Комбінований урок
Тема. Тематика і проблематика повісті І.Я. Франка «Перехресні стежки». Робота з текстом твору.
Мета: ознайомити учнів зі змістом повісті, допомогти їм визначити тематику та ідейне спрямування повісті, докладно розглянути образ головного героя як виразника поглядів самого Франка; розвивати навички роботи над змістом прозового твору; виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності, громадянські та патріотичні почуття.
Обладнання: текст повісті; Духовні криниці. Хрестоматія з української літератури. Частина І. Стаття Д. Павличка «Іван Франко».
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети, завдань уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда з учнями
Вчитель
Отже, центральний конфлікт – соціальний: між темним селянським людом, що не вміє себе захищати, і чиновниками та дідичами, які постійно обманюють простих людей та наживаються на цьому. Інші конфлікти – побутові, психологічні. Вони розкривають характери, особисті почуття, моральні принципи героїв.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Франко знав життя і настрої різних соціальних верств свого краю, вивчав проблеми ріпників, селян, соціальних і національних груп населення Галичини. І, як пише в своїй статті «Іван Франко» Дмитро Павличко: «Франко перший в українській і один з перших у європейській літературі всебічно й по-справжньому розробляє тему праці, трудової моралі, яка розвивається пізніше в одну з провідних суспільних і філософських тем світової культури». І саме тому І. Франка непокоїло, що працьовиті прості люди знаходяться в найважчому становищі. Митець шукав шляхи допомоги простому людові. І ось всі свої думки автор вкладає в уста Євгена Рафаловича, головного героя повісті «Перехресні стежки». Мета автора –навчити просту людину захищати свої права, власність, гідність. Саме тому центральним образом твору стає чесний юрист, що має за мету стати народним захисником.
Звідси постає основне питання твору: «Хто то вкаже тобі дорогу, хто поведе тебе, мій бідний народе?» – зітхнув Євген.
Письменник висуває в творі ряд складних проблем. Давайте спробуємо разом окреслити їх коло (учні пропонують свої варіанти, аргументуючи їх):
Вчитель
Сюжет повісті має 2 плани – любов і боротьба. Обидві лінії пов’язані з молодим адвокатом Є. Рафаловичем, який приїжджає працювати в одне з міст Галичини.
План роботи над текстом
1 питання за ХХІХ розділом твору.
До 2 питання
2.1. Чи можна назвати судових чиновників та представників влади в повісті перевертнями права?
2.2. Що керує їхніми вчинками й рішеннями? Захист прав людини чи особиста вигода, родинні й приятельські стосунки, хабарі, політичні погляди? Які епізоди говорять про це? ХХХV розділ, стор. 188.
2.3. Які почуття викликають у вас дії правників під час розгляду справи Шнадельського?
2.4. Як ставилось суспільство до протиправних дій судді Страхоуського та його помічників стосовно селян? Про що це свідчить?
До 3 питання
Євген Рафалович – носій головної ідеї твору: кожен, якщо захоче, може знайти своє місце на ниві служіння своєму народові. Людина має завжди вибір – прийняти лицемірну мораль суспільства чи боротися з несправедливістю.
Хто він? Молодий адвокат, авторитетний, знаючий правник.
Дитинство нелегке, батьки не були багатіями, але хлопчик в юні роки подавав надії. Львівський університет – «Ступінь доктора прав».
Який він? Вразлива, тонка душа, відчував відразу до всякої несправедливості.
Маршалок про Євгена: ідеаліст, правдолюбець, хлопоман, чесна, відповідальна людина.
Як сприйняв
«закони» нового Староста з вимогами
оточення? (йому зробилося страшно)
Національна гідність Євгена ХІ р., ХХІХ р. У діалозі з бурмістром Рафалович, відстоюючи права українців на власну історію і землю:
«– Ну, на наші повстання, пане бурмістр, не дуже лакомтеся, бо хто знає, чи вони смакували би вам і ще декому.
А щодо наших мучеників – мій боже! Різні бувають мученики. Одні розкривають груди перед карабінами, інші весь вік двигають ярмо недолі і тихо терплять за свій ідеал».
Активність Збирає віче.
громадська «Політики – то не балаканина на празниках та собор-
вболіває за народні чинах! Вона вимагає не тільки вправного язика і міц-
інтереси. них грудей, а також відважного серця, сильного характеру і завзяття і того духу незалежності, якого у нас цілими віками вбивали і притлумлювали різні чинники».
Позиція Рафаловича. «Ні, книжкова освіта ще не дає життєвої освіти. Не-
Чим вона цікава, навчальна письменний торговець може в життєвих справах бути
для вас? освіченішим чоловіком від доктора філософії. Життєва освіта, ось у чому річ! Щоб чоловік привикав жити з людьми, порозуміватися з ними, солідаризуватися».
Як характеризують Глибоке почуття, надія на особисте щастя.
Рафаловича стосунки з
Реґіною?
Питання до класу
Як би ви охарактеризували особистість головного героя (справжній громадянин, служить народові).
Євген
Зварич
Вагман перехрестя інтересів (компроміс)
пан бурмістр
Регіна
ІV. Домашнє завдання.
Хто з епізодичних персонажів найбільш запам’ятався і чим?
Дайте характеристику авторській манері художнього письма (соціальна спрямованість, заглиблена у психіку, швидке реагування словом на проблеми життя).
Прочитати драму «Украдене щастя».