26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок на тему:"Стрес. Методи запобігання стресу."

Про матеріал
Поглибити та розширити поняття про стрес, стресор, з’ясувати :причини стресу, вплив стресу на здоров'я, необхідність володіння методами запобі¬гання стресу та найпростішими психологічними прийомами профілактики, подолання, зняття стрес – напруження; розвивати навички врівноваженості, уміння знаходити компроміс між бажання¬ми та можливостями; виховувати самовладання, оптимістичне ставлення до життя.
Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: Стрес. Методи запобігання стресу.

МЕТА: Поглибити та розширити поняття про стрес, стресор,

з’ясувати :причини стресу, вплив стресу на здоров'я, необхідність володіння методами запобі­гання стресу та найпростішими психологічними прийомами профілактики, подолання, зняття стрес – напруження;

розвивати навички врівноваженості, уміння знаходити компроміс між бажання­ми та можливостями;

виховувати самовладання, оптимістичне ставлення до життя.

Обладнання та матеріали: плакати, фото, листівки, предмети, що дозволяють усунути стрес, музичний супровід, колекції «Аромотерапія», «Кольоротерапія». 

Базові поняття й терміни: стрес (позитивний і негативний), стресор, стресовий стан, екстремальні умови, психологічна рівновага, м’язова релаксація, аутотренінг, медитація, зорові та слухові техніки.

Тип уроку: комбінований.

Знати: що таке стрес; причини виникнення стресу у підлітків;               методи за­побігання стресу.

Уміти: контролювати свої емоції, стани та поведінку; володіти собою; ви­ходити зі стресового стану.

 

ХІД УРОКУ

  1.      Організаційний момент.
  2.   Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1. Очікувані результати: Які у вас учні очікування та сподівання від сьогоднішнього уроку? В кінці уроку ми побачимо чи здійсняться вони.

2. Помічники оцінювання.

3. Одержано телеграму – дешифровку: 1-ше слово: з англ. перекладається, як «натиск», «тиск», «напруга» (стрес), 2-ге слово: це чинник, що викликає стрес (стресор), 3-тє слово: що ми повинні зробити зі стресом та стресорами? (подолати, перемогти - перемога).

4. Перевіримо домашнє завдання:

1) Що таке стрес? Яким буває стрес?

Стрес це стан психічного і фізичного напруження, що виникає як реак­ція організму на зміни внутрішнього чи зовнішнього середовища.

А чи знаєте ви, хто вперше ввів у науку термін «стрес»?

Першим поняття «стрес» використав канадський учений Ганс Сельє. Він вивчав вплив на організм людини різних видів подразників навколишнього се­редовища і довів, що організм своєрідним способом захищається від різних не­сприятливих факторів, переживаючи стан стресу.

 

Ганс  Сельє   канадський  ендокри­нолог - засновник теорії стресу, писав :

«Ми не повинні й не можемо уникати стресу.  Наше  життя - постійний стрес.  Але ми можемо використовувати його та насолоджуватися ним, якщо краще пізнаємо його механізми та виробимо відповідне ставлення до життя».

 

2) Що таке стресор? Як класифікують стресори?

3) Назвіть три стадії розвитку стресу?

4) Супутники стресу (ознаки)

Проведемо конкурс «реставрації». Деякі частинки збереглись! Ознаки стресу – як цеглинки вибудовують міцну стіну стресу, щоб подолати, її необхідно віднайти всі цеглинки. Тоді ми зможемо подолати всю стіну. Починаємо реставрацію

  • страх, побоювання;
  • негативні думки;
  • утома, млявість, перевтома;
  • безініціативність;
  • поганий сон або безсоння;    
  • хворобливий стан;
  • зниження або посилення апетиту;
  • зневіра, почуття самотності і безвихідності;

ІІІ. Працюємо в домашніх проектних групах: «Медики» (червоні), «Філософи» (зелені), «Соціологи» (сині), «Психологи» (жовті).

Презентація (представлення) проектних творчих знахідок.

1. Медики

2. Завдання «Абсолютної тиші». Зараз ми оголошуємо абсолютну тишу.

3. Філософи

4. Легенда про пихатого мандарина (все в твоїх руках)

Отож все в наших руках і ми самі робимо свій життєвий вибір.

Тільки ти в змозі прийняти рішення жити повноцінним життям. Усі ми хочемо, щоб поряд з нами були енергійні, радісні, оптимістично налаштовані люди, уникаємо ци­нічних, депресивних, роздрато­ваних, песимістичних. Якщо не можеш вплинути на обставини, то  зміни  ставлення до них. Налаштуйся на позитив.

 

Герой роману Д. Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, зміг знайти позитивне в сумному становищі. Він поділив зошит на дві колонки й у лівій колонці під заголовком «Зло» написав: «Доля мене закинула на безлюдний острів», а поруч - під заголовком «Добро» - написав: «Але я живий, я не потонув, як усі мої товариші».

 

 5. Соціологи

6. Завдання вищого пілотажу:

1) Що таке екстремальні умови, в які може потрапити людина?

2) Що саме  викликає екстремальні умови?

3) Що відчуває людина в  екстремальних умовах?

4) Як необхідно діяти в екстремальних умовах?

 

Кожна людина опиняється в екстремальній ситуації з тими можливостями й тим досвідом, які в неї є. Готовність до екстремальної ситуації формують упродовж усього життя. Як не дивно, але вона проявляється в тому, що людина робить зарядку, займається спортом, тренує свою волю, робить усе, щоб зміцніти фізично й психологічно.

 

 

7. Легенда «Дві жабки»

Необхідно налаштовуватись на успіх, необхідно працювати над собою, бути впевненому в своїх силах, переконувати себе: все буде добре, ти все подолаєш, переможеш, налаштуйся на перемогу – це вже половина перемоги.

 

 

8. Психологи.

 

Отож цивілізована людина на більшість стресорів не реагує м’язовою діяльністю, а первісна людина «втікала чи боролась» - виконувала м’язову роботу і таким чином дуже швидко долала стрес.

 

 

IV. Бліцопитування. Команди задають одна одній запитання.

Медики Філософам: Чим шкідливий стрес і чи завжди він шкідливий?

Філософи Соціологам: Порівняйте реакцію-відповідь на стрес первісної і сучасної людини.

Соціологи Психологам: Скажіть будь-ласка, які ж причини стресу у сучасної людини?

Психологи Медикам: Яка людина є психічно врівноваженою.

 

V. Фізкультхвилинка.

 

VІ. Коло ідей. Рахуймо до п’яти.

Кожна група повинна навести в колі свої ідеї – методи подолання стресу.

 

 VІІ. Перейдемо до практикуму. 

Для профілактики, подолання, зняття стресу існує понад 70 методик (дивимось схему).

  1. Психологічна саморегуляція.
  2. Аромотерапія.
  3. Кольоротерапія.
  4. Музикотерапія.

 

Наші тренери проведуть відновну терапію

 

  1. Тренер № 1: М’язова релаксація. «Гора з пліч». Точковий масаж.
  2. Тренер № 2: Аутотренінг «Сеанс психофізичного настроювання» (музика-море).

  Голосові техніки: «Так-Так-Так», «Розмова незнайомою мовою»

 

  1. Тренер № 3: Медитація (положення рук).

  Голосова техніка «Гудіння»

  Зорова техніка «Позбавлення тривог» (музика-зелена галявина)

 

 

 VІІІ. Обговорюємо життєві ситуації.

Постановка проблемних ситуацій, обговорення їх.

 

ІХ. Підбиття підсумків уроку:

 

  1. Телеграма – дешифровка. Отож відгадаємо 3-тє слово:

Стрес та стресор – подолаємо – виробимо стійкість – переможемо

Ключове слово – Перемога

  1. Чи здійснились Ваші очікування?

 

 

Х. Домашнє завдання: Урок 30, зош. ст. 84,85.

 

 

  1.    Опрацювати матеріал підручника за відповідною темою.
  2. Знайти у художній літературі чи публіцистиці життєві приклади самовладання людини в критичних ситуаціях.

 

 


Психологи

Міні-тренінг

— Яку людину можна назвати такою, що володіє собою, психологічно врів­новаженою?

Доберіть синоніми до слова «врівноважений». Доберіть антоніми до слова «врівноважений».

 

Складання правил врівноваженої людини

Психологічно врівноважена людина здатна:    

  • контролювати власні емоції і поведінку;
  • зберігати самовладання в критичних ситуаціях;
  • позитивно ставитися до себе й оточуючих;  
  • уміти переживати невдачі;
  • радіти життю і прагнути до його поліпшення;

 


 

ФАЗИ І КОМПОНЕНТИ СТРЕСУ

 

У процесі розвитку стресу спостерігають три стадії:

1. Стадія тривоги. Це найперша стадія, яка виникає внаслідок появи подраз­ника, що викликає стрес. Наявність такого подразника спричиняє ряд фізіологічних змін: у людини частішають подих і пульс, трохи піднімається тиск. Змінюються і психічні функції: уся увага концентрується на подразнику, відбувається підвищений особистісний контроль ситуації.

Усе разом покликано мобілізувати захисні можливості організму і меха­нізми саморегуляції на захист від стресу. Якщо цієї дії достатньо, то тривога і хвилювання вщухають, стрес закінчується. Більшість стресів зупиняється на цій стадії.

  1. Стадія опору. Настає у випадку, якщо фактор, який викликав стрес, продовжує діяти. Тоді організм захищається від стресу, витрачаючи «резервний» запас сил, з максимальним навантаженням на всі системи організму.  
  2. Стадія виснаження. Якщо подразник продовжує діяти, то відбувається зменшення можливостей протистояння стресу, тому що виснажуються резерви людини. Знижується загальна опірність організму. Стрес «полонить» людину і може призвести до захворювання.

 

Подолання стресу

Ще раз повернемося до визначення поняття «стрес». У перекладі з англій­ської мови слово «стрес» означає «натиск», «тиск», «напругу». А енциклопе­дичний словник дає таке тлумачення цього терміна: «Сукупність захисних фі­зіологічних реакцій, що виникають в організмі тварин і людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів».

Першим визначення поняття «стрес» дав канадський фізіолог Ганс Сельє. Відповідно до нього, стрес це все, що призводить до швидкого старіння ор­ганізму або викликає хвороби. Виникає запитання: як же людський організм може протистояти стресу й керувати ним?

Звернемося до активних способів підвищення загальної стійкості людсько­го організму. їх можна поділити на три групи.

  • Перша група включає способи, які використовують фізичні фактори впливу: це фізичну культуру, загартовування організму, біг підтюпцем тощо.
  • Друга група аутогенне тренування, психотерапія, гіпноз.
  • Третя група способів підвищення загальної стійкості організму пов'язана з біологічно активними речовинами.

Значну притягальну силу має й алкоголь, що пояснюється його особливос­тями дії на людську психіку. Вплив алкоголю різнобічний.

Оптимальний спосіб порятунку від тривалого стресу остаточне розв'язання конфлікту, усування розбіжностей, примирення. Якщо зробити це немож­ливо, варто логічно переоцінити значущість конфлікту, наприклад пошукати виправдання для свого кривдника. Можна навести різні способи зниження значущості конфлікту. Перший з них можна охарактеризувати словом «зате». Суть його зуміти отримати користь, щось позитивне навіть із невдачі. Дру­гий прийом заспокоєння довести собі, що могло бути й гірше. Порівняння власних негараздів із чужим ще більшим горем (а іншому набагато гірше!) до­зволяє непохитно і спокійно відреагувати на невдачу. Цікавим є спосіб заспо­коєння «зелений виноград»: подібно до лисиці з байки, сказати собі, що те, до чого щойно безуспішно прагнув, не таке вже й добре, як здавалося, тому воно не потрібне.

Один з найкращих способів заспокоєння це спілкування з близькою людиною, коли можна, по-перше, як кажуть, вилити душу, тобто розрядити вог­нище напруження; по-друге, переключитися на цікаву тему; по-третє, спільно відшукати шлях до благополучного розв'язання конфлікту чи проблеми або хоча б до зниження його значущості.

Коли людина виговориться, її напруження зменшується, і в цей момент з'являється можливість пояснити їй що-небудь, заспокоїти, направити її. По­треба розрядити емоційну напруженість у русі іноді виявляється в тому, що людина швидко та хаотично рухається по кімнаті, або, наприклад, шматує папір, б'є посуд тощо. Для того щоб швидше нормалізувати свій стан після не­приємностей, корисно дати собі посильне фізичне навантаження.

Важливий спосіб зняття психічного напруження активізація почуття гумору, суть якого полягає не в тому, щоб бачити і почувати комічне там, де воно є, а в тому, щоб сприймати як комічне те, що претендує бути серйозним, тобто зуміти поставитися до події як до малозначної і не вартої серйозної ува­ги, зуміти посміхнутися або розсміятися у важкій ситуації. Сміх приводить до падіння тривожності; коли людина посміялася, її м'язи менш напружені (релаксація) і серцебиття нормалізоване.

 

Існують такі способи боротьби зі стресом:

  •   релаксація;
  •   концентрація;
  •   ауторегуляція дихання.

ТЕМА: Стрес. Методи запобігання стресу.

 

МЕТА: Поглибити та розширити поняття про стрес, стресор,

з’ясувати :причини стресу, вплив стресу на здоров'я, необхідність володіння методами запобі­гання стресу та найпростішими психологічними прийомами профілактики, подолання, зняття стрес – напруження;

 

Знати: що таке стрес; причини виникнення стресу у підлітків;               методи за­побігання стресу.

Уміти: контролювати свої емоції, стани та поведінку; володіти собою; ви­ходити зі стресового стану.

 

Х. Домашнє завдання: Урок 30, зош. ст. 84,85.

 

1. Очікувані результати: Які у вас учні очікування та сподівання від сьогоднішнього уроку? В кінці уроку ми побачимо чи здійсняться вони.

2. Помічники оцінювання.

3. Одержано телеграму – дешифровку: 1-ше слово: з англ. перекладається, як «натиск», «тиск», «напруга» (стрес), 2-ге слово: це чинник, що викликає стрес (стресор), 3-тє слово: що ми повинні зробити зі стресом та стресорами? (подолати, перемогти - перемога).

 

4. Перевіримо домашнє завдання:

1) Що таке стрес? Яким буває стрес?

Ганс  Сельє   канадський  ендокри­нолог - засновник теорії стресу, писав :

«Ми не повинні й не можемо уникати стресу.  Наше життя - постійний стрес.  Але ми можемо використовувати його та насолоджуватися ним, якщо краще пізнаємо його механізми та виробимо відповідне ставлення до життя».

 

2) Що таке стресор? Як класифікують стресори?

3) Назвіть три стадії розвитку стресу?

4) Супутники стресу (ознаки)

Проведемо конкурс «реставрації». Деякі частинки збереглись! Ознаки стресу – як цеглинки вибудовують міцну стіну стресу, щоб подолати, її необхідно віднайти всі цеглинки. Тоді ми зможемо подолати всю стіну. Починаємо реставрацію

 

ІІІ. Працюємо в домашніх проектних групах: «Медики» (червоні), «Філософи» (зелені), «Соціологи» (сині), «Психологи» (жовті).

Презентація (представлення) проектних творчих знахідок.

1. Медики

2. Завдання «Абсолютної тиші». Зараз ми оголошуємо абсолютну тишу.

3. Філософи

4. Легенда про пихатого мандарина (все в твоїх руках)

Отож все в наших руках і ми самі робимо свій життєвий вибір.

Тільки ти в змозі прийняти рішення жити повноцінним життям. Усі ми хочемо, щоб поряд з нами були енергійні, радісні, оптимістично налаштовані люди, уникаємо ци­нічних, депресивних, роздрато­ваних, песимістичних. Якщо не можеш вплинути на обставини, то  зміни  ставлення до них. Налаштуйся на позитив.

 

Герой роману Д. Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, зміг знайти позитивне в сумному становищі. Він поділив зошит на дві колонки й у лівій колонці під заголовком «Зло» написав: «Доля мене закинула на безлюдний острів», а поруч - під заголовком «Добро» - написав: «Але я живий, я не потонув, як усі мої товариші».

 5. Соціологи

6. Завдання вищого пілотажу:

1) Що таке екстремальні умови, в які може потрапити людина?

2) Що саме  викликає екстремальні умови?

3) Що відчуває людина в  екстремальних умовах?

4) Як необхідно діяти в екстремальних умовах?

 

 

Кожна людина опиняється в екстремальній ситуації з тими можливостями й тим досвідом, які в неї є. Готовність до екстремальної ситуації формують упродовж усього життя. Як не дивно, але вона проявляється в тому, що людина робить зарядку, займається спортом, тренує свою волю, робить усе, щоб зміцніти фізично й психологічно.

7. Легенда «Дві жабки»

Необхідно налаштовуватись на успіх, необхідно працювати над собою, бути впевненому в своїх силах, переконувати себе: все буде добре, ти все подолаєш, переможеш, налаштуйся на перемогу – це вже половина перемоги.

8. Психологи.

Отож цивілізована людина на більшість стресорів не реагує м’язовою діяльністю, а первісна людина «втікала чи боролась» - виконувала м’язову роботу і таким чином дуже швидко долала стрес.

 

IV. Бліцопитування. Команди задають одна одній запитання.

Медики Філософам: Чим шкідливий стрес і чи завжди він шкідливий?

Філософи Соціологам: Порівняйте реакцію-відповідь на стрес первісної і сучасної людини.

Соціологи Психологам: Скажіть будь-ласка, які ж причини стресу у сучасної людини?

Психологи Медикам: Яка людина є психічно врівноваженою.

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Коло ідей. Рахуймо до п’яти.

Кожна група повинна навести в колі свої ідеї – методи подолання стресу.

 VІІ. Перейдемо до практикуму. 

Для профілактики, подолання, зняття стресу існує понад 70 методик (дивимось схему).

1.Психологічна саморегуляція.

2.Аромотерапія.

     3.Кольоротерапія.

     4.Музикотерапія.

 

Наші тренери проведуть відновну терапію

Тренер № 1: М’язова релаксація. «Гора з пліч». Точковий масаж.

Тренер № 2: Аутотренінг «Сеанс психофізичного настроювання» (музика-море).

  Голосові техніки: «Так-Так-Так», «Розмова незнайомою мовою»

Тренер № 3: Медитація (положення рук).

  Голосова техніка «Гудіння»

  Зорова техніка «Позбавлення тривог» (музика-зелена галявина)

VІІІ. Обговорюємо життєві ситуації.

Постановка проблемних ситуацій, обговорення їх.

ІХ. Підбиття підсумків уроку:

  1.                           Телеграма – дешифровка. Отож відгадаємо 3-тє слово:

Стрес та стресор – подолаємо – виробимо стійкість – переможемо

Ключове слово – Перемога

Чи здійснились Ваші очікування?

Х. Домашнє завдання: Урок 30, зош. ст. 84,85.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку