Урок на тему: "Сонце та його значення для життя на Землі"
Мета: формувати уявлення про Сонце, як небесне світило, про залежність усього живого від сонячного світла й тепла; пробуджувати інтерес до навколишнього світу; розвивати фантазію, уяву, кмітливість, спостережливість; виховувати гідне ставлення до природи, повагу до традицій українського народу вшановувати Сонце.
Урок природознавства
1 клас
Тема. Сонце та його значення для життя на Землі
Тема. Сонце та його значення для життя на Землі
Мета: формувати уявлення про Сонце, як небесне світило, про залежність усього живого від сонячного світла й тепла; пробуджувати інтерес до навколишнього світу; розвивати фантазію, уяву, кмітливість, спостережливість; виховувати гідне ставлення до природи, повагу до традицій українського народу вшановувати Сонце.
Обладнвння. Підручник "Природознавство" 1 клас (Грущинська), робочий зошит з друкованою основою; макет стилізованого сонця; таблиця "Дари сонця".
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання закличка.
Доброго ранку сонце привітне,
Доброго ранку небо блакитне,
Доброго ранку співучі пташки,
Доброго ранку маленьки мурахи,
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
Всі ми живемо у ріднім краю.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступна бесіда.
- Діти, який у нас зараз урок? (Природознавство)
- А чому він має таку назву?
- Яку природу ми вивчаємо? (Живу й не живу).
-Сьогодні ми продовжимо подорож країною природознавства і почнемо, як завжди, з прогнозу погоди.
2. Фенологічні спостереження.
- Діти, яка зараз пора року?
- Який місяць? Чому він так називається?
- Холодно чи тепло надворі?
Який стан неба?
Чи були опади?
-Дякую вам, мої маленьки синоптики, за такий докладний прогноз погоди. Дуже рада, що ви ростете спостережлдивими дітьми. А тому, мабуть, чудово впораєтесь із загадками, які я для вас приготувала.
3. Повторення вивченого про живу і неживу природу.
Робота над загадками.
1) Рукавом махнув,
всі дерева зігнув. (Вітер)
2) Скільки не їдь, не ходи,
Їй кінця не знайти. (Земля).
3) Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає – все всихає,
Звір і птаха помирає? (Вода).
- Діти, до якої природи належать слова-відгадки? (До неживої).
4. Повідомлення теми і завдань уроку.
Отже, сьогодні ми продовжимо нашу подорож світом неживої природи. А про що саме будемо говорити, ви зараз спробуєте здогадатися. Для цього закрийте свої оченята й уявіть себе не в класі, а у мальовничому куточку природи.
Як навколо все красиво:
Ліс, озера – просто диво!
Наче казочка чудова!
Розказати? Я готова.
- У високому-високому царстві, у найвищому в світі государстві живе могутній володар. Він гарний, добрий, завжди усміхається й сяє, на всіх дивиться, а на себе дивитися не дозволяє. Здогадалися, як звати цього володаря? Відкрийте оченята й скажіть мені ім’я. (Сонце).
Так, діти, це Сонце. (на дошці з’являєьбся стилізоване сонечко).
Тільки чомусь воно не посміхається. Сонечко загубило промінчики. Давайте ж попрацюємо завзято й розвеселимо наше любе Сонечко. А для цього ми повинні виконати всі завдання уроку., дізнатися, що таке Сонце, як воно виглядає і для чого потрібне всьому живому на Землі. А за кожне вірно виконане завдання ми будемо "одягати" на Сонечко промінчики.
- Отже,тема нашого уроку "Сонце в нашому житті".
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Ігровий момент.
- Діти, сьогодні у нас на уроці буде помічник. Він уже поспішає до нашого класу. Всі ви його добре знаєте: у нього довгі вуха, куций хвіст. Хто ж це? (Зайчик)
- Але цей зайчисько не такий уже й звичайний.
- Якого він кольору? (Жовтого)
- А наше сонечко якого кольору? (Також жовтого).
Отже, зайчик має колір сонця, тому ми його назвемо (Сонячний зайчик).
2. Вправа "Асоціативний кущ".
- Діти, сонячний зайчик мені підказує, що Сонечко не просто жовте, воно золоте. Чому він так каже, як ви думаєте? (Сонце виблискує й сяє, неначе золото).
- А яке ще може бути сонечко? (Пекуче, ніжне, лагідне, яскраве, веселе, усміхнене, блискуче, золоте).
- Кого ще, крім Сонця на небі, ми називаємо сонечком?
(А яку комаху ми також називаємо сонечком?) Так комаху.
- А яку рослину ми називаємо сонячною? (Соняшник).
- Діти, соняшник так любить сонечко, що повертає свою голівку завжди в той бік, де світить Сонце.
- Наші прабабусі й прадідусі також дуже любили й шанували Сонце. Коли довго лив дощик, люди закликали до себе сонечко, вигадуючи для цього різні заклички. Давайте пригадаємо одну з них.
3. Фізкультхвилинка. музикальна
Вийди, вийди сонечко,
На дідове полечко, на бабине зіллячко,
На наше подвір’яко.
4. Уявлення про Сонце як небесне світило.
- Діти, зараз відкриємо підручники с. 36
І послухаємо казку, яку хоче розповісти сонечко Семикрапка. Чому саме Семикрапка розповідає казку?
Читання казки вчителем.
-Чому злий чаклун викрав сонечко? (Бо хотів знищити все живе)
- Вдалося йому це зробити? (Ні, бо сонце обпекло його, немов вогонь)
- Сонце – це зоря, що світить удень. Це велике космічне тіло, навколо якого обертаються планети, а серед них і наша планета. Як вона називається? (Земля)
- Розташоване Сонце дуже далеко, а нам посилає свої промені, які зігрівають нашу Землю й дарують життя усьому живому.
- Подумайте, а що більше Земля чи Сонце? У підручнику.
- Соце – це куля та така велика,що коли її порівняти з кавуном, то наша Земля буде виглядати, як маленьке просяне зернятко.
5. Хвилинка-цікавинка.
- А зараз сонячний зайчик дарує вам хвилинку-цікавинку. Сонечко знаходиться дуже далеко від нас. Якщо б ми захотіли дістатися до нього потягом, нам не вистачило б цілого життя. Подорож тривала б 200 років. Налітаку ми б летіли 10 років, а ось на ракеті – півроку. А сонячний промінь,який прислав нам на урок Сонячного Зайчика, долає цю відстань за 8 хв. Уявіть, це менше ніж перерва в школі!
6. Залежність усбого живого від сонячного світла й тепла.
- Діти, ми з вам дізналися, що ж таке Сонце. А тепер Сонячний Зайчик запитує, чи знаєте ви що несе Сонечко в дарунок усьому живому на Землі?
Робота зтаблицею на дошці "Дари Сонця"
(Діти називають "дари" Сонця, пояснюють свої думки, а вчитель коментує, доповнює й відкриває відповідні "віконечка" в таблиці).
- Сонце дарує нам тепло і світло. Без сонячного проміння стане холодно і темно. У рослин не будуть зеленими листочки, а значить, не буде вироблятися кисень, необхідний для дихання тваринам і людям. Рослини не будуть цвісти, давати свої плоди, а тому загинуть і тварини, бо їм не буде чим живитися. Усе замерзне, вкриється товстою кригою льоду. І люди почнуть хворіти й загинуть, бо не буде їжі, тепла, а ще не буде вітвмінів, які виробляються в нашому організмі завдяки дії сонячних променів. Одним із таких вітамінів, особливо важливим для вас, діти, є вітамін Д, який допомагає вам рости.
- Що ще Сонце дарує живим організмам?
- Сонце виробляє дуже багато енергії, а до Землі доходить лише частинка цієї сонячнолї енергії, але й цього вистачає, щоб існувало життя на Землі, щоб ми з вами могли рухатися, вчитися, запам’ятовувати щось нове й просто радіти життю.
- А коли ми дивимося на рослини, тварини – ми ними милуємося – отже, Сонце дарує нам ще й красу.
- З усього, що ми сказали можна зробити висновок, що життя без Сонця неможливе. Отже,Сонце несе нам у дарунок життя.
- Повторимо, що ж дарує Сонце усьому живому на Землі?
7. Сонячна фізкультхвилинка. Зайчик
- Чому наша фізкультхвилинка сонячна? (Сонце дарує нам енергію, а фізкультхвилинка також заряджає нас енергією).
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
1. Робота в зошитах с. 17.
- Попрацюйте в парах! Розгляньте фото разом із сусідом по парті і скажіть, хто не може жити без сонячного тепла і світла. Чому?
- Отже, без сонячного світла й тепла не може жити жоден організм.
2. Завдання по рядах.
- А зараз Сонячний Зайчик приготував кожному ряду запитання.
І – ряд – Як Сонце дбає про рослини?
ІІ – Що дарує Сонце людям?
ІІІ – Чому Сонце необхідне тваринам?
Висновок: Життя без Сонця неможливе, усе в природі починається з Сонця.
Гра "Так чи ні".
- Молодці! З усіма завданнями впорались і сонечко наше розвеселили! (Сонечко посміхається. Усі промінці зайняли свої міся).
V. Підсумок уроку.
Ми про сонечко дізналися, малята!
І красива з ним природа і багата!
Будемо ми Сонце шанувати,
А тваринок всіх оберігати.
Хай живуть ліси, поля і ріки!
Збережемо їх навіки!
- А Сонячний Зайчик прощається з нами й нагадує: "Сонце світить, сонце сяє, вся природа оживає" (Повторити хором).
- Дякую вам, мої маленьки учні за старанність, за те, що кожний із вас неповторний, не схожий на інших. Ви – маленькі сонечка для мене, а ще більше для своїх мам. І на згадку про урок ви принесете для своїх мам ось такі невеличкі сюрпризи, які ви зараз самі розфарбуєте. (Вчитель роздає дітям малюнки-розфарбовки із зображення соечка).
- Нехай ваші маленьки сонечка завжди яскраво сяють і зігрівають серця ваших матусь!
Сонячний зайчик