Тема уроку:
Щоб у серці жила
Україна!
Мета: доповнити і поглибити знання дітей про Україну, формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, багатою культурою, спадщиною;
розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність; формувати громадянські якості, патріотизм, людяність, працьовитість;
виховувати любов і повагу до Батьківщини – України, її символів, обрядів, традицій; налаштувати учнів на плідну роботу протягом навчального року, налагодити емоційний контакт як учителя з класом, так і учнів між собою.
Обладнання: фізична карта України, план уроку, фотоілюстрації «Сім чудес України», народні українські символи, слайди.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання. Слово вчителя.
Ось перший дзвінок
Гучно вам лунає,-
Це школа щиро кожному бажає
Навчатись із натхненням, із любов’ю,
І бути всім родиною одною.
- Дорогі діти! Шановні батьки! Я рада вас вітати з початком нового навчального року! Хочу побажати дітям захоплюючих подорожей Країною Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку. Упевнено крокуйте зі своїми дітьми у прекрасну країну Дитинства, разом із ними відкривайте все нове і цікаве. У добру путь!
Тож розпочнемо наш перший урок.
(Пісня про школу)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Діти! Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про найцінніше, що є в кожної людини. А про що саме, ви дізнаєтесь, прочитавши вірш Павла Тичини (на дошці слайд, всі учні читають) :
Хоч малий я, невеликий,
Зате добре знаю,
Що край рідний – Україна,
Я її кохаю.
- Отже, тема нашого уроку: «Щоб у серці жила Україна!»
ІІІ. Робота над темою уроку
- Діти, щоб поповнити свої знання про нашу Батьківщину, ми працюватимемо на уроці за планом (на дошці):
План уроку
- Тож послухайте легенду про виникнення української землі.
1 учень. Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Товрець пригорщу родючих грунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
2 учень. Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт… Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.
3 учень. Раптом мішок із скарбом розв’язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій Землі. І вигукнув Господь:
- Це справжній рай!
4 учень. Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, і нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
Учитель. Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари – слово і пісню.
- Переходимо до другого пункту плану: Моя рідна країна.
5 учень. Вітчизна, Батьківщина, Україна, рідна ненька… Земля-годувальниця, земля – рідна мати… Які прекрасні ці одвічні слова! Велика, священна любов до Батьківщини жила і житиме в усіх чесних та щирих серцях.
Учитель. (Показує на карті) Україна – одна з найбільших європейських держав. Її площа майже 604 тис.км². На території України проживає понад 110 національностей. Чисельність населення становить близько 43 млн. осіб. На території України розташовані Карпатські гори та Кримські. Теренами України протікає близько 70 річок. Найбільші з них Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. Найвідоміші озера: Світязь, Синевир, Ялпуг.
6 учень. Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це незалежна моя Україна,
Тут гори Карпати, степи і ліси.
7 учень. Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –
Приблизно таку має площу вона.
Є Київ – столиця у храмах і славі –
Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
8 учень. Грунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м’який.
Козацькая слава повік невмируща
Та шлях до свободи, завжди нелегкий.
9 учень. Нехай ніхто не полонить
Твоїх земель, не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на світі в нас одна!
Учитель. Кровоточать рани наших сердець з приводу того, що відбувається на Сході нашої держави. Не висихають сльози на очах матерів, сини яких захищають єдність і незалежність рідної землі. Згадаємо тих, хто боровся за волю, хто вистояв Майдан, і тих, щщо полягли у боротьбі, захищаючи суверенітет, незалежність та територіальну цілісність нашої України. Вшануємо хвилиною мовчання їх пам’ять.
(Хвилина мовчання)
(Учні виконують пісню)
10 учень. Ми, учні 3-А класу, не хочемо війни.
Хай буде мир на всій землі!
Мир – це квіти у сонячних росах.
Мир – це радість малих і дорослих.
Мир – це усмішка в очах матусі.
Мир – це лани золотаво-русі.
Мир – це потоки весняні, сині.
Мир – це дружній танок при гостині.
Мир – це все, що у світі найкраще,
Не забувайте цього нізащо!
Учитель. А зараз до вашої уваги пропоную вікторину.
Учитель. Діти, ви справжні українці, тому що так багато знаєте про країну, в якій живете. Але ми не зупинимось на досягнутому, а будемо прагнути ще більше пізнавати рідний край.
Наступний пункт плану нашого уроку: Україна – незалежна держава.
11 учень. Україна – країна, де найбільше люблять волю, країна довгої вікової боротьби за неї. Цього року 24 серпня ми відзначили 28-му річницю незалежності України.
- 24 серпня 1991 року Верховна Рада проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави.
Україна має свою Конституцію – Основний закон, за яким живуть українці. Також Україна має свої державні символи.
12 учень. Наш герб – тризуб, це воля наша, сила.
Наш герб – тризуб! Яка недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є, ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям.
13 учень. Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм,
Синє – небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
Прапор свій тримаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
Ми навіки є народом
Українським в Україні.
14 учень. Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
15 учень. Свої державні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у статті 65 Конституції України. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України. Також в Основному законі країни сказано, що державною мовою в Україні є українська мова.
Учитель. Діти, дайте відповіді на такі питання:
- Ви ще раз продемонстрували свою любов до рідної держави своїми знаннями. А наш урок продовжується, і ми переходимо до розмови про українські дива.
У 2008 році проводилася акція «Сім чудес України». Адже Україна має унікальні природні ландшафти, багатобарвну і неповторну природу. І в нашій країні було визначено сім найкращих природних чудес:
(Показ слайдів)
16 учень. Заповідник «Асканія-Нова».
В Україні існує дивний степ, жодного разу не ораний, дикий. Хазяйнують там не люди, а тварини. Називається він заповідник «Асканія-Нова». Там вільно живуть тварини з усього світу. Зебри із зубрами, дикі коні Пржевальського, птахи та комахи, багато рідкісних рослин. Асканія-Нова – один із найстаріших і найвідоміших заповідників з унікальним та чарівним світом.
17 учень. Дністровський каньйон.
Каньйон утворений річкою Дністер і розташований на межі 4 областей: Івано-Франківської, Тернопільської, Чернівецької та Хмельницької. Найдавніші пам’ятки природи Дністровського каньйону – скелі девонського геологічного періоду (вік 350-400 млн. р.), численні водоспади, широколисті мішані та соснові ліси, цілющі озера.
18 учень. Гранітно-степове Побужжя.
Природний комплекс в Україні у межах північно-західної частини Миколаївської області. Вважається однією з найдавніших ділянок суші Євразії, яка не поринала в морські глибини протягом 60 мільйонів років.
19 учень. Мармурова печера.
Вхід до печери розташований на висоті 920 м над рівнем моря. Закладена вона у блоці верхньоюрських вапняків і складається з трьох частин: Головної галереї, Нижньої і бічного «Тигрового ходу». Величезних розмірів галереї натіканнями поділені на окремі зали. Протяжність розвіданих ходів 2050 м, глибина 60 метрів.
20 учень. Подільські Товтри.
Національний парк «Подільські Товтри» загальною площею 260 тис. га розташований у Хмельницькій області. Тут природні скарби тісно переплетені з неоціненними історичними та культурними пам’ятками. Це залишки узбережних рифів, витягнутих паралельно давній береговій лінії. Аналогів у світі немає.
21 учень. Озеро Світязь.
Найглибше озеро в Україні розташоване в межах Шацького району Волинської області. Вода тут надзвичайно прозора і м’яка. У сонячну погоду дно видно на кілька метрів. У вітряну погоду хвилі досягають півметрової висоти.
22 учень. Озеро Синевир.
Озеро Синевир справедливо вважають найкоштовнішим природним скарбом однойменного національного природного парку та однією з візитних карток українських Карпат. Розташоване воно на висоті 989 метрів над рівнем моря.
Учитель. А тепер переходимо до наступного пункту плану уроку. Поведемо розмову про українську народну символіку.
23 учень. Народні символи – це те, що найбільше любить і цінує народ. Їх вишивають на полотні, про них складають вірші, пісні, легенди, використовують у звичаях та обрядах. Народні символи України є рослинні і тваринні. До рослинних належать: калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої країни, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі.
(Розповідь учителя супроводжується показом ілюстрацій)
Учитель. Національні символи та обереги України:
Жито – символ життя. Це знак добробуту і злагоди в сім’ї.
Барвінок – символ вічності.
Калина – символ краси, кохання, щастя.
Верба – символ журби.
Лелека – символ сімейного затишку і благополуччя.
Соловей – символ веселощів, задоволення.
Український віночок – є частиною українського національного костюма.
Вишитий рушник – стародавній оберіг дому.
(Демонстрація відеоролика про рідний край)
Учитель. Людина народжується на світ і разом із життям отримує у спадок, мабуть, найбільше і найцінніше багатство – Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати, – це наша доля.
Ось ми і підійшли до останнього пункту нашого уроку: Вінок любові до України. Це буде незвичайний вінок, бо плести його будемо не квітами, а словами, що йдуть від ваших сердець.
А зараз подумайте і скажіть, чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні.
(Діти по черзі висловлюють побажання)
- Я бажаю любій Україні добра, миру.
- Я бажаю безпеки, щоб закінчилась війна.
- Я бажаю процвітання і щастя усім людям.
- Люблю тебе, Вітчизно, мила Україно,
- Бо щастя жити ти дала мені.
- Для мене ти одна і рідна, і єдина.
- Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
- Я твій громадянин, я прагну підрости,
- Тягнусь промінчиком до сонця і тепла.
- Моя свята і рідна Україно-мати,
- Я щиро так люблю усе навколо мене,
- Усе, що є багато сотень літ.
- Люблю чарівний ліс і літечко зелене,
- Увесь казковий неповторний світ.
- Усе мені тут рідне: і поля, й джерельця,
- Я міцно на своїй землі стою.
- Тепло своїх долонь і розуму, і серця
- Я Україні рідній віддаю!
ІV. Підсумок уроку
Учитель. Пам’ятайте, діти, ви майбутнє України. Бо Україна – це ви! Україна – це я. Україна – це ти! Україна – це ми!
(Пісня про Україну)
Дорогі діти, шановні батьки! Я бажаю всім вам, щоб своїми занннями і працею ви примножували культуру України, своїми досягненнями прославляли її. Щоб ми були гідними своїх предків. Любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України.
Дякую вам за увагу і співпрацю на уроці.