Урок на тему:,, Витинанка - дерево життя,,.

Про матеріал
Ознайомити із видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.
Перегляд файлу

Тема:   Витинанка «Дерево життя»

Мета:  Ознайомити із видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Техніка виконання: Витинання.

Обладнання: Кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка, технологічні картки.

Цілі для учнів:

1.Я дізнаюсь як робити витинанку .

2.Я зможу зробити виинанку.

                                                   Хід заняття:

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

- Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Ми познайомимось з витинанкою «Дерево життя».

З листка паперу дерево звелося,

І дивно якось все переплелося:

Минувшина людська і майбуття.

Його назвали – дерево життя.

В землі коріння, крона в небо пнеться.

Хто зна, чого вже так воно ведеться –

Нитки незримі все буття сплели,

В мінливості щось стале ми знайшли.

Вмирає щось, щоб знову відродитись,

Живим дощем через віки пролитись.

Зернята правди, мудрості, добра

Народна витинанка зберегла.

       Дерево життя – це найголовніший символ рослинного світу майже у всіх народів планети. В українців воно існує практично у всіх видах мистецтва, зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах.

Ось як розпочинається одна із подільських колядок, якій сотні років:

Росте дерево, тонке високе,

Ой дай Боже!

Тонке високе, в корні глибоке,

Ой дай Боже!

На тім дереві сам сокіл сидить, далеко видить,

Ой дай Боже!

        Далі в ній йдеться про те, що сокіл бачить, що на морі пливе панна і вишиває братові на весілля сорочку. Згадуються там місяць та зорі, райські пташки, тури-олені.

Дерево давало життя не тільки людям, а й птахам (більшість із них живуть саме на деревах), тваринам. Під деревом майстри мали на увазі всяку рослину.

Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:

верба – прадерево;

липа – матір, вода;

дуб – прадерево, Перун, Сонце, сила, авторитет, житло Першобога;

береза – Лада;

клен – Лель;

вишня – чарування, дівоча краса;

калина – коляда, Різдво світу, дівоча краса;

смерека – вічне життя, юність;

явір – прадерево, юнак;

яблуня – жіноче начало, материнство.

Також вважалися священними бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня, ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.

Але справжні митці-витинальники, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й глибинно, а не копіювали бачене. На своїх деревах вони розміщували птахів, богів, людей і Сонце.

Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ богів), стовбур – земля (світ людини і тварин), коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).

Дерева – це група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.

Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.

Мотиви геометричних елементів і фігур:

  • прямі, ламані, хвилясті – символи життєвої дороги;
  • трикутні – обереги;
  • чотирикутні – символи родючості;
  • магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу;
  • розеткові – сонце.

Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.

Рослинним мотивам притаманне:

  1. Відображення живої природи, ріст, цвітіння;
  2. Найдавніші знаки – деревце з піднятими гілками, ялинка, колосок, листочки;
  3. Центральний елемент – квіти, дерево життя.

Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.

Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.

Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.

       ІІІ. Демонстрування різних зразків витинанки.

 

12

 

ІV. Робота з технологічною карткою. Виготовлення витинанок «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії.

  1. Доберіть сюжет.
  2. Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.
  3. Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.
  4. Нанесіть малюнок на кольоровий папір залежно від осі симетрії.
  5. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).
  6. Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.
  7. Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.
  8. Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

  

V. Практична діяльність.

1. Повторення правил техніки безпеки:

- різати папір ножицями тільки від себе.

- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.

- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.

 

2. Інтерактивна вправа «Крісло автора»

Один з учнів сідає на стілець і відповідає від імені ножиць, усі решта ставлять запитання, що стосуються дотримання правил безпечної поведінки з ножицями.

3. Самостійна діяльність учнів. (Учитель надає індивідуальну допомогу дітям).

4. Розповідь з демонстрацією техніки виготовлення витинанки. (Діти стежать за послідовністю виконання і за схемами, відеопризентація

Фізкультхвилинка

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда-опитування:

1. Коли з’явились перші витинанки?

2. З якою метою створювали витинанки?

3. Як оздоблювали ними житло?

4. Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?

5. Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?

6. Яку витинанку ми сьогодні робили?

Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Про що цікаве дізналися на уроці?

- Що сподобалося на уроці?

VІІ. Підведення підсумків заняття.

7.1. Виставка кращих робіт.

7.2. Прибирання робочого місця.

docx
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
1789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку