Урок на тему: « Твори добро на радість людям»

Про матеріал
Урок містить матеріал для формування в учнів уявлення про морально-етичні відношення у навколишньому середовищі; вчить виявляти шанобливе ставлення до батьків, старших, піклування про молодших; розвиває почуття чуйності і доброзичливості; узагальнює знання про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях; виховує людяність, чесність, милосердя в душах дітей.
Перегляд файлу

Тема: « Твори добро на радість людям»

Мета: Формувати в учнів уявлення про морально-етичні відношення у навколишньому середовищі; вчити виявляти ша¬нобливе ставлення до батьків, старших, піклування про молодших;  розвивати почуття чуйності і доброзичливості; узагальнювати знання про правила поведінки вдома, в школі, в гро¬мадських місцях; виховувати людяність, чесність, ми¬лосердя в душах дітей.

Обладнання:  ілюстрації,  плакати,   музичний супровід, ноутбук, проектор

Перебіг заходу

І. Організаційний момент

У нас сьогодні справжнє свято,

Гостей зібралося багато.

А ну ж, на мене подивіться

 І веселенько усміхніться.

ІІ. Вступне слово вчителя:                                    

         а). - Врятує світ краса —

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта.

Бо однієї вже краси занадто мало,

Бо стільки всюди зла — людина вже не та.

Тож, люди на землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

Слухання пісні «Доброта»

     б).   Вправа «Очікування»

   - Діти,що ви чекаєте від нашого заняття? (Учні по черзі висловлюють свої очікування). Створення Сонячної галявини

   в).     Оголошення теми і завдань заняття:

   -  Сьогодні ми з вами будемо говорити про доброту, з’ясуємо її значення в житті людини. 

Легенда про добро

ЛЕГЕНДА

Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слова про його мудрість  розійшлась далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика , заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий» я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший. Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав: «Який метелик у мене: живий чи мертвий?» І мудрець, який і справді був дуже розумною людиною відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче». Чому Мудрець сказав такі слова?

 1-й учень. -    Все: із доброго чи злого,

Починається з малого.

Листя виросте з листочка,

З нитки витчеться сорочка.

Хліб — з маленької зернини,

Дощ — із чистої краплини.

Учитель: - Здавна на землі люди цінували чесність, щирість, відкритість, вчили  своїх діток утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, породжує зло. А от добро пород¬жує добро і обов’язково повертається до людини у сто крат більшим добром.  Не давайте злу  взяти над вами перевагу. Щоб люди вас поважали, приязно ставилися до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.

Діалог доньки та матері (інсценізація)

Донька . Матусю рідна, я лише ступаю

На цей важкий, тернистий шлях життя,

В усьому тільки добре помічаю,

А кажуть, вистачає в світі й зла?

 

Мати. А світ розпочинається з любові,

Як день із світанкової зорі.

Коли пречисті, рідні колискові

Співають невсипущі матері.

І долю вам хрещато вишивають

Піснями, що тепліших не знайти,

І денно й ночно в Господа благають

Вас від страждань і горя вберегти.

Донька . А світ мережаний то цвітом, то снігами,

А в світонька такі шляхи круті!

Мати. І між його вітрами й віражами

Ви осягнете істини святі.

Не нарікай на труднощі даремно,

Не підкоряйся млявості імлі…

Донька. Коли ж навколо раптом стане темно?

Мати. У грудях сонечко любові засвіти.

Для себе, для родини й України.

Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,

Бо ти на світі білому - Людина,

Бо в світі трудному світильник Божий-ти.

У цій шаленій чорно-білій січі,

Крізь болісні і радісні літа

Несімо любові промені одвічні -

Хай торжествують світло й доброта!

ІІІ.  Про ввічливі слова

а)  Учень:  -   Мудрець сказав:

             Живи, добро звершай

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вишу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра.

Нехай ця істина стара:

Людина починається з добра.

  Учитель: - Людина не може жити одна. Найбільше щастя і радість людини - це спілкування з іншими людьми.

2-й учень. - До всіх сердець, як до дверей,

 

Є ключики малі.

І кожен легко підбере.

Якщо йому не лінь.

Ти, друже, мусиш знати їх,

Запам'ятать неважко —

Маленькі ключики твої —

«Спасибі» і «Будь ласка».

3-й учень. - Зеленіє навіть пень,

Як почує «Добрий день».

Коли згасає сонце у росі

Й зоря лягає лагідно на плечі,

Серед знайомих рідних голосів

Ми чуємо привітне «Добрий вечір».

Щоб знову зустрітись в годину призначену,

Щиро кажу я усім: «До побачення».

         4-й учень. - «Будь ласка», «Спасибі» і  « Будьте здорові»—

Слова необхідні й корисні у мові.

Приємно їх чути і в школі, і вдома,

Від мами, учителя й просто знайомих.

Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,

Даруйте сміливіше радісний настрій.

І кожен свій день, як завжди, починайте

                        Зі слів «Добрий вечір», «Вітаю» і «Здрастуй».

б) Складання «асоціативного куща» « Вітання». ( Робота в групах)

в) Учитель: - «Добрий день» — так вітається людина не раз упро¬довж дня.     Ми, мабуть, здивувалися б, якби замість «Добрий день» почули: «Ви сьогодні їли?». Або: «Чи здорова ваша худоба?». Але саме так у давнину віта¬лися в Китаї, Монголії, Єгипті.

Це запитання про худобу стосувалося добробуту в домі, адже основою життя монгола-кочівника було стадо. От вони і бажали здоров'я худобі та родині.

Мир вам і достаток — у цьому був первісний зміст вітання.

Не привітатися, або не відповісти на привітання в усі часи, в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою.

Привітний той, хто виявляє доброзичливість. Бу¬ти привітним — означає радіти іншому, бути добро¬зичливим — бажати добра.

    в)   Обговорення ситуацій.

 На зупинці чимало людей. Ти станеш у чергу, чи проберешся, щоб бути першим?

 Ти сидиш в автобусі, а на зупинці до салону ввійшов дідусь (бабуся). Твої дії?

     г)   Гра «Ввічливо — неввічливо».

 Привітатися під час зустрічі.

 Штовхнути і не вибачитись.

 Допомогти підняти річ.

 До всіх у родині бути уважним і ласкавим.

 Робити всім тільки приємне.

 Інколи обманювати товариша.

 Не дотримуватися традицій родини, школи.

 Бути скромним.

 Знімати рукавиці під час вітання.

 Хлопчикам знімати головні убори в приміщеннях.

д)  Учитель: - Ви знаєте, кого називають лицарем? Чому ?

( Відповіді учнів:  - Лицарем називають людину, котра здатна на по¬двиг заради іншої людини.

- Лицар той, хто вміє дотримуватись даного слова, хто  заступається за слабших і йде на допомогу людині, яка потрапила в біду.

- Лицар той, кого не лякає важка праця, хто уваж¬ний до своїх близьких, у кого в грудях б'ється благо¬родне серце.)

5-й учень. - Клянемось лицарями бути,

  А отже, доброті служити.

  За слабких заступатися

  І дарма не битися.

ІV. Про справжню дружбу

а)   Учитель: - Цінуйте справжню дружбу. Будьте тактовні, ввічливі

       6-й учень. - Вірність шануйте,

Дружбу шануйте,

Не ображайте їх словом лихим.

Радість даруйте,

В ногу крокуйте

Із другом щирим, вірним, палким.

Учитель: - Послухайте поради, якими ми всі  повинні користуватися.

       Хлопчик:

Для хлопців завжди дуже радий

Я дати ось які поради:

Увагу, щоб звернуть на себе,

Як слід навчитися нам треба

Не смикати дівчат за коси,

Робити все, що вони просять.

Не будь хвалько і задавака,

Не змушуй меншого заплакать.

Коли врахуєш ці поради,

Вона дружить з тобою рада.

  Дівчинка:

У дівчат свої секрети.

Слід їм знати ці куплети,

Чисті руки, одяг, шічки,

В косах гарні білі стрічки.

Все важливе для дівчаток

З голови до самих п'яток.

Так віддавна й дотепер

 Цінять правильні манери.

А грубити, з кимось битися

 Для дівчаток не годиться.

Хлопчик: - Найбільше хлопці не люблять ябед і  плакс.

Будеш все це пам'ятати, зможеш гарним другом стати.

 

б)   Гра « Так чи не так»

Учитель:  -  Якщо ви виховані, то  знайдіть у реченнях помилки.

-  Проходити на своє місце в кінотеатрі треба спиною до тих, хто сидить.

    -  Чемний хлопчик завжди смикає дівчаток за коси.

    -  Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим.

    -  Виховані діти обгортку від цукерки викидають на тротуар.

-  Усі діти переходять вулицю на жовте світло світлофора.

-  Чемний завжди  поспішає першим сісти за стіл.

 - Вихований не розмовляє під час вживання їжі.

-  Ввічливий не перебиває того, хто говорить.

     - Чемний не забуває вибачитися, якщо когось випадково штовхнув.

     - Вихований  поступайся місцем людям похилого віку.

        в)     Розв’язання морально-етичних задач

1. Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був радий.  (Як він міг виразити свою радість?).

2.  До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є та-ка!».  Взявши коробку цукерок, каже: «Я такі не люб¬лю». ( Як вона мала вчинити?).

V.    Про добро і зло.

а).  Конкурс « Знавців усної народної творчості»

      -  З давніх-давен народ у своїх казках піднімав питання, що таке добро і що таке зло. Давайте допоможемо Буратіно відповісти на запитання Мальвіни.

     -  Які казки ви знаєте, де добро перемагає зло? («Кирило Кожум'яка», «Котигорошко», «Івасик - Телесик», «Кривенька качечка», «Снігова Королева», «Попелюшка», «Кіт у чоботях», «Вовк і семеро козенят»...)

б).  Острів «Народної мудрості»   

    Учитель.  -  У характері нашого народу доброта й чуйність, співпереживання і милосердя, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити у горі й біді.

          З давніх-давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, були основними у житті. І про це говорить народна мудрість:

Народ скаже, як зав'яже.

Добро довго пам'ятається.

 Хто людям добра бажає, той і собі має.

Роби добро, не кайся, робиш зло — зла й сподівайся.

Перший крок до добра — не роби зла.

Все добре пам'ятай, а зла уникай.

 Добре серце, як сонечко в небі.

  За добро добром платять.

 Стережися злого, чини добре.

Із добрим дружись, а лихих стережись.

Як хочеш, щоб з тобою чинили люди, так і ти вчиняй з ними.

Життя дано людині на добрі справи.)

Учитель. - Людина прийшла в цей світ, щоб робити добро і добру пам'ять залишити по собі. Якими ж позитивними моральними якостями повинна володіти людина, щоб бути доброчинною? ( Відповіді учнів)

в).    Вправа «Сонце доброти». ( Робота в групах.)

- Давайте засвітимо «Сонце доброти». Для цього на промінцях напишіть риси, які притаманні добрій людині. (Діти пишуть на сонячних промінцях).

docx
Додано
27 липня 2019
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку