Метою уроку є ознайомлення школярів із життєвим і творчим шляхом В. Сосюри; опрацювання ідейно-художнього змісту твору «Любіть Україну»; формування навичок аналізу поетичних творів; розвиваток пам'яті, образного мислення, уміння висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнювати матеріал; виховання почуття патріотизму.
ВОЛОДИМИР СОСЮРА. ПАТРІОТИЧНІ МОТИВИ ПОЕЗІЇ «ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ»
Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом В. Сосюри; опрацювати ідейно-художній зміст твору «Любіть Україну»; формувати навички аналізу поетичних творів; розвивати пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнювати матеріал; виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.
ХIД УРОКУ
I. Організаційно-мотиваційна частина уроку.
1.Формування емоційного настрою учнів
Слово вчителя
Діти, радо вітаю вас на уроці української літератури. Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітали гості.
Я бажаю Вам бути на уроці активними, працювати творчо, вільно висловлювати власні думки, робити висновки та узагальнення, аналізувати та порівнювати
ІІ. Актуалiзація знань учнів.
Учитель: Прочитайте вiрш М. Чернявського, записаний на дошці
У всiх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рiднiша їм своя пустиня,
Анiж земний в чужинi рай.
Їм красить все їх рiдний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батькiвщини.
Репродуктивна бесіда з метою повторення та систематизації знань учнів:
— Про яку святиню говориться у вiршi? (Про Україну.)
—Цей вірш незвичайний. У чому його незвичайність? (Акровірш).
— Чим цiкавi для нас акровiршi? (Коли скласти першi букви кожного рядка, утворюється слово.)
— Яке слово утворюють перші літери кожного рядка? (Україна.)
ІII. Повiдомлення теми i мети уроку.
Учитель:
Сьогоднішній урок присвяченій рідній Україні. А в центрі нашого заняття – чудовий вірш В.М. Сосюри «Любіть Україну».
Тема нашого уроку: «В. Сосюра. Патріотичні мотиви поезії «Любіть Україну»
( учні записують у зошит).
Наше завдання – ознайомитись життєвим шляхом В. Сосюри, розкрити ідейно-художній зміст поезії, думкою і серцем осягнути глибину поетичного слова, зрозуміти і взяти з собою у життя.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Кожна людина найбiльше любить той край, де народилася i живе. Кожен пишається рiдною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще.
Учитель: Прикладом самовідданої любові до України є великий Кобзар і його слова, які називають найвищим зразком патріотичної лірики:
Я так люблю
Мою Україну убогу,
Що прокляну самого Бога,
За неї душу погублю
Любити рідний край вчить і народна мудрість. Пізнати її секрети можна, якщо правильно продовжити народні прислiв’я.
Всюди добре, ... (а вдома найкраще).
Кожному мила ... (рідна сторона).
За рiдний край ... (життя вiддай)!
Учитель: А що для Вас означає «Любити Україну»? (Відповіді учнів).
V. Вивчення нового начального матеріалу.
1. Слово вчителя Погляньте на портрет поета. Глибокі задумливі очі. Обличчя відкрите, спокійне. Широкоплечий, кремезний. А ще мав високий ніжний голос.
Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. «Любити Вітчизну, любити завжди…»-- таке життєве кредо мав митець. То хто ж він, В.Сосюра?
Коротко дізнатися про життя та творчість В. М. Сосюри допоможуть «біографи»
Інтерв’ю з письменником
1.Добрий день, Володимире Миколайовичу, розкажіть, будь ласка, де і коли Ви народилися?
(Я народився 6 січня 1898 року в шахтарській сім’ї на станції Дебальцеве Донецької області.)
2.Де пройшли Ваші дитячі роки?
(Моє дитинство минуло в селі Третя Рота, у старій хаті над берегом Дінця, де в одній кімнатці тулилися восьмеро дітей і батьки).
3.У якому віці Ви почали писати вірші?
(Писати вірші я почав чотирнадцятирічним юнаком.)
4.Як Ви назвали першу збірку своїх поезій?
(Перша збірка моїх поезій називалася «Пісні крові».)
5.Назвіть найвідоміші ваші збірки та поеми?
(Це такі збірки та поеми: «Поезії», «Червона зима», «Осінні зорі», «Солов’їні далі», «Ластівки на сонці», «Так ніхто не кохав», «Мазепа», «Розстріляне безсмертя» та інші.)
6.За які збірки поезій Ви були удостоєні звання лауреата Державної премії
ім. Т. Шевченка?
(Лауреатом Шевченківської премії я став у 1963 році за збірки «Ластівки на сонці», «Щастя сім’ї трудової».)
7.Кому з видатних людей Ви присвячували свої твори?
(я присвятив свої поезії Т. Шевченку, Івану Котляревському, Михайлу Коцюбинському, Лесі Українці та іншим.)
8.А що для Вас означає любити Батьківщину?
Любить свій край – це для народу жити,
боротися за юне, за нове.
Любить свій край – це значить все любити,
У чім його святе ім'я живе.
8.Володимире Миколайовичу, дякую Вам за розмову
(На Все добре, хай щастить!)
Учитель: Нелегкою була доля поезії «Любіть Україну». Група «літературознавців» підготувала повідомлення про історію написання твору.
1. Історія написання твору.
Вірш був написаний у 1944 році, коли в жорстоких боях українська земля була звільнена від фашистських загарбників. Згодом ця поезія увійшла до збірки «Щоб сади шуміли», яка у 1948 році була удостоєна Державної премії першого ступеня. У привітанні Президії Спілки письменників України відзначалося, що ім'я Сосюри невід'ємне від історії розвитку української літератури, він виступав як поет-патріот, як поет гострої сучасної теми.
Це була висока і справедлива оцінка поетичної творчості Володимира Сосюри.
Але знайшлися такі "критики", які у патріотичному вірші "Любіть Україну", написаному ще в 1944 році і не раз друкованому і передрукованому, вміщеному навіть у книзі, що відзначена премією, розгляділи крамолу (антидержавні погляди). Вони звинувачували поета в тому, що нібито у його поезії немає образу сучасної України.
Вірш був заборонений для читачів, автор підданий нещадній критиці й осуду за нібито "буржуазний націоналізм".
Учитель: Заклик поета любити Україну - це не антидержавні погляди, у чому звинувачували поета. Це велика любов, це справжній патріотизм. В. Сосюра звертається насамперед до молоді, бо майбутнє України пов'язане з долею молодого покоління, і від того, наскільки щиро воно любитиме Україну, залежатиме її доля.
2.Вивчення поезії В. Сосюри «Любіть Україну» (звучить аудіозапис у виконанні автора)
Словникова робота.
Купина- у біблійній міфології- кущ, який горить і не згорає;
пурпуровий- темно-червоний (колір);
багнети- ножі на рушницях.
канонади – гучні звуки від пострілів;
Учитель: любов до рідної землі, до Батьківщини, як неоцінений, святий скарб поет передає нам, своїм нащадкам, аби ми передали його своїм дітям.
Прочитайте вірш ще раз, занурившись у чудовий світ патріотичної лірики.
Бесіда за змістом твору (Вправа «Мікрофон»):
- Чи схвилював вас вірш? Чим і чому?
- Які б кольори ви використали, коли б довелося малювати нашу країну? (Учитель підсумовує відповіді учнів, демонструє малюнки).
- Чому Україна в поезії саме вишнева? У якому творі ще згадано цю "прикмету"?
- Чому поет називає Україну вишневою, а її мову солов’їною?
- Чому для В. Сосюри важливо, щоб ми любили Україну "в годину щасливу, і в радості мить", і в «годину непогоди»?
- Який зміст вкладено у слова, що краса України "вічно жива і нова"?
- 3 якою метою Україна порівнюється з купиною?
- На підставі яких рядків можна зробити висновок про час написання вірша? Зачитайте їх вголос. ( Під час війни з фашистами).
- До кого звертається автор у творі і чи стосується це вас?
- Поясніть, як ви розумієте рядки:
Не можна любити народів других,
Коли ти не любиш Вкраїну.
-А чи можна В. Сосюру вважати патріотом?
Дослідницько-пошукова робота в парах.
1 ряд: Визначити тему та ідею, вид лірики.
Тема. Зображення поетичного образу України, її краси та величі.
Ідея. Возвеличення любові українців до рідного краю; заклик до всіх українців любити свою Батьківщину заради її вічного існування, а отже, і свого власного
Вид лірики. Вірш належить до громадянської лірики, але є і філософські мотиви.
2 ряд. Визначити художні засоби вірша.
Епітети: вишнева(Україна),солов’їна (мова),пурпурові (хмари),світлі і щирі(весни).
Порівняння: Любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води.
Метафори: в просторі солодкому чарі; і в стягів багряному шумі
Звертання: Юначе! Дівчино!
Анафора: Любіть Україну.
3 ряд. Символічні образи: Дніпро, вишневий сад, неопалима купина (символ вічності і незнищенності), верби, зорі, солов'їна мова (символи України).
VІ. Закріплення матеріалу
А) Назвіть стихії, що згадані у вірші. (Вогонь, вітер, води, сонце).
Б) Який птах згадується в поезії? (Соловей - мова солов’їна).
В) Які твори фольклору згадані? (Пісня, дума).
Г) Які кольори зустрічаються? (Багряний, пурпуровий, зелений, голубий).
Д) Яку річку названо у поезії? (Дніпро).
Скласти сенкан до образу України.
VІІ. Підведення підсумків уроку
Слово вчителя.
Роки незалежності України переконали світ у тому, що наша держава несе світло миру, добра і злагоди.
Сьогодні 2018рік. Уявіть, що ви перенеслися в Україну 2028 року.
Завдання учням: Спрогнозуйте майбутнє України.
Що ви взяли для себе із сьогоднішнього уроку?
VІІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
ІХ. Домашнє завдання
Вивчити поезію В. Сосюри «Любіть Україну» (напам’ять).