Урок на тему "Власні та загальні назви. Велика літера й лапки у власних назвах".

Про матеріал

Конспект уроку української мови для 6 класу на тему "Власні та загальні назви. Велика літера й лапки у власних назвах". До уроку додається презентація.

Перегляд файлу

Тема. ВЛАСНІ ТА ЗАГАЛЬНІ НАЗВИ. ВЕЛИКА ЛІТЕРА Й ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ

Мета: поглибити знання учнів про лексичне значення іменника на основі дослідження власних і загальних назв, розрізняти власні та загальні назви; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити власні й загальні назви у текстах; розвивати творчі вміння використовувати  різні категорії іменників у власних висловлюваннях, розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу; виховувати інтерес та любов до навколишнього світу, до рідного краю.

Соціокультурна лінія. Світ розкривається через слово. Світ навколо нас

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручник «Українська  мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова, презентація, карти світу, України, Сумської області, топонімічна карта Шосткинського району, тлумачний словник

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Читання домашніх творів.

2. Розгадування кросворда.

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Жіночий, чоловічий, середній.

 

 

 

 

 

 

 

2.Число іменників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Іменники, що відповідають на питання ЩО?

 

 

 

 

 

4. Рід іменника КАЛИНА.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Назва іменника, що пишеться з великої літери.

 

 

 

 

6. Граматична категорія іменника.

 

 

 

 

 

 

 

7. Іменники змінюються за числами та … .

 

 

 

 

 

 

- У виділеному  стовпчику прочитайте слово.

- Яка частина мови називається іменником?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Вступне слово

Діти, ми живемо з вами у великому й цікавому світі. Кожен день перебування в ньому є неповторним, чарівним. Скільки навколо нового, незвіданого, таємничого! Варто лише прагнути поринути в нього, пізнати його. І в цьому нам допоможе слово. Сьогодні на уроці ми зануримося  у мереживо ВЛАСНИХ та ЗАГАЛЬНИХ НАЗВ, зокрема географічних.

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Очікувані результати.
  3. Оголошення епіграфа уроку й робота з ним

Сумщино – край озер блискучих

Лісів густих, хлібів пахучих,

Колиско геніїв людських,

Ти назавжди в думках моїх!

Борзаниця Д.

- Поясніть, як ви зрозуміли слова Дмитра Борзаниці.

- Визначте іменник – власну назву.

- Чим для вас є Сумщина?

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯУЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Колективна робота з текстом

Прочитайте текст та скажіть, про якого славетного нашого земляка йде в ньому мова.

Наша земля стала колискою для багатьох видатних особистостей: І.М.Кожедуба, П.Бочека, О.Вишні, О.Ющенка, О.Столбіна, В.Терлецького та інших. Пишаємося ми й славетним земляком, автором першого українського історичного роману, П.Кулішем.

Для Пантелеймона Куліша дорогими були Вороніж, хутір Маковка, річка Шостка, Есмань. «Наш край письменник в своїх творах називав не інакше, як «Сівера», наприклад, в романі «Чорна рада». В іншому історичному романі «Северяки», який побачив світ, щоправда, під назвою «Алексей Однорог», він подає картини соціальної боротьби в Сіверії 17 століття. На сторінках твору показано хутір Чорні Лози, (до речі, і хутір, і його назва збереглися донині), де мешкає «народ-хохол». Численні хлібні скирти, круторогі воли, міцні будівлі - все це говорить про достаток, заможність місцевих жителів. Чорні Лози Куліша— це база посеред неспокійної, бунтівної Сіверії. А душа хутора - 120-літній Прокл Заболотний. В основному через його образ Куліш намагається ідеалізувати хутірний уклад життя».

Випишіть іменники – власні назви, дібравши до них загальні назви. Поясніть написання власних назв. Які з власних назв є іменниками – назвами істот, а які – назвами неістот?

Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (с. 130). Які правила вживання великої літери у власних назвах ми ще не згадували?

2. Коментоване письмо

На нашому північному небі привертають увагу сім зірок, які

утворюють сузір’я  Великої Ведмедиці, або Великого Воза, як його називають у нас у народі.

Біля Великої Ведмедиці розташувалась Ведмедиця Мала. У нас її звуть Ківш.

Є ще на нашому небосхилі Мисливець, Рак, Скорпіон, Золота Риба, Лебідь і Ліра (З книги «Про що розповідають зорі»).

- Визначте іменники – власні назви. Яку синтаксичну функцію вони виконують?

3. Робота зі  словником

Великий Віз або Вели́ка Ведме́диця (лат. Ursa Major, «Велика ведмедиця») - сузір'я північної небесної півкулі, складається з семи великих зірок (Великий Віз) та 80 малих.

Сім великих зірок Великої Ведмедиці, що утворюють окреме сузір'я, відомі під різними назвами. В Китаї, Японії і Кореї - Північним ковшем, Великим Ковшем.

Мала́ Ведме́диця (лат. Ursa Minor) - сузір'я у північній півкулі неба. Містить 40 зір, видимих на голе око.

4. Дослідження-пошук. Робота в групах.

Завдання: виписати по кілька іменників -  власних назв:

 

 

 

 

  1. Хвилинка відпочинку

Вживаюся я тільки в однині - коротке слово з невеселим змістом.

Додайте літеру - і в множині одразу стану слобожанським містом.

Який я іменник? (сум, Суми)

 

- Ой, цікаве слово! - каже Ніна.

В словнику, як хочеш, перевір:

напиши з великої - країна,

а з малої - головний убір.

Що це за слово?

(Панама) 

6. Складіть речення з іменниками так, щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншому – як власні.

  1. «Хімік» - хімік. 2. «Шанс» - шанс. 3. Вовк – вовк.

7. Самодиктант «20 слів».

(П,п)антелеймон (К,к)уліш, (М,м)арс, (В,в)улиця (М,м)иру, (С,с)обака (П,п)ушок, (С,с)вято (П,п)еремоги, (С,с)ело (О,о)бражіївка, (Р,р)ічка (Д,д)есна, (А,а)зовське (М,м)оре, (Ц,ц)укерки (Р,р)омашка, (Ж,ж)урнал (П,п)ізнайко, (Б,б)іблія.

- Які назви написали в лапках?

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Сенкан «Урок»

- Чи досягли ми сьогодні успіху на уроці?

Оцінювання

153_1VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Повторити матеріал на с. 130.

2. Виконати вправи 229 (усно),  230(письмово)

АБО

скласти твір на тему «Відомі люди мого краю», використовуючи власні назви.

 

 


docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
5635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку