Урок за підручником Карпюк з використанням матеріалів підручника, аудіододатка, відео з Інтернету. Містить різні інтерактивні форми роботи (діалогічне мовлення, рольова гра)
Тема: Подорожуємо. Види транспорту.
Мета: Активізувати ЛО до теми, навчити учнів використовувати вивчену лексику в різних ситуаціях мовлення; виявляти переваги і недоліки подорожей різними видами транспорту; вчити висловлювати свою думку; розвивати навички читання, усного мовлення; удосконалювати навички аудіювання, сприяти формуванню комунікативної компетенції; виховувати культуру інтелектуальної праці.
Обладнання: презентація, картки для аудіювання, картки для роботи в парах, аудіозапис пісні, аудіозапис діалогу, картки для рольової гри та глобус.
ХІД УРОКУ:
I.ПОЧАТОК УРОКУ
1.Greeting .Привітання
T: Good morning, pupils. I’m glad to see you again. How are you today?
2.Aim. Повідомлення теми та мети уроку.
Т: Let’s start our lesson. The topic of our today’s lesson is “Travelling”. (cлайд 1)
3.Warming up.Уведення в іншомовну атмосферу. Фонетична зарядка.
Т:Let’s read this short rhyme and practice some sounds: [ w ], [ t ].
Спочатку вірш повторюют всі хором, потім – декілька учнів.
We go by car
And we go by train
We go by boat
And we go by plane.
We go by land,
And sea and air.
We go, go, go
From here to there.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1.Активiзація лексики.
1)Бесіда з учнями:
Т:What ways of travelling do you know? (слайд 3)
2)Загадки про різні способи подорожування.
1 It is the fastest way of traveling. The seats are comfortable. When the weather is rainy or foggy you can not travel by it.
2 This way of traveling is fast. You can stop at any place you like and go where you like. You need no tickets.
3 This is the slowest way of traveling. You need not worry about the tickets. It is good for our health.
4 This way of traveling is fast. The carriages are comfortable. It is so pleasant to travel in them. You can see a lot of interesting things from carriage windows.
5. This way of travelling is cheap. You don’t need any tickets, but it is very tiring.
6.It is very enjoyable way of travelling. It is rather expensive. You can travel down the river or across the sea.
2. Аудіювання.
1)Ознайомлення з незнайомою лексикою.
(Слайд 4) Учні хором повторюють слова за вчителем.
2)Учні прослуховують текст аудіозапису.
Terry: You travel a lot, don’t you?
Alex: Oh, yes, I love ___________. I spend too much time visiting different parts of the world, sometimes _________ and sometimes ________________.
Terry: Have you ever traveled by __________?
Alex: Yes, I have. I always go by plane on my business trips. When I travel for pleasure, I usually go by ________. It’s interesting to get to know other __________, enjoy being at sea.
Terry:What about going by__________?
Alex: I have made some of my journeys by train. But they were not pleasant enough. Especially in ____________ season. There are too many people inside the _______________. There is too little fresh air on the train.
2)Учні вставляють пропуски в тексті та читають текст діалогу у ролях.
Terry: You travel a lot, don’t you?
Alex: Oh, yes, I love travelling. I spend too much time visiting different parts of the world, sometimes on business and sometimes for pleasure.
Terry: Have you ever traveled by plane?
Alex: Yes, I have. I always go by plane on my business trips. When I travel for pleasure, I usually go by ship. It’s interesting to get to know other passengers, enjoy being at sea.
Terry:What about going by train?
Alex: I have made some of my journeys by train. But they were not pleasant enough. Especially in a holiday season. There are too many people inside the carriage. There is too little fresh air on the train.
3)Бесіда за діалогом у режимі Т-Р1,Р2,Р3...
Т:Does Alex love travelling?
What way of travelling does he like when he travels for pleasure? On business?
Does he like travelling by train? Why not?
3.Прослуховуваня пісні (хвилинка відпочинку)
Учні слухають пісню та співають разом.
4.Speaking. Мовлення.
1)Підготовка до діалогічного мовлення.
а)Учні разом за вчителем повторюють слова на слайді та перекладають їх. (слайд 5)
б)Учні отримують та заповнюють таблиці самостійно.
What are the… of travelling by…? |
|
Advantages |
Disadvantages |
By plane |
|
|
|
By train |
|
|
|
By car |
|
|
|
By bike |
|
|
|
2)Діалогічне мовлення.
Учні у парах запитують один одного про недоліки та переваги видів транспорту, використовуючи заповнені таблиці.
3)Рольова гра «At the Travel Agency» (слайд 6)
Один з учнів обирається працівником туристичного агенства, 4 учні отримують картки з інформацією про себе.
За опорами на слайді учні створюють діалоги.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1.Homework. Домашнє завдання.
Розповідь про свій улюблений вид транспорту.
2.Підсумки. Оцінювання.
Додаток для діалогічного мовлення.
What are the… of travelling by…? |
|
Advantages |
Disadvantages |
By plane |
|
|
|
By train |
|
|
|
By car |
|
|
|
By bike |
|
|
|
What are the… of travelling by…? |
|
Advantages |
Disadvantages |
By plane |
|
|
|
By train |
|
|
|
By car |
|
|
|
By bike |
|
|
|
What are the… of travelling by…? |
|
Advantages |
Disadvantages |
By plane |
|
|
|
By train |
|
|
|
By car |
|
|
|
By bike |
|
|
|
What are the… of travelling by…? |
|
Advantages |
Disadvantages |
By plane |
|
|
|
By train |
|
|
|
By car |
|
|
|
By bike |
|
|
|
Картки для рольової гри
I’m John. I’m student.I like travelling but I haven’t much money for it. |
I’m businessman and I like fast and comfortable travellings. |
I travel with my children so my travelling should be safe and comfortable enough. |
I don’t like going by sea and I’m tired when travel by car. |
I ‘m afraid of going by planes! It’s so dangerous! But I need to get to London very quickly. |
I like all kinds of travelling but I want to see as many interesting places as I can. |