Урок на тему "Теплові явища"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений для закріплення вивченої теми "Теплові явища" для учнів 8 класу
Перегляд файлу

 

Тема уроку                      Підсумок теми «Теплові явища» Мета:

навчальна: продовжувати формувати в учнів розуміння фізичних величин, що характеризують теплові явища та взаємозв'язків між ними; закріпити знання про види теплових явищ та рівняння теплового балансу;

розвиваюча:розвивати вміння розв'язувати задачі, аналізувати процеси, розкривати їх фізичний зміст; розвивати культуру мовлення методом усного опитування учнів та коментування розв'язання задач; виховна: виховувати навички самоконтролю і самоаналізу.

Обладнання: картки завдань та плікерсу, бейжики, таблички, мікрофон, відповідне оформлення зали: квіти, серветки, табличка «Столик замовлень», написаний на дошці вислів Анатоля Франса.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань з теми «Теплові явища».

 

Форма проведення: фізична кав'ярня.

 

Структура уроку

I.                  Організаційний етап. Емоційна хвилинка.

II.              Мотивація. Оголошення теми, мети уроку.

III.           Актуалізація опорних знань.

                                      «Фізичного карооке»

IV.           Узагальнення та систематизація знань.

1.         Розв'язування задач:

a.      Перевірка домашнього завдання;

b.     Індивідуальна самостійна робота із самоперевіркою

2.         Фізичне лото.

V.               Підсумок уроку. Рефлексія. VI. Вправа «Резюме»

VII. Завдання додому.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап. Емоційна хвилинка.

 

Добре засвоюються лише ті знання, Які споживаються з апетитом. Анатоль Франс (напис на дошці) ІІ. Мотивація. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель. - Діти, сьогодні ви відвідаєте незвичайний для вас урок, оскільки протягом наступних 45 хвилин у приміщенні даного класу відбудеться відкриття нового фізичного ресторану  під назвою «Buon Appetito»

-                      Я, в особі шеф-кухаря, буду пропонувати вам різноманітні страви, основними інгредієнтами яких будуть задачі, до речі, безкоштовно, за рахунок закладу. Ви, як відвідувачі цієї кав'ярні, повинні про-дегустувати подані страви. А по тому, як ви впораєтеся з розв'язуванням фізичних задач, я дізнаюсь, чи сподобались вам мої «смаколики».

-                      Ну, а поки страви ще в процесі приготування, я пропоную вам цікаву розвагу «Фізичне карооке» в проведені якого мені будуть допомагати молоденькі та красиві офіціантки: (прізвище учениць).

III. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Незакінчене речення»

Хід «Фізичного карооке»:

Учитель. 

-Я, на екрані показує початок твердження, ви, прочитавши, продовжуєте його. Відповідає тільки той учень, який отримає мікрофон від (І офіціантки), а (ІІ офіціантка) на листку, де є список класу, відмічає правильна чи неправильна відповідь значком «+» чи «-», таким чином оцінюючи вас. Отож, розпочинаємо!

Теплові явища-це…

Температуру вимірює фізичний прилад…

Теплопередача-це…

Види теплопередачі…

Процес нагрівання – це…

Процес охолодження – це…

Процес пароутворення - це…

Конденсація - це процес…

Плавлення - це процес…

Кристалізація - це процес…

Сублімація - це процес…

Білизна швидше висихає при наявності вітру, чому… Чому чай в тарілці вистигає швидше, ніж в чашці..

Чому олія швидше кипить ніж вода…

 

(Перевіряють учні самі себе, дивлячись на карту знань на екрані)

 

Учитель. 

-         Мені здається, що страви для дегустації вже готові і ми можемо починати  роботу.

Отже, відкриваймо зошити, записуємо дату та тему уроку.

IV. Узагальнення та систематизація знань.

Учитель. 

-         Прошу офіціанта роздати на столики «Фізичне меню». Перша страва, яку ми будемо куштувати, — борщ «Учнівський»з пропорційними залежностями. Пропоную вам про-дегустувати подану страву.

(Перевірка д/з, учні усно (дискусія) коментують розв’язок задачі та перевіряють її на екрані)

 

(Умови домашніх задач)

 

№ 1

У мідну каструлю масою 2 кг налито 250 г води. Визначте, на нагрівання чого йде більша кількість теплоти – каструлі чи води.

№ 2

Алюмінієве горнятко масою 150 г одержала таку саму кількість теплоти, яка йде на нагрівання води масою 440 г від 00 С  до 1000 С. Як зміниться при цьому температура горнятка?

 

Учитель. 

Наступна страва, яка пропонується на ваш розсуд, салат «Гострий» - мікс теплоти, маси та температури. 

- Прошу відвідувачів у центр зали.

Робота в парах  (по два учні - з І та ІІІ столу, розв’язують задачі біля дошки, інші

— у парах за столиками. Хто правильно та швидше та розв’яже,  має кращу оцінку.)

 

І стіл: Обчисліть кількість теплоти, яку потрібну для плавлення 2 кг льоду при температурі 1000 С.

 

ІІ стіл:  Обчисліть масу пари, яка перетворилась у воду внаслідок виділення 200 Дж тепла.

 

ІІІ стіл:Обчисліть кількість теплоти, що  виділиться при згорянні 10 кг торфу.

 

ІV стіл: Скільки потрібно затратити тепла, щоб нагріти 10 л води  від 100 С до 800 С?

(2,4 задачу перевірка д допомогою екрана)

 

Індивідуальна самостійна робота із самоперевіркою  (Кожному учню дається завдання на картках)

 

Учитель. 

- Шановні відвідувачі, а зараз ви побуваєте в ролі експертів, кожному із вас я пропоную скуштувати гарячу страву «Сюрприз» з питомих величин,

обчисливши їх ви дізнаєтесь: її вид та вид речовини на якій вона приготовлена;  вид затраченого палива для його приготування; 

 

І стіл: Визначте вид речовини з якої приготовлена дана страва, якщо на її приготування, масою 4 кг, пішло 3034,5 Дж тепла. Обов язково візьміть до уваги температуру приготування - 232 0 С (3.27 Дж/кг 0 С – картопля)

 

ІІ стіл: Приготування даної страви відбувалось при температурі 232°С, зі слів шеф-кухар, при цьому було використано 8,5 см3 соусу та затрачено 3034,5 Дж тепла. Визначте вид соусу на якому була приготовлена ця страва. ( - соняшникова олія)

 

ІІІ стіл:Експерти в ресторані вирішили дізнатись, який вид палива використовувався при приготуванні страви «Сюрприз», для цього вони скористались даними зі слів шеф-повара (маса затраченого палива - 69 г, а кількість виділеного тепла - 3034,5 Дж). (44000 - природній газ)

 

ІV стіл: В яку ціну обійдеться приготування цієї страви, якщо врахувати ціну картоплі, газу, соусу. Враховуючи такі дані: ціна: картоплі - (5 гр-1кг), соусу -(1л-12 гр); газу -(7гр1 м3 ), маса картоплі-4 кг, кількість витраченого соусу -8,5см3;  порахуйте ціну страви.

( якщо , за мало часу на уроці, задати її на д/з) 

 

 

Учитель: Скуштували ми з вами вже декілька страв, але їжу ми споживаємо завжди, а чи хтось задумувався з вас над тим в які посудині вона готується і чи з користю ми  її споживаємо. Для того , щоб з׳ясувати це, ми запросили до нас консультантів по підбору посуду. Одні з них вам покажуть майстер клас, це консультанти- дослідники, інші розкажуть про переваги та недоліки різних вид кастрюль -  консультанти-доповідачі. Отож,  починаємо, за роботу беруться консультанти - практики (два учні).

 

Майстер клас по підбор посуду для приготування їжі  (Практична робота).

Вони (бажаючі учні) дізнаються нам про вид речовини з якої виготовлене відеречко у якому носили воду для приготування їжі у нашому ресторані.  Алгоритм виконання роботи:(див. додаток 1)

 

 

 

 

А поки наші дослідники працюють ми послухаємо розповіді доповідачів (Захист проектних робіт)

 

Учениця 1: Якщо у вас є на кухні каструля з пошкодженою емаллю, то перестаньте на ній готувати далі. Через відколи цієї каструлі в їжу потрапляють сполуки важких металів: свинець, цинк, бор, нікель, хром, кобальт, мідь. Особливо велике виділення цихметалів відбувається при варінні в каструлі щі, борщів та інших супів, мають кисле середовище. Каструля з емальованої сталі може застосовуватися для приготування їжі до тих пір, поки емальоване покриття абсолютно ціле, тобто не має ніяких відколів і тріщин. Навіть при незначному появі пошкоджень на внутрішній поверхні каструлі замість супу ви приготуєте  "хімічний коктейль", який може стати причиною головних болів, зниження імунітету, погіршення обмінних процесів,слабкості, швидкої стомлюваності і отруєнь.

 

 

Учениця 2:  Користуватися для приготування їжі алюмінієвоїкаструлею без антипригарного покриття теж не слід. Алюміній при приготуванні їжі потрапляє в їжу і може накопичуватися в організмі. Іони алюмінію, накопичені в організмі, негативно впливають на нервову систему, діяльність мозку і можуть стати причиною ниркової недостатності. Не можна зберігати в алюмінієвому посуді готову їжу або пити воду з алюмінієвого чайника або каністри. У цих випадках може спостерігатися навіть харчове отруєння. Не дарма сьогодні в ряді європейських країн алюмінієвий посуд без покриття знаходиться під забороною.

 

Учениця 3:  Каструлі з нержавіючої сталі сьогодні є найбільш популярними. Вони красиві, зручні і практичні. Проте, вони теж не можуть забезпечити нашому здоров'ю абсолютну безпеку. При нагріванні з нержавіючої сталі виділяється нікель, хром і мідь. Тому супи та каші, приготовані в каструлі з нержавійки, віддають іноді металевим смаком. Найякісніша нержавійка повинна бути виготовлена зі сплаву заліза, де вміст нікелю не більше 10% і хрому 18%. У дно якісної нержавіючої каструлі вбудований спеціальний багатошаровий теплораспреділітель з декількох металів, щоб їжа швидко нагрівалася і готувалася. 

 

Учениця 4:  Самою нешкідливою і сучасної каструлею є каструля з керамічним покриттям. Така каструля зсередини покрита керамічним нанокомпозитів-Термолон, який не виділяє шкідливих для організму речовин. У такому посуді можна готувати і зберігати їжу. Родичкою каструлі з кераміки можна назвати посуд з вогнетривкого скла. Скло теж інертно, не взаємодіє ні з якими речовинами і не виділяє їх. Завдяки прозорості в такій каструлі завжди видно, як готується їжа. Миється керамічна і скляна каструля дуже легко, на них не осідає накип. Недолік цих каструль –велика вага і крихкість. Крім того, скло має погану теплопровідність, суп на ній ви будете готувати довше, якщо не будете використовувати розсікач полум'я. Гарячу каструлю зі скла не можна ставити на мокру поверхню, вона може при різкому перепаді температури лопнути.

 

Учениця 5: А найсмачніша їжа, це їжа приготовлена у чугунній кастрюлі. Тому що вона має такі переваги:

                     Чавунний посуд має високий термін служби. Вона є однією з найбільш довговічних і практично не псується. 

                     Якщо за поверхнею виробів ретельно доглядати, то їжа в них не буде пригорати. Перед приготуванням необхідно як слід прогріти посуд на плиті протягом декількох хвилин.

Тоді можна не хвилюватися, що їжа підгорить.

                     Предметам з чавуну не приносить шкоди висока або низька температура, вони не деформуються і мають гарну зносостійкість.

                     Страви, приготовані в посуді з чавуну, мають високі смакові якості, користю і не мають сторонніх запахів і присмаку.

 

Учитель. 

- А на десерт наш заклад пропонує «Морозиво вершкове», наповнювач якого — рівняння теплового балансу.

Фізичне лото

У відро налито 5 л води при температурі 10 °С. Скільки окропу необхідно долити у відро, щоб температура води стала дорівнювати 25 °С? (1 кг).

 

Металеву деталь масою 300 г нагріли в окропі, а потім опустили у воду масою 600 г, що має температуру 22 °С. Через певний час температура води і деталі стала дорівнювати 25 °С. Визначте питому теплоємність речовини, з якої було виготовлено деталь. (336 Дж/(кг·°С)).

 

У холодну воду масою 0,8 кг долили окріп масою 0,2 кг. Температура отриманої суміші дорівнює 40 °С. Визначте температуру холодної води до її нагрівання.

(25°С)

 

В залізному чайнику масою 1 кг знаходиться 2 кг води за температури 80 °С. Якою буде температура води в чайнику, якщо в нього влити 0,5 кг води температурою 20 °С?  (68.5°С)

-         А тепер цікаво, який столик  одержить морозиво за рахунок закладу?

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Учитель. 

-         Пропоную фірмову страву «Від нашого столу — вашому столу».

 

Робота в групах. Одна група пропонує іншій запитання з теми і оцінює відповідь.)  Кожна група готує завдання заздалегідь (запитання з презентації) 

 

VIІ. Завдання додому.

Пройти  тести Learning Apps.

VI. Вправа «Резюме»

Учитель. - А тепер візьмемо в руки  Книгу скарг та пропозицій. Я оціню якість ваших страв. 

До інформації цієї книги я ще візьму до уваги результати онлайн-тесту Learning Apps, тесту PLICKERS, який ми з вами зараз проведемо, це і буде родзинкою нашого ресторану.

Учитель.  - Подивіться будь ласка на екран та оцініть самі, як ви засвоїли дану тему ( виставлення оцінок)

 

Р.S 

Вірші з художньої літератури про теплові явища, на вгадування їх виду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Лабораторна робота

 

Визначення питомої теплоємності речовини.

            Мета робота:  виміряти питому теплоємність речовини з якої виготовлене відеречко.

Обладнання: калориметр, термометр, терези з набором важків, металеве відеречко, нитка, вимірний циліндр або мензурка, посудини із гарячою та холодною водою.

Виконання роботи.

1.                   Ознайомитеся з обладнанням до лабораторної роботи.

2.                   Визначте ціну поділки шкали термометра _____ та мензурки____.

3.                   Виміряйте за допомогою терезів масу металевого відеречка.

4.                   Використовуючи мензурку, влийте у калориметр холодної води та виміряйте її температуру та об’єм.

5.                   Опустіть металеве відеречко у посудину з гарячою водою. Зачекайте 1-2 хв та виміряйте температуру гарячої води разом із зануреним у неї відеречком. Отримане значення температури і буде температурою відеречка.

6.                   Швидко перенесіть відеречко із посудини з гарячою водою у калориметр та виміряйте температуру води у калориметрі після настання теплової рівноваги. 

Маса води в калориметрі m1, кг

Температура холодної води

  t1 0, °С

Маса циліндра m1, кг

Температура гарячої води

t20, °С

Температура води і тіла в стані теплової рівноваги

t0, °С

 

 

 

 

 

 

7.                   Кількість теплоти, яку отримала холодна вода у калориметрі від нагрітого відеречка обчислюють за формулою: Q1=c1m1(t°-t1°), де с1 – питома теплоємність води.

8.                   Кількість теплоти, яку віддало відеречко після занурення його у холодну воду, обчислюють за формулою: Q2=c2m2(t2°-t°), де с2 – питома теплоємність речовини з якої виготовлено відеречко.

9.                   Врахувавши, що в результаті теплообміну кількість теплоти, яку отримала холодна вода Q1дорівнює кількості теплоти, яку віддало нагріте відеречко Q2, тобто Q1= Q2, або

c1m1(t°-t1°) = c2m2(t2°-t°),

шукане значення питомої теплоємності речовини, з якої виготовлено відеречко обчисліть за формулою:

image 

Книга відгуків

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

 

 

image

 

ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ

ПИТОМА ТЕПЛОЄМНІСТЬ  

ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ

ПИТОМА ТЕПЛОЄМНІСТЬ  

(КДЖ/КГOC)

(КДЖ/КГOC)

АБРИКОСИ

3.68

РЕВІНЬ

4.03

АНАНАСИ

3.68

СОСИСКИ СВИНИНА І ЯЛОВИЧИНА

2.34

АНАНАСОВИЙ СІК

3.77

БУРЯК

3.77

КАВУН

3.94

ВЕРШКИ

3.77

БАКЛАЖАНИ

3.94

СМОРОДИНА

4.06

ВИНОГРАД

3.6

ЗЛИВИ

3.73

ВИШНЯ

3.68

ГАРБУЗ

3.85

ГОРОХ

3.56

ПОМІДОРИ

3.98

ІЗЮМ

1.63

ТОМАТНИЙ СІК

3.98

КАПУСТА

3.94

УСТРИЦЯ

3.52

КАРТОПЛЯ

3.43

КВАСОЛЯ

3.39

ПОЛУНИЦЯ

3.98

ХУРМА

3.01

КОВБАСА САЛЯМІ                     image                       1.88                       imageЧЕРЕШНЯ                                           image                       3.52

АГРУС                                         image                        3.6                        imageЧАСНИК                                              image                       3.31

МАСЛО

1.26

ЯБЛУКА

3.64

МАЛИНА

3.56

ЯЙЦЯ

3.18

МОЛОКО КОРОВ'ЯЧЕ

3.77

РЕВІНЬ

4.03

МОРЕПРОДУКТИ

3.52

 

 

МОРКВИНА

3.81

 

 

БОРОШНО

1.59

 

 

М'ЯСО

3.52-2.26

 

 

ГОРІХИ

1.17

 

 

ОЛИВК

3.35

 

 

ОГІРКИ

4.1

 

 

ПЕРСИКИ

3.64-3.81

 

 

ПЕРЕЦЬ

3.81

 

 

ПТАХ

2.55-3

 

 

РИБА

3.06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

image
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадки

Сонце всім дає тепло

Дуже щедреє воно

Як же теплоту дістати

Якщо порожнечу мати

                                       ( Випромінювання).

З нею чайник закипає,

Всім житло обігріває

Пташкам теж допомагає

Хто вона? Чи з вас хтось знає?

                                                    (Конвекція).

 Залізний прут в руці тримали

Його кінець в вогонь поклали.

Аж стало гаряче  занадто

Чому ж так трапилося раптом?

                                                    (Теплопровідність).

Прислів’я, приказки.

 

1.    Цвяхом моря не зігрієш. (Цвях має невелику масу і виготовлений віз зі сталі, яка має відносно малу питому теплоємність. Тому кількість теплоти, яку може віддати цвях, мала, щоб нагріти море).

2.    Куй залізо поки гаряче. (Із підвищенням температури легше змінити форму твердого тіла, оскільки зменшуються молекулярні сили взаємодії. Отже його можна кувати і надавати потрібної форми).

3.    Поле зі снігом – комора з хлібом. ( Сніг, маючи низьку теплопровідність, захищає озимі від вимерзання).

 

 

 

image

 

 

 

 

image

 

 

           

 

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку