Урок на тему: "Велика грецька колонізація"

Про матеріал
Під час уроку учні навчаться визначати причини й особливості Великої грецької колонізації;встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між історичними явищами та життям населення в грецьких колоніях; пояснювати роль грецької колонізації в історії України та застосовувати на прикладах терміни й поняття «колонізація», «колонія», «місто-метрополія»; ;
Перегляд файлу

Тема. Велика грецька колонізація.

Мета: визначити причини й особливості Великої грецької колонізації; характеризувати життя населення грецьких колоній; пояснювати роль грецької колонізації в історії України; пояснювати та застосовувати на прикладах терміни й поняття «колонізація», «колонія», «місто-метрополія»; розвивати вміння визначати причинно-наслідкові зв'язки між історичними явищами; виховувати повагу до історичного минулого людства.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за запитаннями

1. Які причини, на вашу думку, могли спонукати греків до переселення на інші землі?

1. Початок Великої грецької колонізації Розповідь учителя

У VIII ст. до н. е. в державах-полісах Еллади виникло напруження серед громадян. Демос, переважно селяни, із різних причин втрачав землю, яку прибирала до рук аристократія. У грецьких полісах з’явилася значна кількість збіднілих громадян. Селяни, що втратили землю, шукали для себе притулку, будь-якої роботи, але даремно. Вони ставали «зайвими» в рідному місті.

Процес освоєння греками нових земель, який тривав протягом VIII—VI ст. до н. е., дістав назву «Велика грецька колонізація».

  • Греки були чудовими моряками. У УІІІ – УІ ст. до н. е. вони заснували на берегах Середземного і Чорного морів багато нових поселень.
  • Переселяючись люди рятувалися від бідності, голоду, неврожаю.
  • Ще близько 1000 р. до н. е. багато еллінів залишали материкову Грецію, заселяючи нові землі за морем, засновуючи численні колонії.
  • Робота над поняттям
  • Велика грецька колонізація (УІІІ – УІ ст. до н. е.) – процес заснування грецькими полісами власних поселень на нових землях.
  • Серед колоністів-переселенців були представники різних верств населення: селяни, ремісники, втікачі від збройних конфліктів між аристократією й демосом.
  • Освоєння греками нових земель, як правило, відбувалось мирно. Адже вони селились на неосвоєних прибережних смугах.
  • Територія колонії включала саме місто і прилеглі поля і пасовища.
  • З місцевим населенням колоністи прагнули встановити дружні стосунки та вигідно торгувати з ними, щедро ділилися здобутками своєї високої культури.
  • Колонії і метрополії, зазвичай, активно торгували між собою.
  • Кожна колонія мала уряд, військо, карбувала власну монету, тобто була самостійною державою (полісом).
  • Велика колонізація, сприяючи розвитку ремесел, торгівлі та мореплавства, змінила грецький світ.
  • І хоча стародавні греки розселилися на величезній території, вони вважали себе єдиним народом. Саме в цей період слово «елліни» стало загальною назвою для всіх греків. Їх об'єднували спільні мова, релігія, звичаї, писемність.

 

 

 

Робота з термінами та поняттями

Колонії (античні) — поселення, засновані греками в процесі колонізації Середземномор'я й Чорноморського узбережжя.

Колонізація — переселення на нові землі та їх господарське освоєння.

Місто-метрополія — місто, яке є засновником нового поселення — колонії.

2. Результати колонізації

Сільське господарство

Ремесло й промисли

Торгівля

Провідна галузь - виробництво зерна (пшениця,

ячмінь, просо, жито). Значного розвитку набуло виноградарство, яке було основою виноробства. Розвинуте садівництво, городництво і тваринництво. Утримували биків, коней, кіз, овець, ослів, свиней, курей, качок

Найбільш масовим було керамічне виробництво. Поширені також залізоробне, залізообробне, ювелірне, склоробне виробництво і будівельна справа. Основні домашні ремесла —

чинбарство, прядіння, ткацтво,

різьблення по дереву й кістці .

Промисли: рибальство, мисливство, видобуток солі

Жвава торгівля з місцевими

племенами і Східним Середземномор’ям. До Греції вивозили зерно, худобу, шкіру, пушнину, рабів .Місцевим племенам продавали кераміку, зброю, тканини, вино, ювелірні вироби тощо. Із місцевою людністю торгівля була переважно обмінною, у містах - використовували гроші

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Бесіда за запитаннями

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель доручає учням самостійно, по черзі, висловити власну думку щодо того, чого вони навчилися та про що дізналися на уроці.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте матеріал відповідного параграфа підручника.

2. Творче завдання. Підготуйте есе за темою «Цивілізаційний вплив Великої грецької колонізації на українські землі».

 

docx
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку