Урок на тему:"Трагікомедія І. Карпенка-Карого , її життя на сцені. Зміст твору. "

Про матеріал

Тема: Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», її життя на сцені. Зміст твору.

Мета:

  • *навчальна – розповідати про історію написання трагікомедії; допомогати учням визначати тематичне та ідейне спрямування п'єси, проблематику; показувати роль трагікомедії у становленні української драми;
  • *розвиваюча – розвивати навички читання, переказу та аналізу драматичного твору;
  • *виховна – виховувати повагу до театрального мистецтва, шану до літератури та письменників.

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з української літератури для 10 класу

 

Трагікомедія І. Карпенка-Карого

 

,

 її життя на сцені. Зміст твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №

Дата:

Тема: Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», її життя на сцені. Зміст твору.

 

Мета:

  • навчальна – розповідати про історію написання трагікомедії; допомогати учням визначати тематичне та ідейне спрямування п’єси, проблематику; показувати роль трагікомедії у становленні української драми;
  • розвиваюча – розвивати навички читання, переказу та аналізу драматичного твору;
  • виховна – виховувати повагу до театрального мистецтва, шану до літератури та письменників.

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу.

Методи та прийоми: репродуктивний, інтерактивний, лекція учителя, виразне читання, робота з текстом, складання сюжетного ланцюжка, гра «Морський бій», гра для активізації уваги «Муха», літературний диктант, технологія «Мікрофон», евристична бесіда.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, квадрат для гри «Муха».

Міжпредметні та міжмистецькі зв’язки:  українська мова, образотворче мистецтво, зарубіжна література.

Використана література:

  1.               Єфремов С. Історія українського письменства / С. Єфремов. — К., 1995.
  2.               Падалка Н. Вивчення творчості І. Карпенка-Карого в школі / Н. Падалка.— К., 1970.
  3.               Стеценко Л. І. Карпенко-Карий / Л. І. Стеценко.— К., 1957.

Часова схема уроку

  1. Організаційний момент (2 хв).
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь (5 хв).
  3. Мотивація навчальної діяльності (4 хв).
  4. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу (21 хв).
  5. Закріплення вивченого на уроці (8 хв).
  6. Підсумок уроку. Оцінювання (2 хв).
  7. Інструктаж до виконання домашнього завдання (3 хв).

Епіграф:

«Мартин Боруля» - одна з найкращих українських комедій.

Іван Франко

 

  1. Організаційний момент

Гра «Муха» (Гра для активізації уваги учнів)

Учитель: На дошці висить квадрат, у центрі якого сидить муха. Ви повинні уважно слідкувати за моїми словами і визначити, де зупиниться муха.

Муха сидить у центрі, повернула ліворуч, вниз, праворуч, вверх, праворуч. Де зупинилась муха? (6). (Повторити 2 – 3 рази).

1

2

3

4

5*

6

7

8

9

 

 

 

 

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь

Морський бій

Цифрами позначено кількість балів за правильну відповідь.

 

1

2

3

4

5

А

2

1

2

2

1

Б

2

10

5

5

5

В

1

10

1

1

4

Г

3

3

1

2

4

Ґ

1

1

1

2

10

 

Запитання

А1 – «Великий обсерватор зору» - Кому належать ці слова? (І.Франко)

А2 – Що в перекладі з грецької означає слово «корифей»? (перший)

А3 – Назвіть справжнє прізвище Карпенка-Карого (Тобілевич)

А4 – Чому Карпенко? (бо син Карпа)

А5 – Прізвище героя якої п’єси Т.Шевченка письменник взяв за псевдонім? («Назар Стодоля»)

Б1 – Скільки дітей було у родині Тобілевичів? (4)

Б2 – Де народився драматург? (с. Арсенівка, Херсонщина)

Б3 – У якому році народився письменник? (29 вересня 1845)

Б4 – Ким за походженням була мати? (кріпачка)

Б5 – Де навчався І. Карпенко-Карий? (Бобринецька повітова школа)

В1 – Де мешкав після заборони жити в Україні та великих містах Росії? (Новочеркаськ)

В2 – Де оселився письменник після повернення в Україну? (хутір Надія)

В3 – Яку роль виконував у виставі «Наталка Полтавка»? (роль Возного)

В4 – У якому році помер? (1907)

В5 – Карпенко-Карий зіграв роль Назара у п’єсі «Назар Стодоля». Хто зіграв роль Галі? (Надія Тарковська – перша дружина)

Г1 – Як звали другу дружину драматурга? (Софія Дітковська)

Г2 – Єдиний прозовий твір письменника. (оповідання «Новобранець»)

Г3 – Назвіть першу п’єсу драматурга. (Чабан, пізніше перейменована на «Бурлаку»)

Г4 – У якому році і хто створив театральну трупу, яка згодом дістала назву театру корифеїв? (1882, Марко Кропивницький)

Г5 – Назвіть роди літератури. ( епос, лірика, драма)

Ґ1 – Назвіть жанри драми. (трагедія, комедія, власне драма)

Ґ2 – Ким працював Карпенко-Карий? (канцеляристом)

Ґ3 – Хто з родини Тобілевичів був учасником театру корифеїв? (Панас Саксаганський, Микола Садовський, Марія Садовська, І. Карпенко-Карий)

Ґ4 – Назвіть тематику творів Карпенка-Карого?

Ґ5 – Продовжіть фразу Карпенка-Карого: Сцена мій кумир, .. (театр – священний храм для мене)

 

  1. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

І. Карпенко-Карий є найвидатнішим українським драматургом другої половини ХІХ — початку ХХ ст. Його ім’я можна сміливо поставити поруч з такими класиками світової драматургії, як Бернард Шоу, Генрік Ібсен, Герхард Гауптман та ін.

Іван Франко високо цінував талант письменника, зазначаючи, що цей митець здатний «обняти такий широкий горизонт». В українській драматурги до Карпенка-Карого сюжет п’єси будувався здебільшого на якійсь любовній колізії. Іван Карпович уже в перших своїх драмах відходить від цього шаблону.

Відомий літературознавець С. Єфремов писав про І. Карпенка-Карого, що той «дав початки серйозної комедії, цінної і з громадського, і з художнього погляду, як галерея типів, як образ справжнього, не підсолодженого життя, перетвореного глибоким і дужим талантом». Один із таких типів — Мартин Боруля, герой однойменної п’єси. Боруля прагне утвердити свою людську гідність, забезпечити гідне майбутнє своїм дітям. Який спосіб він для цього обирає і що з того виходить — про це поговоримо на сьогоднішньому уроці.

 

  1. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

У мемуарній літературі зазначено, що сюжетною канвою для п’єси І. Карпенка-Карого послужила історія про домагання дворянських прав, яку пережив батько письменника — Карпо Адамович Тобілевич. Він теж довго товкся по судах, доводячи своє дворянське походження. Відшукав старі пожовклі папери, герб роду, дістав грамоту за підписом дванадцяти дворян, які твердили, що той вів «род жизни, свойственный дворянам», але… в останню мить у дворянстві відмовили. В частині родових паперів стояло не Тобілевич, а Тобелевич (у комедії Боруля — Беруля). В образі персонажа — молодого канцеляриста Степана Борулі — помітні деякі автобіографічні риси. Однак конкретні життєві факти, власні спостереження й переживання Карпенко-Карий творчо узагальнив, показавши низку типових характерів і ситуацій, освітлених єдиною ідеєю.

Жанрові й стильові особливості. Ця позиція І. Карпенка-Карого дуже цікава, бо орієнтує читача побачити в комедійних ситуаціях не такі вже й смішні сторони дійсності, як і в «Ревізорі» М. Гоголя: «Над чим смієтесь? Над собою смієтесь». Саме цей гоголівський сміх крізь сльози й визначає пафос твору І. Карпенка-Карого. Звідси й жанрова особливість цієї п’єси — трагікомедія.

Сюжет твору (своєрідна, яскраво національна версія відомої комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич») становлять гумористичні сцени з життя заможного хлібороба Мартина Борулі, який домагається втрачених дворянських прав. Щоправда, у Мольєра моралізаторство має абстрактно-повчальний характер, а в Карпенка-Карого воно спрямоване проти конкретних побутових і соціальних явищ, поданих у національному художньому зрізі. У цьому, до речі, одна із суттєвих відмінностей між творами класицизму («Міщанин-шляхтич») і реалізму («Мартин Боруля»).

На відміну від Пузиря («Хазяїн»), Калитки («Сто тисяч») Мартин Боруля не труситься за кожну копійку, не знущається з бідніших за себе, але він, як і мольєрівський Журден, у своєму прагненні офіційно стати дворянином, по суті, утрачає здоровий глузд.

 

Персонажі твору

  • Мартин Боруля — багатий шляхтич, чиновик.
  • Палажка — його жiнка.
  • Марися — їх дочка.
  • Степан — їх син, канцелярист земського суду.
  • Гервасiй Гуляницький — друг Мартина, батько Миколи.
  • Микола — його син, парубок.
  • Нацiєвський — регiстратор з ратушi.
  • Трандалєв — повiрений.
  • Протасiй Пеньонжка, Матвiй Дульський — чиновники.
  • Омелько, Трохим — наймити Борулi.

 

Виразне читання уривків з твору

(Учні виразно читають уривки з твору.)

 

 

 

Переказ твору. Складання сюжетного ланцюжка

 

 

 

 

Евристична бесіда.

  • Навіщо Мартину Борулі потрібне було дворянство, адже він
  • чесний трудівник, заможна людина?
  • Як ви думаєте, чи додало б дворянство щастя Мартину Бо-
  • рулі та його родині?
  • Хто з другорядних героїв твору вам запам’ятався найбільше?
  • Чому твір «Мартин Боруля» називають трагікомедією?

 

  1. Закріплення вивченого на уроці

Літературний диктант

1)  На кого Боруля образився й збирався подати апеляцію?

(На Красовського, шляхтича.)

2)  Чому радів повірений Трандалєв? (Що може без клопоту

мати гроші за повіренство, служити двом протилежним

сторонам.)

3)  Як Боруля звелів Марисі називати його з матір’ю? (Папінь-

ка, мамінька.)

4)  Хто такий Микола? (Коханий Марисі.)

5)  Ким і де служив Степан? (Канцеляристом у земському суді.)

6)  Хто кому говорив: «Слухай старших, виписуй почерка, за-

вчай бумаги напам’ять… Трись, трись меж людьми, і з тебе

будуть люди!» (Боруля синові Степану.)

7)  Чому Боруля відмовив сватам від Миколи? (Бо Микола

дочці не пара, простий селянин.)

8)  Що трапилося з Омельком у місті? (Обікрали.)

9)  Чим Марися нагадує Наталку Полтавку? (Не хоче заміж

без любові.)

10) Через що посварилися Боруля і його дружина Палажка?

(Через майбутніх кумів.)

11) Чому Націєвський хотів одружитися з Марисею, а потім

утік? (Хотів багатого посагу; подумав, що Марися вже че-

кає дитину.)

12) Хто і з якого приводу сказав: «Чую, як мені легко робить-

ся, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, по-

пелом стала!» (Боруля, спаливши папери про дворянство.)

 

  1. Підсумок уроку

Технологія «Мікрофон»

Продовжіть речення:

«Найбільше мені запам’ятався епізод…»

«Мене вразило…»

 

  1. Домашнє завдання

Уміти аналізувати п’єсу «Хазяїн». Підготувати інсценівки за твором.

Прочитати трагікомедію «Мартин Боруля».

 

1

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
4661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку