Тема: Витинанка «Дерево життя»
Мета: Ознайомити із видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Техніка виконання: Витинання.
Обладнання: Кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка, технологічні картки.
Цілі для учнів:
1.Я дізнаюсь як робити витинанку .
2.Я зможу зробити виинанку.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
- Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Ми познайомимось з витинанкою «Дерево життя».
З листка паперу дерево звелося,
І дивно якось все переплелося:
Минувшина людська і майбуття.
Його назвали – дерево життя.
В землі коріння, крона в небо пнеться.
Хто зна, чого вже так воно ведеться –
Нитки незримі все буття сплели,
В мінливості щось стале ми знайшли.
Вмирає щось, щоб знову відродитись,
Живим дощем через віки пролитись.
Зернята правди, мудрості, добра
Народна витинанка зберегла.
Дерево життя – це найголовніший символ рослинного світу майже у всіх народів планети. В українців воно існує практично у всіх видах мистецтва, зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах.
Ось як розпочинається одна із подільських колядок, якій сотні років:
Росте дерево, тонке високе,
Ой дай Боже!
Тонке високе, в корні глибоке,
Ой дай Боже!
На тім дереві сам сокіл сидить, далеко видить,
Ой дай Боже!
Далі в ній йдеться про те, що сокіл бачить, що на морі пливе панна і вишиває братові на весілля сорочку. Згадуються там місяць та зорі, райські пташки, тури-олені.
Дерево давало життя не тільки людям, а й птахам (більшість із них живуть саме на деревах), тваринам. Під деревом майстри мали на увазі всяку рослину.
Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:
верба – прадерево;
липа – матір, вода;
дуб – прадерево, Перун, Сонце, сила, авторитет, житло Першобога;
береза – Лада;
клен – Лель;
вишня – чарування, дівоча краса;
калина – коляда, Різдво світу, дівоча краса;
смерека – вічне життя, юність;
явір – прадерево, юнак;
яблуня – жіноче начало, материнство.
Також вважалися священними бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня, ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.
Але справжні митці-витинальники, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й глибинно, а не копіювали бачене. На своїх деревах вони розміщували птахів, богів, людей і Сонце.
Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ богів), стовбур – земля (світ людини і тварин), коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).
Дерева – це група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.
Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.
Мотиви геометричних елементів і фігур:
Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.
Рослинним мотивам притаманне:
Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.
Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.
Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.
ІІІ. Демонстрування різних зразків витинанки.
ІV. Робота з технологічною карткою. Виготовлення витинанок «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії.
V. Практична діяльність.
1. Повторення правил техніки безпеки:
- різати папір ножицями тільки від себе.
- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.
- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.
2. Інтерактивна вправа «Крісло автора»
Один з учнів сідає на стілець і відповідає від імені ножиць, усі решта ставлять запитання, що стосуються дотримання правил безпечної поведінки з ножицями.
3. Самостійна діяльність учнів. (Учитель надає індивідуальну допомогу дітям).
4. Розповідь з демонстрацією техніки виготовлення витинанки. (Діти стежать за послідовністю виконання і за схемами, відеопризентація
Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Бесіда-опитування:
1. Коли з’явились перші витинанки?
2. З якою метою створювали витинанки?
3. Як оздоблювали ними житло?
4. Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?
5. Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?
6. Яку витинанку ми сьогодні робили?
Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Про що цікаве дізналися на уроці?
- Що сподобалося на уроці?
VІІ. Підведення підсумків заняття.
7.1. Виставка кращих робіт.
7.2. Прибирання робочого місця.