Тема: Влада золота та її філософія в повісті О.де Бальзака «Гобсек»
Мета: У процесі роботи над твором та образом головного героя з ясувати, чи дійсно гроші дають людині можливість бути володарем життя;
Розвивати критичне мислення учнів, мовленнєві вміння, емоційну сферу особистості;
Виховувати найкращі моральні якості.
Обладнання: твір О.Пушкіна «Скупий лицар», М,Булгакова «Майстер і Маргарита», підручники.
Тип уроку: урок-образ
Перебіг уроку
Вч.: Добрий день, дорогі мої діти!У нас сьогодні незвичайний урок: нам сьогодні вирішувати важливі проблеми. А щоб справитися з усім, потрібно вірити в щось хороше. Тож давайте на хвилинку глибоко вдихнемо і побажаємо одне одному і самим собі позитиву. Починаючи якусь важливу справу, ми налаштовуємося на певний результат: хтось чекає матеріальної вигоди, хтось - емоційного задоволення.
А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Спрогнозуйте. Запишіть свої очікування на аркушах паперу і розмістіть на дошці. (на дошці прикріплено два кольорові диски .
Учні пишуть на стікерах, до чого вони прагнуть і по одному клеять навколо дисків. Можуть вибирати два варіанти),
Вч.: Найкращі твори корифеїв світового мистецтва нагадують нам про те, як швидко плине час, змінює людину, її світогляд. І те, що сьогодні для нас здається важливим, 2-3 ст. тому було другорядним. Однак є вічні загальнолюдські проблеми, і людство намагається розв’язати їх впродовж всього розвитку. Однією з таких вічних проблем є проблема руйнівної влади грошей. Так, «жовтий диявол» завжди вабив до себе людей, породжуючи лихо і страждання, злочин і війни. Золото - уособлення влади грошей. За золото можна одержати все: владу, багатство…Так стверджують майже усі люди,усіх поколінь,націй, народностей…
І мета нашого уроку полягає в тому, щоб, розглядаючи образ лихваря Гобсека, або підтвердити, що золото - це все і людина приходить у світ аби лише багатіти, не гребуючи нічим, або спростувати цю думку й визначити , у чому істинне щастя.
- Для чого людина приходить у світ?
Вч.: Відповісти на поставлене запитання ми зможемо,працюючи над образом лихваря Гобсека з однойменної повісті. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку…
Вч,: А от епіграфом візьмемо слова автора повісті:
Епіграф
Гроші - головний закон світу…
О.де Бальзак
Так це чи ні - ми з вами вирішимо протягом уроку.
Вч.: На попередніх уроках ми опрацювали зміст твору, познайомилися з героями, а щоб перевірити, чи нічого не забули, пропоную вам
Бліц-опитування
(тести по 0,5 бала кожен шляхом взаємоперевірки)
Отже, ми пригадали історію головного героя і продовжуємо роботу.
1. Слово вчителя
- Бальзаківський персонаж - складний, оскільки в ньому втілена глибока філософська проблема влади грошей у суспільстві. Дослідимо особливості цього персонажу.
2. Робота в групах
Вч.: З усіх названих висловлювань хотіла б вашу увагу зосередити на одному:»У золоті зосереджені всі сили людства».Зверніть увагу ще раз на тему, проблему, епіграф , що ми визначилися, що це дійсно так на 100%. Отже, молодці! Наступна наша вправа
3. «Коло ідей»
Вч,:Зараз ми побудуємо тематичне гроно до образу Гобсека.
Оскільки цей образ суперечливий, ми будемо визначати його як позитивні, так і негативні сторони:
Вч,:Уважно погляньте на, що у нас вийшло. Ми переконалися, що образ нашого героя дійсно суперечливий. Це скнара і філософ, безсердечний і великодушний. Він напивається обманом і здирством, але чесно дотримується слова. Маючи мільйонне багатство - живе дуже бідно… Чому ж Гобсек такий? Адже людина не народжується доброю чи злою, добродушною чи з сильним характером. Вона змінюється під впливом певних обставин… Що ж зробило таким Гобсека?
4. Робота з підручником
- Зачитати уривок від слів : «Я досить багатий…»
- Заповнити особистий листок Гобсека, щоб краще узагальнити своє враження від нього.
5. Бесіда
- Що Гобсек вважає найбільшою і стабільною цінністю?
- Чи можуть відмовити в чомусь тому, у кого є мішок з золотом?
- Що люди роблять заради грошей?
- Чи здатні ви з тим, що за гроші можна купити совість?
- До чого призвела філософія Гобсека?
- Чи є в житті щось дорожче за золото і гроші? Що?
6. Висновок
(учні самі формулюють висновок)
Вч.: Метою нашого уроку було, - пригадуєте, - підтвердити або спростувати, що золото - це все. То чи так це? Взаємини між людьми не можуть залежати лише від грошей. Щоб довести свою думку я пропоную вам…
7. Аналітичну роботу
Попробуйте заповнити висловлювання відомого американського лікаря Поля Брега:
- За гроші можна купити ліжко, але не…
- Їжу,але не…
- Ліки, але не…
- Будинок, але не…
- Книжки,але не…
- Прикраси, але не…
- Розкіш, але не…
- Розваги, але не…
- Релігію, але не…
Вч.: Чудово! Але чи актуальні проблеми повісті ДЛЯ НАШОГО СЬОГОДЕННЯ? Чи існує проблема грошей сьогодні?
Дітям роздаються фігурки-сувеніри
Написати вільне есе на тему «Чи приносить золото щастя?»
P.S. Вч.: У нас залишилося проблемне запитання , на яке ми дамо відповідь у дещо незвичний спосіб. Отже, для чого людина приходить у світ? Накопичувати капітал і тремтіти над ним чи…Уявіть, у вас -1000000.Що б ви з ним зробили? (відповіді учнів)
Так!Ваші гроші-не заради накопичення!Ви прийшли у цей світ, щоб творити добрі справи на благо інших. Інакше не може бути. Вперед! До мети!