1
ТЕМА: Стрес. Методи запобігання стресу.
МЕТА: Поглибити та розширити поняття про стрес, стресор,
з’ясувати :причини стресу, вплив стресу на здоров'я, необхідність володіння методами запобігання стресу та найпростішими психологічними прийомами профілактики, подолання, зняття стрес – напруження;
розвивати навички врівноваженості, уміння знаходити компроміс між бажаннями та можливостями;
виховувати самовладання, оптимістичне ставлення до життя.
Обладнання та матеріали: плакати, фото, листівки, предмети, що дозволяють усунути стрес, музичний супровід, колекції «Аромотерапія», «Кольоротерапія».
Базові поняття й терміни: стрес (позитивний і негативний), стресор, стресовий стан, екстремальні умови, психологічна рівновага, м’язова релаксація, аутотренінг, медитація, зорові та слухові техніки.
Тип уроку: комбінований.
Знати: що таке стрес; причини виникнення стресу у підлітків; методи запобігання стресу.
Уміти: контролювати свої емоції, стани та поведінку; володіти собою; виходити зі стресового стану.
ХІД УРОКУ
1. Очікувані результати: Які у вас учні очікування та сподівання від сьогоднішнього уроку? В кінці уроку ми побачимо чи здійсняться вони.
2. Помічники оцінювання.
3. Одержано телеграму – дешифровку: 1-ше слово: з англ. перекладається, як «натиск», «тиск», «напруга» (стрес), 2-ге слово: це чинник, що викликає стрес (стресор), 3-тє слово: що ми повинні зробити зі стресом та стресорами? (подолати, перемогти - перемога).
4. Перевіримо домашнє завдання:
1) Що таке стрес? Яким буває стрес?
Стрес — це стан психічного і фізичного напруження, що виникає як реакція організму на зміни внутрішнього чи зовнішнього середовища.
А чи знаєте ви, хто вперше ввів у науку термін «стрес»?
Першим поняття «стрес» використав канадський учений Ганс Сельє. Він вивчав вплив на організм людини різних видів подразників навколишнього середовища і довів, що організм своєрідним способом захищається від різних несприятливих факторів, переживаючи стан стресу.
Ганс Сельє канадський ендокринолог - засновник теорії стресу, писав :
«Ми не повинні й не можемо уникати стресу. Наше життя - постійний стрес. Але ми можемо використовувати його та насолоджуватися ним, якщо краще пізнаємо його механізми та виробимо відповідне ставлення до життя».
2) Що таке стресор? Як класифікують стресори?
3) Назвіть три стадії розвитку стресу?
4) Супутники стресу (ознаки)
Проведемо конкурс «реставрації». Деякі частинки збереглись! Ознаки стресу – як цеглинки вибудовують міцну стіну стресу, щоб подолати, її необхідно віднайти всі цеглинки. Тоді ми зможемо подолати всю стіну. Починаємо реставрацію
ІІІ. Працюємо в домашніх проектних групах: «Медики» (червоні), «Філософи» (зелені), «Соціологи» (сині), «Психологи» (жовті).
Презентація (представлення) проектних творчих знахідок.
1. Медики
2. Завдання «Абсолютної тиші». Зараз ми оголошуємо абсолютну тишу.
3. Філософи
4. Легенда про пихатого мандарина (все в твоїх руках)
Отож все в наших руках і ми самі робимо свій життєвий вибір.
Тільки ти в змозі прийняти рішення жити повноцінним життям. Усі ми хочемо, щоб поряд з нами були енергійні, радісні, оптимістично налаштовані люди, уникаємо цинічних, депресивних, роздратованих, песимістичних. Якщо не можеш вплинути на обставини, то зміни ставлення до них. Налаштуйся на позитив.
Герой роману Д. Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, зміг знайти позитивне в сумному становищі. Він поділив зошит на дві колонки й у лівій колонці під заголовком «Зло» написав: «Доля мене закинула на безлюдний острів», а поруч - під заголовком «Добро» - написав: «Але я живий, я не потонув, як усі мої товариші».
5. Соціологи
6. Завдання вищого пілотажу:
1) Що таке екстремальні умови, в які може потрапити людина?
2) Що саме викликає екстремальні умови?
3) Що відчуває людина в екстремальних умовах?
4) Як необхідно діяти в екстремальних умовах?
Кожна людина опиняється в екстремальній ситуації з тими можливостями й тим досвідом, які в неї є. Готовність до екстремальної ситуації формують упродовж усього життя. Як не дивно, але вона проявляється в тому, що людина робить зарядку, займається спортом, тренує свою волю, робить усе, щоб зміцніти фізично й психологічно.
7. Легенда «Дві жабки»
Необхідно налаштовуватись на успіх, необхідно працювати над собою, бути впевненому в своїх силах, переконувати себе: все буде добре, ти все подолаєш, переможеш, налаштуйся на перемогу – це вже половина перемоги.
8. Психологи.
Отож цивілізована людина на більшість стресорів не реагує м’язовою діяльністю, а первісна людина «втікала чи боролась» - виконувала м’язову роботу і таким чином дуже швидко долала стрес.
IV. Бліцопитування. Команди задають одна одній запитання.
Медики Філософам: Чим шкідливий стрес і чи завжди він шкідливий?
Філософи Соціологам: Порівняйте реакцію-відповідь на стрес первісної і сучасної людини.
Соціологи Психологам: Скажіть будь-ласка, які ж причини стресу у сучасної людини?
Психологи Медикам: Яка людина є психічно врівноваженою.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Коло ідей. Рахуймо до п’яти.
Кожна група повинна навести в колі свої ідеї – методи подолання стресу.
VІІ. Перейдемо до практикуму.
Для профілактики, подолання, зняття стресу існує понад 70 методик (дивимось схему).
Наші тренери проведуть відновну терапію
Голосові техніки: «Так-Так-Так», «Розмова незнайомою мовою»
Голосова техніка «Гудіння»
Зорова техніка «Позбавлення тривог» (музика-зелена галявина)
VІІІ. Обговорюємо життєві ситуації.
Постановка проблемних ситуацій, обговорення їх.
ІХ. Підбиття підсумків уроку:
Стрес та стресор – подолаємо – виробимо стійкість – переможемо
Ключове слово – Перемога
Х. Домашнє завдання: Урок 30, зош. ст. 84,85.
Психологи
Міні-тренінг
— Яку людину можна назвати такою, що володіє собою, психологічно врівноваженою?
Доберіть синоніми до слова «врівноважений». Доберіть антоніми до слова «врівноважений».
Складання правил врівноваженої людини
Психологічно врівноважена людина здатна:
ФАЗИ І КОМПОНЕНТИ СТРЕСУ
У процесі розвитку стресу спостерігають три стадії:
1. Стадія тривоги. Це найперша стадія, яка виникає внаслідок появи подразника, що викликає стрес. Наявність такого подразника спричиняє ряд фізіологічних змін: у людини частішають подих і пульс, трохи піднімається тиск. Змінюються і психічні функції: уся увага концентрується на подразнику, відбувається підвищений особистісний контроль ситуації.
Усе разом покликано мобілізувати захисні можливості організму і механізми саморегуляції на захист від стресу. Якщо цієї дії достатньо, то тривога і хвилювання вщухають, стрес закінчується. Більшість стресів зупиняється на цій стадії.
Подолання стресу
Ще раз повернемося до визначення поняття «стрес». У перекладі з англійської мови слово «стрес» означає «натиск», «тиск», «напругу». А енциклопедичний словник дає таке тлумачення цього терміна: «Сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварин і людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів».
Першим визначення поняття «стрес» дав канадський фізіолог Ганс Сельє. Відповідно до нього, стрес — це все, що призводить до швидкого старіння організму або викликає хвороби. Виникає запитання: як же людський організм може протистояти стресу й керувати ним?
Звернемося до активних способів підвищення загальної стійкості людського організму. їх можна поділити на три групи.
Значну притягальну силу має й алкоголь, що пояснюється його особливостями дії на людську психіку. Вплив алкоголю різнобічний.
Оптимальний спосіб порятунку від тривалого стресу — остаточне розв'язання конфлікту, усування розбіжностей, примирення. Якщо зробити це неможливо, варто логічно переоцінити значущість конфлікту, наприклад пошукати виправдання для свого кривдника. Можна навести різні способи зниження значущості конфлікту. Перший з них можна охарактеризувати словом «зате». Суть його — зуміти отримати користь, щось позитивне навіть із невдачі. Другий прийом заспокоєння — довести собі, що могло бути й гірше. Порівняння власних негараздів із чужим ще більшим горем (а іншому набагато гірше!) дозволяє непохитно і спокійно відреагувати на невдачу. Цікавим є спосіб заспокоєння «зелений виноград»: подібно до лисиці з байки, сказати собі, що те, до чого щойно безуспішно прагнув, не таке вже й добре, як здавалося, тому воно не потрібне.
Один з найкращих способів заспокоєння — це спілкування з близькою людиною, коли можна, по-перше, як кажуть, вилити душу, тобто розрядити вогнище напруження; по-друге, переключитися на цікаву тему; по-третє, спільно відшукати шлях до благополучного розв'язання конфлікту чи проблеми або хоча б до зниження його значущості.
Коли людина виговориться, її напруження зменшується, і в цей момент з'являється можливість пояснити їй що-небудь, заспокоїти, направити її. Потреба розрядити емоційну напруженість у русі іноді виявляється в тому, що людина швидко та хаотично рухається по кімнаті, або, наприклад, шматує папір, б'є посуд тощо. Для того щоб швидше нормалізувати свій стан після неприємностей, корисно дати собі посильне фізичне навантаження.
Важливий спосіб зняття психічного напруження — активізація почуття гумору, суть якого полягає не в тому, щоб бачити і почувати комічне там, де воно є, а в тому, щоб сприймати як комічне те, що претендує бути серйозним, тобто зуміти поставитися до події як до малозначної і не вартої серйозної уваги, зуміти посміхнутися або розсміятися у важкій ситуації. Сміх приводить до падіння тривожності; коли людина посміялася, її м'язи менш напружені (релаксація) і серцебиття нормалізоване.
Існують такі способи боротьби зі стресом:
ТЕМА: Стрес. Методи запобігання стресу.
МЕТА: Поглибити та розширити поняття про стрес, стресор, з’ясувати :причини стресу, вплив стресу на здоров'я, необхідність володіння методами запобігання стресу та найпростішими психологічними прийомами профілактики, подолання, зняття стрес – напруження;
Знати: що таке стрес; причини виникнення стресу у підлітків; методи запобігання стресу. Уміти: контролювати свої емоції, стани та поведінку; володіти собою; виходити зі стресового стану.
Х. Домашнє завдання: Урок 30, зош. ст. 84,85.
|
1. Очікувані результати: Які у вас учні очікування та сподівання від сьогоднішнього уроку? В кінці уроку ми побачимо чи здійсняться вони. 2. Помічники оцінювання. 3. Одержано телеграму – дешифровку: 1-ше слово: з англ. перекладається, як «натиск», «тиск», «напруга» (стрес), 2-ге слово: це чинник, що викликає стрес (стресор), 3-тє слово: що ми повинні зробити зі стресом та стресорами? (подолати, перемогти - перемога).
|
4. Перевіримо домашнє завдання: 1) Що таке стрес? Яким буває стрес? Ганс Сельє канадський ендокринолог - засновник теорії стресу, писав : «Ми не повинні й не можемо уникати стресу. Наше життя - постійний стрес. Але ми можемо використовувати його та насолоджуватися ним, якщо краще пізнаємо його механізми та виробимо відповідне ставлення до життя».
2) Що таке стресор? Як класифікують стресори? 3) Назвіть три стадії розвитку стресу? 4) Супутники стресу (ознаки) Проведемо конкурс «реставрації». Деякі частинки збереглись! Ознаки стресу – як цеглинки вибудовують міцну стіну стресу, щоб подолати, її необхідно віднайти всі цеглинки. Тоді ми зможемо подолати всю стіну. Починаємо реставрацію
|
ІІІ. Працюємо в домашніх проектних групах: «Медики» (червоні), «Філософи» (зелені), «Соціологи» (сині), «Психологи» (жовті). Презентація (представлення) проектних творчих знахідок. 1. Медики 2. Завдання «Абсолютної тиші». Зараз ми оголошуємо абсолютну тишу. 3. Філософи 4. Легенда про пихатого мандарина (все в твоїх руках) Отож все в наших руках і ми самі робимо свій життєвий вибір. Тільки ти в змозі прийняти рішення жити повноцінним життям. Усі ми хочемо, щоб поряд з нами були енергійні, радісні, оптимістично налаштовані люди, уникаємо цинічних, депресивних, роздратованих, песимістичних. Якщо не можеш вплинути на обставини, то зміни ставлення до них. Налаштуйся на позитив.
|
Герой роману Д. Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, зміг знайти позитивне в сумному становищі. Він поділив зошит на дві колонки й у лівій колонці під заголовком «Зло» написав: «Доля мене закинула на безлюдний острів», а поруч - під заголовком «Добро» - написав: «Але я живий, я не потонув, як усі мої товариші». 5. Соціологи 6. Завдання вищого пілотажу: 1) Що таке екстремальні умови, в які може потрапити людина? 2) Що саме викликає екстремальні умови? 3) Що відчуває людина в екстремальних умовах? 4) Як необхідно діяти в екстремальних умовах?
|
Кожна людина опиняється в екстремальній ситуації з тими можливостями й тим досвідом, які в неї є. Готовність до екстремальної ситуації формують упродовж усього життя. Як не дивно, але вона проявляється в тому, що людина робить зарядку, займається спортом, тренує свою волю, робить усе, щоб зміцніти фізично й психологічно. 7. Легенда «Дві жабки» Необхідно налаштовуватись на успіх, необхідно працювати над собою, бути впевненому в своїх силах, переконувати себе: все буде добре, ти все подолаєш, переможеш, налаштуйся на перемогу – це вже половина перемоги. 8. Психологи. Отож цивілізована людина на більшість стресорів не реагує м’язовою діяльністю, а первісна людина «втікала чи боролась» - виконувала м’язову роботу і таким чином дуже швидко долала стрес.
|
IV. Бліцопитування. Команди задають одна одній запитання. Медики Філософам: Чим шкідливий стрес і чи завжди він шкідливий? Філософи Соціологам: Порівняйте реакцію-відповідь на стрес первісної і сучасної людини. Соціологи Психологам: Скажіть будь-ласка, які ж причини стресу у сучасної людини? Психологи Медикам: Яка людина є психічно врівноваженою. V. Фізкультхвилинка. VІ. Коло ідей. Рахуймо до п’яти. Кожна група повинна навести в колі свої ідеї – методи подолання стресу. VІІ. Перейдемо до практикуму. Для профілактики, подолання, зняття стресу існує понад 70 методик (дивимось схему). 1.Психологічна саморегуляція. 2.Аромотерапія. 3.Кольоротерапія. 4.Музикотерапія.
|
Наші тренери проведуть відновну терапію Тренер № 1: М’язова релаксація. «Гора з пліч». Точковий масаж. Тренер № 2: Аутотренінг «Сеанс психофізичного настроювання» (музика-море). Голосові техніки: «Так-Так-Так», «Розмова незнайомою мовою» Тренер № 3: Медитація (положення рук). Голосова техніка «Гудіння» Зорова техніка «Позбавлення тривог» (музика-зелена галявина) VІІІ. Обговорюємо життєві ситуації. Постановка проблемних ситуацій, обговорення їх. ІХ. Підбиття підсумків уроку:
Стрес та стресор – подолаємо – виробимо стійкість – переможемо Ключове слово – Перемога Чи здійснились Ваші очікування? Х. Домашнє завдання: Урок 30, зош. ст. 84,85.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|