Біологія, 10 клас
Тема: Віруси, їх будова, життєві цикли, роль у природі і житті людини.
Мета: - сформувати поняття про віруси, ознайомити учнів із загальними
рисами організації вірусів; дати поняття про життєві цикли вірусів;
розширити знання про вірусні інфекції;
-
розвивати вміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати;
-
виховувати необхідність дотримуватись правил особистої гігієни.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організація класу.
Девіз уроку: Наш світ – корабель, на якому розум – вітрило, а думки –
кермо. Тож міркуємо і працюємо разом.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Вправа « Закінчити речення»
-
результатом еволюції є…
-
основні причини появи нових видів…
-
біологічна систематика – це …
-
основні сучасні систематичні категорії – це…
-
поширені концепції виду – це…
-
біологічний вид – це …
-
критерії виду …
-
рівні організації біологічних систем…
-
одноклітинні організми поділяються…
-
ДНК, РНК, АТФ виконують функції…
2.« Поміркуємо»
-
У чому різниця між вірусами та одноклітинними організмами?
2) Чи є віруси живими об’єктами?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
До сьогодні невідомо живі вони чи ні. Вони розмножуються у клітині хазяїна, а поза клітиною переходять у кристалічний стан, що сприяє їх збереженню.
Зозуля, як відомо, змушує інших птахів піклуватися про вирощування свого потомства, а вони пішли далі: справу продовження свого роду взагалі переклали на клітину хазяїна, залишаючись організатором цього процесу. Вони є паразитами рослин, тварин і бактерій. А побачити їх можна лише під мікроскопом. Отже, що стане темою нашого пошуку на уроці?
IV. Вивчення нових знань.
-
Історична сторінка: відкриття вірусів. ( повідомлення учнів)
-
Візитна картка:
-
неклітинні форми життя;
-
віруси – внутрішньоклітинні паразити, що не здатні розмножуватись поза клітиною;
-
являють собою молекули ДНК або РНК, які знаходяться у оболонці
(капсиді);
-
віруси генетично пов’язані з живими організмами;
-
проходять через фільтри бактерій, менші за них в 50 разів;
-
їх не можна побачити за допомогою світлового мікроскопа;
-
їх форма – різноманітна.
-
Класифікація вірусів.
Прості Складні РНК – вмісні ДНК – вмісні
ДНК чи РНК ДНК чи РНК застуда віспа
капсид капсид грип герпес
суперкапсид кір гепатит В
СНІДл
-
Життєвий цикл вірусів. ( робота з підручником)
Етапи:
-
розпізнавання клітини – хазяїна та проникнення в неї;
-
уведення нуклеїнової кислоти в цитоплазму клітини;
-
взаємодія вірусу з генетичним апаратом клітини;
-
синтез білків і нуклеїнових кислот вірусу, само збирання нових вібріонів;
-
вихід вірусів з клітини.
-
Походження вірусів ( дискусія)
Гіпотези:
-
Віруси збереглися з найдавніших часів як одна з первісних форм матерії.
-
Віруси – спрощена форма бактерій.
-
Віруси – це фрагменти геному, які перейшли до паразитичного способу життя.
Як думаєте ви?
-
Роль вірусів в природі і житті людини. ( повідомлення учня)
V. Закріплення знань.
1. Рубрика « Чи знаєте ви?» Цікаві факти про віруси. ( повідомлення учнів).
2. Відеоролик « Віруси».
VІ. Рефлексія. Підсумок уроку.
-
Що ви можете розповісти про віруси?
-
Для чого потрібно їх досліджувати?
VІІ. Домашнє завдання: вивчити параграфи 5,6