Урок на тему "Слова, близькі за значенням (синоніми). Редагування тексту. Ознайомлення з фразеологізмами."

Про матеріал

Урок проводиться в 3 класі. Побудований з використанням інноваційних технологій. В конспект уроку включено елементи критичного мислення. Матеріал цікавий, доступний.

Перегляд файлу

1

Тема: Слова, близькі за значенням (синоніми). Редагування тексту. Ознайомлення з фразеологізмами.

Мета: ознайомити дітей зі словами, які близькі за значенням, ввести термін «синонім»; ознайомити учнів з окремими фразеологізмами; формувати вміння добирати синоніми, вживати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати  любов до української мови.

Обладнання: зразки каліграфічної хвилинки, опорні схеми, ілюстровані матеріали, картки, підручник, ТЗН.

Хід уроку

  1. Організація класу.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Будемо добре працювати,

Хороші результати будемо мати.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

Сядьте зручно, усміхніться

І на мене подивіться.

Зробимо до науки крок –

Починаємо урок.

Девіз уроку:  Не просто слухати, а ...(чути),

Не просто дивитись, а … (бачити),

Не просто відповідати, а … (міркувати),

Дружно і плідно …(працювати).

  1. Вправа "Мікрофон" :

Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
  1. Граматична казка.
  • Сьогодні до нас завітала гостя. А щоб дізнатися хто це, я пропоную відгадати загадку.

Очі в неї вузенькі,

Ніжки в неї тоненькі,

Жовтувато-рудий кожушок.

Хвіст у неї розкішний –

І пухнастий, і пишний,

А на кінчику – білий пушок.

  • Хто це?
  • Правильно, це Лисичка. Отже, до нас сьогодні завітала лисичка. Але завітала вона не спроста. Вона для  Вас  принесла з собою багато цікавого.
  1. Вправа «Мозковий штурм»:
  • З чого Ви дізналися, що це лисичка?
  • Давайте, звернемо увагу на слова: розкішний, пухнастий, пишний! Чи схожі ці слова між собою за значенням?
  • Які слова можна дібрати до слова вузенькі або вузький? (неширокий; (світогляд) обмежений; вузесенький, вузісінький)
  • Отже, слова з однаковими або близьким значенням, але різні за написанням називаються  синонімами.
  1. Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
  1. Каліграфічна хвилинка.

Зз  зз  зи зм  ма  им   

  • Яке слово можна утворити з цих буквосполучень ? ( Зима )   
  • А що означає слово зима ? (Холодна, морозна )
  • Які слова у вас постають в уяві, коли чуєте слово «зима»?
  1. Метод «Прес».

Йдуть школярі раненько в клас.

День покоротшав на годину.

Тікає літечко від нас

в зав'югу,

в стужу,

в хуртовину...

Завдання: прочитати вірш. Знайти слова близькі за значенням.

Слова-підказки: «Я вважаю…», «Тому що…».

  • Які ще можна підібрати до цих слів синоніми: хуртовина , зав’юга, завірюха - буран, заметіль, пурга, віхола, метелиця; йдуть - крокують, чимчикують, прямують, ступають; тікає - драпає, відступає, зникає, ушивається.
  1. Робота з опорною схемою:

  1. Осмислення знань, умінь і навичок учнів.
  1. Дискусія- інтерв’ю «Підбери синонім»

Групова робота:

І група – стверджує;

ІІ група – заперечує;

ІІІ група – переконує.

(Діти утворюють групи, обговорюють словосполучення та по черзі в мікрофон висловлюють свої міркування )

Сонце сміється — сонце світить;

туман лягає — туман опускається;

ліс шепоче — ліс шумить;

сніжинки танцюють — сніжинки падають (кружляють);

струмок співає — струмок дзюрчить;

хмара проливає сльозийде дощ.

  1. Фізкультхвилинка

В казковому лісі розминка.

Настала фізична хвилинка.

Втому проженемо руками

Вгору їх піднімемо з Вами.

Потім присядемо дружно,

Ноги зганяємо пружно.

Руки, мов крила, розправимо

І до плечей їх поставимо.

Коло вперед покрутили,

Потім назад повторили.

Голову вниз опустили,

Потім назад нахилили.

Потім наліво поклали

Потім направо. І стали.

Рівно і струнко.

Швидко скінчилась хвилинка.

Нас збадьорила розминка.

  1. Систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок.
  1. Метод «Кубування».
  • Завдання надіслала мудра сова з мультфільму про Вінні-Пуха.

Вислів слід замінити одним словом — синонімом (усно).

  • Демонструючі грані куба, вчитель ставить завдання: замінити вислови одним словом. На гранях куба записані такі слова:

Взяти ноги на плечі – бігти

Набрати води в рот – мовчати

Викинути з голови – забути

Поцілувати замок – не дочекатись

Зуб на зуб не попадає – холодно, змерзнути

Ману пускати – обманювати

  • Отже, фразеологізми – це  вирази, які висловлюють певну думку.
  1. Робота з деформованим текстом:

Прийшла ______ осінь!( рання, золота, красива) Жодна інша пора року не радує око таким багатством кольорів та відтінків. Осінь недарма називають золотою, _______ (жовтогарячою, прекрасною) –  особливо в жовтні, коли листя на деревах стають усіх можливих кольорів – лимонно-жовті, жовтогарячі, золоті, червоні.

Вкриваються багрянцем клен. Він стоїть на узліссі, замріяний,_______ (задумливий, веселий, сумний, радісний),  ніби сумує, що надійшов жовтень. Іноді тихо вронить свій вирізьблений, _______ (вимальований, нечистий) лист.

Як ніжно виглядають золоті серед зелених сосен. Вони опустили вітки і засмучуються, _______ (зажурюються, радіють),  що скоро прийдуть холоди. Схожі на величезних велетнів, розкинувши вітки, стоять жовто-зелені дуби.

Високо в небі дзвінко,  _______ (звучно, голосно, металево)  курличуть  . Прямують на південь, поспішають. Десь високо вгорі перекликаються дикі  . На півночі вже холодно їм. Тільки літають навколо і дзвінко цвірінчать, тому що їм нікуди поспішати.

  1. Метод «Мозкова атака».  Робота з картками.

Вірш «Балакуни»

Будував Базіка дім —

сім дверей і вікон сім.

Торохтій допомагав:

язиком дошки тесав.

Метушився Пустомеля:

    Скоро будуть стіни й стеля!

І Патякало не плакав:

    Я усе покрию лаком.

Балакуха щебетала,

нахвалялась, обіцяла

для гостей спекти в печі

пиріжки і калачі.

В дім без вікон і дверей

Талалай скликав гостей.

На гостину гості йшли, але...

дому не знайшли,

ані даху, ні стіни...

Ось такі балакуни!

  • Назвіть дійових осіб вірша
  • Що Ви можете сказати про слова, що називають цих дійових осіб?
  • Чому вони написані з великої літери?
  1. Підсумок уроку.
  1. Метод «Рюкзак» .

Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання:

  • Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання?

Папірці з відповідями складають у рюкзак (приготовлений вчителем).

  1. Повідомлення домашнього завдання:
  • До нас надійшов лист від Незнайка. Він просить, щоб ми допомогли виконати завдання.

Завдання:

Слово великий, що є в кожному словосполученні, замінити синонімами, відповідно до його конкретного значення.

Слова – синоніми додаються кожному учню як слова-підказки.

Велика гора — висока гора.

Великі діти — дорослі діти.

Великий день — довгий день.

Великий урожай  — багатий урожай.

Велика яма — глибока яма.

Великий поет — видатний поет.

doc
Додано
14 березня 2018
Переглядів
5152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку