Анотація до уроку.
Урок з української мови на тему: «Види речень за метою висловлювання,та емоційним забарвленням» у 9 класі є звичайним робочим уроком, на якому досконало відпрацьовано основні навички вивчення розділових знаків в кінці різних речень,коригуються елементи логічного мислення та творча уява школярів.
У розробці уроку використовуються різноманітні технології, присутні ігрові моменти. Під час уроку учні отримали цікаву інформацію про невідомого досі Тараса Шевченка. Урок має мету вчити сприймати твори Т.Г.Шевченка по-новому, з використанням новітніх інтерактивних технологій. На уроці використовується багато наочності, в тому числі ілюстрації до творів, картки, тести тощо.
Урок стане в нагоді вчителям української мови та літературного читання спеціальних шкіл. Матеріал уроку адаптований для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Тема уроку: Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням .
Хід уроку:
I.Загально-корекційний етап.
1.Організація класу.
2.Нервово-психічна підготовка.
Нущо б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує!.. Знать, од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди! . .
Сьогодні ми будемо говорити про геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка. І б’ються схвильовано серця українців при прочитанні його творів. Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались його книги. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї «Кобзар». Він разом з ними промовляв : «… я так люблю мою Україну убогу».
II.Основний етап.
1.Актуалізація опорних знань.
- Перевірка домашнього завдання.
1.Понятійний диктант (прийом «Мікрофон»).
Назвіть терміни , які відповідають поданим визначенням.
1.Найменша одиниця людського спілкування – це (слово).
2.Речення виражає – (закінчену думку).
3.В кінці речення ми можемо поставити такий розділовий знак.
4.Граматична основа речення - це (підмет і присудок).
5.На питання хто? що? відповідає (підмет).
6.Член речення, який відповідає на питання який є підмет? що він робить?
це (присудок).
7.Однією лінією підкреслюють (підмет).
8.Двома лініями підкреслюють (присудок).
9.Найчастіше підмет виражається (іменником, займенником).
10.Найчастіше присудок виражається (дієслово).
2.Перевірка вправи
- Пропедевтична підготовка до подачі нових знань
З’єднайте частини прислів’їв
Тарасові слова наче сонце для нас
Шевченко Тарас але мудрості не відібрали
Пани Шевченка карали, а слово мудрим
Шевченко дужий був не силою, то правда жива
2.Повідомлення теми уроку. Пояснення. Робота над темою.
Про речення ви знаєте багато. Поясніть мені для чого в кінці речення потрібні розділові знаки.
Пригадайте на які види поділяються речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням . На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо говорити про види речень, про вживання розділових знаків у різних видах речень.
Робота з таблицею
Робота біля дошки
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога......
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Акваріум
Ой ! А що це в нас розсипалось? Розділові знаки. Діти , давайте повернемо їх на місце, перед вами текст. Прочитайте, спишіть,розставляючи пропущені в кінці речення розділові знаки.
Чого мені тяжко, чого мені нудно,
Чого серце плаче, ридає, кричить,
Мов дитя голодне? Серце моєт рудне,
Чого ти бажаєш, що в тебе болить?
Чи пити, чи їсти, чи спатоньки хочеш?
Засни, моє серце, навіки засни,
Невкрите, розбите — а люд навісний
Нехай скаженіє... Закрий, серце, очі.
Слуховий диктант.
Записати речення,в дужках вказати вид за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Зоре моя вечірняя.
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Садок вишневий коло хати.
Хрущі над вишнями гудуть.
Нащо мені женитися?
Нащо мені братись?
І вам слава, сині гори,
Кригою окуті!
Фізкультхвилинка
3.Самостійна робота.
Дослідження-перетворення.
-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або спонукальне? Чи навпаки?
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Коло знань.
Цікаве про Шевченка.
Самостійно скласти за ілюстраціями та опрними словами речення.
III Заключна частина
1.Завдання додому.
Вправа 72 ст.84
2. Оцінювання.
3.Підсумок уроку.
4.Нервово-психічне розвантаження.
Пісня
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати?
Картки
1.З’єднайте частини прислів’їв
Тарасові слова наче сонце для нас
Шевченко Тарас але мудрості не відібрали
Пани Шевченка карали, а слово мудрим
Шевченко дужий був не силою, то правда жива
2.Чого мені тяжко, чого мені нудно,
чого серце плаче, ридає, кричить,
мов дитя голодне Серце моє трудне,
чого ти бажаєш, що в тебе болить
Чи пити, чи їсти, чи спатоньки хочеш
Засни, моє серце, навіки засни,
Невкрите, розбите — а люд навісний
Нехай скаженіє Закрий, серце, очі
3.Пісня
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати?