Урок на тему: "Убережи себе від ВІЛ."

Про матеріал
Матеріал розрахований для вивчення предмету основи здоров`я учнями 6 класу. Він дає можливість дітям краще зрозуміти проблему ВІЛ/СНІДу, ознайомитися із шляхами педачі ВІЛ, ровивати толерантне ставлення до ВІЛ- інфікованих людей,
Перегляд файлу

Черкаська загальноосвітня школа I-III   ступенів

№ 30 Черкаської міської ради Черкаської області

 

 

Відкритий урок з основ здоров’я 

на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас

 

 

 

 

 

 

                                                                      Підготувала

                                                                      вчитель біології і основи здоров’я

                                                                      Роєнко Олена Сергіївна

 

 

 

 

м. Черкаси

2018-2019 н. р.

Тема: ВПЛИВ ВІЛ-ІНФЕКЦІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ. ПОНЯТТЯ ПРО СНІД. ШЛЯХИ ПЕРЕДАЧІ ВІЛ-ІНФЕКЦІЇ. ТОЛЕРАНТНЕ СТАВЛЕН­НЯ ДО ЛЮДЕЙ, ЩО ЖИВУТЬ ІЗ ВІЛ

 

Мета: розширити та поглибити поняття «ВІЛ», «СНІД», дати уявлен­ня про відмінність між ВІЛ і СНІД; навчити розпізнавати ситуації, безпечні щодо ризику ВІЛ-інфікування; формувати вміння і навички оцінювання ризиків у щоденних ситуаціях, щодо інфікування ВІЛ, розвивати навички створення соціальної реклами з профілактики ВІЛ-інфекції. Виховувати толерантне ставлення до людей, зокрема до ВІЛ-позитивних. Мотивува­ти учнів до здорового способу життя.

 

Обладнання: підручник, зошит; схема «Шляхи інфікування ВІЛ»; тор­бинка з картками, сигнальні картки, кольорові мітки; гумові рукавички, ватман та канцелярське приладдя для створення реклами.

 

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу до уроку.  

 

Учитель.  Пролунав для всіх дзвінок.

                  Розпочати час урок.

                  Стали всі рівненько.

                  Вийшли із-за парт.

                 Урок з основ здоров'я

                 Будем починать.

Діти.        Всі за парти ми сідаєм.

                 До роботи приступаєм.

Учитель. - Подивилися на мене.

                   Усміхнулися усі.

                   Чи готові до уроку?

                   Молодці!

- Бажаю вам на уроці відчути радість і задоволення від роботи, творчої
активності, кмітливості і винахідливості. Нехай цей урок залишить у вас
міцні знання, відмінні оцінки і чудовий настрій.

- Працюймо наполегливо,
      Швидко, старанно,

      Щоб жодна хвилинка не

    Втратилась марно.

 

- Наш урок повинен бути:

У - урожайний (на нові знання)

Р - розвивальний.

О - організований.

К - красивий.

 

Учням роздаються картки для самооцінювання, які вони заповнюють протягом уроку.

 

Картка самооцінювання учня

      

 Прізвище, ім'я, клас_______________________________

Критерії оцінювання роботи учнів

Бали

1. Готував домашнє завдання (4 бали)

 

2. Був активним під час заняття (3 бали)

 

3. Аргументовано висловлював власні думки (3 бали)

 

4. Був цікавим та уважним слухачем (2 бали)

 

Власна оцінка

 

 

Оцінка групи

 

 

Оцінка вчителя

 

 

 

 

  1. Перевірка виконання вправ у зошиті.

 

  1. Опитування учнів за запитаннями:

 

  • Що вам заважає вести здоровий спосіб життя?
  • Чому люди, знаючи про шкідливий вплив, усе ж таки вживають алкоголь,  нікотин, наркотичні та токсичні речо­вини?
  •            Що спільного між цими речовинами? (Відповідь: фор­мування залежності.)
  • Як вони впливають на здоров'я?
  •            Що таке пасивне куріння і як воно впливає на розвиток дітей?
  •            Чому  люди  поблажливіше  ставляться  до  куріння, алкоголю, ніж до вживання наркотиків?
  • Де підлітки беруть гроші на подібні «розваги»?
  • Якого способу життя ви додержуєтеся?

 

3.  Вікторина «Не ризикуйте своїм здоров'ям!».

 

… А зараз ми проведемо вікторину, учасниками якого будуть три команди (на команди учні поділяються за рядами). Познайомлю вас із правилами змагання.               

 

Правила

 

- Суперникам по черзі задають по 12 запитань.

- Якщо команда не може відповісти на запитання або дає неправильну відповідь, то право відповіді надається суперникам.

- За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал, за неправильну - мінус 1.

 

Приклад запитань для вікторини.

 

  1.  Під час куріння людина вдихає отруйний газ. Як нази­вається цей газ? (Приклад відповіді: Чадний газ, зменшує кількість кисню у крові.)
  2.  Скільки відомих канцерогенних речовин міститься в од­ній цигарці? (Приклад відповіді: У кожній цигарці міститься від 15 до 40 різних канцерогенів.)
  3.  Які органи найбільше страждають від наслідків куріння? (Приклад відповіді: Легені, серце. Куріння — одна з основних причин захворювань серця.)
  4.  Фізичні вправи сприяють зменшенню шкідливого впливу нікотину на організм підлітка? (Приклад відповіді: Ні. Спорт не може нейтралізувати шкідливий вплив куріння.)
  5.  Куріння матері не шкодить майбутній дитині? (Приклад відповіді: Ні, шкодить.)
  6.  Якщо людина викурює щодня пачку цигарок протягом року, скільки смоли осідає в її легенях? (Приклад відповіді: Близько літра.)
  7.  Чи правда,  що можна кинути курити в будь-який момент? (Приклад відповіді: Ні. Куріння породжує як фізич­ну, так і психологічну залежність, це одна з причин важкого відвикання від куріння.)
  8.             Підлітки, які курять, мають більше друзів? (Приклад відповіді: Ні, цих людей не можна назвати друзями.)
  9.         Чи жовтіють зуби в курців? (Приклад відповіді: Так і потрібно застосовувати різні засоби, щоб цього уникнути.)
  1.  Підлітки, які курять, вживають алкоголь, почуваються більш дорослими і незалежними. (Приклад відповіді: Це їх суб'єктивна думка, але речі не роблять людину незалежною, краще формувати навички впевненої поведінки.)
  2.  Назвіть, принаймні три причини, через які підлітки намагаються не курити. (Приклад відповіді: По-перше, непри­ємний запах; по-друге, друзі, що не курять; по-третє, батьки, які не курять.)
  3.  Скільки цигарок потрібно, щоб завдати шкоди здо­ров'ю? (Приклад відповіді: Однієї цигарки достатньо, щоб збільшити серцебиття, підвищити артеріальний тиск, пору­шити нормальний кровообіг і газообмін у легенях.)

 

Альтернативні вправи.

 

Гра «Корисно—шкідливо».

 

 На фразу, яку говорить учитель, учень підіймає одну з карток - кольоровий клаптик, сигналізуючи зеленою про користь, червоною про шкідливість для здоров'я. Гра проводиться у швидкому темпі. Учитель швидко піднімає відповідну картку правильної відповіді після того, як усі учні визначилися з відповіддю - підняли картку.

 

  1.  Допомагати слабшим навчитися курити...
  2.  Гризти нігті...
  3.  Пити слабоалкогольні напої, пиво...
  4.  Вітатися під час зустрічі...
  5.  Не розповідати нікому, що сусід нюхає токсичні речо­вини...

6. Довго сидіти перед телевізором...

7. Чистити зуби...

8.  Доглядати за нігтями...

9.  Виконувати ранкову гімнастику...

10. Курити...

11. Глузувати, що не пробував пиво...

12.  Доглядати за власним одягом і взуттям...

13.  Вживати алкогольні напої...

14.  Ходити босоніж...

15.  Дотримуватися правил гігієни...

16.  Пізно лягати спати...

17.  Вчиняти бійку через відмову закурити...

18.  Бути здоровим модно...

19.  Дякувати за пораду...

 

 Розв'язування кросворда

                                                    3

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

1т

ю

т

ю

н

 

      5

д

                   4

а

л

к

0

г

0

л

ь

 

Р

 

 

т

 

р

 

 

к

 

 

р

 

0

 

 

0

 

 

У

 

в

 

 

м

 

 

є

 

 

 

а

 

 

н

 

 

 

н

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

я

 

 

 

 

 

1.  Яка рослина є сировиною для виробництва цигарок? (Тютюн.)

2.  Людина із стійкою залежністю від певних речовин. (Наркоман.)

3.  Те, що можна втратити через шкідливі звички. (Здоров'я.)

4.  Що заборонено продавати людям до 21 року? (Алкоголь.)

5.  Наслідок вживання великої дози алкоголю чи нікотину. (Отруєння.)

 

II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок та мотивація навчальної діяльності учнів

Епіграф до уроку

Ми всі однаковою мірою перебуваємо

в небезпеці, і коли ми усвідомимо

цю небезпеку, то залишиться

надія, що спільними зусиллями

ми зможемо подолати її.

                                                                                                                                        А. Ейнштейн

1.  Щоб дізнатися тему уроку діти розв’язують ребуси, які зображені на дошці.

 

ребусиребусиребуси ребуси ребусиребусиребусиребусиребуси        ребуси ребуси ребусиребуси        ребусиребусиребуси          ребусиребусиребуси          ребуси        ребусиребусиребусиребуси ребуси

 

Учитель повідомляє тему уроку і просить учнів по­значити на шкалі, чи серйозною є проблема епідемії ВІЛ/ СПІДу в Україні.

 

1

 

 

 

5

 

 

 

 

10

 

Потім ставить запитання щодо необхідності вивчення даної теми, формулює разом з учнями мету та завдання уроку.

                                              ВІЛ! СНІД!...

В одному слові стільки бід!

Зарадити хворобі ми не можем,

Лиш співчуттями допоможем.

Щоб долі наші трагічними не стали

Треба, щоб ми про СНІД все знали.

Учитель ставить проблемне запитання:

  • Яких навичок потрібно набути сучасній людині, щоб уникнути інфікування ВІЛ?                          

2.  Учитель проводить тестування з метою перевірки обіз­наності учнів з питань профілактики ВІЛ/СНІДу (вправа 1 на с. 36 зошита). Залежно від результатів тестування вчитель зможе скорегувати свою роботу і приділити більше уваги тим питанням, з яких учні недостатньо поінформовані, мають хибні уявлення.

 

III. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

1.    Гра «Торбинка». Учні по черзі дістають із торбинки картки з термінами і дають визначення. Інші учні можуть доповнювати неповні відповіді. За кожну відповідь учитель дає кольорову мітку.

Поняття: здоров'я, Правила здорового способу життя, хвороба, соціальні інфекційні хвороби, епідемія, імунітет, ВІЛ, СНІД, шляхи передачі інфекції, профілактика, лікарня, профілактичні заходи тощо.

Здоров`я - це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних дефектів.

Правила здорового способу життя – це практичні дії, спрямовані на запобігання захворюванням, зміцнення всіх систем організму й поліпшення загального самопочуття людини.

Хвороба - це порушення життєдіяльності організму під впливом шкідливих подразників зовнішнього чи внутрішнього середовища. При цьому знижується пристосованість живого організму до зовнішнього середовища й водночас мобілізуються його захисні сили.

Соціальні інфекційні хвороби - велика група захворювань людини, викликаних патогенними бактеріями, вірусами, найпростішими, виникнення і поширення яких  визначальною мірою залежать від впливу несприятливих умов соціально-економічного ладу. Це СНІД, туберкульоз.

Епідемія - масове поширення інфекційної хвороби, коли показник захворюваності серед населення перевищує її звичайний рівень, характерний для даної хвороби в умовах певної місцевості.

Імунітет (лат. вільний, захищений) — це сукупність захисних механізмів, які допомагають організму боротися з чужорідними чинниками: бактеріями, вірусами, сторонніми тілами тощо. У вузькому значенні несприйнятливість організму до інфекційних та неінфекційних агентів та речовин: бактерій, вірусів та інших продуктів, які чужі для організму. Це несприйнятливість до захворювань.

ВІЛ- вірус імунодефіциту людини

СНІД – синдром набутого імунного дефіциту

Шляхи передачі інфекції -  переміщення збудників інфекційних хвороб від джерела до сприйнятливого організму певним способом.

Профілактика (від. грец. – «попереджувальний») – будь – який захід, спрямований на попередження чогось.

Лікарня – лікувально - профілактичний заклад, призначений для надання стаціонарної медичної допомоги хворим.

Профілактичні заходи – це дії, які спрямовані на попередження чогось.

 

2.  Евристична бесіда. Учитель розповідає учням про історію відкриття вірусу ВІЛ, уточнює різницю між ВІЛ та СНІДом, проводить роботу зі схемою «Шляхи передачі ВІЛ» на с. 77.

 

3.  Гра «Безпечно—небезпечно». Учням пропонується встати, «струсити» тіло, розгорнути плечі, щоб зняти м'язову втому від сидіння за партою. Учитель зачитує твердження, учні, якщо безпечно, плескають у долоні, а якщо небезпечно, показують руку в гумовій рукавичці, яка символізує необхідність до­даткових заходів для захисту здоров'я. Тактильні відчуття дають можливість учням краще запам'ятати навчальний матеріал.

Приклад тверджень.

Можна інфікуватися ВІЛ через:

1. Міцні обійми, рукостискання

2. Футбольний м'яч під час гри

3. Постільну білизну, рушник, мочалку, мило

4. Вдихання одного й того самого повітря

5. Кашель, чхання

6.  Укуси комах (комарів, кліщів та інших кровососів)

7.  Кров

8.  Молоко матері при грудному годуванні дитини.

Чи можна інфікуватися ВІЛ через спільне користування з ВІЛ-позитивним:

1. Туалетом

2. Басейном

3. Ін'єкційними інструментами

4. Зубною щіткою

5. Підручниками, зошитами

6. Одягом.

 

4. Вправа «Асоціації». Учням пропонується назвати одне-два слова, які спадають на думку, коли вони уявляють перед собою людину, хвору на СНІД. Учитель або самі учні пояснюють причини виникнення таких асоціацій.

 

5. Вправа «Толерантна людина». Учитель запитує учнів: «Чому важливо розвивати в себе риси толерантності?». Учитель пропонує учням створити «портрет толерантної людини» і називає якості (вони написані на дошці). Учні плескають у долоні, якщо вони вважають цю рису характеру важливою для толерантної людини, тупають ногою, якщо - ні. Учитель підкреслює якості, які позитивно виділяють учні, і наприкінці зачитує «портрет толерантної людини» і запитує: «Чи легше переносити людині хворобу в толерантному оточенні, зокрема на СНІД?».

 

Запис на дошці.

Якості: тактовність, активність, егоїзм, лояльність, терпимість, замкнутість, творчість, гуманізм, почуття гумору, байдужість, почуття симпатії, недовірливість, альтруїзм, раціональність, максималізм, повага до думок інших, надійність тощо.

 

6. Вправа-ланцюжок «Допомога». Учитель пропонує учням по черзі висловити свої думки, як вони можуть допомогти ВІЛ-позитивному знайомому, другові, щоб він почувався комфортно в їхньому товаристві.

Приклад відповідей: привітаюся, сяду поруч, вислухаю, зателефоную, запрошу в кіно, прийду в гості, пограємося разом, напишу листа тощо.

 

IV. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок

 

1. Міфи та факти. Серед даних про СНІД — багато вигадок та міфів. Щоб відділити міфи від реальності, виконайте міні-тренінг.

Учитель роздає учням завдання і проводить міні тренінг. 

 

Міні-тренінг «Що я знаю про СНІД»

Учитель зачитує міфи, вигадки та реальні факти про СНІД. Учням потрібно ставити знак «+», якщо це справжній факт, та знак «—», якщо міф.

1. ВІЛ — це вірус, що викликає СНІД.

2. Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користував­ся ВІЛ-інфікований.

3. ВІЛ передається через дружній поцілунок.

4.  Можна інфікуватися при переливанні крові.

5. Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера.

6. Вживання алкоголю підвищує ризик інфікування.

7. Комарі переносять ВІЛ.

8. Використання одноразових шприців може захистити від СНІДу.

9. Можна заразитися СНІДом через сидіння на унітазі після хворого.

10. Більшість хворих на СНІД людей становлять загрозу для сус­пільства.

11. ВІЛ — кінцева стадія захворювання на СНІД.

12. СНІД — це респіраторна хвороба.

 

Відповідь.

Міфи: 2, 3, 7, 9, 10,  12.  (-)

Факти: 1, 4, 5, 6, 8, 9, 11(+)

Учні порівнюють свої результати з відповідями, обговорюють позитивні зміни та відповідають на проблемне запитання:

  • Яких навичок потрібно набути сучасній людині, щоб уникнути інфікування ВІЛ?

Учитель роздає учням пам`ятку що потрібно робити людині, щоб уникнути інфікування ВІЛ.

Пам`ятка людині щоб убезпечитися від інфікування ВІЛ, слід додержуватися правил безпеки:

уникати небезпечних  компаній і ситуацій;

• уникати контактів з чужою кров’ю, не торкатися предметів (шприців), на яких є кров;

• додержуватися здорового способу життя;

  дотримуватися культури статевих сто­сунків;

  створення моногамних шлюбів;

  при дошлюбних та випадкових стосунках використовувати презер­вативи;

  лікарським установам:

а) використовувати одноразові шприци і стерилізовані медичні інструменти;

б) проводити суворий контроль донорської крові;

в) систематично обстежувати населення;

г) обстежувати групи ризику (наркоманів);

  боротися з наркоманією.

 

2.  Створення соціальної реклами з профілактики ВІЛ-інфекції. Учитель об'єднує учнів у великі групи. Учні обгово­рюють ідею реклами (вправа 4 на с. 37 зошита), розподіляють обов'язки по реалізації проекту, презентують свої пропозиції щодо створення реклами.

Методична порада. За браком часу на уроці учні презенту­ють та обговорюють проект реклами, який група учнів реалізує як домашнє завдання, що дає змогу створити цікаву, якісну рекламу в різний спосіб.

 

V.  Домашнє завдання

1.  Загальне завдання.

Опрацювати § 15. Виконати завдання 2, 3 на с. 36, 37 зошита.

2.  Групове завдання.

Оформлення реклами.

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

 

1. Вправа «Розтопи коло» (Вправа для зняття емоційного навантаження). Учитель ділить учнів на дві групи. Одна група стає в коло й береться за руки, учні другої групи входять у коло. Вони мають розтопити коло своїм теплом. За коло випускають тих, хто зуміє знайти добрі й приємні слова про когось, хто стоїть у колі. Якщо учасники першої групи вірять у щирість теплих почуттів до них, то вони відпускають свої руки, обіймають і випускають з кола.

2. Учитель підбиває підсумок та оцінює навчальні досягнення учнів на уроці.

Діти здають заповнені картки для самооцінювання учителеві.

 

Толерантність врятує світ

 

 Толерантне ставлення людини

 Збереже планету від негод,

 Розрубає мотлох павутини,

 Переріже нитку перешкод.

 Толерантне ставлення до всього

 Збереже, врятує і спасе,

 Допоможе вгледіть перемогу,

 Допоможе витримати все.

 Будь завжди нестримним вільнодумцем,

 Свої мрії пензлем намалюй.

 Освіти життя яскравим сонцем,

 Толерантний всесвіт побудуй!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

doc
Додано
20 січня
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку