Анотація: Дана розробка уроку з курсу «Навколишній світ» за освітньою технологією «Росток» для 2 класу за темою «Роса і туман» допоможе учителям початкових класів активізувати знання здобувачів освіти при вивченні розділу «Небо і земля», «Сонце і небо». В даній розробці здійснюється аспект на відмінності та спільні риси таких природних явищ, як туман і роса. Використано нестандартні та інтерактивні форми та методи роботи для підняття інтересу та зацікавленості до даної теми. Такі завдання та вправи сприятимуть реалізації комплексних цілей уроку та засвоєнню знань учнів, розвиватимуть спостережливість, уяву та формуватимуть комунікативні та природознавчі компетентності.
Конспект уроку
з курсу «Навколишній світ»
за освітньою технологією« Росток»
2 клас
Тема: Туман і роса
Вчитель початкових класів
ОЗНВК «Чаплинська
школа-гімназія»
вищої категорії
вчитель-методист
Фурман Тетяна Іванівна
Анкета
Прізвище Фурман
Ім’я Тетяна
По батькові Іванівна
Тема уроку: Туман і роса.
Предмет, клас: Навколишній світ, 2 клас
(за освітньою технологією «Росток»)
Категорія, звання учителя: вища категорія, старший учитель, вчитель-методист
Стаж педагогічної роботи: 39 років
Повна назва школи: ОЗНВК «Чаплинська школа-гімназія»
Повна адреса школи: Херсонська обл., смт Чаплинка, вул. Декабристів,16 Прізвище, ім’я, по батькові директора школи: Смаровоз Любов Степанівна
Контактний телефон: моб. 0988841628
Домашня адреса: Херсонська обл., смт Чаплинка, вул. Лермонтова, 29.
Тема уроку: Туман і роса.
Мета:
формування ключових компетентностей:
вміння вчитися (організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконувати розумові операції й практичні дії; орієнтуватися в часі та берегти його, формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший);
інформаційно-комунікативної (уміння здобувати нові знання, уміння аргументувати і відстоювати свою думку, стимулювати бажання її висловлювати; формувати допитливість, комунікативні компетентності);
соціальної: (формувати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в парах, групах);
загальнокультурної: учити шанобливо ставитись до природи рідного краю.
формування предметних компетентностей:
Дати учням уявлення про такі явища природи, як туман і роса, показати їх спільні і відмінні властивості .
Розвивати спостережливість, наполегливість, уяву, сприйняття, увагу та зв’язне мовлення учнів.
Виховувати цікавість, естетичне ставлення до природи.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, література, образотворче мистецтво, українська мова.
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Місце в навчальній темі: продовження розділу «Небо і земля», «Сонце і небо».
Методи і прийоми:
Мовний: бесіда, розповідь, інсценізація.
Наочний: сюжетні малюнки, ілюстрації.
Пошуковий: дослідження, дискусія, творча робота.
Репродуктивний: загадки, прислів’я.
Застосувально-творчий: гра, вікторина, творча робота, хвилинка фантазії.
Інтерактивний: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», кубування, «Незакінчене речення», «Рюкзачок», групова робота, метод «Прес».
Обладнання: комп’ютер, плакат «Туман», ілюстрації із зображенням роси, туману, підручник для 2 класу «Навколишній світ», автор технології професор Т.О. Пушкарьова, 1частина «Природи лагідна краса».
Хід уроку
I.Організація класу.
Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим.
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям хорошим і всьому прекрасному.
II. Самовизначення до діяльності.
1. Хвилинка настрою.
- Який у вас настрій? (Хороший, робочий, чудовий, веселий, бадьорий).
Хвилинка спостережень. Заповнення календаря погоди черговий учень).
Вправа «Очікування»
- Чого ви чекаєте від уроку? (нового, цікавого, високого і достатнього рівня, отримати знання, похвалу, навчитися того, чого ще не знаємо).
Вчитель: Я також сподіваюся, що із сьогоднішнього уроку ви обов’язково дізнаєтесь про те, чого ще не знали, навчитесь того, чого ще не вміли, пізнаєте більше про світ природи.
- А що для цього нам треба?
- слухати уважно вчителя і товаришів;
- запам’ятовувати;
- чітко відповідати на запитання.
2. Перевірка домашнього завдання.
а) Відгадування загадки.
Насупилось небо. Плаче хмаринка.
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як звуться ці сльози, ану відгадай. (Дощ).
- Назвіть слова, які допомогли вам відгадати загадку?
- На що схожі краплі дощу? (сльози). Чи може справді плакати хмаринка, небо насупитись, як людина? Можуть із хмаринки текти сльози? (Ні). Ці слова вжито в переносному значенні.
- А чому тоді, коли плаче хмаринка, то поле сміється щасливо і дзвінко? (Тому що ці крапельки води несуть полю урожай).
- А що таке дощ? (Запис на дошці).
Дощ – це атмосферні опади, що випадають із хмар у вигляді краплинок води.
- А чи всі хмари приносять дощі? (Ні, тільки шаруваті і купчасті, бо в них дуже багато водяної пари).
- А які хмаринки не приносять дощі? (Перисті).
- Згадайте, якими бувають дощі?
б) Побудова асоціативного куща.
Мряка Рясний
Злива Дощі Кам’яний
Грибний Сліпий
в) Групова робота класу.
- Як дощі розділити на 3 групи?
Дощі
Слабкі Середні Сильні
1. Сліпий 1. Грибний 1. Злива
2. Мжичка 2. Рясний 2. Кам’яний
г) Вправа: Дискусійна гойдалка «Дощ – це добре чи погано?»
Гра «Плещемо в долоні».
Розділяємось на дві команди. Якщо дощ – це добре, то в долоні плеще команда «Добре», а якщо – погано, то – команда «Ні – ні – ні».
«Добре»
1. Чи добре, коли задзюрчать струмочки після дощу?
2. Дощі несуть нам вологу. ( Не так жарко).
3. Дощик оживляє в літню спеку рослини: траву, квіти, дерева.
4. Після дощу добре ростуть гриби.
«Погано»
1. Дощі заважають збиранню врожаю.
2. Дощі руйнують гірські породи.
3. Дощі розмивають грунт.
4. Дощі створюють яри.
5. Зливи змивають посіви.( Це стихійне лихо).
Висновок: Коли добре? Коли – погано?
г) Хвилинка фантазії.
Уявіть «Що ж було б, якби не було б дощу?
- висохли б ріки, озера і моря;
- вигоріли б трави, палюче сонце випалило б усе;
- засохли б дерева, кущі, квіти;
- не стало б риб, птахів, тварин, людей.
д) Інформаційне бюро познайомить вас із рубрикою «Це цікаво знати…»
Сьогодні вони підготували повідомлення «Чому ідуть дощі?»
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
1 учень. У височині, де пливуть хмари, набагато холодніше, ніж на землі. Варто піднятися на 100 метрів, як температура повітря впаде на 1 градус.
2 учень. А там, де пропливають хмари, дуже холодно, навіть, в шубі не всидиш у повітряній кулі. На цій висоті майже 20 градусів морозу.
3 учень. У купчастих і шаруватих хмарах водяна пара постійно перетворюється на водяні краплі. Вони такі малі і легкі, як пушинки, висять у повітрі та дуже повільно опускаються додолу.
4 учень. Їм потрібно не менше як 5 хвилин, щоб опуститися лише на 1метр. Досить водяним краплинам зустріти на своєму шляху невеличкий потік теплого повітря і вони слухняно підуть за ним.
5 учень. А сильний потік легко зможе піднести у височінь. Ось чому хмара, яка несе в собі незліченну кількість водяних крапель, ввижається невагомою і так вільно плаває в повітрі.
III. Постановка навчальної задачі.
Проблема. Чи можна дощ назвати явищем природи? Які ще явища природи ви знаєте? (Блискавка, грім, веселка, завірюха, ожеледиця, туман, роса).
- Чи замислювались ви над тим, чи є у доща «родичі»? Де народжується туман? Де він живе? Чи можна росинку назвати його родичем?
- Що спільного і що відмінного між явищем природи туман і роса?
IY. Побудова проєкту виходу із затруднення. Відкриття нових знань.
1. Відгадування загадки.
Не лід, а сивий, не спить, а стелеться,
Вкрива землю й океан, ну а звуть його … ( туман).
2. Розповідь учителя. На землі багато води. Вона постійно випаровується. У повітрі завжди міститься невидима водяна пара. Коли повітря охолоджується, з пари утворюються дуже дрібні краплинки води. З таких краплинок складається туман. Як пояснюють фізики це явище? Його можна побачити під час кипіння води в чайнику.
3. Розгляд малюнків та картин, де є туман. (Використовую інтернетресурси)
4. Бесіда.
– А чи вам доводилося бачити туман? Який він вранці? (Сивий, сірий Дід – Туман). А якого кольору ще ви бачили туман?( Білий, синій).
Висновок: туман має колір.
5. Робота з підручником (с. 47-48). Допишіть слова, яких не вистачає. Чому за туманом нічого не видно? (Він застеляє очі). Є така українська народна пісня «За туманом нічого не видно».
6. Читання статті «Туман».
На дошці запис із тлумачного словника: Туман – це скупчення найдрібніших крапель води або кристалів льоду в нижніх шарах атмосфери, які роблять повітря непрозорим.
Висновок: Туман «живе» у повітрі. Він народжується із водяної пари. Найчастіше він буває восени.
7. Перегляд відеоролика та читання статті «Роса» (с. 47) Загадка. Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)
Проблемне питання: «Чи є туман родичем роси?» і «Що таке роса?»
На дошці запис із тлумачного словника: Роса – це краплі води, які осідають на траві вранці або ввечері.
Діти читають статтю (с.47)
- Що цікавого ви дізналися про росу?
1. Чи можна побачити оком краплинки роси? (Так).
2. Якого кольору роса? (Кольору немає, прозора).
3. З чого утворюються краплинки роси? (З водяної пари).
4. В яку пору з’являється роса? (Влітку, весною, восени – найчастіше).
5. Практична робота учнів у зошитах. Завдання 2.
Дізнаємось про спільні та відмінні властивості туману і роси. (Зеленим олівцем підкреслюємо чим туман і роса схожі, а червоним – чим відмінні.
Висновок. Спільні і відмінні властивості туману і роси.
Властивості
Спільні Відмінні
1. Утворюються з водяної пари. 1. Непомітні для ока.
2. Буває влітку, весною, восени. 2. Висять у повітрі, спадають на
листя, траву.
3. Туман має колір, а роса – прозора.
- Чи є роса родичем туману? (Так, бо вони обоє утворюються з водяної пари, бувають весною, влітку і восени).
Y. Фізкультхвилинка (музична)
6. Гра «Доповніть твердження»
1. У тумана краплини води майже непомітні для ока, а росу …(можна побачити).
2. У тумана краплинки води висять у повітрі, а у роси вони …(спадають на траву).
3. Туман має колір, а роса …(прозора).
YI. Включення в систему знань і повторення.
1. Усна імпровізація казки «Про що мені розповіла краплинка роси?»Хвилинка фантазії.
1учень. Мені краплинка розповіла про те, що вона втекла від дядька Тумана і тепер ховається у траві. Виходить гуляти вона тільки на світанку, щоб її ніхто не бачив.
2 учень. А мені краплинка розповіла про те, що вона з подругами, гуляючи уночі над квітником, побачила троянду. Квітка була така гарна, що краплинці захотілось позичити у неї вроду. Вона впала на квітку і ще більше прикрасила її.
- Вам сподобалась розповідь? Спробуйте вдома скласти усну розповідь на цю тему.
2. Завдання. «Що вчиняє вранці Сивий Дід Туман?»
( Стікає, синіє, залягає, розлігся, наповнює). Ці дієслова допомагають скласти дуже точне уявлення про туман).
3. Опис туману. Тумани бувають різні і в кожного свій характер.
- Яким описано туман у вірші Лесі Українки? («…Тільки туман на заході суворо синіє») (Суворим). («Сухі тумани розляглися»). (Сухим). Юрій Герасимюк (« Глухий туман наповнює долину..»). (Глухим).
Вчитель. Питання: «Яка роса?» у завданні 5 підручника опрацюєте вдома. Допоможе вам в цьому вірш російського поета Сергія Єсеніна.
4. Гра «Яке слово зайве?» (Дощ, туман, сонце, роса). Зайве слово – сонце. Поясніть. (Роса, туман, дощ – явища природи).
Метод «Кубування» - Чим вони відрізняються один від одного. Поясни.
YII. Рефлексія діяльності. Підсумок уроку.
-Згадаємо, які ми з вами ставили перед собою цілі та завдання на початку уроку? Що нового, цікавого ви дізналися, того, чого раніше не знали? Чому навчилися на уроці? (Туман, дощ і роса – родичі). Чому? (Вони утворюються із водяної пари). Що відмінного між туманом і росою? Що вас на уроці здивувало? Якби ви вивчали цю тему спочатку, про що б ви іще хотіли б дізнатися?
Метод «Прес»: Узагальнюючи роботу на уроці, висловіть свою думку.
Я вважаю… Тому що… Таким чином…
Мої очікування від уроку також здійснились. Сьогодні ви молодці. Оцінюю роботу довідкового бюро. Відзначаю активних учнів.
YIII. Домашнє завдання.
Читати статтю «Туман і роса». Розповідати про спільні та відмінні властивості туману і роси. Скласти розповідь від дійової особи Туман і Роса
(диференційоване завдання).
IX. Цілі наступної діяльності. Вас чекає подорож у такі таємниці природи як гори. Ми дізнаємось про те, що «… краще гір на Землі тільки гори, на яких ти іще не бував». Це слова Володимира Висоцького – відомого поета, співака, композитора і альпініста.