Урок проводиться в 3 класі. Побудований з використанням інноваційних технологій. В конспект уроку включено елементи критичного мислення. Матеріал цікавий, доступний.
1
Тема: Слова, близькі за значенням (синоніми). Редагування тексту. Ознайомлення з фразеологізмами.
Мета: ознайомити дітей зі словами, які близькі за значенням, ввести термін «синонім»; ознайомити учнів з окремими фразеологізмами; формувати вміння добирати синоніми, вживати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати любов до української мови.
Обладнання: зразки каліграфічної хвилинки, опорні схеми, ілюстровані матеріали, картки, підручник, ТЗН.
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Будемо добре працювати,
Хороші результати будемо мати.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо до науки крок –
Починаємо урок.
Девіз уроку: Не просто слухати, а ...(чути),
Не просто дивитись, а … (бачити),
Не просто відповідати, а … (міркувати),
Дружно і плідно …(працювати).
Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»
Очі в неї вузенькі,
Ніжки в неї тоненькі,
Жовтувато-рудий кожушок.
Хвіст у неї розкішний –
І пухнастий, і пишний,
А на кінчику – білий пушок.
Зз зз зи зм ма им
Йдуть школярі раненько в клас.
День покоротшав на годину.
Тікає літечко від нас
в зав'югу,
в стужу,
в хуртовину...
Завдання: прочитати вірш. Знайти слова близькі за значенням.
Слова-підказки: «Я вважаю…», «Тому що…».
Групова робота:
І група – стверджує;
ІІ група – заперечує;
ІІІ група – переконує.
(Діти утворюють групи, обговорюють словосполучення та по черзі в мікрофон висловлюють свої міркування )
Сонце сміється — сонце світить;
туман лягає — туман опускається;
ліс шепоче — ліс шумить;
сніжинки танцюють — сніжинки падають (кружляють);
струмок співає — струмок дзюрчить;
хмара проливає сльози — йде дощ.
В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженемо руками
Вгору їх піднімемо з Вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги зганяємо пружно.
Руки, мов крила, розправимо
І до плечей їх поставимо.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Голову вниз опустили,
Потім назад нахилили.
Потім наліво поклали
Потім направо. І стали.
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.
Вислів слід замінити одним словом — синонімом (усно).
Взяти ноги на плечі – бігти
Набрати води в рот – мовчати
Викинути з голови – забути
Поцілувати замок – не дочекатись
Зуб на зуб не попадає – холодно, змерзнути
Ману пускати – обманювати
Прийшла ______ осінь!( рання, золота, красива) Жодна інша пора року не радує око таким багатством кольорів та відтінків. Осінь недарма називають золотою, _______ (жовтогарячою, прекрасною) – особливо в жовтні, коли листя на деревах стають усіх можливих кольорів – лимонно-жовті, жовтогарячі, золоті, червоні.
Вкриваються багрянцем клен. Він стоїть на узліссі, замріяний,_______ (задумливий, веселий, сумний, радісний), ніби сумує, що надійшов жовтень. Іноді тихо вронить свій вирізьблений, _______ (вимальований, нечистий) лист.
Як ніжно виглядають золоті серед зелених сосен. Вони опустили вітки і засмучуються, _______ (зажурюються, радіють), що скоро прийдуть холоди. Схожі на величезних велетнів, розкинувши вітки, стоять жовто-зелені дуби.
Високо в небі дзвінко, _______ (звучно, голосно, металево) курличуть . Прямують на південь, поспішають. Десь високо вгорі перекликаються дикі . На півночі вже холодно їм. Тільки літають навколо і дзвінко цвірінчать, тому що їм нікуди поспішати.
Вірш «Балакуни»
Будував Базіка дім —
сім дверей і вікон сім.
Торохтій допомагав:
язиком дошки тесав.
Метушився Пустомеля:
— Скоро будуть стіни й стеля!
І Патякало не плакав:
— Я усе покрию лаком.
Балакуха щебетала,
нахвалялась, обіцяла
для гостей спекти в печі
пиріжки і калачі.
В дім без вікон і дверей
Талалай скликав гостей.
На гостину гості йшли, але...
дому не знайшли,
ані даху, ні стіни...
Ось такі балакуни!
Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання:
Папірці з відповідями складають у рюкзак (приготовлений вчителем).
Завдання:
Слово великий, що є в кожному словосполученні, замінити синонімами, відповідно до його конкретного значення.
Слова – синоніми додаються кожному учню як слова-підказки.
Велика гора — висока гора.
Великі діти — дорослі діти.
Великий день — довгий день.
Великий урожай — багатий урожай.
Велика яма — глибока яма.
Великий поет — видатний поет.