Урок на тему: "Дива Новорічної ночі. Е. Т. А. Гофман. "Лускунчик, або Мишачий король"

Про матеріал
Урок позакласного читання на тему "Дива Новорічної ночі. Е. Т. А. Гофман. "Лускунчик, або Мишачий король" доцільно проводити, на мою думку, на завершення розділу "Казки народів світу". Матеріал уроку сприяє розвитку пізнавальних інтересів до різних видів мистецтва, емоційної сфери учнів, творчих та розумових здібностей, формування естетичного смаку та власних світоглядних засад.
Перегляд файлу

Тема:  «Дива новорічної  ночі». Е.Т.А. Гофман «Лускунчик і Мишачий король»

Мета: ознайомити учнів із творчістю Гофмана на прикладі його казки «Лускунчик і Мишачий король»; розвивати навички аналізу прозового твору, його образної системи, зв’язне мовлення, логічне мислення; сприяти морально-етичному вихованню учнів.

Обладнання:  портрет Гофмана, виставка його книг, запис музики до балету П.І.Чайковського «Лускунчик», текст казки, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Епіграф:            Мабуть, ніщо інше тут, на землі, не звеличує так людину,  

                            у самій прихованій  її  сутності, як любов. Так, кохання –

                          це та могутня таємна сила, що струмує й перетворює

                          найглибші основи буття.

                                                                                               Е.Т.А. Гофман

Зміст роботи

І. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

     - Мабуть, не помилюся, коли скажу, що з усіх свят люди найбільше люблять Новий рік. І не тільки тому, що це час  отримання довгоочікуваних подарунків, приготування смачних страв. Найголовніше в цьому святі – це очікування якогось дива, нові надії на щастя, яке так необхідне і дітям, і дорослим.

        Про дива, що сталися в новорічну ніч в одній сім’ї, і розповів німецький письменник Ернст Теодор Амадей Гофман (1776-1822).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу учнями      
1. Коротке повідомлення про письменника

         За освітою Гофман був юристом. Але його справжнім покликанням стало мистецтво. Він любив музику, просто обожнював Моцарта. На честь цього композитора навіть взяв собі третє ім’я – Амадей. Гофман писав музику для вистав, диригував, захоплювався театром. Окрім того, він був чудовим карикатуристом, багато персонажів його творів намальовано ним у сміливій та іронічній манері. Гофман виявляв себе і як прекрасний художник – декоратор і літературний критик. Та справжню, світову славу йому принесла література. Особливе місце в його творчому доробку займає чарівна казка «Лускунчик і Мишачий король», наповнена фантастичними перетвореннями й різноманітними дивами.

2. Бесіда за змістом твору

  • Де і коли відбувається дія казки?

( У місті Нюрнбергзі, в сім’ї радника медицини Штальбаума напередодні Нового року, у новорічну ніч та перші дні свят.)

  • Назвіть імена головних героїв.

(Семирічна дівчинка Марі, її брат Фріц, пан та пані Штальбаум, хрещений батько дітей старший радник суду Дроссельмейєр, його племінник.)

  • Яким талантом володів Дроссельмейєр?

(Він був справжнім великим умільцем: умів ремонтувати годинники і захоплювався виготовленням механічних іграшок, які кожного року дарував своїм хрещеникам на Різдво та Новий рік.)

  • Які подарунки Марі та Фріц одержали в новорічну ніч?

(Подарунків було безліч: ляльки, іграшковий посуд, шовкова сукня, солдатики, чудовий замок з танцюючими чоловічками, солодощі.)

  • Яка іграшка привернула увагу Марі?

(Лускунчик – пристрій для лускання горіхів.)

  • Знайдіть опис Лускунчика в тексті і зачитайте його.

(«Він був дуже незугарним: занадто довгий і міцний тулуб на коротеньких і тонких ніжках, та й голова занадто велика. Але одяг його був ошатним і відразу було видно, що ця людина добре вихована й має смак.)

  • Як Марі ставилася до цієї іграшки? Як ви думаєте, чому?

(Невідомо з яких причин, але Лускунчик відразу став улюбленцем Марі. Дівчинка його дуже берегла, давала йому гризти лише маленькі горішки, добре ставилася до нього.)

  • Які дива сталися у новорічну ніч?

( Усі іграшки ожили, почали рухатися. Але вони були дуже перелякані, оскільки з’явився Мишачий король зі своїм військом.)

  • Як повів себе Лускунчик?

(Він подавав команди солдатам і вміло вів битву.)

  • Як усі іграшки називали Лускунчика?

(Вони називали його королем і в усьому корилися йому.)

3. Прослуховування запису музики П.Чайковського з балету «Лускунчик» («Бій з мишами»)

4. Бесіда на сприйняття почутого

  • Який настрій передається музикою?

(Тривожний.)

  • Як це вдалося відтворити композиторові?

( За допомогою звуків, що створюють духові та ударні інструменти.)

5. Творче завдання

- Спробуйте словами «змалювати» бій та розповісти про нього від імені:

а) Лускунчика;    б) Марі;     в) Мишачого короля.

6. Переказ тексту

- Перекажіть розділ «Хвороба Марі».

- Розкажіть казку про міцний горішок, яку розповів дітям Дроссельмейєр.

7. Бесіда

- Як ви оцінюєте вчинок Пирліпат?

   (Принцеса Пирліпат вчинила дуже зле й негідно. Адже вона знехтувала людиною, яка врятувала її. На добро вона відповіла злом.)

  • Яку таємницю відкрив Марі хрещений Дроссельмейєр?

( Він сказав, що тільки вона може врятувати Лускунчика. Марі має бути стійкою й вірною.)

  •  Як дівчинка виконала наказ хрещеного?

(Вона була саме такою, як він і казав. Марі змогла знайти шаблю для Лускунчика.)

  • Які найголовніші слова сказала Марі Лускунчикові?

(Вона сказала, що здатна на все, щоб його врятувати.)

  • Як закінчився бій з Мишачим королем?

(Лускунчик все-таки переміг його.)

  • Що сталося після перемоги Лускунчика?

( Він приніс Марі сім корон короля і запросив до своєї країни.)

  • Що побачила Марі у Ляльковому королівстві?

( Багато різних див: дивовижне озеро зі сріблясто-білими лебедями та діамантовими рибками, Марципановий замок тощо.)

8. Прослуховування запису музики П.Чайковського з балету «Лускунчик» до епізоду «Казкові гості» («Танець феї Драже», «Вихід Чайника» тощо).

-  Яким настроєм наповнена музика?

     (Веселим, бадьорим, жартівливим.)

9. Переказ епізоду «Зустріч Марі з племінником Дроссельмейєра»

10. Прослуховування запису музики П.Чайковського з балету «Лускунчик» («Вальс квітів»)

-  На вашу думку, які почуття передаються музикою?

   (Мелодія передає почуття кохання, що зародилося між Марі та Лускунчиком.)

  • Який характер музики у цьому уривкові?

(Ніжний, ліричний, зворушливо-замріяний.)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. «Дерево рішень»

- Визначте головний конфлікт казки. Як він вирішується?

   (Головний конфлікт – боротьба добра зі злом. Злі сили (Мишачий король, Мишільда ) переможені великою силою добра й кохання, якому підвладне все на землі.)

- Які моральні проблеми вирішує автор?

   (Гофман порушує питання вірності в дружбі й коханні, уміння вірити в дива й творити їх добротою власної душі.)

  1. «Коло ідей»
  • Чи є в казці елементи фантастики?

( У казці поєднуються реальність (життя сім’ї Штальбаума, його оточення, заняття дорослих) та фантастика ( розповідь про Мишачого короля з Мишільдою, усі події, пов’язані з цими негативними персонажами).)

  • Як ви думаєте, що допомогло Лускунчикові перемогти злі чари королеви Мишільди?

(Любов Марі, її віра в нього, щира допомога.)

  1. Робота з епіграфом
  • Як слова Гофмана, що служать епіграфом до уроку, перегукуються зі змістом казки?

( Саме любов перевернула життя Марі та Лускунчика, зробила кожного з них по-своєму сильним. Вони готові були на все заради одне одного.)

  1. Скласти сенкан на вибір до слів «диво», «добро», «дружба», «любов».
  2. Заключне слово вчителя

- Кожна казка колись закінчується. Розповідь про добру й красиву дівчинку Марі, зачарованого Лускунчика, який виявився королем, Мишачого короля має щасливий кінець. Гофман навчає нас бути добрими й милосердними, вірними й наполегливими, сміливими й відчайдушними. А ще – вірити у велику силу добра, яке завжди перемагає.

V. Домашнє завдання

       Написати твір-мініатюру на тему «Дива Новорічної ночі»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Анадруцька Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Молодика Н. І.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лісутіна Валентина Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
21109
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку