Девіз: „Вивчіть «ази» науки, перш ніж зійти на її вершину, ніколи не беріться за вивчення наступного, не засвоївши попереднього.”
І.П.Павлов
Тема. Зведене квадратне рівняння. Теорема Вієта.
Мета. Закріпити поняття зведеного квадратного рівняння; теореми Вієта оберненої Теореми Вієта та наслідків з них. Формувати вміння застосовувати теорему при розв’язуванні квадратних рівнянь, знаходити суму та добуток коренів зведеного квадратного рівняння, здатність робити висновки. Знайти закономірність між коефіцієнтами зведеного квадратного рівняння і коренями, що дорівнюють 1 або -1. Розвивати логічне мислення, самостійність та вміння узагальнювати вивчені факти. Виховувати наполегливість, інтерес до математики.
Учні повинні: мати уявлення про зведене квадратне рівняння;
уміти знаходити суму та добуток коренів зведеного квадратного рівняння, визначати знаки коренів та знаходити його корені за допомогою оберненої теореми Вієта.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: картки із завданнями для індивідуальної роботи, мультимедійна презентація.
Завдання 1. Проводиться у формі фронтального опитування як інтерактивна вправа „Мікрофон”.
Завдання 2 . Заповніть таблицю і визначіть корені квадратного рівняння.
|
|
с |
|
- b |
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
ІІ |
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ |
|
|
|
|
|
|
|
ІV |
|
|
|
|
|
|
|
Запитання: Якою теоремою чи наслідком користувалися при виконанні цього завдання? Сформулюйте це твердження.
Завдання 3. Заповніть таблицю і складіть зведене квадратне рівняння, якщо:
|
|
|
|
|
Зведене квадратне рівняння |
І |
4 |
-3 |
|
|
|
ІІ |
5 |
2 |
|
|
|
ІІІ |
-3 |
-6 |
|
|
|
ІV |
8 |
12 |
|
|
|
Запитання: Яка теорема прийшла на допомогу в цьому випадку? Сформулюйте її.
Робота в групах.
Алгоритм роботи над завданням:
|
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
ІV група |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
-проблема: коли зведене квадратне рівняння має корінь 1 або –1?
- Назвіть номери кожної групи рівнянь, в яких один із коренів 1 або -1.
- Дослідимо їх класифікуючи їх у дві групи. До першої групи віднесемо рівняння, одним із коренів якого є 1, а другу групу – 1. Уважно подивіться на їх коефіцієнти. Чи помітили ви якусь закономірність?
І група: один із коренів дорівнює 1 |
ІІ група: один із коренів дорівнює -1 |
||
1; 3 |
|
-1; 2 |
|
1; 2 |
|
-1; 5 |
|
1; 5 |
|
-1; 4 |
|
1 ; -3 |
|
-1; 6 |
|
1; -2 |
|
-1; -3 |
|
- Чи помітили ви іншу закономірність відносно другого кореня рівнянь?
Демонструється таблиця, інформацію з якої учні переписують в зошити.
Для зведеного квадратного рівняння х2 + bx + c = 0 |
|
Якщо |
|
a + c = - b, то х1 = 1, х2 = с; |
a + c = b, то х1 = – 1, х2 = - с. |
Завдання 6.
|
Рівняння |
Корені |
І група |
|
|
ІІ група |
|
|
ІІІ група |
|
|
ІV група |
|
|
Завдання 7. Один з коренів квадратного рівняння дорівнює 1. Знайдіть і другий корінь.
- Скількома способами можна це зробити?
(Робота біля дошки)
№ 671 (з підручника). Скількома способами можна вирішити це завдання? Чому?
(Робота біля дошки)
- Пропоную вашій увазі завдання, які взяті із тренувальних збірників для підготовки до ДПА та ЗНО.
Завдання 1-4 мають п’ять варіантів відповідей, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну, на вашу думку, відповідь і позначте її.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
5 |
−10 |
−5 і 5 |
10 |
−5 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А Сума коренів квадратного рівняння х2 – 5х – 8 = 0 дорівнює - 5.
Б Добуток коренів квадратного рівняння х2 + 3х – 7 = 0 дорівнює 7.
В Один із коренів квадратного рівняння дорівнює 1.
Г У квадратному рівнянні х2 – 5х + 6 = 0 сума коренів дорівнює 5, а добуток – 6.
Д Один із коренів квадратного рівняння дорівнює -1.
Завдання на встановлення відповідності.
12. Установіть відповідність між рівняннями (1 − 4) та їх коренями (А – Д).
1. х2 – х – 6 = 0 |
А. −3; −2 |
2. х2 – 5х + 6 = 0 |
Б. −2; 3 |
3. х2 + х – 6 = 0 |
В. 2; 3 |
4. х2 + 5х + 6 = 0 |
Г. Коренів немає |
|
Д. −3; 2 |
Завдання відкритої форми.
13.Знайдіть р і х1, якщо х2 + px + 28 = 0 і х2 = − 7, де х1 і х2 – корені квадратного рівняння.
Підсумок уроку.
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці я:
Повторив …..
Закріпив ….
Дізнався …
Вивчив ….
Зрозумів ….
Засвоїв ….
Домашнє завдання.
І ГРУПА
Завдання 4. Робота в групах.
Алгоритм роботи над завданням:
1.Розв’яжіть рівняння в зошиті згідно вашого номера.
2.Зробіть взаємоперевірку.
3.Упорядкуйте корені вашого рівняння так, щоб
4.Утворіть координати точок (х; у) так, щоб ,
5.У відповідній послідовності (послідовність нанесення точок відповідає номерам рівнянь) позначте отримані точки на координатній площині і послідовно з’єднайте їх відрізками.
6.Ви отримаєте рисунок.
|
І група |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
ІІ ГРУПА
Завдання 4. Робота в групах.
Алгоритм роботи над завданням:
|
ІІ група |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
ІІІ ГРУПА
Завдання 4. Робота в групах.
Алгоритм роботи над завданням:
1.Розв’яжіть рівняння в зошиті згідно вашого номера.
2.Зробіть взаємоперевірку.
3.Упорядкуйте корені вашого рівняння так, щоб
4.Утворіть координати точок (х; у) так, щоб ,
5.У відповідній послідовності (послідовність нанесення точок відповідає номерам рівнянь) позначте отримані точки на координатній площині і послідовно з’єднайте їх відрізками.
6.Ви отримаєте рисунок.
|
ІІІ група |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
ІV ГРУПА
Завдання 4. Робота в групах.
Алгоритм роботи над завданням:
1.Розв’яжіть рівняння в зошиті згідно вашого номера.
2.Зробіть взаємоперевірку.
3.Упорядкуйте корені вашого рівняння так, щоб
4.Утворіть координати точок (х; у) так, щоб ,
5.У відповідній послідовності (послідовність нанесення точок відповідає номерам рівнянь) позначте отримані точки на координатній площині і послідовно з’єднайте їх відрізками.
6.Ви отримаєте рисунок.
|
ІV група |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
Листок довіри групи І
Прізвище учня
Завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Листок довіри групи ІІ
Прізвище учня
Завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Листок довіри групи ІІІ
Прізвище учня
Завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Листок довіри групи ІV
Прізвище учня
Завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Для зведеного квадратного рівняння х2 + bx + c = 0 |
|
Якщо |
|
a + c = - b, то х1 = 1, х2 = с; |
a + c = b, то х1 = – 1, х2 = - с. |
РЕЗЕРВНІ ЗАВДАННЯ:
Завдання 1-6 мають п’ять варіантів відповідей, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну, на вашу думку, відповідь і позначте її. Кожне завдання 1-6 оцінюється одним балом.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
х2 + 5х – 8 = 0 |
−6 (2х – 9) = 0 |
|
х – 9 = 0 |
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
−71 |
76 |
73 |
−76 |
81 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
5х2 −8х +2= 0 |
8х2 −5х +2= 0 |
2х2 −5х +8= 0 |
2х2 −8х +5= 0 |
5х2 +2х –8= 0 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
−х2 + 13х = 0 |
х2 +2х +13= 0 |
х2 +2х –13= 0 |
х2 −2х –5 = 0 |
х2 −2х +13= 0 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
−2 і 2 |
−4 |
−2 |
2 |
Коренів немає |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
−5 |
−10 |
0 |
10 |
5 |
Завдання з вибором кількох правильних відповідей. Завдання оцінюється двома балами.
Завдання на встановлення відповідності. Завдання оцінюється двома балами.
1. х2 + х – 6 = 0 |
А. 2; 3 |
2. х2 + 5х + 6 = 0 |
Б. −3; 2 |
3. х2 − х – 6 = 0 |
В. −3; −2 |
4. х2 − 5х + 6 = 0 |
Г. Коренів немає |
|
Д. −2; 3 |
Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю. Кожне завдання 9 – 10 оцінюється одним балом.