Урок на тему "Віршована казка "Цар Плаксій і Лоскотон""

Про матеріал
Відкритий урок з української літератури у 5-му класі НУШ. Інтерактивні, творчі вправи, які передбачають опрацювання змісту твору, словникова робота для засвоєння матеріалу та формуання практичних умінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема: Василь Симоненко. Віршована казка «Цар Плаксій та Лоскотон».

car-plaksiy-ta-loskoton (1)

Мета: формування предметних компетентностей: опрацювати ідейно-художній зміст віршованої казки В. Симоненка; вчити дітей характеризувати дійових осіб казки;  розвивати вміння учнів працювати в групах та самостійно; логічне мислення, творчу уяву, навички зв’язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати інтерес до творчості Василя Симоненка;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок інших; інформаційної: формувати вміння визначати головне та другорядне в тексті, розвивати навички роботи з книгою; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.

Очікувані результати: учні знатимуть зміст прочитаної казки; вмітимуть працювати з текстом; складатимуть характеристики основних персонажів; працюватимуть у групах; аналізуватимуть вивчений матеріал;

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: портрет Василя Симоненка, візуалізовані картки із завданнями, підручник, комп’ютер, презентація до уроку, картки для самооцінювання.

Хід уроку:

Мотиваційна хвилинка

Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?

Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення мети якомога ґрунтовніше.

1. Організаційний момент.

Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.

Притча про оптимізм

Жили-були маленькі жабенята, які організували змагання з бігу. Їх мета була вилізти на вершину вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками. Змагання розпочалися … Правда ніхто з глядачів не вірив, що жабенята зможуть дістатися вершини вежі.

Чути було такі репліки: «Це занадто складно. Вони ніколи не залізуть на вершину. Немає шансів! Вежа занадто висока». Маленькі жабенята почали падати. Один за одним… За винятком тих, у яких відкрилося друге дихання, вони стрибали усе вище і вище. Натовп все одно кричав «Занадто важко! Жодна не зможе це зробити!». Ще більше жабенят утомилися й упали. Тільки одне піднімалося все вище і вище.  Єдине яке не здалося! Воно єдине, яке, приклавши всі зусилля, дісталося вершини! Тоді всі захотіли дізнатися, як йому це вдалося? Один учасник запитав, як же цьому жабеняті, яке дісталося до вершини, вдалося знайти у собі сили? Виявилося – переможець був глухим!

Ніколи не слухайте людей, які намагаються передати свій песимізм і негативний настрій, вони забирають у вас ваші найзаповітніші мрії та бажання!

- Сьогодні  ми з вами продовжимо розмову про казки.

Віршована казка на нас чекає.

Там у сюжеті Плаксій й Лоскотон.

Веселі пригоди з героями пізнаємо.

Поринемо у справжній напівсон.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда за запитаннями.

  • Дайте визначення казці як жанру.
  • Які є види казок?
  • Чим відрізняється літературна казка від народної?
  • Як розподіляють казки за тематикою?
  • Із творчістю яких українських письменників-казкарів ви вже ознайомились?
  • Чим вам подобаються казки?
  • Що таке віршована мова?
  1. Повідомлення теми, мети уроку.

Теорія літератури

Ка́зка — це народно-поетичний або писемно-літературний твір про передбачувано вигадані події чи осіб, іноді з участю фантастичних сил, який має повчальну мету.

Віршована мова (від лат. versus - вірш) - ритмічно організована мова з метою посилення її виразності й емоційності

Учні записують тему уроку в зошити.

Слово вчителя.

 2-2

Робота зі змістом казки.

    - Ви прочитали казку? А чому цей твір є казка? (Бо у ньому розказується про вигадані, фантастичні події).

   - Це народна чи літературна казка? (Літературна, бо має конкретного автора В.Симоненка. Казка має повчальний характер). Чому казка має віршовану мову? Віршована мова (від лат. versus - вірш) - ритмічно організована мова з метою посилення її виразності й емоційності

   - Пригадаймо її зміст

цар плаксій 6

- Отже, тема твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.

Основна думка – любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.

ЦаР ПЛАКСІЙ 3

 

цар плаксій (1)

ЦАР пЛАКСІЙ 4

  1. Узагальнення знань та умінь учнів.

- А чого навчила нас казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»?

  1. Вправа «Незакінчене речення»
  • Урок допоміг мені…
  • Казка змусила мене задуматись над тим, що ...
  • Що знаємо на кінець уроку? (Зміст казки).
  • Що вміємо? (Характеризувати героїв).
  • Чи досягли ми поставлених цілей? (Відповіді дітей).

 

Заключне слово вчителя.

 

По суті, оптимізм і песимізм – дві сторони однієї медалі: лицьова –  світла і радісна і виворітна – похмура і сіра.

 

Оптимісти і песимісти. Люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають із посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких. Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон".

 

 Самооцінювання

Прошу зробити самооцінювання! Оцініть самі себе!

 

7. Оголошення оцінок та домашнього завдання.

  • Домашнє завдання: комікси до казки або згенерувати мем в інтернеті до персонажів.
doc
Додано
4 грудня 2022
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку