ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ
«Доброчин-
ність
захисниця
розуму»
Класовод: Л.П.Народовська
Мета. Розширювати знання дітей про поняття «добро» і «зло», пояснити
значення слова «доброчинність», виховувати бажання набути позитивних моральних якостей, щоб бути доброчинною людиною.
Обладнання: картки зі словами, мікрофон, ілюстрації по темі.
Хід заходу
1. Прослуховування «Легенди про добро і зло».
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику доб- ром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався і віддячив добром. Але, через деякий час, у відповідь одержав зло. Сусід прийшов до мудреця, і той знову порадив йому віддячити добром. «Але я вже стомився віддячувати йому добром!» - заперечив сусід. «Якщо зловмисник не стомив ся від зла, то чому ти стомився від добра?» - відповів мудрець.
2. Перевірка сприймання.
- Чи сподобалися вам поради мудреця? Чому?
- Як би ви вчинили в такій ситуації?
3. Повідомлення теми заходу.
- Сьогодні ми з вами поведемо розмову про загальнолюдські риси характеру, в основі яких лежить споконвічна боротьба між добром і злом.
4. Розповідь вчителя.
Розпочати розмову мені хочеться із життєвої ситуації, про яку ми нещодавно дізналися із преси:
«Одного разу старенька мама приїхала до свого сина, який жив у великому місті. Привезла із села яблук, груш і запашну паляницю. Син запросив матір на прогулянку. Гуляючи вулицями міста, старенька часто зупинялася. Дух запирало, бо вже здоров’я не те, і з радості, що поруч з наймилішим сином. Наблизившись до скверу, син запропонував матері сісти. А сам відійшов, сказавши, що зараз повернеться. Але… Вечір… Може, в цей час по телеба- ченню оголошують про те, що розшукують дитину, яка не повернулася до- дому. Але ніхто не скаже, що розшукують стареньку матір… Коли старень- ку запитали, як вона сюди потрапила, та відповіла, що заблукала, нічого не сказавши про сина. Адже її син вчений, він не міг її залишити, запевняла себе мати. Їй і в голову не приходила думка, що він залишив її назавжди, давши в руки буханець хліба».
5. Обговорення почутого.
- Чи є серце у такої людини?
- Якщо є, то яке воно?(створення асоціативного куща на дошці))
- Які переживання викликала у вас ця розповідь?
6. Розуміння понять: «добро» і «зло».
- На які дві категорії ми ділимо людей за їхніми вчинками? (добрі і злі).
- За якими ознаками ви визначаєте : добра чи зла та чи інша людина?
- Гра «Впізнай добро».
Коли добрий вчинок, то плескайте в долоні:
В українській мові є ще слово «доброчинність», як ви гадаєте, що воно означає?
Міцним грунтом для доброчинності є почуття. Першоосновою цього слова є поняття «чути» (вухами, носом), «відчувати» можна фізичний біль (душею, серцем), «передчувати» - радісну або сумну подію, «співчувати» - це похідні поняття від «почуття».
Але не завжди ми можемо розуміти почуття іншої людини. (Приклади із життя).
Бережливість Мужність
Благородство Порядність
Великодушність Правдивість
Відповідальність Працелюбність
Гідність Скромність
Добродійність Сміливість
Золоте правило Совість
Любов Чесність
Милосердя Чуйність
Далеко не завжди люди обирають доброчинність. Хоч на словах, здебільш-
шого, всі визначають добродійство, та у своїй практичній діяльності керуються не благородними спонуканнями, а користю, честолюбством, низькими пристрастями.
Благородні пристрасті наслідують обов’язок.
Низькі – ставлять за мету лише вигоду.
Аморальність Зарозумілість
Безсоромність Зловтішність
Грубість Користолюбство
Заздрість Лицемірство
Наклеп Лихослів’я
Підступність Чванливість
Ревнощі Хабарництво
З негативними якостями особистості слід так само працювати, як і позитивними.
Вчені, письменники, філософи мають багато суджень про вічне питання добра і зла.
Яка ж характеристика сьогодення добра і зла?
(Прийом «Мікрофон»)
7. Підсумок
- Для того, щоб добра у вашому житті було більше, дотримуйтесь заповідей:
1. Любіть життя.
2. Знайте в усьому міру.
3. Вірте в свої сили і в те, що ви робите.
4. Позбавтесь вад, які ведуть до гріхів.
5. Будьте вдячними, добрими, великодушними, милосердними.
6. Робіть із задоволенням те, за що беретесь.
7. Запитуйте, якщо не знаєте.
8. Навчайтеся слухати і чути.
9. Довіряйте, але перевіряйте.
10. Живіть «тут і зараз».