. Слово вчителя

    Доля героїв Сетона-Томпсона частіше за все трагічна «завдяки» людині. Одним із таких героїв є вовк Лобо в оповіданні «Лобо – володар Курумпо».

  1. Евристична бесіда
  • Назвіть персонажів оповідання. Кого з них ви вважаєте головним героєм?
  • Яким зобразив письменник Лобо?

(Лобо – сильний, розумний, хитрий, хижак – справжній вожак зграї. Він безпомилково знаходить вихід із будь-якого становища.)

  • У казках та байках вовк майже завжди постає перед нами дурнуватою істотою. Чи це так у житті? Доведіть це.
  • Чому мексиканці називали старого вовка Володарем Лобо?
  1. Переказ тексту
  • Розкажіть про спустошливі набіги зграї на фермерські стада.
  1. «Усне малювання»
  • Яким ви уявляєте Лобо? Опишіть його.
  1. Продовження евристичної бесіди
  • Чому місцевим мисливцям не вдавалося вполювати ватажка зграї?
  • Як фермери намагалися вполювати Лобо?
  • Яку слабість мав Лобо?

(Прив’язаність до своєї подруги-вовчиці Бланки.)

  • Король вовків, мудрий, непереможений Лобо, обдурений і переможений. Що ж сталося? Що згубило Лобо?

(Його загубило почуття, котре, як вважалося довгий час, притаманне лише людині – щось середнє між піклуванням, прив’язаністю, любов’ю, відданістю.)

  1. Робота з епіграфом
  • Зачитайте рядки, де автор передає душевний біль свого героя і пише про те, чому помирає Лобо.

             (Кажуть, лев, який позбувся сили, орел, що втратив волю, і голуб,

               котрого розлучили з подругою, гинуть від розбитого серця.)

  • То чи можна було сподіватися, що серце нескореного свавільця стерпить потрійний удар?

(Він втратив і силу, і волю, і подругу. Коли зажеврів світанок, Лобо лежав так само спокійно, немов би спочивав. Але старий ватаг уже був мертвий.)

  1. Дослідницька робота
  • Виписати з тексту слова, якими автор називає свого героя. Про що свідчить таке визначення?

( І частина. Могутній володар, старий Лобо, Володар Лобо, хижак, ватажок зграї, справжній велетень, дужий і хижий звір, старий ватажок, сіроманець, осоружний свавільник. Висновок: автор знайомить читача із своїм героєм, дає описову характеристику.

ІІ частина. Сірий проноза, старий пройдисвіт, старий пройда. Висновок: автор показує хитрість і кмітливість Лобо.

ІІІ частина. Старий ватажок, воїн-звитяжець, безталанний герой, старий невгамовний свавільник, герой незліченних спустошливих набігів, старий ватаг, нескорений свавільник. Висновок: автор дає оцінку вчинкам героя і виражає своє ставлення до нього.)

  1.  «Асоціативний кущ»

              ватажок  зграї                 сіроманець                  свавільник

 

          велетень                                                                        володар

 

               хижак                          нескорений воїн                проноза

  1.  «Дерево рішень»
  • Сетон-Томпсон писав: «Мені дорікали за те, що я вбив Лобо, а головне за те, що я – до великого жалю добросердечних читачів – з великими подробицями розповів про це. На ці докори я відповім таким запитанням: «Який настрій викликало у читачів оповідання про Лобо? На чиєму боці їх симпатії – на стороні людини, яка вбила Лобо, чи на боці цього благородного хижака, який закінчив своє життя так, як прожив його: з гордою гідністю, без страху, мужньо?»

ІV. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Моє ставлення до могутнього володаря Курумпо»

 

docx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
2300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку