Тема: « Відносна густина газів. Обчислення відносної густини газів»
Мета уроку: розкрити суть поняття «відносна густина газів»; навчити учнів здійснювати розрахунки відносної густини газів, обчислення молярної маси за відомою відносною густиною; показати практичне значення цих розрахунків.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форми роботи: розповідь учителя, керована практика, самостійна робота.
Обладнання: інтерактивний комплекс, періодична система хімічних елементів Д,І, Мендєлєєва, картки із завданням.
Хід уроку
І. Організація класу
Вступне слово учителя
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Прийом «Снігова куля»
Клас ділиться на три команди по рядах. Кожен ряд отримує карту із завданням. (додаток №1) Кожен учень повинен заповнити порожню клітинку і передати картку наступному учневі. Виграє та команда, яка першою заповнить усі порожні клітинки.
III. Мотивація навчальної діяльності.
В Італії, в укосі однієї з гір вулканічної місцевості, є печера, яка відома всьому світові під назвою «Собача печера». Люди відвідують її без будь-якого ризику для свого життя. Собака ж та інші низькорослі тварини в печері не можуть дихати і гинуть, якщо їх не вивести на свіже повітря.
Чому таке відбувається?
Вулканічний грунт місцевості, де знаходиться печера, постійно виділяє вуглекислий газ, який внаслідок своєї ваги збирається внизу печери, утворюючи шар висотою 80-100 см. Отже, людина почуває себе в печері нормально, а собака гине.
Чому CO2 збирається внизу а не піднімається вгору?
ІV. Виклад нового матеріалу
Завдання, які ви виконували на початку уроку, я обєднала в одну таблицю. Що ми бачимо з цієї таблиці?
Формула газу |
Маса |
Молярна маса |
Кількість речовини |
Об’єм |
N2 |
14 г |
28 г/моль |
0,5 моль |
11,2л |
H2 |
1г |
2 г/моль |
0,5 моль |
11,2л |
CO2 |
44 г |
44 г/моль |
1 моль |
22,4 л |
CH4 |
16 г |
16 г/моль |
1 моль |
22,4 л |
O2 |
64г |
32 г/моль |
2 моль |
44,8 л |
NH3 |
34 г |
17 г/моль |
2 моль |
44,8 л |
Ми бачимо, що різні гази, маючи однакову кількість речовини, займають однаковий об’єм, але мають різну масу. Це пов’язано з тим, що різні гази мають різну густину. Пригадаємо формулу, за якою обчислюється густина:
ρ = m/V
Давайте візьмемо два різні гази кількістю речовини 1 моль і порівняємо їхню густину за н.у.
ρ1 = М1/Vm, ρ2 = М2/Vm ,
Тоді співвідношення густин: ρ1/ ρ2 = М1• Vm/ М2• Vm= М1/ М2
таке співвідношення називають відносною густиною газів і позначають D. Це безрозмірна величина, що показує, у скільки разів один газ важчий або легший за інший.
D = М1/ М2
Знаючи відносну густину газу, можна знайти молярну масу газу:
М1= D • М2
Отже, відносна густина газу – це величина, яка показує у скільки разів один газ легший чи важчий відносно іншого газу.
Повернемося до історії про печеру і з’ясуємо, вуглекислий газ легший чи важчий за повітря. Для цього потрібно знати молярну масу повітря. Вона становить 29 г/моль.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Керована практика
Задача 1. Обчисліть відносну густину карбон (ІV) оксиду за повітрям.
Дано: СO2, М(повітря)=29г/моль |
D = М1/ М2
|
Розв’язання:
1.Визначаємо відносну густину СО2 за повітрям
=44г/моль / 29г/моль=1,52
|
Dпов(СO2) – ? |
Відповідь : Dпов(СO2) =1,52
Отже, бачимо, що вуглекислий газ важчий за повітря, а ми знаємо, що важчі речовини опускаються донизу.
Пройом «Дистанційний диктант»
Учні діляться на три команди по рядах. Біля дошки висять задачі для кожної команди. Кожен із членів команди стає гінцем. Записувать умову задачі не можна, лише запамятовувать.
Задача 2. Обчисліть густину за воднем таких газів: а) хлороводню HCl; б) сірководню H2S; в) амоніаку NH3.
Задача 3. Обчисліть молярну масу і визначте молекулярну формулу невідомого оксиду Нітрогену, якщо відносна густина його за амоніаком дорівнює 4,47.
Дано: DNH3(N2OX)=4,47 |
М1= D • М2
|
Розв’язання:
1.Виходячи з формули : М(N2OX)=4,47•17г/моль=76г/моль 2. Складаємо рівняння і визначаємо формулу: М(N2OX)=14•2+16х=28+16х 28+16х=76 16х=48 Х=3 N2O3
|
М (N2OX) - ? |
Відповідь: М (N2O3)=76 г/моль.
Задача 4. За нормальних умов 12,75 г невідомого газу X займає об’єм 16,8 л. Обчисліть відносну густину цього газу за воднем. (Учень виконує біля дошки).
VI. Підсумки уроку
Нерідко вуглекислий газ збирається у криницях, тому пер ніж спускатися у неї, треба перевірити, чи можна там дихати людині. Для цього в криницю опускають запалений каганець. Якщо каганець погасне, в криницю спускатися не можна. Як бачите, тема сьогоднішнього уроку має не тільки теоретичне, але й практичне значення.
VIІ. Домашнє завдання
Додаток 1
І група
Формула газу |
Маса |
Молярна маса |
Кількість речовини |
Об’єм |
N2 |
14 г |
28 г/моль |
0,5 моль |
11,2л |
CO2 |
44 г |
44 г/моль |
1 моль |
22,4 л |
ІІ група
Формула газу |
Маса |
Молярна маса |
Кількість речовини |
Об’єм |
O2 |
64г |
32 г/моль |
2 моль |
44,8 л |
CH4 |
16 г |
16 г/моль |
1 моль |
22,4 л |
ІІІ група
Формула газу |
Маса |
Молярна маса |
Кількість речовини |
Об’єм |
NH3 |
34 г |
17 г/моль |
2 моль |
44,8 л |
H2 |
1г |
2 г/моль |
0,5 моль |
11,2л |