Матеріал уроку містить: привітання для підняття гарного настрою,запитання для перевірки знань попередньої теми,інтерактивний прийом "Картинна галерея",творчі завдання та багато цікавої інформації.Метауроку познайомити з прикладами та зразками основних напря¬мів мистецтва XX століття; систематизувати знання про різ¬номанітні напрями в образотворчому мистецтві; розглянути нові поняття та терміни; вчити емоційно сприймати та аналі¬зувати твори мистецтва формувати в учнів світо- глядні орієнтації та компетенції у сфері художньої культу¬ри; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; розвивати ерудицію; вихову¬вати почуття прекрасного,естетичний смак.
9 кл
Тема: Символізм – вступ у ХХ ст.
Мета: познайомити з прикладами та зразками основних напрямів мистецтва XX століття; систематизувати знання про різноманітні напрями в образотворчому мистецтві; розглянути нові поняття та терміни; вчити емоційно сприймати та аналізувати твори мистецтва формувати в учнів світо- глядні орієнтації та компетенції у сфері художньої культури; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; розвивати ерудицію; виховувати почуття прекрасного,естетичний смак.
Твори для сприймання: П.П. де Шаванн Свята Женев’єва, яка споглядає Париж; Г. Моро Гесіод і Муза; Е. Сонрель Хода Флори; О. Редон Натюрморт, «Павук, що плаче»; Ж. Дельвілль «Школа тиші»; Дж, Енсор «Енсор з масками» (Автопортрет); Я. Мальчевський «Польський Гектор» (Автопортрет); М. Реріх «Небесний бій», М. Врубель Автопортрет, «Демон»; СММ О. Скрябін «Прометей» симфонічні поеми Я. Сібеліуса, твори М. Чюрльоніса.
Хід уроку
1 Організація класу.
Налаштування на гарний настрій
Назва прийому « Вітання»
Опис прийому Учні, промовляючи слова супроводжують їх відповідними рухами:
2 Актуалізація опорних знань учнів.
Яке поняття ширше модерн чи модернізм?
Які ескізи в стилі «а ля Клімт» ви створили?
3 Основна частина
Прийом Картинна галерея
Опис прийому Учитель вивішує на дошці 4-5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття або явища. Об’єднавши учнів у групи, він пропонує їх представникам через деякий час назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.
Символізм зародився у Франції в 70-80-х роках XIX ст. як противага реалістичній літературно- художній практиці того часу. Основ ні принципи символізму вперше виникли у творчості французьких поетів Поля Верлена, Стефана Мал- ларме та ін. Нова поетична течія вела мистецтво в царство мрій і фан тазій. Вона захопила також театр, музику, живопис і перетворилася на культурно-мистецький напрям, що одним з перших маніфестував модернізм. Поетів, художників і композиторів нерідко приваблювали схожі міфи, сюжети й символи. Живописці й музиканти знаходили джерела натхнення в поезії, а письменники запозичували деякі свої образи в картинах. Символу завжди притаманна невизначеність, тому що духовний зміст важко передати словами. Сим волісти розрізняють два світи: світ речей і світ ідей. Вони вважають, що за світом речей, який ми бачимо, існує інша — справжня дійсність, яку наш реальній світ лише неви разно відображає. Митець стає посередником між цими двома світами. Настає момент прозріння. Мистецтво, на думку символістів,— це ключ до осягнення таємниці, що виходить за межі повсякденного досвіду.
Змістом творів ставали виражені в образах символічні ідеї, тобто уза гальнені уявлення про людину, сенс її життя, вічну красу. Символісти намагалися одухотворити дійсність, глибше показати душу людини, сповнену переживань, неясних відчуттів, скороминущих вражень. Живопис символістів часто пронизаний песимістичними настроями. Як і поети-символісти, художники й композитори часто зверталися до міфологічних і біблійних сюжетів, шукали натхнення в темах любові й страждання, захоплювалися містикою, використовували символи, алегорії, натяки, що надавало творам загадковості. Звичайно ж, сим волізм брав натхнення й у самій природі. Для всіх представників символізму характерні пошуки власної худож ньої мови. Одні приділяли особливу увагу декоративності, інші прагнули до майже примітивної простоти. Хтось малював нечіткі розмиті контури фігур на картинах, ніби силуети розчиняються в тумані. Але всі намагалися звільнити живопис «від кайданів достовірності», тому композиції будувалися на символах, яким на лежало центральне місце. Тісно пов’язана із символізмом творчість П ’єра Пюві де Шаванна (1824-1898), хоч образна конкрет ність і відточеність малюнка деякою мірою позбавляли його твори ви тонченості, властивої цьому стилю. Проте метафоричність перетворювала його картини, за власним висловом митця, «у щось, паралельне натурі». До кращих творів французького живописця належить цикл панно для паризького Пантеону. Композиція «Свята Женев’єва, яка споглядає Париж» передає дух суворої шляхетності. Фігура святої заворожує ясним і лаконічним, як у статуї, силуетом, а панорама міста з річкою, ваза з квітами на передньому плані підкреслюють декоративність панно.
© Проаналізуйте композицію і колорит панно. Який настрій у ньому панує? 2
Характер символіки Гюстава Моро (1826-1898) зовсім інший. Він прагнув зображувати персона жів у стані сильної заглибленості в себе. Картина, на його думку, повинна зачаровувати фантас тичністю, її краса має давати на солоду. Тому французький живо писець звертався до міфологічних образів, застосовував гру світла, намагався вражати орнаментами й іншими декоративними деталями. У більшості акварелей францу женки Елізабет Сонрель (1874- 1953) змальовано ідеалізований образ жінки. Її широко відомі у свій час твори на фантастичні сюжети, що належали до симво лізму і модерну, виставляли в па ризьких салонах, репродукували на листівках. Фантасмагоричні ідеї притаман ні графіці й живопису Оділона Ре- дона (1840-1916), творчість якого традиційно поділяється на два пе ріоди: «чорний» і «кольоровий». У графіці «чорного» періоду — моторошних малюнках вугіллям — переважали образи світового зла, кошмари. Найяскравішим їхнім втіленням стало зображення павука з людським обличчям. Роботи «кольорового» періоду полонять вмінням французького митця передава ти духовність і чистоту за допомогою яскравих кольорових потоків.
- У чому ви вбачаєте незвичність композиції французьких символістів? Порівняйте з картинами бельгійських художників. Спробуйте інтерпретувати їхній зміст і символіку.
Робота в групах
Учні аналізують твори художників символістів.
Творча робота Звучить музика О.Скрябіна.
Створити міні-розповідь за картиною Реріха Небесний бій.
Підсумок уроку
- Алегорія (з грец. аііедогіа — іносказання) — образ, у якому зображення має переносне значення, вираження ідеї у предметному образі.
Містика (з грец. «потаємний», «прихований») — віра в існування надприродних сил і можливість спілкування з ними людини.
Символ (з грец. «знак») — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.
Символізм (від грец. сюмболон — знак, символ) — одна зі стильових течій мо дернізму. Символісти проголосили символ основою мистецької творчості. Синестезія (від грец. — одночасне відчуття) — художній прийом, що полягає в поєднанні різних асоціацій. Виникнення у людини одночасно від чуття не тільки в тому органі чуття, на який діє подразник, а й в іншому органі.
1 . У яких видах мистецтва виявився символізм?
2. Назвіть батьківщину символізму та основні ознаки цього стилю.
3. Поясніть, як ви розумієте значення термінів «символ» і «алегорія» на прикладі конкретних творів мистецтва за ілюстраціями з підручника.
Д омашнє завдання
Самостійне дослідження: Самостійно дослідіть, як виявився символізм у театральном мистецтві, у музиці Я. Сібеліуса, С. Рахманінова (прослухайте їхні твори).