Урок на тему "Слова, протилежні за значенням (антоніми). Спостереження за роллю антонімів у тексті. Осіння мандрівка вулицями рідної мови. Урок- подорож."

Про матеріал

На уроці розширюю знання учнів про слова протилежні за значенням,

Ознайомлюю з поняттям «антоніми». Закріплюю вміння визначати слова-антоніми і добирати їх. Розвиваю спостережливість, логічне мислення, мовне чуття. Формую ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств. Виховую любов до рідної мови.

Використовую різні види роботи з ілюстративним матеріалом, аудіо записом, листочки із завданнями, девіз, презентація «Антоніми», чарівна скринька із завданням, цеглинки-лего, маркерна дошка, асоціативний кущ «осінь».

Тип уроку: Урок – мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом.

Перегляд файлу

 

                                                    

Урок з української мови в 3 класі НУШ  за підручником  Н.Кравцова (Тернопіль: видавництво «Підручники і посібники»- 2022)

 

Тема: Слова, протилежні за значенням (антоніми). Спостереження за роллю антонімів у тексті. Осіння мандрівка вулицями рідної мови. Урок- подорож.

 

Мета: Розширити знання учнів про слова протилежні за значенням. Ознайомити з поняттям «антоніми». Закріпити  вміння визначати слова-антоніми і добирати їх. Розвивати спостережливість, логічне мислення, мовне чуття. Формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств. Виховувати любов до рідної мови.

 

Обладнання: Ілюстративний матеріал, аудіо запис, листочки із завданнями, девіз, презентація «Антоніми», чарівна скринька із завданням, цеглинки-лего, маркерна дошка, асоціативний кущ «осінь».

 

Тип уроку: Урок – мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом.

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

 1. Емоційне привітання.

Вчитель: 

Подивилися на мене.

Посміхнулися усі.

Чи готові до роботи? (Так)

- Молодці.

- Сьогодні на уроці в нас є гості. Тож для сміливості давайте підтримаємо один одного.

Діти стають у коло, беруться за руки і повторюють за вчителем кінцівки речень.

  • Ви молодці? (Ми молодці)
  • Ви розумні? (Ми розумні)
  • Ви старанні? (Ми старанні)

Дякую. А тепер можна сідати. Спочатку краса (сідають дівчатка), а потім сила (сідають хлопчики).

- Як там з настроєм? Все гаразд?

2.Гра «Приклади долоньку. Зарядись позитивом!»( Учні прикладають долоньку до веселої долоньки).

3.Повторення девізу уроку:

Думати - швидко,

Виконувати - чітко,

Писати – каліграфічно.

 

II. Перевірка домашнього завдання.

1.Прочитати речення із дібраними синонімами вправи 51.

2.Вправа "Очікування" .

Вчитель:

- Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

1.Активізація чуттєвих уявлень.

- Сьогодні я одержала листа від невідомого адресата. Щоб дізнатися хто це - давайте разом відгадаємо загадку.

Прийшла дівчина до хати

Взялась хазяйнувати.

Вправно скриню відімкнула -

В жовту свитку все вдягнула……(Осінь )

 

Так, це осінь.

2.Гра " Асоціація"

 

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ — Тема 1

 

 

  •  А з чим це у вас асоціюється? (Шурхіт, вітер, холод, дощ, калюжі, перший сніг, опале листя…).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Сьогодні у нас урок незвичайний ,  ми з вами будемо мандрувати осінніми  вулицями рідної мови, виконувати різні вправи, завдання, слухати вірші, дізнаватися ще більше про українську мову. Ми всі сьогодні  мовознавці і вирушаємо в подорож до країни Мови.

1.Каліграфічна хвилинка.

 

Вчитель: Розгорніть зошити і запишіть сьогоднішню дату. На листочку із калинки  з'явилася каліграфії хвилинка.

                   

О О О о о о ос ол ом

Світлина від Vasiliy Baibuzan.Осінь іде і за собою зиму веде.

  • Виділіть головні і другорядні  члени речення.
  • Як ви розумієте це речення?

 

      Щоб гарно усі нам слова написати,

      Потрібно  з’єднання букв пригадати

      Й каліграфічно усе записати.

 (Вчитель аналізує з'єднання букв).

    Якщо сядемо вірно,

То напишемо на диво –

Чисто, рівно і красиво.

Ручку правильно візьміть,

Зошит гарно покладіть.

І старанно напишіть.

- На хвилинці каліграфії ми пропишемо буквосполучення великої та малої букви О о та буквосполучень. Звертаємо увагу на нижнє з’єднання літер. Хто пропише рядок, той підіймає підняту руку з ручкою. Це буде для мене сигнал, що ви готові працювати далі. Сподіваюся, що письмо під красиву музику принесе вам задоволення. Приступили до роботи. (Взаємоперевірка в парах).

2.Гра «Заміни та з'єднай. Знайди пару».

Світлина від Vasiliy Baibuzan.Вчитель: Ми опинилися на вулиці, де проживають схожі між собою мешканці.

- Як називаються слова,  які звучать по - різному і мають однакове значення? ( Синоніми).

- Отже, як називається ця вулиця? (Синонімів) А що ви знаєте про синоніми?  Ось у нас заблудився ще один осінній листочок клена. Давайте поглянемо, що на ньому написано? Тож листочок приніс із собою таке завдання: обрати та з'єднати правильне значення цих висловів.  (Слова розміщені в хаотичному порядку).

 

Шлях         дорога

Старий        новий

День          ніч

Каже          говорить

Розповідь         оповідання

Підручник       книжка

Учень         школяр

 

Вчитель:  Які синоніми ви дібрали? Зараз, ви маєте право продовжити створювати осінню композицію  на дошці.

  Отож, осінь  запрошує нас прогулятись новою  осінньою вулицею української мови  вулицею  Протилежностей.

 

IY.Усвідомлення нових знань.

1.Ознайомлення з поняттям «антонім» .

 

 Вчитель: Вулиця Протилежностей  дуже дивна . На ній видніються  розкішні палаци й убогі хатки, ростуть високі дерева й низенькі кущі. Тут живуть  люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цієї вулиці?   Так , слова протилежні за значенням. А як їх називають ще по - іншому ви довідаєтесь із казки.

Казка про Антоніми

 

Два брати жили на світі,                           Стрілись вороги в бою.

Був один з них працьовитий,                    Із високим стрівсь низький,

А другий ледачий дуже.                            На товстого йшов тонкий.

Слухай казку про них, друже.                  Стрів білявого чорнявий,

Якщо перший брат  вставав,                     Огрядного — худорлявий,

Другий спати мерщій  лягав.                     На сумного йшов веселий,

Той стоїть, а той сидить.                           На тендітного — дебелий.

Той мовчить, а той кричить.                     Ця кривава війна —

Той хоробрий і правдивий,                       Нині сива давнина.

Той брехливий, полохливий,                    Хоч брати вже й помирились          

Той розумний, той дурний,                       Після них слова лишились,

Той великий, той малий.                            Дуже горді, незалежні,

День і ніч брати сварились                        Абсолютно протилежні.

І ніколи не мирились,                                 В мові ці слова живуть,

Все, що перший будував,                           їх антонімами звуть.

Другий миттю руйнував.                                          А. Свашенко

Кожен рать повів свою.

 

(Перегляд відео " Антоніми").

Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.

 Вчитель: - То як називаються протилежні за значенням слова? (Антоніми).

-  Які антоніми ви запам'ятали з казки?

 

2.Робота з підручником.  Опрацювання правила на ст. 20

Коли я йшла в школу, то зустріла білочку, яка живе в протилежній країні: Пустунів і Пустунок. Вона не вірить, що у нас в класі дітки тут  розумні і кмітливі!

  Десь у мене були завдання, що колись давним -  давно мені вчителька давала,  хотіла мене навчить. Та  й у неї нічогісінько  не вийшло! Завдання були важкучі,  про якісь там слова, не пам'ятаю… Ось знайшла! Цього Вам точно не знати!!!  ( Роздає картки дітям).

3.Робота в групах  по карточкам.

Вчитель: -  Давайте подивимося, яке ж то завдання на осінніх  листочках? Вам  потрібно відновити  прислів’я, вставляючи пропущені антоніми та записати їх в зошит. Працювати ви будете в парах.

 

         1. Повторення правил роботи. 

1.Прочитайте мовчки завдання.

2. Визначте, хто буде говорити першим.

3. Висловлюйте свої думки по черзі.

4. Дійдіть спільної думки.

5. Визначте, хто буде відповідати перед класом.

Картка 1 :

Ранні пташки росу п’ють, а ___________ слізки ллють.

Праця чоловіка годує, а  __________ марнує.

 

Картка 2 :

Краще гірка правда, ніж ____________  брехня.

Згода дім будує, а незгода ____________.

 

Картка 3.                                                                               Картка 4.

Використання цеглинок- Лего.

 

Світлина від Vasiliy Baibuzan.

Перевірка роботи в парах. Молодці отримуємо наступний листочок.

4. Гра «Навпаки».( Завдання від Білочки).

Прийшла черга 
Зіграти  нам в гру 
"Навпаки". 

Скажу я слово 
високий ,
А ви відповісте: 
(низький). 
Скажу я слово 
далеко, 
А ви відповісте
... (близько) .
Скажу я слово 
добрий, 
А ви відповісте
.... (злий) .

Скажу я слово 
втратив, 
А ви відповісте
... (знайшов) .
Скажу Вам я слово 
сумний, 
А ви відповісте
(веселий). 
Тепер - початок 
Я скажу, - 
Ну, відповідайте: 
... (кінець)!

Світлина від Vasiliy Baibuzan.Скажу я слово 
нещасний
А ви відповісте
... (щасливий)!

 

- Молодці! Виконали ці завдання. Отримуємо новий листочок.

 

5.Фізкультхвилинка «Антонім»

- Виконуйте протилежні дії, які я називаю.

  • Опустіть руки вниз
  • 0006-016-Delajut-zarjadku.pngПідніміть руки вгору.
  • Нахиліться назад, вперед, праворуч, ліворуч.
  • Візьміться за ліве вухо.
  • Підніміть праву ногу.
  • Поверніться вліво.
  • Поверніться вправо.
  • Торкніться лівим ліктем правого коліна.
  • Насуптеся.

 

6. Вибіркове списування (вправа 53, сторінка 20)

 

   Вчитель:  Про цих братів є ще одна історія, її ви прочитаєте в підручнику на с.46,  вправа 95. — Прочитайте текст, перекажіть. Виписати антоніми парами.

  Вчитель: Тепер ви маєте право продовжити створювати осінню композицію на дошці. Тільки потрібно знайти на парті необхідний один елемент. Будьте уважні!

 

7. Робота в групах. (Об’єднуємося в групи фішками : яблучка і грибочки).

Вчитель: Осінь підготувала нам ще завдання і хоче, щоб ви попрацювали в групах.

 

          Повторення правил роботи в групах.

1. Перед початком роботи обрати командира групи.

2. Уважно читати завдання – інструкцію.

3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.

4. Дотримуватись відведеного часу.

5. Презентувати роботу має командир групи.

6. Працювати так, щоб не заважати іншим.

Перша група.                                                         Друга група

Карточка «Хмара слів»..                                        Карточка «Хмара слів».

 

Світлина від Vasiliy Baibuzan.

Презентація роботи в групах. Отримуємо  наступний листочок.

 

8.Гра Незнайки «Знайди помилку» (сигнальні картки)

Незнайко дібрав антоніми до поданих слів:

Далеко – близький (треба близько)

Холодний – гарячий

Підняв – опускається (треба опустив)

Старість – молодий (треба молодість)

Портфель - рюкзак

Учні коментують, які знайшли помилки, і  виправляють пари антонімів.

Портфель – рюкзак – слова, близькі за значенням. Антонім підібрати неможливо.

 

9. Малюнковий диктант. Фотодиктант

0_89745_367b7f32_XL.jpeg

Учитель показує учням одночасно 2 малюнки, учні записують антоніми. Наприклад .Чорний – білий, літо – зима, день – ніч, високий – низький.

Перевірка

 

Висновок: антоніми в парі відповідають на одне і те ж питання, належать до однієї частини мови.

10.Робота з підручником ( вправа 56 ст.21)

- Складіть і запишіть речення з парою антонімів.

 

Вчитель: Тепер ви маєте право завершити створювати осінню композицію на дошці. Тільки потрібно знайти на парті необхідний один елемент. Будьте уважні!

 

V. Закріплення нових знань.

1.Творче закінчення уроку .

Світлина від Vasiliy Baibuzan.-  А закінчимо урок складанням вірша,  що запропонував нам листочок горобини.

Вулицями мови  ми   ______... (прогулялись), 

Дещо новенького знову_______... (дізнались).

Плекатимемо ми кожне її ___________...(слово),

Багато дізнаємось про нашу________...(мову).Вивчаймо її!

2.Гра «Вдала заміна»

У нашій мові є слова від яких стає сумно на душі. Вони в мене тут в

скриньці. Давайте їх дістанемо і замінимо протилежними за значеннями словами.

Темрява - світло

Холод - тепло

Злість - радість

Горе – щастя

Погано - весело

Невдача – успіх

Жадібність – щедрість

- Хай ці хороші слова будуть з вами  в житті, а злі зникнуть назавжди.

VI. Підсумок уроку

1.Вправа "Очікування".

Вчитель: Продовжіть речення: «Мої очікування від уроку здійснилися тому, що ….»

- То ж з якими словами ми познайомились на одній з осінніх вулиць нашої української мови.

2.Оцінювання. Самооцінка

- Поставте  позначку у вигляді смайлика на шкалі в тому місці, яке відображає ваш рівень знань про антоніми.

- Чи навчилися ви підбирати антоніми?

- Які слова називаються антонімами?

- Чи потрібні нам у мовленні  антоніми? Для чого?

- Яке завдання було найцікавішим?

- Хто з учнів був найактивнішим?

Шкала оцінювання.

Високий рівень                Достатній рівень           Середній рівень

 І    І    І    І    І    І    І    І    І    І    І    І   І    І    І    І    І    І    І    І    І    І    І    І  

Світлина від Vasiliy Baibuzan.Вчитель: Дякую всім, було дуже приємно працювати з такими хорошими учнями. Ви всі сьогодні молодці, із щоденниками підійдете до мене на  перерві.

   Скоро продзвенить наш дзвінок

І закінчиться урок.

    За роботу по заслузі.

   Щиро дякую вам друзі.

 

VII. Домашнє завдання.

  • А ось дубовий листочок приніс домашнє завдання і пропонує  виконати вправу 57 на ст. 21 (диференційовано). Виписати із словника п’ять пар антонімів протилежних за значенням або відновити вірш, замінивши виділені слова на антоніми.

 

Використана література:

1.Українська мова. Розробки уроків.3 клас до підручника

Кравцової Н. Українська мова та читання : підруч. для 3 кл. закл. загал. серед. освіти. У 2-х ч. Ч. 1 / Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2020. — 144 с.

2.Інтернет- ресурси.

              Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.

            https://vseosvita.ua › library

https://www.youtube.com/watch?v=lS6Pn8kiaM8

 

1

 

 

docx
Додано
2 березня 2023
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку