Конспект уроку української мови для 6 класу на тему "Власні та загальні назви. Велика літера й лапки у власних назвах". До уроку додається презентація.
Тема. ВЛАСНІ ТА ЗАГАЛЬНІ НАЗВИ. ВЕЛИКА ЛІТЕРА Й ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ
Мета: поглибити знання учнів про лексичне значення іменника на основі дослідження власних і загальних назв, розрізняти власні та загальні назви; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити власні й загальні назви у текстах; розвивати творчі вміння використовувати різні категорії іменників у власних висловлюваннях, розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу; виховувати інтерес та любов до навколишнього світу, до рідного краю.
Соціокультурна лінія. Світ розкривається через слово. Світ навколо нас
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: підручник «Українська мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова, презентація, карти світу, України, Сумської області, топонімічна карта Шосткинського району, тлумачний словник
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Читання домашніх творів.
2. Розгадування кросворда.
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Жіночий, чоловічий, середній. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2.Число іменників. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
3. Іменники, що відповідають на питання ЩО? |
|
|
|
|
|
||||||||
4. Рід іменника КАЛИНА. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
5. Назва іменника, що пишеться з великої літери. |
|
|
|
|
|||||||||
6. Граматична категорія іменника. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
7. Іменники змінюються за числами та … . |
|
|
|
|
|
|
- У виділеному стовпчику прочитайте слово.
- Яка частина мови називається іменником?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Діти, ми живемо з вами у великому й цікавому світі. Кожен день перебування в ньому є неповторним, чарівним. Скільки навколо нового, незвіданого, таємничого! Варто лише прагнути поринути в нього, пізнати його. І в цьому нам допоможе слово. Сьогодні на уроці ми зануримося у мереживо ВЛАСНИХ та ЗАГАЛЬНИХ НАЗВ, зокрема географічних.
Сумщино – край озер блискучих
Лісів густих, хлібів пахучих,
Колиско геніїв людських,
Ти назавжди в думках моїх!
Борзаниця Д.
- Поясніть, як ви зрозуміли слова Дмитра Борзаниці.
- Визначте іменник – власну назву.
- Чим для вас є Сумщина?
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯУЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Прочитайте текст та скажіть, про якого славетного нашого земляка йде в ньому мова.
Наша земля стала колискою для багатьох видатних особистостей: І.М.Кожедуба, П.Бочека, О.Вишні, О.Ющенка, О.Столбіна, В.Терлецького та інших. Пишаємося ми й славетним земляком, автором першого українського історичного роману, П.Кулішем.
Для Пантелеймона Куліша дорогими були Вороніж, хутір Маковка, річка Шостка, Есмань. «Наш край письменник в своїх творах називав не інакше, як «Сівера», наприклад, в романі «Чорна рада». В іншому історичному романі «Северяки», який побачив світ, щоправда, під назвою «Алексей Однорог», він подає картини соціальної боротьби в Сіверії 17 століття. На сторінках твору показано хутір Чорні Лози, (до речі, і хутір, і його назва збереглися донині), де мешкає «народ-хохол». Численні хлібні скирти, круторогі воли, міцні будівлі - все це говорить про достаток, заможність місцевих жителів. Чорні Лози Куліша— це база посеред неспокійної, бунтівної Сіверії. А душа хутора - 120-літній Прокл Заболотний. В основному через його образ Куліш намагається ідеалізувати хутірний уклад життя».
Випишіть іменники – власні назви, дібравши до них загальні назви. Поясніть написання власних назв. Які з власних назв є іменниками – назвами істот, а які – назвами неістот?
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (с. 130). Які правила вживання великої літери у власних назвах ми ще не згадували?
2. Коментоване письмо
На нашому північному небі привертають увагу сім зірок, які
утворюють сузір’я Великої Ведмедиці, або Великого Воза, як його називають у нас у народі.
Біля Великої Ведмедиці розташувалась Ведмедиця Мала. У нас її звуть Ківш.
Є ще на нашому небосхилі Мисливець, Рак, Скорпіон, Золота Риба, Лебідь і Ліра (З книги «Про що розповідають зорі»).
- Визначте іменники – власні назви. Яку синтаксичну функцію вони виконують?
3. Робота зі словником
Великий Віз або Вели́ка Ведме́диця (лат. Ursa Major, «Велика ведмедиця») - сузір'я північної небесної півкулі, складається з семи великих зірок (Великий Віз) та 80 малих.
Сім великих зірок Великої Ведмедиці, що утворюють окреме сузір'я, відомі під різними назвами. В Китаї, Японії і Кореї - Північним ковшем, Великим Ковшем.
Мала́ Ведме́диця (лат. Ursa Minor) - сузір'я у північній півкулі неба. Містить 40 зір, видимих на голе око.
4. Дослідження-пошук. Робота в групах.
Завдання: виписати по кілька іменників - власних назв:
Вживаюся я тільки в однині - коротке слово з невеселим змістом.
Додайте літеру - і в множині одразу стану слобожанським містом.
Який я іменник? (сум, Суми)
- Ой, цікаве слово! - каже Ніна.
В словнику, як хочеш, перевір:
напиши з великої - країна,
а з малої - головний убір.
Що це за слово?
(Панама)
6. Складіть речення з іменниками так, щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншому – як власні.
7. Самодиктант «20 слів».
(П,п)антелеймон (К,к)уліш, (М,м)арс, (В,в)улиця (М,м)иру, (С,с)обака (П,п)ушок, (С,с)вято (П,п)еремоги, (С,с)ело (О,о)бражіївка, (Р,р)ічка (Д,д)есна, (А,а)зовське (М,м)оре, (Ц,ц)укерки (Р,р)омашка, (Ж,ж)урнал (П,п)ізнайко, (Б,б)іблія.
- Які назви написали в лапках?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Сенкан «Урок»
- Чи досягли ми сьогодні успіху на уроці?
Оцінювання
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал на с. 130.
2. Виконати вправи 229 (усно), 230(письмово)
АБО
скласти твір на тему «Відомі люди мого краю», використовуючи власні назви.