Урок на тему " Т. Шевченко "Садок вишневий коло хати...". 5 клас.

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку української літератури у 5 класі на тему "Т. Шевченко "Садок вишневий коло хати", презентацію та відеоролик до уроку.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Мета: ознайомити учнів із віршем Тараса Шевченка, допомогти усвідомити його ідейно-художній зміст, красу художнього слова; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних думок та вражень від прочитаного;виховувати любов до природи, до людей праці, повагу до сімейних цінностей, естетичний смак, усвідомлення естетичної насолоди від творів мистецтва.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

ВЕСНАІнтерактивна вправа “Сонечко”

Номер слайду 6

ВЕСНАВЕЧІРКВІТКОВИЙ АРОМАТВТОМАРАДІСТЬХРУЩІСОЛОДКИЙ СОНЗОРІВЕЧЕРЯ КОЛО ХАТИМРІЯ ПРО ВІДПОЧИНОКСПІВ СОЛОВ’Я Інтерактивна вправа “Сонечко”

Номер слайду 7

Складання асоціативного грона. СІм’я. Підтримка

Номер слайду 8

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»Тема: картини праці й відпочинку українців на лоні природи у родинному колі. Основна думка: уславлення праці, миру й злагоди в сім'ї, чарівності природи рідного краю.

Номер слайду 9

Завдання пошуково-дослідницького характеру{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зорові образи. Слухові образи. Садок вишневий коло хати, вечірня зіронька встає;плугатарі з плугами йдуть; сім'я вечеря коло хати; дочка вечерять подаєСпівають ідучи дівчата; хрущі над вишнями гудуть; затихло все; дівчата та соловейко не затих

Номер слайду 10

Міні-конкурс «Інтелектуал»Установіть відповідність між образами вірша і їх особливостями.1. «Садок вишневий коло хати» а) Зоровий.2. «Хрущі над вишнями гудуть» б) Слуховий і зоровий.3. «Плугатарі з плугами йдуть» в) Слуховий. 4. «Співають ідучи дівчата» г) Зоровий і запаховий.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Проект власної домівки

Номер слайду 13

Домашнє завдання. Вивчити вірш Т. Шевченка напам’ять, уміти виразно його читати, аналізувати, висловлювати власні почуття та враження. Високий рівень. Написати твір-опис “Садок вишневий коло хати…”.

Перегляд файлу

Тема: Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати…» Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка

Мета: ознайомити  учнів із віршем Тараса Шевченка, допомогти усвідомити його ідейно-художній зміст, красу художнього слова;
розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних думок та вражень від прочитаного;
виховувати любов до природи, до людей праці, повагу до сімейних цінностей, естетичний смак, усвідомлення естетичної насолоди від творів мистецтва.

Обладнання: комп’ютерна презентація, портрет Т. Г. Шевченка, репродукція картини Т.Шевченка «Селянська родина», фонозапис пісні „Садок вишневий коло хати” ( муз. М. Лисенка),  « Кобзар»

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань. Налаштування на сприйняття нового матеріалу

Учитель. Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не знали основних віх його життя.

Пригадаємо ключові моменти життя Т.Г.Шевченка (перевірка виконання домашнього завдання)

Гра «Вірю! – Не вірю!»

  1. Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко народився в с.Моринці? (Так)
  2. Чи вірите ви, що його дитинство пройшло в с.Кирилівка? (Так)
  3. Чи вірите ви, що поет народився в 1841 році? (Ні. Рік народження поета – 1814 рік).
  4. Чи вірите ви, що старшу сестру і няньку Тарасика звали Марина? (Ні. Її звали Катерина).
  5. Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко похований на Чернечій горі у Каневі?
  6. Чи вірите ви, що автор повісті про Т.Шевченка «Широкий шлях» Іван Нечуй-Левицький? (Ні. Автор цієї повісті Степан Васильченко).
  7. Чи вірите ви, що книга, до якої увійшли найвідоміші твори Шевченка, називається «Кобзар»? (Так)

Перевірка домашнього завдання

Вірш напам'ять

Повідомлення теми та мети уроку

Вивчення нового матеріалу

     Розповідь учителя про історію створення вірша «Садок вишневий коло хати»

Важко навіть уявити, що теплий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченко створював у холодному підземеллі з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.

Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у в’язниці, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав „У казематі”. І серед них – „Садок вишневий коло хати”.

Можна уявити, як поет з нестерпним сумом згадував ті хвилини особливого сімейного щастя, яке переживала вся родина, збираючись весняними і літніми тихими вечорами в садку за вечерею.

Інтерактивна вправа “Сонечко”

Складання асоціативного грона «Сім'я»

Виразне декламування вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати»

Бесіда  за  змістом

  • Якими кольорами ви б передали настрій вірша «Садок вишневий коло хати»? Чому? Чи погоджуєтесь ви з тим, що у вірші відчувається тиха радість?
  • Яку пору року описано у творі? Знайдіть у тексті твору ознаки, які вказують на те, що дія у вірші відбувається саме у травні.(Цвітуть вишні, хрущі гудуть, «плугатарі з плугами йдуть», спів соловейка).
  • Як поет описує родину? А ви часто вечеряєте всією родиною? Коли це буває?
  • Чому, на вашу думку, донька подає вечеряти? (Допомагає втомленим батькам.). Що означає вислів «а мати хоче научати, так соловейко не дає»?
  • Чому співають дівчата, — адже вони потомлені йдуть після важкої роботи?
  • Чому сім’я вечеряє — коло хати, а не в хаті?
  • Чому затихли всі, — окрім дівчат та соловейка?
  • Чому пісня підбадьорює втомлених селян?

4. Закріплення нового матеріалу

- У чому ж унікальна краса поезії  «Садок вишневий коло хати»? (краса поезії у природному поєднанні образів, близьких та рідних кожному українцеві, умінні у звичайному побачити прекрасне, неповторне)

- що є головною думкою поезії?  (уславлення краси природи рідного краю)

- чому поезію називають візитною карткою України?

Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.

Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією.

 Жанр: пейзажна лірика; цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею.

З  теорії літератури.

Поняття про епітет. Запис терміну у словнички. Робота зі статтею підручника про епітети.

Вчитель. Знайдіть епітети в поезії Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати", запишіть їх у зошити.

Самостійна робота.

Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами.

… вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов …, а … зоря сяяла … діамантами на … полотні неба. З …прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов … хор зібрався на найкращий свій концерт.

Завдання пошуково-дослідницького характеру

Зорові образи. Слухові образи.

Конкурс декламаторів вірша «Садок вишневий коло хати»

Робота над пам’яткою «Як читати вірші»

  1. Слово має викликати образи. Читати вірші треба так, аби слухачі могли добре уявити все, про що йдеться в поезії.
  2. Намагайтеся бачити перед собою друзів. Адже саме їм ви хочете донести красу поетичного слова.
  3. Контролюйте свою міміку. Вираз обличчя має відповідати тому, про що ви говорите, інакше ніхто не повірить у вашу щирість.

Вчитель. Слова цієї поезії покладені на музику М.Лисенком.

Прослуховування пісні

Обговорення

  • Чи сподобалася вам пісня ?
  • Чи передає вона настрій вірша?

Порівняльна  характеристика  поезії  і  картини Т. Шевченка «Селянська родина»

Темі родини Шевченко присвячував не лише свої вірші, але й картини.

Завдання

  • Давайте уважно розглянемо картину Т.Г.Шевченка «Селянська родина».
  • Кого і що зображено на картині? (Хата, родина: чоловік, жін­ка, дитина, дідусь.) Яким настроєм пройнята картина? (Сум, печаль.) Яке враження вона викликає?

 Учитель. На полотні бачимо куточок подвір'я та стареньку хату під солом'яною покрівлею. Тут наприкінці довгого літнього дня зібралася селянська сім'я: молоді батьки, їхній синочок і старий дід. Малюк, мабуть, ненароком розбив горщика. Першим порухом батька було покарати сина за шкоду. Лагідним жестом мати заступається за ма­лого. Заспокоєний нею батько в одну руку бере люльку, а другою тягнеться до сина, щоб його приголубити. Під ногами в людей крутиться цікавий до всього дворовий пес.

Неподалік на призьбі сидить і гріється у промінні призахідного сонця сивий дідусь. Він заглиблений у свої думки і не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї.

Картина «Селянська родина» знаходиться у Державному музеї Т.Г.Шевченка в Києві. Полотно невелике за розміром, але значне за змістом.

   Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.

                              Поставлю хату і кімнату,

                              Садок – райочок насаджу.

                              Полежу я і походжу

                              В своїй маленькій благодаті

                              Та в однині – самотині

                              В садочку буду спочивати.

5.Підсумок уроку

Методика «Незакінчене речення»

  1. Поезія «Садок вишневий коло хати» допомогла мені…
  2. Найбільше у поезії мене вразило те, як…
  3. Слухаючи поезію, я відчувала…
  4.  Після цього уроку я зрозумів, зрозуміла, що…
  5. Найбільше на уроці сподобалося…
  6. Про цей урок я розкажу своїм…

6. Оцінювання роботи учнів на уроці

7.Домашнє завдання

  • Вивчити вірш Т. Шевченка напам’ять, уміти виразно його читати, аналізувати, висловлювати власні почуття та враження.
  • Високий рівень. Написати твір-опис “Садок вишневий коло хати…”.

 

zip
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку