Тема: Узагальнення за темою
«Про що і про кого розповідає історія»
Мета: систематизувати і узагальнити знання учнів за темою, повторити основні поняття, закріпити вміння працювати зі стрічкою часу, картою, продовжувати формування хронологічної та просторової компетентностей, вдосконалювати навички роботи в парах .
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: таблиці та схеми з історії України для 5 класу, роздатковий дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.
Хід уроку.
І. Оргмомент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вивчаючи тему «Про що і про кого розповідає історія», ви ознайомилися з основними епохами розвитку України. І сьогодні ми з вами узагальнимо отримані знання, розв’язуючи теоретичні та практичні завдання.
ІІІ. Етап узагальнення і систематизації знань.
Бесіда за питаннями :
1.Що вивчає історія?
Практичне завдання (5 слайдів): Визначте, яка епоха історії України відображена на фото (або малюнку). Свою відповідь аргументуйте. (І варіант – епоха княжої доби (карта); ІІ варіант – епоха козацтва (козаки пишуть листа…); ІІІ варіант – період Української революції(фото Генерального секретаріату), 4 варіант - Україна у складі Радянського Союзу(фото - колективізація); учитель - період сучасної України (фото ).
Розминка по датах:
988 р., 1569 р., 1648 р., 1654 р., 1805 р., 1939 р., 1941 р, 1945 р., 1991 р., 1996 р.(кожному роздається дата або оголошується). Один учень називає подію, а його сусід по парті називає століття, до якого відноситься дата.
Сьогодні ми здійснимо подорож до країни ІСТОРІЯ, а зупинками нашої подорожі будуть назви визначних періодів розвитку України.
Старт . «Люди в історії.»
Гра «Я знаю п’ять імен…»
1.Назвіть п’ять імен людей, які, на ваш погляд, вплинули на хід української історії.(називати князів, козаків, поетів, президентів, революціонерів тощо.) Зробіть короткий біографічний підпис під уявним зображенням або фотографією.
Наприклад: Дмитро Байда Вишневецький. Засновник Запорозької Січі, прославлений у «Пісні про Байду».
Пам’ятаймо про те, що кожен з нас має можливість вплинути на хід історії.
Практичне завдання:
«Попрацюйте у парах». Виконайте завдання № 1 на роздаткових картках, які ви отримали.
Завдання № 1.
З поданих слів викресліть зайве і поясніть свій вибір:
1)князі, бояри, дружинники, наймані робітники.
2) селяни, міщани, козаки, дружинники.
Питання: Яка наукова праця зробила знаменитим Михайла Грушевського? («Історія України-Руси»)
Зупинка І. «Княжа доба»
Питання:
Чим характеризується княжа доба?(відповіді: наявність князів, бояр та дружинників; великий князь; держава Київська Русь і т.п.)
Практичне завдання:
«Попрацюйте у парах». Виконайте завдання № 2.
Завдання № 2.
1)Розташуйте князів у хронологічній послідовності князювання:
А) Ярослав Мудрий; б) Ігор;
В) Ольга; д) Олег; е) Володимир Великий. Відповідь: (Д Б В Е А)
Учитель:
Давайте з’ясуємо, хто із князів причетний до:
1.Хрещення Київської Русі та будівництво Десятинної церква - Володимир Великий.
2. Будівництва Софійського собору та заснування бібліотеки - Ярослав Мудрий
3. Написання «Повчання дітям» - Володимир Мономах
Зупинка ІІ. «Українське козацтво».
2 команди задають одна одній питання за темою «Українське козацтво у битвах і походах»
Наприклад:
1.Хто такий козак? 1.Що таке кіш?
2. Хто такий кошовий отаман? 2. Хто такий гетьман?
3. Де розташована Запорозька Січ? 3. Столиця Війська Запорозького?
4. Що таке «Березневі статті»? 4. Що таке Люблінська унія?
Завдання№ 3:
Записати слово у клітинках, щоб завершити речення (пишемо у зошити із дошки)
Речення: Від 1569 року майже всі українські землі опинилися під владою …
П |
о |
л |
ь |
щ |
і |
Робота з історичною картою:
Показати на карті визначні битви національно-визвольної війни під проводом Б.Хмельницького.
Складіть стислу розповідь про Українську козацьку державу за планом:
Зупинка ІІІ. «Українська революція»
Питання:
1. Що називають Українською революцією?
2. Хто із представлених осіб причетний до подій Української революції? (портрети Винниченка, Грушевського, Каразіна)
3. Хто став першим українським президентом? (Грушевський)
4. Як називався перший український уряд, зображений на фото (Генеральний Секретаріат)
Задача(2 учні виконують біля дошки):
І варіант: Скільки років тому відбулася Українська революція? (Відповідь: 98 років тому)
ІІ варіант: У якому році було проголошено возз’єднання УНР та ЗУНР, якщо відомо, що у 2015 році Україна відзначала 96-річчя цієї події? (Відповідь: 1919 р.)
Зупинка ІV. «Україна у роки Радянського Союзу».
Індивідуальні завдання на картках: (Коли учні озвучать відповіді, отримаємо розповідь про Україну у роки радянської влади)
Завдання №4. Виконують у зошитах:
Розставте на лінії часу 2 – 3 події Другої світової війни у хронологічній послідовності.
Зупинка V. Незалежна Україна.
1. Вставте пропущене у картках: «24 серпня 1991 року було ухвалено . Тому в цей день святкуємо державне свято .»
2.Робота з картою. Один учень біля карти, а решта – з атласами:
- Показати межі Незалежної суверенної України, встановлені у 1991 році.
- Показати столицю України.
- Зі скількох областей складається Україна?
Завдання № 5 Запишіть перший рядок державного гімну України. (або проспівайте його)
Завдання № 4. Гра « Я знаю 5 імен…»
«Я знаю п’ять українських президентів» (Учні називають, а учитель показує їх фото в презентації)
ІV. Підсумковий етап.
От і завершилася наша подорож по країні ІСТОРІЯ. Ми переконалися, що ви добре засвоїли матеріал .
Завдання №6.
Складіть речення, у якому ви розповідаєте товаришу, чому необхідно вивчати історію.
Використовуючи метод « Ланцюжок» учні по черзі зачитують свої речення.
V. Оцінювання. (Оголосити оцінки та аргументувати їх)
VI. Д/З. Скласти розповідь (5-7 речень) на тему «Історія мого народу».
1