Тема: Розв'язування задач підвищеної складності на застосування теорії подільності многочленів
Мета: систематизація та поглиблення знань учнів з теорії подільності многочленів, вдосконалення умінь та навичок застосування теорії під час розв'язування задач підвищеної складності; розвиток творчих здібностей, нестандартного мислення; виховання інтересу до математики
Цикл уроків з алгебри на тему «Основи теорії подільності»
для 8 класів з поглибленим вивченням математики
підготувала вчитель математики
НВК: Гайсинська СЗШ-інтернат І-ІІІ ступенів - гімназія
Дем´янюк Ганна Володимирівна
Урок № 16
Тема: Розв’язування задач підвищеної складності на застосування теорії подільності многочленів
Мета: систематизація та поглиблення знань учнів з теорії подільності
многочленів, вдосконалення умінь та навичок застосування теорії під час розв’язування задач підвищеної складності;
розвиток творчих здібностей, нестандартного мислення;
виховання інтересу до математики
Тип уроку: Вдосконалення знань, умінь та навичок
Обладнання: картки із завданнями
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань
Останні дві задачі пропонуються індивідуально двом учням для розв’язування на дошці в той час, коли усно розвязуються задачі 1-3. Під час виконання задач акцент робиться на теоретичні факти, які застосовувалися для розв’язування.
2. Етап формування умінь та навичок
Остачі від ділення многочлена на двочлени і відповідно дорівнюють і . Знайдіть остачу від ділення многочлена на многочлен .
Назвемо многочлени і подібними, якщо вони мають однаковий степінь та однакові коефіцієнти, які, можливо, розташовані у різному порядку. Доведіть, що:
Чи існує такий многочлен , усі три корені якого – цілі числа та - просте число?
При яких раціональних значеннях параметрів і один з коренів многочлена дорівнює ?
При яких значеннях параметра многочлен має три дійсних корені, які утворюють геометричну прогресію?
3. Задачі для домашньої роботи
1) ;
2) .
При яких раціональних значеннях параметрів і один з коренів многочлена дорівнює ?
При яких значеннях параметра многочлен має три дійсних корені, які утворюють геометричну прогресію?
4. Відповіді та вказівки
Розв’язання
Нехай при діленні многочлена на многочлен неповна частка дорівнює , а остача - , тоді можна записати рівність: . Оскільки степінь многочлена дорівнює 2, то степінь не вище першої, тому многочлен має вид . За теоремою Безу , . Отримаємо систему , розв’язавши яку знайдемо .
Розв’язання
Будемо вважати у многочлені одну з букв змінною, а інші – параметрами. Тоді многочлен і , оскільки при і при . Міркуючи аналогічно, многочлен , бо при . Тоді многочлен ділиться націло на добуток . Оскільки степінь діленого та степінь дільника рівні, то частка є многочлен нульового степеня, тобто – число( позначимо його ).
Маємо рівність . При отримаємо , звідси ,
1)Нехай - корінь . Найпростіший многочлен, для якого - корінь є многочлен . З означення кореня маємо . Очевидно, що многочлен не має раціональних коренів. Оскільки, - корінь, то число - ірраціональне
2) міркування аналогічні.
Розв'язання
Нехай - цілі корені многочлена , та - просте число. Тоді . Звідси і - просте число, тому без втрати загальності можна вважати, що і . Розв’язуючи рівняння отримуємо, що і . При , тоді . Перевіркою встановлюємо, що тоді число не є простим. При інших значеннях і цілих значень не існує.
Розв'язання
- корінь многочлена , тому з означення кореня випливає, що правильна рівність Розкриємо дужки та зведемо подібні доданки у лівій частині рівняння:
(*). За умовою значення параметрів і є раціональними числами, тому раціональними будуть значення виразів і , але - ірраціональне, тому рівність (*) має місце лише тоді, коли виконується система Звідки
Розв'язання
Скористаємось, теоремою, оберненою до теореми Вієта, для зведеного многочлена третього степеня, тоді - корені рівняння , розв’язуючи яке, знаходимо . Розв’язком системи є впорядкована трійка чисел . Враховуючи порядок, записуємо розв'язки системи.
Розв'язання
Нехай корені многочлена утворюють геометричну прогресію , перший член якої дорівнює , а знаменник дорівнює , тоді їх можна записати як . Застосовуючи теорему Вієта, отримаємо систему рівнянь Звідси .
Список використаних джерел