Урок на тему "Узгодження числівників з іменниками . Уживання числівників для позначення дат, часу (годин)"

Про матеріал
Мета: вдосконалити вміння відмінювати та правильно писати кількісні й порядкові числівники; сформувати навички правильно узгоджувати числівники з іншими частинами мови, правильно утворювати форми чис-лівників та вживати їх у мовленні; навчити учнів правильно вживати числівники для позначення дат, часу; розвивати мовлення і логічне мислення школярів, уміння працювати з підручником та іншими джере-лами, виділяти головне, зв’язно висловлювати думку, аналізувати й порівнювати мовні явища; виховувати почуття громадянського обов’язку, відданості справі.
Перегляд файлу

Тема. Узгодження числівників з іменниками . Уживання числівників для позначення дат, часу (годин).

Мета: вдосконалити вміння відмінювати та правильно писати кількісні й порядкові числівники; сформувати навички правильно узгоджувати числівники з іншими частинами мови, правильно утворювати форми чис­лівників та вживати їх у мовленні; навчити учнів правильно вживати числівники для позначення дат, часу; розвивати мовлення і логічне мислення школярів, уміння працювати з підручником та іншими джере­лами, виділяти головне, зв’язно висловлювати думку, аналізувати й порівнювати мовні явища; виховувати почуття громадянського обов’язку, відданості справі.

Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.

 Хто не знає свого минулого,

Той не вартий свого майбутнього.

М.Рильський

Хід уроку

 І.Організаційний момент.

ІІ.Актуалiзацiя опорних знань учнів.

1.Фронтальна бесіда.

- Чим відрізняються числівники від інших час­тин мови, що мають числове значення?

- Чим відрізняються прості числівники від скла­дених?

- Яка відмінність між відмінюванням кількісних числівників на позначення десятків і сотень? Дове­діть це на прикладах.

- Як відмінюються складені кількісні та складені порядкові числівники? Яка між ними відмінність?

- Назвіть орфограми, засвоєні під час вивчення теми «Числівник». Наведіть приклади.

- Розкажіть про збірні числівники. Що спільного у відмінюванні цілих чисел і збірних числівників?

- Розкажіть про вживання числівників у різних стилях мовлення.

ІІІ.Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

1.Виконання системи завдань.

1.1.Робота на основі тексту.

Прочитайте вголос текст, записаний на дошці. Поясніть (за потреби) лексичне значення маловідо­мих слів. Виділіть орфограми, поясніть їх. Випишіть  числівники.

Давньослов’янське місто Чернігів

Давньослов’янське місто Чернігів. Час його заснування губиться в глибині віків. Відомо, що у восьмому столітті Чернігів був центром східно-слов ‘янського племені сіверян, а в кінці дев’ятого століття входив до Київської Русі.

1.2.Фонетична хвилинка.

Зробіть фонетичний запис слів сімдесят, де­в’ятьмастами, чотириста. Прочитайте відповідно до норм української літературної вимови.

 

1.3.Робота біля дошки.

Запишіть математичні вирази, використовуючи прийменники від, до. Прочитайте вголос.

234 + 76 = 310       651 + 13 = 664

98 – 32 = 66           731 – 321 = 410

1.4.Повторення теоретичного матеріалу.

Методична ремарка.

Числівник два в Р.в. має форму двох (а не«двух» як у російській мові); у Д.в. — двом (не«двум»).

Числівник чотири в О.в. — це чотирма (без м’якого знака).

Якщо числівники два, три, чотири сполучаються з іменниками, у яких рухомий наголос, то вико­ристовуємо форму Н.в. мн. з наголосом однини: два брати, три сини, чотири професори. Згадай­мо Т.Шевченка: «Не вертаються три брати, по світу блукають, а три шляхи широкії терном за­ростають».

У числівниках другого десятка наголошеним є склад — на: одинадцять, дванадцять, … дев’ят­надцять. Цей наголос зберігається в усіх від­мінках, крім орудного, але — одинадцятьох, одинадцятьом (якщо числівниковий тип відмі­нювання).

Числівники від п ‘яти і далі вимагають Р.в. мн.: п’ять олівців, шість відер, сім відсотків, мільйон віків.

Дробові числівники вимагають Р.в. одн.: одна друга літра, дві цілих вісім десятих гектара.

Пояснення вчителя.

Для позначення дат використовуються порядкові числівники у сполученні з іменниками, причому чис­лівники у словосполученнях відмінюються, а іменни­ки — назви місяців — вживаються в Р.в. одн.:

першого січня, по перше січня, до першого січня;

друге лютого, другого лютого, до другого лютого.

2.Робота в парах.

Провідміняйте словосполучення: 9 березня, 28 лис­топада, 17 жовтня. Поясніть написання числівників. Складіть 2 речення.

Пояснення вчителя.

Для позначення знаменних дат порядковий чис­лівник пишеться з великої літери: Перше травня, з Восьмим березня.

Якщо ж порядковий числівник у складній назві пишеться цифрою, то назву місяця треба писати з ве­ликої літери: 1 Травня, 8 Березня.

3.Творча робота.

Котру годину показує годинник? Використайте різні способи називання часу. Поясніть правопис числівників.

Зразок:  десята сорок п’ять, за чверть одинадцята, за п’ятнадцять одинадцята, двадцять друга сорок п’ять.

 

 

 

Котра година буде через 3 години, 6 годин, 10 годин, 14 годин?

 

4.Вибірковий диктант.

Прослухайте. Випишіть порядкові числівники на позначення часу доби. Від чого залежить їхній рід, число, відмінок?

У полі, на луках, на узліссі ростуть Петрові батоги. Вони прокидаються між четвертою і п’ятою годинами ранку. Для шипшини ранок настає рівно о шостій. Водяна лілія розкриває свої чашечки о сьомій годині. Курячі очка розпускаються о восьмій.

Коли ж побачиш, що розпускаються червоні тюльпани або сині дзвоники кручених паничів, то знай: минула восьма година ранку. А от нагідки — справжні сплюхи. Вони прокидаються аж о десятій.

Квітковий годинник — не новина. Уперше квітковий годинник улаштував у своєму рідному місті шведський учений Карл Лінней. Було це років двісті тому.

За П. Утевською.

5.Фразеологічна хвилинка.

Передайте зміст речень (записаних на плакаті) фразеологізмами, у яких би були числівники. Числів­ники підкресліть, поясніть орфограми.

1) Людина, яка виконує дуже незначну роль у су­спільстві, у якій-небудь справі; 2) Дуже далеко; 3) Ста­новище, коли небезпека загрожує з двох боків;          4) Дуже швидко сходити куди-небудь; 5) Дуже схожий.

Довідка: П’яте колесо до воза; за тридев’ять зе­мель; між двох вогнів; одна нога тут, друга там; як дві краплі води.

6.Виконайте тести. Кожне питання оцінюється 2 балами.

1.Правильною є відмінкова форма числівника:

а) п’ятиста дев’яноста семи;

б) п’ятистам дев’яностам сімом;

в) п’ятьмастами дев’яноста сьома;

г) п’ятьомастами дев’яностами сімома;

д) п’ятьохстах дев’яноста сімох.

2.Правильною є відмінкова форма числівника:

а) семистами сорока п’ятьма;

б) семистам сорокам п’ятьом;

в) сімохсот сорока п’яти;

г) (у) семистах сорока п’яти;

д) сімомстам сорока п’ятьом.

3.Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:

а) двадцять п’ять апельсинів;

б) три з половиною апельсина;

в) двадцять два апельсини;

г) дві треті апельсина;

д) двадцять один апельсин.

4.Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:

а) п’ятеро друзів;

б) півтора аркуша;

в) півтораста гривень;

г) вісім кілограмів;

д) три професора.

5.Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:

а) десять хвилин на третю;

б) три години п’ять хвилин;

в) пів на дванадцяту;

г) чверть до одинадцятої;

д) двадцять по другій.

6.Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?»:

а) рівно дванадцять;

б) десять хвилин шостої;

в) без двадцяти десять;

г) три години п’ять хвилин;

д) десять хвилин по шостій.

ІV.Підсумок уроку.

V.Домашнє завдання.

Повторити п.54-57 вправа 481, підготуватись до к.р.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 червня 2020
Переглядів
2392
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку