План-конспект
уроку природознавства в 4 класі
на тему «Узагальнення знань про материки та океани Землі»
Підготувала
Данилік Ольга Андріївна
вчитель ЗОШ І-ІІ ступеня с. Верба
Володимир-Волинського району
Волинської області
2019 р.
«Узагальнення знань про материки та океани Землі»
Мета. Узагальнити і закріпити знання учнів про океани Землі та їх частини;перевірити засвоєння учнями визначення основних понять з цієї теми; вдосконалити вміння користуватись картою, висвітлити значення океанів та використання його багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, працювати колективно, узгоджено в команді ; розвивати пам'ять, увагу, мислення; використовувати здобуті знання в практичних завданнях; збагачувати словниковий запас учнів новими словами та термінами; пробуджувати пізнавальний інтерес; виховувати захоплення неповторністю природи, бережне ставлення до природних багатств нашої Землі.
Обладнання: проектор, ноутбук, косинки-бандани , маршрутні листи, планшетки, конверти із завданнями, фішки ,ручки, чисті листки, флешка, стікери-кораблики , атрибути для Нептуна, назви материків, грамоти.
Тип уроку: урок-квест
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
1. Привітання
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок!
- Ви, діти, бачите, що ми сьогодні не самі, у нас гості. А в народі кажуть: «Добрий гість – дому радість!» Сподіваюсь, що ви, як і я, раді усім присутнім. Тож поверніться, будь ласка, та привітайтесь.
2.Хвилинка релаксації
- А для того, щоб нам усім краще налаштуватись на роботу і трішечки розвіяти хвилювання, пропоную зручно вмоститися, заплющити очі і спробувати уявити те, що ви зараз почуєте.
Вмикаю(проектую) на мультимедійну дошку відеозапис морського прибою
3. Оголошення теми уроку.
- Діти, які картини поставали у вашій уяві?
- Здогадалися якій темі буде присвячений сьогоднішній наш урок?
- Так, сьогодні ми узагальнимо, систематизуємо свої знання з теми «Океани та материки Землі» і зробимо це в дуже цікавій незвичній формі – уроку-квесту. СЛАЙД 1( на мультимедійній дошці проетується тема уроку)
ІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Вступне слово.
- А що таке квест?
- Квест – це спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання командами або окремими гравцями завдань.
СЛАЙД 2(на дошці визначання квесту)
- Відправимося ми на великому кораблі СЛАЙД 3 (анімація корабля, що пливе) і кожного разу, зупиняючись біля материка, будете отримувати завдання, виконавши яке, зможете подорожувати далі. За кожне правильно виконане завдання ви будете отримувати фішки, в кінці, підрахувавши їх, визначимо переможця.
2. Вправа «Очікування»
- У кожного з вас на партах є невеличкі кораблики . Я вас попрошу подумати і написати на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку і прикріпити їх на фоні зображення великого корабля. А тоді, наприкінці заняття, ми подивимось чи справдились ваші очікування. ( діти приклеюють)
- А я очікую, що на цьому уроці ви будете активними, розкутими , а наше заняття буде творчим і креативним. Діти, я бажаю вам успіхів.
Стукіт в двері
3. Гість.
Вчитель: Діти, хтось до нас хоче завітати. Але ж, здається , всі вже прийшли? Хто це, цікаво?
Заходить Нептун (вмикається мелодія)
Нептун: Я є цар глибин бездонних
Я господар просторів водних
В глибині моїх морів
Безліч скарбів, кораблів.
Держу в руці я свій гарпун
Відгадали? Я ….Нептун
- Почув я одну новину, що учні 4 класу Вербської школи сьогодні матимуть урок – квест по темі «Океани Землі». А я дуже обожнюю все, що пов'язане з водою. Тому й вирішив завітати до вас і переконатися, що й ви, любі мої, знаєте багато про мою домівку. А якщо ж ні, то заберу вас усіх до себе в океанські глибини. Будете мені прислуговувати, поки не вивчите всієї необхідної інформації про Світовий океан!
Вчитель: Ну що ти, царю Нептуне, не лякай так наших дітей! Ти краще присядь, відпочинь. Ти ж, напевно дуже стомився з дороги і тому такий злий. Наші четвертокласники дуже люблять вивчати природознавство і знають багато про материки й океани. І ти зараз в цьому переконаєшся.
Нептун: Ну, гаразд. Подивимось.
Вчитель: Отож, ми з вами вирушаємо у навколосвітню подорож по різних континентах. Починаймо нашу велику морську пригоду!
1 порт АВСТРАЛІЯ (Наш клас) СЛАЙД 4 ( зображення материка і кенгуру)
А розпочнемо ми з найменшого материка нашої планети, символом якого є кенгуру. Як він називається? (АВСТРАЛІЯ). Правильно, молодці! Отже, капітани, запишіть у свої маршрутні листи назву першого порту.
- Зараз кожна команда отримає завдання. Ви повинні їх уважно прочитати і самостійно виконати. Яка команда справилась - піднімає руку. Якщо завдання виконані правильно, то я даю підказку і команда біжить шукає наступний порт із завданнями. Знайшовши конверти ви вертаєтесь до класу і на місті їх виконуєте. Якщо ж команда не вірно виконала завдання, то їй не надається фішка.
- Все зрозуміли?
- Для мандрівника важливо вміти користуватися картою. Тож отримайте свої перші завдання!Час пішов! (Діти отримують конверти з конрутними картами світу. Завдання – підписати кожен материк та океан)
2 порт АНТАРКТИДА (спортзал) СЛАЙД 5 (на дошці-зображення материка)
- Наступний материк до якого ви прибудете називають «Королевою холодів» і символом його являється пінгвін, який це материк?
- Зараз ви отримаєте підказки, де шукати конверт із завданням
Перша команда (синя) – ліворуч від дверей під третьою лавою.
Друга команда (голуба) – праворуч від дверей за гімнастичною стінкою.
Завдання в конвертах:
1. Чи є на материку постійні жителі? Чому?
2. У якому тепловому поясі знаходиться Антарктида?
3. Якими океанами омивається материк?
4. В якій півкулі розташована Антарктида?
5. До якої групи тварин відноситься пінгвін, символ материка?
3 порт АФРИКА (кухня) СЛАЙД 6 (зображення Африки)
Наступний наш порт – це найтепліший материк, символом якого є піраміди та пустелі. Так, це Африка. Отже, отримайте підказки , де вам шукати конверти із завданнями.
Перша команда шукатиме завдання за батареєю №3 праворуч від дверей
Друга команда – під столом №2 ліворуч від дверей
Завдання – розгадай кросворд
1. Корінна рада жителів материка.
2. Тварина, яка характерна саме для цього континенту. Має коричневе забарвлення та довгу шию.
3. Тепловий пояс, в якому знаходиться континент.
4. Ім'я чудового лікаря, який їздив в Африку лікувати тварин ( мультфільм)
5. Назва найбільшої річки Африки.
6. Назва найближчого континенту до Африки.
4 порт ПІВДЕННА АМЕРИКА (бібліотека) СЛАЙД 7 (зображення Пд.Америки)
Наступний порт – це найвологіший материк, на якому живе найменший у світі птах. Це Пд. Америка.
Ваші підказки.
Перша команда – біля картини з квітами
Друга команда – під сейфом
Цей порт приніс вам таке завдання – написати якомога більше фактів про найбільший океан нашої планети. Виграє та команда, яка напише більшу їх кількість .
5 порт ПІВНІЧНА АМЕРИКА ( інформатичний кабінет) СЛАЙД 8
Порт №5 – це материк, який знаходиться у Західній півкулі, а корінним населенням якого вважаються індіанці. Це Північна Америка.
Підказка для голубої команди – ваше завдання шукайте на вчительському столі.
Підказка для синіх – ваше завдання біля монітора на тумбі
Завдання «Відповідність»
- Точки Землі, які Океани
проходять через
земну вісь
-Колір,яким на Блакитний
карті позначені
рівнини
-Величезні простори Глобус
води
-Зменшена модель земної Зелений
кулі
-Колір,яким на карті Північний і Південний полюси
позначають водойми
-Зменшене зображення Карта
земної поверхні
6 порт ЄВРАЗІЯ ( коридор) СЛАЙД 9
Наш останній порт – це найбільший за розмірами материк, в центрі якого розташована наша люба ненька Україна. Правильно, це Євразія.
Підказка для команди синіх – ваше завдання знаходиться на підвіконні четвертого вікна праворуч
Підказка для команди голубих – ваше завдання знаходиться за батареєю біля вхідних дверей.
Завдання «Відгадай мене»
1. Я – найбільший океан. Мене відкрив Ф.Магеллан у 1519 році, у моїх водах плаває понад 2000 видів риб (Тихий океан)
2. Велика ділянка суші, яка омивається водою з усіх боків (Материк)
3. На планеті Земля нас є шість (материків)
4. Цей материк складається з двох рівноправних частин (Євразія)
5. Я – материк, розташований у східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)
6.Я – материк, на якому знаходиться Південний полюс.
7. Я за розмірами посідаю третє місце, я найтепліший океан, мій рослинний і тваринний світ дуже багатий.
8. Я – найменший материк Східної півкулі ( Австралія)
9. Я – найтепліший і найсолоніший океан, в моїх водах водиться скумбрія, тріска, безліч китів, на моєму дні відкрили родовища нафти та газу (Атлантичний)
10. Я - найменший та найхолодніший океан.
ІІІ. Підсумок уроку.
1. Визначення та нагородження переможця.
- Отож , настав час підрахувати фішки і визначити переможця.
Для початку перевіримо, чи у всіх заповнені маршрутні листи, чи всі завдання виконані і фішки отримані. Молодці! Отже, перемогу у квесті отримує команда ….
Даю грамоти
Нептун: Ви, діти , дійсно молодці! Вибачте, якщо я вас налякав. Бачу, що багато знаєте про океани! Тож, друзі мої! Як відомо - без води - і ні туди, і ні сюди! Бережіть її, користуйтеся нею розумно, не забруднюйте водойми - тоді я, повелитель вод земних, стану вам вірним другом навіки! Вічна слава воді! До зустрічі!
2. Слово вчителя
- Тож якого висновку ви дійшли? Чи зможе існувати все живе на планеті Земля без океанів? (Звісно, ні).
- Океан став колискою життя на планеті. Не буде океанів – не буде життя на Землі.
- Діти, сподобався вам наш урок?
- Що найбільше сподобалось?
- Діти, чи справдилися ваші очікування?
Дякую за роботу. Поаплодуйте собі!Ви – молодці!
СЛАЙД 10 (вмикається анімація «оплески»)