Тема: Розв’язування задач « Рівняння теплового балансу»
Мета: формувати компетентності:
1. Предметну (фізичну):
- теоретичну (повторити та систематизувати знання з теми «Рівняння теплового балансу»);
- задачну (навчити розв’язувати задачі з даної теми).
2. Ключові: навчально-пізнавальна (опанування змістом уроку, оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоконтролю й самооцінки), кооперативна (вміння працювати в колективі, наполегливість, старанність, спостережливість, самостійність), комунікативна (володіння мовою фізики), інформаційна (уміння аналізувати, перекодувати та систематизувати інформацію під час розв’язання задач)
Тип уроку: Урок закріплення знань
План уроку
№ |
Етапи уроку |
Час |
Вид роботи, методи та прийоми |
Компетентність, що розвивається |
1 |
Організаційний момент |
1 хв |
Перевірка домашнього завдання |
Ключові: комунікативна, кооперативна |
2 |
Мотивація, постановка мети та задач уроку |
1 хв |
Розповідь |
Ключова: комунікативна |
3 |
Актуалізація опорних знань |
15 хв |
Бесіда за запитаннями, |
Фізична: теоретична, ключові: навчальнопізнавальна, кооперативна, комунікативна, інформаційна |
4 |
Закріплення вивченого матеріалу |
26 хв |
Аналіз конкретних ситуацій, розв’язування задач |
Фізична: теоретична, задачна; ключові: навчальнопізнавальна, кооперативна, комунікативна та інформаційна |
5 |
Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи учнів |
1 хв |
|
Ключові: комунікативна, навчальнопізнавальна; предметна: теоретична |
6 |
Домашнє завдання |
1 хв |
Пояснення |
Ключова: комунікативна |
Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка домашнього завдання.
2. Мотивація, постановка мети та задач уроку
Ми з вами вивчили тему « Тепловий баланс» і сьогодні ми з вами навчимося застосовувати рівняння теплового балансу до розв’язування задач.
3. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Давайте з Вами пригадаємо. ( фізичний диктант)
1. Що називається теплообміном?(Обмін внутрішньою енергією між тілами і навколишнім середовищем або між частинами тіла без виконання механічної роботи називається теплообміном.)
2. Що таке кількість теплоти? Як позначається і в яких одиницях вимірюється?( Зміна внутрішньої енергії тіла при теплообміні часто називають наданою або отриманою кількістю теплоти . Позначають Q. В СІ одиницею кількості теплоти є д ж о у л ь (Дж).)
3. Що означають вислови
- отримати кількість теплоти;
- віддати кількість теплоти;
( Якщо в процесі теплообміну внутрішня енергія тіла збільшилась, то кажуть, що тіло отримало кількість теплоти Q . Якщо жвнутрішня енергія тіла зменшується, то кажуть, що тіло віддало кількість теплоти Q
4. Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти нагрівання або охолодження. (Q =cm ΔT або Q =СΔT)
5. Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти , яка виділяється при повному згорянні палива (Q = q m)
6. Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти плавлення або кристалізації (Q = λm)
7. Запишіть формулу для обчислення кількості теплоти пароутворення або конденсації (Q = r m)
8. Яка величина характеризує ефективність пристрою для спалювання палива? (Коефіцієнт корисної дії пристрою. Коефіцієнт корисної дії нагрівника показує, яку частину кількісті теплоти Qповна, що виділилась при спалюванні, складає корисно використана теплота Q корисна
Qкорисна
= Qповна 100%
9. Запишіть формулу теплового балансу. (Q1 + Q2 = Q3 + Q4)
Ви маєте пам’ятати єдиної загальної формули теплового балансу для всіх видів теплообміну не існує. Але завжди рівняння теплового балансу складають за такими правилами:
1) встановлюють всі тіла, які віддають або отримують енергію в процесі теплообміну;
2) визначають кількість енергії, яку віддало або отримало кожне тіло окремо;
3) складають рівняння теплового балансу і знаходять з нього невідому величину.
При складанні рівняння теплового балансу потрібно дотримуватись правила індексів: всі величини, що відносяться до одного і того ж тіла, позначають однаковими індексами. Це правило не стосується температури, тому що вона може бути у різних тіл однаковою.
4. Закріплення вивченого матеріалу ( розв’язування задач)
Алгоритм розв’язування задач на тепловий баланс.
Після запису короткої умови задачі на теплообмін доцільно дотримуватись такої послідовності дій.
1) З’ясувати, якої температури досягають тіла в результаті теплообміну, позначити її літерою t;
2) Встановити які тіла(тіло) віддають теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти;
3) Встановити які тіла(тіло) отримують теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти;
4) Скласти рівняння теплового балансу, у лівій частині записавши суму кількостей теплоти, які віддають більш нагріті тіла, а у правій – суму кількостей теплоти, які отримують менш нагріті тіла;
5) Розв’язати це рівняння відносно невідомої величини і записати кінцеву формулу;
6) Обчислити невідому величину і проаналізувати результат.
Приклади розв’язування задач:
Задача 1. У відро налили 5 л. води при температурі 100С. Скільки окропу необхідно долити у відро, щоб температура води стала дорівнювати 250С? Енергією на нагрівання відра і навколишнього середовища можна знехтувати.
Задача 2. Металеву деталь масою 300 г нагріли в окропі, а потім опустили у воду масою 660г, що має температуру220С. Через певний час температура води і деталі стала дорівнювати250С. Визначте питому теплоємність речовини, з якої було виготовлено деталь. Тепловими втратами знехтувати.
Задача 3. У холодну воду масою 0,8 кг долили окріп масою 0,2 кг. Температура отриманої суміші дорівнює 400С. Визначте температуру холодної води до її нагрівання. Тепловими втратами знехтувати.
(Додаткова задача)
Задача 4 Для приготування ванни до 150 л води при температурі 150С додали 80 л води при температурі 900С. Яка температура води у ванні?
5.Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи учнів. 6.Домашнє завдання повторити Параграф з підручника «Фізика» М.В. Головко §33 ст.208-211, §34 ст.211-214 та розв’язати вправу записану в зошитах.
Задача 1. Металеву кулю масою 900г, нагріту до температури 1550С, опустили посудину з 3 л води, температура якої була 100С. У результаті теплообміну встановилася температура150С. З якого металу зроблена куля? Нагріванням посудини знехтувати.
Відповідь: куля зроблена зі сталі.
Задача 2. У калориметр теплоємністю 63Дж/0С знаходилось 250 г олії при температурі 120С.Після опускання в олію мідного тіла масою 500 г при температурі 1000С встановилася температура 330С. знайти питому теплоємність олії.