Тема: Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати…» Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка
Мета: ознайомити учнів із віршем Тараса Шевченка, допомогти усвідомити його ідейно-художній зміст, красу художнього слова;
розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних думок та вражень від прочитаного;
виховувати любов до природи, до людей праці, повагу до сімейних цінностей, естетичний смак, усвідомлення естетичної насолоди від творів мистецтва.
Обладнання: комп’ютерна презентація, портрет Т. Г. Шевченка, репродукція картини Т.Шевченка «Селянська родина», фонозапис пісні „Садок вишневий коло хати” ( муз. М. Лисенка), « Кобзар»
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Налаштування на сприйняття нового матеріалу
Учитель. Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не знали основних віх його життя.
Пригадаємо ключові моменти життя Т.Г.Шевченка (перевірка виконання домашнього завдання)
Гра «Вірю! – Не вірю!»
Перевірка домашнього завдання
Вірш напам'ять
Повідомлення теми та мети уроку
Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя про історію створення вірша «Садок вишневий коло хати»
Важко навіть уявити, що теплий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченко створював у холодному підземеллі з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.
Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у в’язниці, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав „У казематі”. І серед них – „Садок вишневий коло хати”.
Можна уявити, як поет з нестерпним сумом згадував ті хвилини особливого сімейного щастя, яке переживала вся родина, збираючись весняними і літніми тихими вечорами в садку за вечерею.
Інтерактивна вправа “Сонечко”
Складання асоціативного грона «Сім'я»
Виразне декламування вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати»
Бесіда за змістом
4. Закріплення нового матеріалу
- У чому ж унікальна краса поезії «Садок вишневий коло хати»? (краса поезії у природному поєднанні образів, близьких та рідних кожному українцеві, умінні у звичайному побачити прекрасне, неповторне)
- що є головною думкою поезії? (уславлення краси природи рідного краю)
- чому поезію називають візитною карткою України?
Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.
Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією.
Жанр: пейзажна лірика; цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею.
З теорії літератури.
Поняття про епітет. Запис терміну у словнички. Робота зі статтею підручника про епітети.
Вчитель. Знайдіть епітети в поезії Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати", запишіть їх у зошити.
Самостійна робота.
Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами.
… вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов …, а … зоря сяяла … діамантами на … полотні неба. З …прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов … хор зібрався на найкращий свій концерт.
Завдання пошуково-дослідницького характеру
Зорові образи. Слухові образи.
Конкурс декламаторів вірша «Садок вишневий коло хати»
Робота над пам’яткою «Як читати вірші»
Вчитель. Слова цієї поезії покладені на музику М.Лисенком.
Прослуховування пісні
Обговорення
Порівняльна характеристика поезії і картини Т. Шевченка «Селянська родина»
Темі родини Шевченко присвячував не лише свої вірші, але й картини.
Завдання
Учитель. На полотні бачимо куточок подвір'я та стареньку хату під солом'яною покрівлею. Тут наприкінці довгого літнього дня зібралася селянська сім'я: молоді батьки, їхній синочок і старий дід. Малюк, мабуть, ненароком розбив горщика. Першим порухом батька було покарати сина за шкоду. Лагідним жестом мати заступається за малого. Заспокоєний нею батько в одну руку бере люльку, а другою тягнеться до сина, щоб його приголубити. Під ногами в людей крутиться цікавий до всього дворовий пес.
Неподалік на призьбі сидить і гріється у промінні призахідного сонця сивий дідусь. Він заглиблений у свої думки і не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї.
Картина «Селянська родина» знаходиться у Державному музеї Т.Г.Шевченка в Києві. Полотно невелике за розміром, але значне за змістом.
Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.
Поставлю хату і кімнату,
Садок – райочок насаджу.
Полежу я і походжу
В своїй маленькій благодаті
Та в однині – самотині
В садочку буду спочивати.
5.Підсумок уроку
Методика «Незакінчене речення»
6. Оцінювання роботи учнів на уроці
7.Домашнє завдання