Урок на тему: Система частин мови. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників, їх стилістичні особливості. Особливості вживання назв за професією, посадою, званням.

Про матеріал
Тема уроку: Система частин мови. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників, їх стилістичні особливості. Особливості вживання назв за професією, посадою, званням Мета уроку : повторити відомості про систему частин мови, рід відмінюваних і невідмінюваних іменників, правильно використовувати відмінкові форми іменника; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у студентів повагу до краси та багатства рідної мови, сприяти підвищенню мовної культури.
Перегляд файлу

Тема уроку: Система частин мови. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників, їх стилістичні особливості. Особливості вживання назв за професією, посадою, званням

 Мета уроку : повторити відомості про систему частин мови, рід відмінюваних і невідмінюваних іменників, правильно використовувати відмінкові форми іменника; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у студентів повагу до краси та багатства рідної мови, сприяти підвищенню мовної культури

  Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручник, таблиця "Частини мови", дидактичний матеріал

                                          Хід уроку

 

I. Організаційна частина.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

 Доброго дня, діти та гості. Темою нашого уроку сьогодні є ... Мета уроку... А зараз давайте перевіримо, хто сьогодні є відсутнім на уроці.

 Сьогодні діти в нас нетрадиційний урок, бо на уроці я сьогодні буду непросто викладачем, а екскурсоводом, а ви - у ролі мандрівників. Отож, ми з вами  відправляємось у країну "Морфологію". Свою подорож ми здійснимо на потязі, під назвою вашої професії  "Кухар - кондитер".

Отож, скажіть, будь-ласка,  а що ж таке "Морфологія"?

1. Які частини мови можна зустріти у цій країні?

 А тепер будьте уважними! Стежте за моєю думкою.

У казці є:

- король і королева;

- слуги і піддані;

А у нашому навчальному закладі?

- Директор і заступники;

- педагогічні працівники і служба.

 А  який поділ частин мови ми можемо зустріти у цій країні "Морфології ?

Які частини мови належать до службових?

Які до самостійних?

Слово вчителя.

 Розпочнемо свою мандрівку з таких питань.

1. Скільки днів має тиждень?

2. Назвіть їх.

3. До якої частини мови належать ті слова?

4. Що таке іменник? Сформулюйте визначення.

Наша мандрівка триватиме тиждень.

 Отож,за віруванням наших предків, понеділок - важкий день, і він розпочинає тиждень і нашу мандрівку. Але якщо за діло взятись сміло,то і день мине швидко. З понеділка починається тиждень, а урок починається з перевірки домашнього завдання.

 III. Перевірка домашнього завдання.

 Отож, домашнім завданням вашим було повторити відомості про частини мови. Цікаво, хто з вас зуміє здогадатися: що говорять про частини мови їхні назви?

Продовжте речення (думку) ...

( Учні міркують вголос )

-Іменник, називає імена осіб, тварин, предметів і відповідає на питання хто? що? (означає предмет);

- прикметник (означає ознаку, приналежність, назви ознак );

- числівник ( означає кількість, порядок при лічбі, назви чисел );

- займенник (вказує на предмет, кількість, але не називає їх, вказує на особу );

- дієслово ( означає дію або стан, назву дії );

- прислівник ( означає ознаку дії, ознаку ознаки );

 А зараз зробимо зупинку.  Тож на домашнє завдання, також треба вам було написати міні - твір на тему : "Моя улюблена страва".

Отож, поділіться з нами своїми успіхами. Будь - те уважними, тому що при написанні твору, ви повинні були використати якомога більше слів різних частин мови.

Запитання до учнів.

- Прочитайте твір (Викликати двох учнів).

- Який твір вам сподобався більше  і чому?

- Назвіть загальні назви, які були використанні утворі.

- Які назви називаються загальними?

     Продовжимо подорож.

 Вівторок і середа - найпродуктивніші дні тижня. Вони пропонують вам повторити та закріпити даний матеріал, а поки ми подорожуємо, продовжимо бесіду.

1. Бесіда.

   1. Повторимо: назвіть будь-ласка, кількість відомих вам частин мови.

   2. Назвіть їх.

   3. Скільки родів мають іменники?

   4.Наведіть приклади слів, які належать до спільного роду. (Сирота, непосида, каліка, лівша, роззява, староста, плакса, базіка, бідолаха).

   5. До якого роду належить іменник суддя? (до чоловічого роду).

     3. Гра "Мікрофон". "Моя професія". Назвати рід попередньо названих іменників, використовуючи тільки слова професійного спрямування.

 IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

 Сьогодні  на уроці ми з вами більше поглибимо знання про рід відмінюваних і невідмінюваних іменників.

Іменники змінюються за родами і вони бувають чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів. Як можна визначити рід відмінюваних іменників?

Іменники до яких можна додати слова "моя", вона належать до жіночого роду. (Наведіть приклади).

Іменники, до яких можна додати слова "мій", він - чоловічого роду.  (Наведіть приклади).

Іменники, до яких можна додати слова "моє", воно - середнього роду. (Наведіть приклади).   

Слово вчителя.

 Діти, а як визначають рід невідмінюваних іменників?

(Його визначають так):

1.  Назви осіб мають рід відповідно до статті.

Наприклад: цей денді, цей хлопчик, цей кухар, ця кондитерша.

2. Назви тварин мають чоловічий рід (крім мухи - цеце): цей заєць, цей шимпанзе.

3.Назви неістот мають середній рід: це пюре, це сопрано.

4. Рід власних назв визначають за родом родового поняття: салямі (ковбаса) - вона, жін. рід; кольрабі (капуста) - жін. рід.

5. Рід невідмінюваних абревіатур визначають за головним словом, яке стоїть у називному відмінку: ООН- жін. рід, ТЗОВ (товариство) - с.р.)

 В іменників, які мають лише одну форму множини, категорія роду відсутня: дерев'яні ворота , подвійні двері, стрімкі сходи, мальовничі Чернівці.

Ми мандруємо далі.

- Який четвертий день тижня?

- Четвер любить працювати. Тому прошу вашої уваги. Сядьте зручніше і послухайте важливу інформацію.

Слово вчителя

 Об'єктом вивчення морфології є слово, як носій граматичних значень. Самостійні частини мови мають лексичне значення (називають предмет, дії, ознаки предметів і дій, кількість), морфологічні ознаки (рід, число , відмінок, час, особу, спосіб), є членами речення.

 Службові частини мови виражають відношення між словами в реченні, не мають предметного  лексичного значення, не є членами речення, не змінюються за родами, числами, відмінками, особами.

 У випадку переходу з однієї частини мови в іншу, слово зазнає граматичного переоформлення, зміни значення та синтаксичних функцій.

Приклад

Слово ЧАРІВНИЙ : іменник. Ми радісно зустрічали чарівника. (додаток). прикметник. Мені сказали багато лагідних і чарівних слів.(означення).

 За допомогою частин мови людина диференціює речі, їхні якості процеси, дії і стани та їхні ознаки, виділяє відмінності в навколишньому світі.

Предметність виражається іменникам, ознаки - прикметниками, кількість і кількісні ознаки - числівниками, динамічні ознаки (дії, стану, змін, процесів) - дієсловами, ознаки дій, процесів та властивостей - прислівниками. Займенники є еквівалентами іменників, прикметників, числівників.

IV. Організація безперервної пошукової діяльності учнів.

 П'ятниця пропонує вам спостереження з елементами зіставлення.

1.Прочитати уривки. У реченнях якого з уривків переважають іменники? В яких реченнях переважають дієслова? Зачитайте речення.

В-1

Слово "кулінарія" у перекладі з латинської мови - це кухня, тобто мистецтво готування страв. Твоя мама, бабуся, сестричка біля плити, готуючи якусь страву. Кулінарія - це таємниця дивовижного мистецтва.

В -2

Запам'ятай: готувати завжди треба з любов'ю. Ти здивуєшся, коли дізнаєшся, що із звичайних продуктів можна приготувати багато страв. Тобі вже кортить швидше одягти фартух і взятися готувати. Тоді ходімо!

2.Якщо заплановану роботу ми самостійно не встигаємо виконати, то завжди просимо близьких допомогти.

Вправа 241, ст. 139. Попрацюйте в парах.

I. Поставте подані іменники у формі родового відмінка однини.

Перший варіант має виписати іменники із закінченням -а; - я;.

II - варіант із закінченням -у (ю).

 А яка ж мандрівка може тривати без знань географії.  Для того, щоб не допустити помилок при виконанні цієї вправи, потрібно добре знати географію.

5. Наступним вашим завданням буде провідміняти за відмінками слова:

кухар, кондитер.

Запитання до дітей.

 Скажіть, будь-ласка, скільки в українській мові є відмінків.

3.Спостереження за мовним матеріалом. (ЗАВДАННЯ НА КАРТРОЧКАХ).

- З'ясувати, якими часинами мови, є подані в реченнях слова.

  Кулінарна обробка харчових продуктів здійснюється для поліпшення смакових якостей, підвищення рівня їх засвоюваності, максимального збереження харчових речовин, попередження забруднення. Вона буває механічною чи тепловою.

Слово вчителя.

 Треба нагадати, що в українській мові більшість назв осіб за професією, посадою, званням утворюють паралельні форми чоловічого і жіночого роду. Наприклад:  аптекар - аптекарка, кухар - кухарка, будівельник - будівельниця.

 Для позначення осіб жіночого статті в розмовному, художньому та публіцистичних стилях мовлення вживаються іменники жіночого роду: завідувачка, лаборантка, аспірантка.

Використання форм жіночого роду спричиняється прагненням автора підкреслити, що дієвою особою, виконавцем, суб'єктом дії є жінка.

 Серед іменників - назв осіб за професією, посадою, званням вирізняються іменники жіночого роду з суфіксами -ш, - ис, - их, - к. Наприклад: сторожиха, бібліотекарка. Вони вживаються тільки в розмовному стилі, але можуть потрапити в тексти художнього стилю.

4. Виконання вправи 216, ст.124

I. Прочитайте назви осіб за професією, посадою.

З'ясуйте, чи відповідають вони літературній нормі. Відредагуйте й запишіть.

II. Скажіть і запишіть речення з двома назвами осіб за професією, посадою. Дібравши до кожної назви ім'я та прізвище особи.                                                               6. Вправа 215, ст.124 ( усно).

7. Мандрівка наша добігає кінця, тому ми повертаємось додому. Хіба можливо, повернутись додому, не відвідавши крамниці у країні "Морфології" та не відвідавши ресторану Ектора у країні "Морфології".

 Згідно запису меню, подача страв розпочинається із холодних страв і закусок, одним з яких є салат.

Перед вами є розташована вітрина з інгредієнтами, продуктами, які ви повинні записати у зошит і визначити рід іменників.

Будь - те уважними, за картинками схована назва однієї страви. Ваше завдання відгадати назву цього салату.

   Перед нами є розташована вітрина з інгредієнтами, речами, продуктами, які ви повинні записати у зошит, визначити частини мови і рід іменників.

Гра "Запишіть словосполучення та визначте рід іменників".

 Розподільний диктант.

 Вчитель показує, заздалегідь підготовленні речі учням , і називає їх, а учні записують їх у зошити та виконують дане завдання.

Порошок до печива, ванільний цукор, мука, перець, сода, сіль, масло, кава, картопля, яблуко, лимон, горнятко, тарілка, ніж, виделка, стакан.

Добре вчитайтеся у слова, бо вони всі разом утворюють рецепт однієї страви, яку ви повинні відгадати.

VII. Підсумок уроку. Оцінювання.

- У гості вас запрошує субота. В суботу підбивають підсумки, виконаної роботи за тиждень.

1. Що ми повторювали сьогодні на уроці?

2.Що вивчає морфологія?

3.Як визначити рід іменників? (Істоти чоловічої статі - ж.р., іменники на позначення молодих за віком істот належить до середнього роду - дівча, хлоп'я).

4. Що ви знаєте про іменник?

5. Скільки є частин мови?

VII.Домашнє завдання.

1. Неділя день відпочинку, але й відпочивати треба з користю.

Виписати з художнього тексту 5 речень, вказати, якими частинами речення є слова. Визначити рід іменників.

2. Повторити параграф 13 ст.117.

 

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
21 грудня 2023
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку