Урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу.
Мета уроку: ознайомити учнів з умовами і причинами виникнення пожеж, принципами запобігання та гасіння пожеж, розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті, розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, реально оцінювати небезпеку; розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість, навички індивідуальної, колективної та групової роботи, виховувати бережливе ставлення до свого життя, співпереживання, бажання прийти на допомогу ближньому.
Тема уроку: Умови і причини виникнення пожеж. Причини запобігання та гасіння пожеж.
Мета уроку: ознайомити учнів з умовами і причинами виникнення пожеж, принципами запобігання та гасіння пожеж, розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті, розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, реально оцінювати небезпеку; розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість, навички індивідуальної, колективної та групової роботи, виховувати бережливе ставлення до свого життя, співпереживання, бажання прийти на допомогу ближньому.
Обладнання: підручник «Основи здоров’я» І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, зошит – практикум, маркери, стікери, клей, аркуш А-4, малюнки з зразками горючих, важкогорючих і негорючих речовин і матеріалів , набір карток з ситуаціями для роботи в групах.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання. Перевірка готовності до уроку. Створення позитивного настрою.
Добрий день, діти. Добрий день, гості
Пролунав дзвінок, почався урок .
- Я, гадаю, що ви сьогодні добре попрацюєте на уроці і покажете свої знання.
2. Але, щоб нам добре працювалось, ми повинні дотримуватись правил роботи на уроці.
- Давайте з вами пригадаємо ці правила. Використання пазлів
( Тут і зараз, говорити по черзі, бути доброзичливим, бути активним, не критикувати, дотримуватися правила піднятої руки)
ІІ Перевірка домашнього завдання
Завдання. Із запропонованих букв, складів по порядку складіть основне правило безпеки.
1 У |
5 туа |
11 о |
3 якій |
10 і |
14 жним |
8 пиль |
7 будь |
2 будь |
9 ним |
13 ре |
12 бе |
4 си |
6 ції |
Назва учнями складаного правила безпеки.
У будь якій ситуації будь пильним і обережним
вдома?
1 група. Напишіть , як треба поводитись , коли залишаєтесь вдома самі.
2. група. Перелічте правила безпеки під час користування Інтернетом.
3 група. Назвіть небезпечні місця та предмети ваших осел.
Виконуючи, завдання ви діяли згідно основного правила безпеки.
ІІІ Актуалізація досвіду та опорних знань учнів
З язиком, а не лається,
Без зубів, а кусається. (Вогонь)
Дерев’яний сам, легенький,
В капелюшку він темненьким.
До роботи малюк звик.
Упізнаєш його? (Сірник)
Та ось тільки малі діти
Не повинні з ним дружити.
Будеш необережним –
Може трапитись… (Пожежа)
Сьогодні ми починаємо вивчати продовжуємо вивчати розділ «Безпека в побуті і навколишньому середовищі» і наша нова глава цього розділу «Пожежна безпека». Про що ви дізнаєтеся на уроках ? Підручник с. 126 читання « Ти…». Тема нашого уроку: «Умови і причини виникнення пожеж. Причини запобігання та гасіння пожеж»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя:
школах, дитсадках, на підприємствах.
Недарма кажуть: «Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн».
(відповіді дітей.)
Вправа «Асоціативний кущ»
Пожежа – слово, що викликає тривогу, настороження, біль. Пожежа…
Вчитель робить висновок
( Страх, паніка, горе, біль, сльози , смерть, вогонь, жар, полум’я, дим, крик і т.д.)
- Як каже народна мудрість: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути.»
- Вогонь не припускає неправильного і неповажного поводження.
- Щоб лихо не спіткало вас, необхідно багато чого знати про вогонь.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя:
Демонстрація досліду ( сірник , скляна банка)
це питання на прикладі простого сірника. Сірник зроблений з дерева. Один його кінець вкритий спеціальною речовиною. При терті сірника об іншу речовину, що знаходиться на сірниковій коробці, виникає іскра, в результаті чого сірник загоряється і горить. Горіти сірник може тільки на повітрі. Якщо припинити доступ повітря, сірник гасне.
- Як називається ця геометрична фігура?
- Для виникнення пожежі необхідні три умови. Для того, щоб з'ясувати умови виникнення горіння, я пропоную відповісти на запитання:
- Що необхідно, щоб розпочалося горіння? (Горючі речовини або матеріали: дерево, папір тощо).
- Де може відбутися горіння? (Там, де є кисень.)
- Коли це може трапитись? ( Коли є джерело запалювання: іскра,…)
Отже, існує три умови виникнення горіння: горюча речовина, кисень і джерело запалювання. Ці складові утворюють «трикутник вогню». Показ.
А для того, щоб було легше запам’ятати три умови виникнення горіння французький хімік Лавуазьє, запропонував цей термін. Підручник с. 127
Запам’ятайте! Якщо ми видалимо, заблокуємо будь-яку з цих трьох умов, то пожежі не буде.
Але трикутник може перетворитися на квадрат, це відбувається тоді, коли втручається людина, і тоді він стає небезпечний і тоді виникає…
Майже всі речовини можуть горіти. Горіти можуть тверді тіла, рідини, гази і метали. Всі вони горять по-різному. І зараз ми з вами дізнаємося як горять речовини і матеріали.
Доповнення Важкогорючі :брезент, войлок, рядно, оббите металом дерево, мокрі або просочені захисною сумішшю тканини. Приклади негорючих речей: камінь, метал, склотканина, пісок, вода, інертний газ. Приклади горючих речей: вата, папір, ганчірка, дерево, гас, бензин, майже усі пластмаси, спирт.
Физхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустить.
Плесніть , діти , кілька раз,
І сідайте, все гаразд.
- Вогонь можна загасити, накинувши на нього цупку тканину, ковдру, килим, якщо вони не синтетичні. Яка умова горіння при цьому зникає?
- Чому вогонь спалахує з більшою силою, коли відчиняють двері чи вікно?
Збивати вогонь гілкою, віником, ганчіркою треба короткими рухами. Як ти вважаєш, чому?
- Чому на автозаправних станціях заборонено користуватися відкритим вогнем, зокрема палити?
Пам’ятай, що майже всі пожежі спочатку невеликі і їх можна легко загасити. Говорять, що в першу хвилину для гасіння пожежі досить склянки води, в другу – потрібне відро, а в третю – не вистачить і цистерни.
Пожежа – це лихо. На жаль, кожного дня на центральних пунктах зв’язку пожежної частини лунають дзвінки і поспішають червоні автомобілі до місця пригоди, щоб зберегти від вогню майно і врятувати людське життя.
- А які ви знаєте причини виникнення пожежі?
Причин пожеж може бути багато. Однак пожежники виділили декілька, через які найчастіше виникають пожежі (паління, неправильне користування електричними та газовими приладами, необережне поводження з відкритим вогнем).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Слово вчителя:
2. Робота в парах.
Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
(ключ для тесту)
Для розваги і для гри |
сірників ти не бери. |
Не розпалюй сам багаття, |
а не в лісі, а ні в хаті. |
З грубки жару не беріть |
жар в собі вогонь таїть. |
Плитку, праску |
умикати нам не слід. |
Коли йдеш з квартири, |
то вимкни всі електроприлади. |
Не грайся з вогнем - |
це небезпечно. |
Не грайся запальничкою, |
користуйся ліхтариком. |
У житті трапляється різні ситуації. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
Додаткове завдання: Практична робота: «Викличемо пожежну команду».
Алло, 101? Горить все, палає!
Швидше приїдьте…Адресу?... Не знаю!
Живу я в будинку, такий він великий,
А поруч із ним ще красується липа.
Ну що ж ви питаєте ? Їдьте скоріше!
Вогонь за вовка жорстокого зліший.
Ви вже на порозі? Оце так попав!
Та я ж всього – на – всього пожартував.
Завдання: дати оцінку діям дітей, які спілкуються з оператором служби «101»
Даша схвильовано кричить у трубку:
Богдан набирає номер 101 і швидко повідомляє:
Тому інформацію про пожежу потрібно надавати чітко, повно і правильно.
Слід вказати що, де горить, прізвище того, хто телефонував або з якого номеру, щоб перевірити інформацію.
VІ. Підсумок уроку.
Продовжіть речення : Я дізналася/ дізнався..
VІІ Домашнє завдання
Прочитати § 24. Знайти прислів’я на пожежну тематику.
VІІІ . Аргументація і виставлення оцінок.
Аналіз очікувань на крапельках. Якщо ваші сподівання справдились, загасіть вогнище, якщо ні або виявилися недоречними – приберіть їх з плаката, вони просто випарувалися.