Урок 04
Тема: Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди.
Мета: навчати дітей описувати і показувати на карті: кордони та столицю сучасної України; розвивати і формувати уявлення про територію як місце, де відбувалися (розгорталися в часі) історичні події; виховувати патріотичне ставлення до своєї малої Батьківщини
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання:підручники, історичні атласи, контурні карти, настінна карта
Ключові дати: 24 серпня 1991 року – проголошення незалежності України
28 червня 1996 року – була прийнята Конституція України.
Базові терміни та поняття: історична карта, контурна карта, державний кордон, історико-географічний регіон
План
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне усне опитування:
Заповніть пропуски у реченнях.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Діти, чи знаєте ви щось з історії сучасної України?
IV. Вивчення нового матеріалу
Дуже багато історичних подій відбулося на території нашої держави, які також відтворені на історичних картах.
Робота з історичним атласом сторінка 31
Завдання учням: опрацюйте матеріал та дайте відповіді на питання (Гра «Далі, далі…):
Держа́вний кордо́н — лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території України — суші, вод, надр, повітряного простору .
Робота з історичним атласом сторінка 30.
Завдання учням:
1.Із скількома державами межує Україна?
2.З якою державою у неї найбільший державний кордон?
3.Вихід до яких морів має Україна?
2. А зараз ми з вами познайомимося з новим для вас поняттям (робота з словником)
Історико-географічний регіон – різні території України, що вирізняються самобутністю народного будівництва, одягу, господарськими заняттями, звичаями та традиціями, що сформувалися під впливом природного середовища та історичних особливостей.
Робота з настінною історичною картою (Вчитель називає та показує історико-географічні регіони України, а учні записують).
Історико – географічні регіони України:
Полісся – північ України від Волинської до Чернігівської областей; прабатьківщина слов’ян.
Волинь – історична місцевість на північному заході України в межах сучасних Волинської, Рівненської та західної частини Житомирської областей.
Східна Галичина – територія у межах сучасних Львівської, Івано – Франківської та Тернопільської областей; назва походить від містечка Галич – столиці Галицького князівства.
Північна Буковина – сучасна Чернівецька область.
Закарпаття – це єдина частина України, розташована за Головним Карпатським хребтом, звідси і походить назва.
Південна Бессарабія – південна частина Одеської області між річками Дністер, Прут і гирлом Дунаю,
Північна Бессарабія – східні райони Чернівецької області.
Поділля – охоплює переважно Вінницьку і Хмельницьку області та прилеглі до них території.
Слобожанщина – східні області України і прилеглі до них території Росії.
Донщина (Подоння) – південні частини Донецької і Луганської областей України та частина Ростовської області Росії.
Чернігово - Сіверщина – північ Сумської і Чернігівської областей.
Запорожжя – територія Дніпропетровської та Запорізької областей за Дніпровими порогами, де у ХУІ – ХУІІІ століттях існувала козацька держава.
Таврія – історична назва Кримського півострова, що походить від назви племен таврів.
Середня Наддніпрянщина — долина Дніпра від гирла Десни до острова Хортиця (кінець Дніпровських порогів). Включає території як Ліво так і Правобережжя. Регіону належать південні райони Київщини й Чернігівщини, Полтавщина, північні райони Кіровоградщини, Черкащина та північно-західні райони Дніпропетровщини
Причорномор’я - землі по північному узбережжю Чорного моря; головні міста Одеса, Херсон,Миколаїв.
Робота з історичним атласом
V.Систематизація та узагальнення знань Графічний диктант (виконується учнями при допомозі історичних атласів)
1.Запорожжя - сучасна Чернівецька область. (-).
2. Полісся – північ України від Волинської до Чернігівської областей. (+).
3.Головні міста Причорномор’я – Одеса, Херсон, Миколаїв. (+).
4. Історична назва таврії походить від назви племен таврів. (+).
5. Закарпаття - історико – географічний регіон, що охоплює переважно Вінницьку і Хмельницьку області та прилеглі до них території. (+).
VІ.Підсумки уроку.
VІІ.Домашнє завдання.
1. Опрацювати §
2. Вивчити терміни та поняття