Урок на тему: "Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його твору «Любіть Україну»."

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 8 класу на тему: Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його твору «Любіть Україну».
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури для 8 класу

Тема: Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його твору «Любіть Україну».

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Володимира Сосюри; опрацювати ідейно - художній зміст поезії «Любіть Україну»; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал, формувати систему поглядів школярів; виховувати почуття пошани до рідної держави - України.

Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.

Форма проведення: урок - дослідження.

Обладнання: портрет В.Сосюри, презентація, аудіо(відео)записи, тексти творів письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання).

 

Хід уроку:

Епіграф.

…Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

                       Л. Костенко.

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

    Сподіваюсь, ми плідно попрацюємо сьогодні. І вийшовши з уроку, винесемо для себе дещо нове та цікаве. Налаштуватись на роботу нам допоможе аутотренінг «Настрій». Подивіться на дошку і прочитайте кожен для себе.

2.Психологічний аутотренінг «Настрій».

   Я- творча особистість.

   Я вмію висловлювати свої думки.

   Я вчуся аналізувати, співставляти.

   Я хочу знати!

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

  1. Слово вчителя.

 Тема нашого уроку: «Володимир Сосюра.  Патріотичні мотиви його твору «Любіть Україну».»                                                                                       

Мені дуже хотілося б, щоб ви сьогодні познайомились із таємним дивосвітом поета, який не схожий на інших, особливий, оригінальний; занурилися в художній світ поезії Володимира Сосюри «Любіть Україну», визначили головну думку поезії, навчилися її аналізувати, узагальнити та систематизувати здобуті знання.

Упевнена, що наш урок допоможе кожному з вас зрозуміти силу любові до рідної Батьківщини та зв’язку із нею.                                                                     

Запис дати і теми уроку в зошити.

                Запис Д.З в щоденник (вірш напам’ять)

 

Епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова Ліни Костенко (читання епіграфа).

Кожна людина з великою любов’ю, почуттями і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, виросла, де промайнуло її дитинство. Затишна батьківська оселя – це родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. Саме з них, цих маленьких батьківщин, починається вся наша велична, особлива й неповторна Вітчизна.

Перегляд відео «Україна за 1 хвилину»

  Як ви вже здогадались сьогодні ми будемо говорити про Україну, адже ми - українці, говоримо українською мовою, живемо у прекрасному квітучому краї, що зветься Україною. Діти, а що для вас є Україна?

2. Вправа «Асоціативний кущ»

Україна- це:


- земля,де я народився і живу;

- мій рідний дім;

- моя батьківщина;

- українська мова;

- рідний край;

- тут живе моя родина;

- батьківська земля;

- найкращий край.


 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

- Як ви вважаєте, кого можна назвати патріотом?

- Чи вважаєте ви себе патріотом? Свою думку обґрунтуйте.

Словникова  робота

ПАТРІО́Т - той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.                (за тлумачним словником)

Це питання ми залишаємо відкритим і повернемось до нього у кінці уроку. (Проблемне питання)

 

IIІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.  Слово вчителя

Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі вишнево-карі очі, швидка хода, голос високий, ніжний… Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Творчість Володимира Миколайовича Сосюри назавжди залишиться однією з найяскравіших сторінок нашої країни.

Сьогодні ми маємо можливість відчути себе кореспондентами на інтерв’ю (з письменником), адже на наш урок було запрошено Володимира Сосюру, а вашим випереджальним завданням було підготувати декілька питань до поета.

Під час інтерв’ю учні складають в зошитах «Ментальну карту».

Тож зустрічайте – Володимир Сосюра.

 

2. Життєвий і творчий шлях В. Сосюри.

            (Учні проводять інтерв’ю з письменником)

1-Де і коли ви народились?    

    Народився я 6 січня 1898 року в м. Дебальцеве Донецької області.

2-Де пройшли ваші дитячі роки?

    Дитячі роки мої минули в с. Третя Рота, куди я переїхав із своїми батьками будучи ще дуже маленьким.

3-Розкажіть про свою родину!

    «... За походженням мати була сербкою, хоча прізвище мала Локотош, що угорською мовою означає — “слюсар”. Батько за походженням був француз — правильне прізвище “Соссюр”, навіть із приставкою “де”. Пономаренко Пантелеймон Кіндратович, сказав мені, що я ніякий не француз і що моє правильне прізвище не “Соссюр”, а “Сюсюра” (і звідки він це узяв, бо в документах нашого колишнього волосного правління я дійсно записаний на прізвище “Сюсюра”). Але дід мій підписувався Соссюр і казав, що наше прізвище українізували писарі».

4-Де ви отримували освіту?

    Початкову освіту я здобув під опікою батька, який, будучи креслярем за фахом, працював і шахтарем, і писарем, і вчителем, й адвокатом.

Після двокласної сільської школи я навчався в ремісничому училищі, а потім в агроно-мічній школі. Вищу освіту здобував на робітфаці Харківського інституту народної освіти. 

5-Сажіть, чи правда, що викладач Єрофеїв не повірив, що ви поет Сюсюра?

    Так. На третьому триместрі робітфаку ХІНО до класу входить викладач української літератури Єрофеїв. Між іншим, тоді вийшла друком хрестоматія з української літератури, укладена професором Плеваком, й основники-студенти вивчали мене по всій Україні, а я вчився на робітфаці. Цікаво? Єрофеїв почав за списком знайомитись із робіт-факівцями. Коли він дійшов до мене і назвав моє прізвище, я підвівся.

  • Сидіть, сидіть!        - Я сів.
  • Ви не родич того Сосюри, що пише вірші?
  • Ні, це - я.
  • А може, ви його брат?
  • Та ні! Це - я.

А потім професор Єрофеїв, коли закінчував свою лекцію, часто питав мене: — Ну, як? Правильно я говорив?

6-Чи є у вас автобіографічні твори?

    Так, я вже видав понад 60 поетичних збірок і поем. Але окрім них написав роман «Третя рота», уже з назви можна зрозуміти, що він тісно пов'язаний із моїм життям, до речі, у ньому я згадую цікавий випадок, який трапився під час навчання на робітфаці. У своїй книзі я відверто й чесно розповів про романтичні дитячі роки, про формування й становлення людини як особистості в радянській країні. Поки книгу ще не видно, але я впевнений, що, якщо за життя вона не вийде, то вийде згодом.

7-Скажіть ,чи є письменники творчістю яких ви захоплюєтесь?

    Так, ще з дитинства я захоплювався творами Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Олександра Пушкіна, Михайла Лермонтова. До речі, сам же я почав поетизувати ще з 14-ти років. Коли писав першого вірша, то, у мене був такий вираз обличчя, що бабуся, проходячи повз, сказала: «Кинь писати, бо з розуму зійдеш».

 

3. Історія написання вірша «Любіть Україну»

Слово вчителя     Йшов 1944 рік, високе полум'я гуло у саме небо, тріщало, вибухало глухими вибухами, і тоді великі пласти огню, немов душі українських розгніваних матерів, літали в темному димному небі і згасали далеко в пустоті небес. Українська земля страждала від фашистських загарбників... Горіло все... Усе загинуло... Не стало ні хат, ні садків, ні добрих лагідних людей. Укотре вже впродовж своєї історії Україна стала великою руїною. 

 Але війна підняла на ноги всю Україну. Всьому світові стало відомо, що Україна непереможна, а її народ - безсмертний; що вона «Як та купина, що горить не згора».

 Не міг справжній патріот своєї країни стояти осторонь таких подій.

 Біль за понівечений Київ народив у В.Сосюри прекрасні рядки любові до України у жадані години його визволення

Ідейно-художній аналіз вірша

Слово вчителя.   Давайте ознайомимося із віршем "Любіть Україну!", і складемо власну думку про нього.  Я сподіваюсь, що він не залишить вас байдужими. Перегляньте  ролик, створений на основі  поезії у виконанні професійних акторів, ведучих новин каналу 1+1, який було знято в подарунок до Дня Незалежності України.

1.Прослуховування вірша В.Сосюри «Любіть Україну»

(показ відеоролика «Ведучі 1+1 читають вірш «Любіть Україну»).

2.Мовчазне читання вірша учнями

Прочитайте вірш самостійно ще раз, занурившись у чудовий світ патріотичної лірики.  (Учні зображують настрій вірша з допомогою кольорів і коментують кольористику вірша, тобто його настрій, чи змінюється він).

3.Аналіз колористики поезії "Любіть Україну" В.Сосюри

(розмальована поезія групами, групи по черзі пояснюють)

Кольори у вірші "Любіть Україну" уявляються через  образи сонця, трави, води,зір, вишні, тож  вони надають віршу повноти та яскравості.

З самого початку поет використав жовтий, зелений, блакитний, біло-рожевий кольори, що  надають твору ніжності, тепла, любові, несуть із собою життєствердні, позитивні настрої.

Потім з'являються відтінки червоного, які з одного боку вказують на енергійність, завзятість та велич нашої землі, але в той же час тривожать,  темні кольори тьми, вказують на горе й страждання , що принесла війна.

 Голубий колір неба сповнює вірш оптимізмом, саме він є символом вірності та безкінечності, тобто вічності.

 Отже, кольори, які В Сосюра використав у вірші, увиразнюють любов автора до рідної землі, його переживання за долю батьківщини.

 

4.Слово вчителя

А тепер, учні, я пропоную вам спробувати прочитати поезію, як ви її відчуваєте.

5.   (5 учнів виходять і читають поезію на клас по 2 стовпчики)

6. Перше враженнями від прочитаного.

Незакінчене речення

"Після ознайомлення з поезією "Любіть Україну!" я відчуваю..., думаю...  схвильована".

7. Словникова робота

Купина – у біблійній міфології - кущ, який горить і якимось чудом не згорає;

зойки – крики;

пурпуровий – темно – червоний;

канонади – гучні звуки від пострілів;

багнети – ножі на рушницях.

8. Робота в групах

Група №1 –  дослідити зорові образи.

Група №2 –  дослідити слухові образи.

Група №3 –  дослідити ментальні образи.

Група №4 –  порахувати, скільки разів у тексті використано дієслово «любіть» в поєднанні з іменником «Україна», про що це свідчить?

Примітка: ментальні образи – образи чи риси характеру, які притаманні українцям, наприклад, родина (українці цінують родину), дружба (українці дуже дружний народ) тощо.

Характеристика образів. Записати образи, розподіливши їх до таблиці.

Образи

«Любіть Україну»

Зорові

Вишні             Простори         Зірки

Верби              Стежки            Хмари

Дніпро             Діброви

Слухові

Солов’їна мова

Ментальні

Родина (Кохання)

Труд

Висновок:

Отже, можна зробити висновок, що письменник намагається передати основні красоти рідної країни, це, наприклад діброви, простори, чисте зоряне небо. Центральними також є слухові образи, а саме – весняна пісня соловейка, з якою порівнюється українська мова. Особливу увагу автор звернув на ментальність українців. Адже українці – надзвичайно працьовитий народ, нація хліборобів, для якої сім’я  та родина стоїть понад усе. Це вічні цінності, які варто наслідувати й берегти.

 

8. Бесіда за змістом твору

- На підставі яких рядків можна зробити висновок про час написання вірша? Зачитайте їх вголос. ( Під час війни з фашистами).

- Доведіть, що в цих словах є підтекст, в якому висловлено прагнення українського народу до волі, до незалежності.

- До кого В.Сосюра звертається насамперед, спонукаючи до патріотичних почуттів, закликаючи любити Україну?

- Поясніть, як ви розумієте рядки:

Не можна любити народів других,

Коли ти не любиш Вкраїну.

9. Дослідницько-пошукова робота в групах.

   Визначити тему та ідею, жанр поезії.

Тема. Зображення поетичного образу України, її краси та величності.

Ідея. Возвеличення любові українців до рідного краю.

Жанр. Вірш належить до громадянської лірики з філософськими мотивами.

 

10. Робота в групах

   Визначити художні засоби вірша.

Група 1 –  Епітети

Група 2 –  Порівняння

Група 3 –  Метафори

Група 4 – Звертання. Анафора.

 

Слово вчителя

  • То що означає бути справжнім патріотом своєї Вітчизни?
  • А що треба вам для того, щоб відчути себе справжнім патріотом?

Обмін інформацією між групами, уточнення та доповнення.

 

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

1.Проведення тестового опитування

1. Поезія має форму:

а) послання;         б) монологу;          в) діалогу;         г) полілогу.

2. Художній засіб у творі «Любить Україну!»:

а) гіпербола;        б) анафора;            в) антитеза;        г) епітет.

3. Україну В. Сосюра називає:

а) могутньою;      б) великою;            в) радісною;      г) вишневою.

4. З порадою бути вірним у своїй палкій любові рідній Україні звертається поет до:

а) юнака;              б) дівчини;              в) вихованців дитячого садку;

г) тих, хто у скрутній для країни час зрадив її.

5. «Всім серцем любіть Україну свою, - і вічним ми будемо з нею».

Дані рядки в композиційній будові твору є:

а) експозицією;     б) кульмінацією;     в) завязкою;       г) розвязкою.

6. Дерева, які шумлять над ставом:

а) тополі;               б) берези                  в) верби;               г) клени.

7. Українську мову В. Сосюра називає:

а) милозвучною;   б) соловїною          в) гучною;            г) веселою.

8. Рідна країна горить – не згорає, як та:

а) зірка;                  б) райдуга;               в) діброва;           г) купина.

9. Любити свій край потрібно:

а) як вишневий сад;       б) у годину негоди           в) мов цінну річ;
г) не звертаючи уваги на ментальність його народу.

10. Без Батьківщини кожний українець:

а) сирота;            б) вітер в полі;          в) порох і дим;       г) дорожній пил.

 

V.  Підсумок уроку

Скласти портрет українця (за опорними словами)

Я українець тому, що…


  • народився в Україні;
  • живу в Україні;
  • моя рідна мова українська;
  • вивчаю історію України;
  • шаную традиції
  • вірю в її прекрасне майбутнє.

   

Проблемне питання: Чи актуальний вірш сьогодні?

 

   Заключне слово вчителя

Твори Володимира Сосюри пронизує глибока віра в те, що український народ знайде в собі сили відродитися, посісти достойне місце серед інших народів світу. Ця віра допомагала йому жити, боротись із сумнівами і ваганнями. Не можна без хвилювання читати натхненні слова поета: "Я вірю в безсмертя мого народу, якому молюсь, як колись молився Богові".

Ми неодмінно маємо здійснити його найзаповітнішу мрію: всім серцем, всіми своїми ділами любити Україну.

 

V. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш «Любіть Україну»

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
2551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку