Номінація «Зміна пріоритетності цінностей як розвиток особистості»
Урок на тему: «Система духовних і моральних цінностей громадянина на ціннісній моделі УХВЛ»
7-8 кл.
Мета:
- сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення пріоритету духовних цінностей, визначення життєвої мети,
- розвивати вміння працювати в групах, вміння зв’язано висловлювати думки;
- виховувати позитивні риси характеру, почуття толерантності, вміння адекватно реагувати на життєві випробування.
Завдання:
Очікувані результати:
-учні усвідомлюють суть духовних і моральних цінностей, дають окремі визначення;
-усвідомлюють важливість пріоритету окремих цінностей та їх змінність;
-впевнено роблять самостійний вибір, вільно та зв’язно висловлюють власні думки.
Форма проведення: інтерактивне заняття.
Обладнання: ноутбук, проектор, папір, ножиці, стікери, олівці, кулька, кошик , вислови відомих людей, кольоровий папір, брошури УХВЛ.
План
1.Вступне слово вчителя.
2. Обговорення цінностей за УХВЛ. «Ярмарок пріоритетних цінностей».
3. Створення інфографіки «Мої пріоритетні цінності».
4. Заключне слово вчителя.
Хід заняття
1.Вступне слово вчителя.
Сьогоднішнє заняття мені хочеться розпочати з цитати відомої української поетеси Ліни Костенко:
Слайд 1
Чужа душа – то, кажуть, темний ліс.
А я кажу: не кожна, ой не кожна!
Чужа душа – то тихе море сліз.
Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна.
Що саме авторка мала на увазі, і чи є це твердження актуальним, ми дізнаємося сьогодні на нашому занятті, темою якого є «Система духовних і моральних цінностей громадянина на ціннісній моделі УХВЛ». Перш за все ми повинні з’ясувати, що таке цінності, навіщо вони потрібні нам.
Слайд 2
Подивіться на дошку перед вами чотири визначення цінностей, виберіть правильне, працюємо в групах. (на групи можна ділити різними способами, наприклад,використовуючи кольорові стікери; кількість учасників у групах залежить від загальної кількості присутніх).
Цінності – це рівень значущості одного стосовно іншого в певній системі.
Цінності – те, що здатне задовольняти людські потреби.
Цінності – це цілі, які стоять перед людиною, значимість тих чи інших факторів для особистості.
Цінність – це поняття, яке вказує на культурне, суспільне й особистісне значення (значимість) явищ і фактів дійсності.
Вислухавши ваші думки відносно того, котре визначення є правильним до поняття «цінності», я напевно вас здивую, коли скажу, що ці всі визначення є правильними, і крім них є ще безліч. Як ви думає чому?
-А на які види ви можете розділити цінності? За яким ознаками ви це зробили?
- Я зараз пропоную кожному з вас подумати які три цінності є пріоритетними для вас. Чому? (Учні предають червону кульку у формі серця один одному, називаючи три головні цінності, обґрунтовуючи свій вибір).
2.Обговорення цінностей за УХВЛ.
-А зараз пропоную ознайомитися з брошуркою з УХВЛ, в ній розкритті 10 основних цінностей свідомого громадянина на погляд авторів. Які з них ви могли б вибрати, як пріоритетними. А це ми дізнаємося через невеличку гру «Ярмарок пріоритетних цінностей».
-Кожному з вас я роздаю по 10 стікерів, на них ви пишете своє ім’я (на кожному). Це буде така свого роду валюта. Далі вам пропонуються два «товари», ви повинні вибрати один з них, заплативши відповідну ціну. Готові розпочати гру? Отож, вибравши певний «товар», ви записуєте відповідь на листочках, а «гроші» кидаєте у цей кошик.
Слайд 3
1 пара «товарів»:
Варіант А. Бути вільною людиною, але не мати при цьому достатньо коштів ні на відпочинок, ні на подарунки для близьких. (2 папірець)
Варіант Б. Мати багато грошей, жити в розкоші, але постійно залежати від інших людей, різних обставин, бути обмеженим у часі та просторі. (1 папірець)
Слайд 4
2 пара «товарів»:
Варіант А. Мати престижну роботу за кордоном і ніколи більше не повернутися додому. (1 папірець)
Варіант Б. Жити в Україні, але не мати можливості подорожувати за кордон.(2 папірець)
Слайд 5
3 пара «товарів»:
Варіант А. Брати активну участь в громадському житті свого населеного пункту, бути активним громадянином. (2 папірці)
Варіант Б. Виграти в лотерею і жити лише для свого задоволення (1 папірці).
Слайд 6
4 пара «товарів»:
Варіант А. Мати щасливу сім'ю. (3 папірці)
Варіант Б. Здобути всесвітню славу. (2 папірці)
Після того, як усі учні зробили свій вибір з цієї пари, тим, хто вибрали щасливу сім'ю, повертають два папірці як винагороду.
Слайд 7
5 пара «товарів»:
Варіант А. Закінчити престижний університет і працювати (2 папірці)
Варіант Б. Жити сьогоднішнім днем лише заради фізичної насолоди (1 папірці).
Слайд 8
6 пара «товарів»:
Варіант А. Жити самому у великому, просторому будинку. (1 папірці)
Варіант Б. Жити довго і щасливо у маленькому будинку з сім’єю. (2 папірці)
-Зараз я прошу вас поділитися на групи по 3 - 5 учнів, у яких протягом наступних 5 хвилин ви обговорите свої покупки, відповідаючи на наступні запитання:
1.Яка покупка подобається тобі понад усе?
2.Чи ти шкодуєш, що не зробив якусь покупку?
3.Чи хотілося б тобі поміняти деякі правила гри?(Відповіді учнів)
-Правила гри можна змінити, але життя - це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості залишаться відкритими для тебе через тиждень або рік. Тобі завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ти повинен будеш платити за кожен свій вибір у житті - і часто ця плата буде перевищувати твої сподівання.
Це була просто гра, але те, як ти витрачаєш свій час та свої ресурси, переконливо демонструє твої істинні цінності.
3. Створення інфографіки «Мої пріоритетні цінності».
- А зараз я пропоную вам створити інфографіку «Мої пріоритетні цінності». На дошці є плакат з деревом, яке символізує життя. У кожного з вас є по три листочки, на них ви запишете ваші пріоритетні цінності, необов’язково ті, котрі ви називали при обговоренні з кулькою.
-У кого на листочках цінності помінялися?
-Бачу кількох учнів, які змінили свій пріоритет у цінностях. Не лякайтеся, це нормальне явище, адже протягом життя ви будете зустрічати на своєму шляху різні труднощі. В такі моменти ми переоцінюємо своє життя.
Ви подорослішаєте і можливо ваша мета і пріоритети в житті зміняться, мені хотілося б, щоб ви залишили «дерево цінностей» в себе і надалі продовжували його заповнювати в разі зміни вашої життєвої позиції. Це дасть змогу прослідкувати ВАМ, в якому напрямку ви почали свій рух у доросле життя і чи співпаде він з юнацькими мріями.
4. Заключне слово вчителя.
Закінчити нашу зустріч хочу словами римського філософа та поета Луція Сенеки:
«Якщо людина не знає ,до якого порту вона пливе,
То жоден вітер не буде їй попутнім»
-Як ви думаєте, що означає цей вислів? Що автор мав на увазі?
І сьогодні вам буде домашнє завдання. На екрані ви зараз побачите мультфіль-притчу.
https://www.youtube.com/watch?v=FQN1vPnERck
Додому вам буде переосмислити побачене і написати на листочках, які цінності можна виділити, яка мораль притчі?
Список використаних джерел