Урок на тему " Розв'язування задач на рівняння теплового балансу"

Про матеріал
Урок з фізики на тему " Розв'язування задач на рівняння теплового балансу" вивчення фізики в 10 класі
Перегляд файлу

Тема: Розв’язування задач « Рівняння теплового балансу»

Мета: формувати компетентності:

1. Предметну (фізичну):

-                 теоретичну (повторити та систематизувати знання з теми «Рівняння теплового балансу»);

-                 задачну (навчити  розв’язувати   задачі з даної теми).

2. Ключові: навчально-пізнавальна (опанування змістом уроку, оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоконтролю й  самооцінки), кооперативна (вміння працювати в колективі, наполегливість, старанність, спостережливість, самостійність), комунікативна (володіння мовою фізики), інформаційна (уміння аналізувати, перекодувати та  систематизувати інформацію під час розв’язання  задач)

Тип уроку: Урок закріплення знань

План уроку

Етапи уроку

Час

Вид роботи, методи та прийоми

Компетентність, що розвивається

1

Організаційний момент

1 хв

Перевірка домашнього завдання

Ключові: комунікативна, кооперативна 

2

Мотивація, постановка мети та задач уроку

1 хв

Розповідь

Ключова:

комунікативна 

3

Актуалізація опорних знань

15 хв

Бесіда за запитаннями, 

Фізична: теоретична, ключові: навчальнопізнавальна, кооперативна, комунікативна, інформаційна 

4

Закріплення вивченого матеріалу

26 хв

Аналіз конкретних ситуацій, розв’язування задач

Фізична: теоретична, задачна; ключові: навчальнопізнавальна, кооперативна, комунікативна та інформаційна 

5

Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи учнів

1 хв

 

Ключові: комунікативна, навчальнопізнавальна; предметна: теоретична

6

Домашнє завдання

1 хв

Пояснення

Ключова: комунікативна

 

 

 

 

 

Хід уроку

1.      Організаційний етап 

Привітання. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка домашнього завдання.

2.      Мотивація, постановка мети та задач уроку

Ми з вами вивчили тему « Тепловий баланс» і сьогодні ми з вами навчимося застосовувати рівняння теплового балансу до розв’язування задач. 

3.      Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Давайте з Вами пригадаємо. ( фізичний диктант)

1.   Що називається теплообміном?(Обмін внутрішньою енергією між тілами і навколишнім середовищем або між частинами тіла без виконання механічної роботи називається теплообміном.) 

2.   Що таке кількість теплоти? Як позначається і в яких одиницях вимірюється?( Зміна внутрішньої енергії тіла при теплообміні часто називають наданою або отриманою кількістю теплоти .  Позначають Q.  В СІ одиницею кількості теплоти  є   д ж о у л ь (Дж).)

3.   Що означають вислови  

-   отримати кількість теплоти;

-   віддати кількість теплоти;

( Якщо в процесі теплообміну внутрішня енергія тіла збільшилась, то кажуть, що тіло отримало кількість   теплоти Q .  Якщо жвнутрішня енергія тіла зменшується, то кажуть, що тіло віддало кількість теплоти Q 

4.      Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти  нагрівання або охолодження. (Q =cm ΔT або Q =СΔT)

5.      Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти , яка виділяється при  повному згорянні палива (Q  = q m)

6.      Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти плавлення або кристалізації   (Q =  λm)

7.      Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти  пароутворення або конденсації  (Q = r m)

8.      Яка величина характеризує ефективність пристрою для спалювання палива? (Коефіцієнт корисної дії пристрою. Коефіцієнт корисної дії нагрівника показує, яку частину кількісті теплоти Qповна, що виділилась при спалюванні, складає корисно використана теплота      Q корисна 

Qкорисна

= imageQповна 100%

9.      Запишіть формулу теплового балансу. (Q1 + Q2 = Q3 + Q4)

 

 Ви маєте пам’ятати єдиної загальної формули теплового балансу для всіх видів теплообміну не існує. Але завжди рівняння теплового балансу складають за такими правилами:

1)    встановлюють всі тіла, які віддають або отримують енергію в процесі теплообміну;

2)    визначають кількість енергії, яку віддало або отримало кожне тіло окремо;

3)    складають рівняння теплового балансу і знаходять з нього невідому величину.

          При складанні рівняння теплового балансу потрібно дотримуватись правила індексів: всі величини, що відносяться до одного і того ж тіла, позначають однаковими індексами.  Це правило не стосується температури, тому що вона може бути у різних тіл однаковою.

 

 

4. Закріплення вивченого матеріалу ( розв’язування задач)

Алгоритм розв’язування задач на тепловий баланс.

 

Після запису короткої умови задачі на теплообмін доцільно дотримуватись такої послідовності дій.

 

1)    З’ясувати, якої температури досягають тіла в результаті теплообміну, позначити її літерою t; 

2)    Встановити які тіла(тіло) віддають теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти;

3)    Встановити які тіла(тіло) отримують теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти;

4)    Скласти рівняння теплового балансу, у лівій частині записавши суму кількостей теплоти, які віддають більш нагріті тіла, а у правій – суму кількостей теплоти, які отримують менш нагріті тіла;

5)    Розв’язати це рівняння відносно невідомої величини і записати кінцеву формулу;

6)    Обчислити невідому величину і проаналізувати результат.

 

Приклади  розв’язування задач:

 

Задача 1. У відро налили 5 л. води при температурі 100С. Скільки окропу необхідно долити у відро, щоб температура води стала дорівнювати 250С? Енергією на нагрівання відра і навколишнього середовища можна знехтувати.

 

 

 

image

Задача 2. Металеву деталь масою 300 г нагріли в окропі, а потім опустили у воду масою 660г, що має температуру220С. Через певний час температура води і деталі стала дорівнювати250С. Визначте питому теплоємність речовини, з якої було виготовлено деталь. Тепловими втратами знехтувати.

image

Задача 3. У холодну воду масою 0,8 кг долили окріп масою 0,2 кг. Температура отриманої суміші дорівнює 400С. Визначте температуру холодної води до її нагрівання. Тепловими втратами знехтувати.

 

 

image

 

(Додаткова задача)

Задача 4  Для приготування ванни до 150 л води при температурі 150С додали 80 л води при температурі 900С. Яка температура води у ванні?

image

5.Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи учнів.        6.Домашнє завдання повторити Параграф з підручника «Фізика» М.В. Головко §33 ст.208-211, §34 ст.211-214 та розв’язати вправу записану в зошитах.

Задача 1. Металеву кулю масою 900г, нагріту до температури 1550С, опустили посудину з 3 л води, температура якої була 100С. У результаті теплообміну встановилася температура150С. З якого металу зроблена куля? Нагріванням посудини знехтувати.

 

 

image

 

Відповідь: куля зроблена зі сталі.

 

Задача 2.  У калориметр теплоємністю 63Дж/0С знаходилось 250 г олії при температурі 120С.Після опускання в олію мідного тіла масою 500 г при температурі 1000С встановилася температура 330С. знайти питому теплоємність олії.

image

image

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
11 січня 2021
Переглядів
10041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку