Урок на тему "Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства."

Про матеріал
Мета. Ознайомити учнів з можливим впливом полімерних матеріалів на здоров’я людини та проблемами утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства, здійснювати формування основ екологічної та здоров'язберігаючої компетентностей учнів; Формувати навички прогнозування екологічних наслідків власної діяльності, що можуть впливати на оточуюче середовище; навички спостереження та дослідження за станом довкілля, приймати власні рішення щодо участі у природоохоронних акціях « За чисте довкілля», « Збережемо планету для наступних поколінь», « Ми-волонтери-за здоровий спосіб життя» Виховувати особистість жити в гармонії з природою, відчувати себе її часткою, дбайливе ставлення до природи та свого здоров'я . Розвивати творчі здібності здобувачів освіти шляхом створення власних проектів, ідей щодо повторного використання пластикових виробів у своєму господарстві.
Перегляд файлу

Тема уроку: Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас  в  контексті сталого розвитку суспільства.

 

Мета. Ознайомити учнів з можливим впливом полімерних матеріалів на здоров’я людини  та проблемами утилізації полімерів і пластмас в         контексті сталого розвитку суспільства, здійснювати формування основ екологічної та здоров'язберігаючої  компетентностей  учнів;

   Формувати навички прогнозування екологічних наслідків власної діяльності, що можуть впливати на оточуюче середовище; навички спостереження та дослідження за станом довкілля, приймати  власні рішення  щодо участі у природоохоронних акціях « За чисте довкілля», « Збережемо планету для наступних поколінь», « Ми-волонтери-за здоровий спосіб життя»

     Виховувати  особистість  жити в гармонії з природою, відчувати себе її часткою,  дбайливе ставлення до природи та свого здоров'я .

Розвивати творчі здібності здобувачів освіти шляхом створення власних проектів, ідей щодо повторного використання пластикових виробів у своєму господарстві.

 Тип уроку. Урок-проект

 Форми роботи:    Індивідуальна робота,  робота  в групах, парах

 Обладнання :  Колекція виробів з різних полімерних матеріалів, предмети з  пластику, інформаційні  листівки

Структура уроку-проекту

 

№з/п

Етап уроку

Час

1.

Орг. момент

1 хв.

2.

Мотивація навчальної діяльності

2 хв.

3.

Теоретичні міркування до проекту

15 хв.

4.

Круглий стіл « Полімери. Екологія. Здоров»я»

 

7 хв.

5

Вправа «Екологічна експертиза»

7 хв.

6.

Майстер-клас « Нове життя-старим речам»під рубрікою « Молодь-за чисте

 довкілля!»(за опереджаючим завданням)-творча майстерня

 

7 хв.

7.

Конкурс стіннівок « Вбивча природа», « Екологічні рани війни»

4 хв.

7.

Домашнє завдання

2 хв.

                

 

                                         План і хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Мотивація навчальної діяльності

Все частіше звучать слова ,що екологічна небезпека – сильніша за війну, бо вбиває поступово  багато поколінь.

Чи можемо  сказати , що пластик, гума, волокна, в основі яких – полімери, можуть бути вбивчею силою природи? Спробуємо дізнатись.

На початку 50-х років минулого століття підприємець Вільям Дарт промисловим способом створив першу у світі пластикову склянку. Після того всі досить швидко пристосувалися до нового винаходу. Та почали постійно

розширювати асортимент продукції і її призначення. Сьогодні важко собі уявити свій побут без використання посуду із пластмаси. Продукцію виго-товляють переважно з розповсюджених полімерів, які мають гарний зов-нішній вигляд, необхідну міцність і гнучкість, за що пластик сьогодні такий розповсюджений.

Вправа « Заземлення»

Погляньте навколо себе і знайдіть  5 предметів , виготовлених із пластма-

си,гуми, пластика, які вже не придатні до використання.

 –Якого кольору та якої форми були ці вироби?

-Як можна використати ці не придатні для використання вироби,приклавши творчість, умілі руки і фантазію?

іркування учнів. Оголошення роботи творчої лабораторії для старшо-

класників-майбутніх фахівців у справі охорони довкілля)

Девіз уроку : « Я цього хочу, значить це буде!»-висловлювання Генрі Форда допомоможуть вам створити впевнено такі вироби,приклавши творчість, умілі руки і фантазію і та довести, що маленькими сходинками до успіху, до знань є ваша практична діяльність в ім»я власного здоров»я та здоров»я всієї Планети Земля.

Зворотній зв»язок

-А чи бачили ви на виробах із пластмаси  пояснення до того, що при впливі на пластмасу зовнішніх факторів, таких як нагрівання та контакт з ріди-

ною, зручні пляшки та тарілки виділяють шкідливі канцерогенні хімічні

сполуки? –Чи відомо вам, що полімери за своїми властивостями належать до отруйних речовин і можуть спровокувати у людини досить великий список захворювань? Це негативний вплив  на центральну нервову систе-му, на органи дихання, шкіру, органи травлення та інші. Такі шкідливі та токсичні хімічні сполуки як стирол, формальдегід, діоксин, фосген, бісфенол  можуть викликати  ускладнення, які викликають інвалідність або навіть спостерігаються летальні випадки. Сучасний пластик становить серйозну

 проблему, забруднюючи навколишнє середовище.

Проблема:
-Чи  можна запобігти негативному впливу на здоров'я людей та довкілля   пластмасових  виробів і як це зробити? Ваша думка?

Можливі відповіді старшокласників:

-роз’яснювальна робота серед населення про необхідність повторного використання тари як засобу боротьби за екологію;

-прийняття і впровадження законодавчих актів, які б сприяли відновленню і зберіганню відходів упаковки і тари;

-сортування сміття, здача в пункти збору вторинної сировини: пластмаси, скло, металолом, папір;

-Предмети ужитку багаторазового використання: стаканчики, тарілки,

сумки;

-Виготовлення пластмаси на основі біосировини;

Який висновок ви, як експерти довкілля, можете зробити щодо шляхів запобігання негативному впливу на довкілля та здоров»я людини?

Виступи учнів.

Головне-мир на нашій рідній земл. Пропонуємо проведення марафону « Екологічні рани війни».Ми-«експерти» з охорони довкілля доводимо, що сміття з пластикових матеріалів та будь-яких органічних речовин перетворюється на монстра цивілізації. Як цього уникнути? Думка кожного важлива.

Відомо, що тільки за рік війни в Україні нанесено шкоди повітрю,бо під час детонації під діією вибухів у повітря потрапляють токсичні хімічні , а це 46 млн т забруднюючих речовин. Під час горіння торфовищ в повітря виділяються такі токсичні речовини, як оксид і діоксид вуглецю, дрібнодисперсний пил із діаметром часток 2,5 мікрони (характерно для горіння), летючо-органічні сполуки, до складу яких входить

акролеїн, формальдегід.Забруднені і деградують грунти-мастильні матеріали, нафтопродукти, спалені шини-продукція полімерів, насиченість грунтів трупними отрутами призводить до екологічної катастрофи.

Висновок:

Необхідно використовувати всі можливі шляхи для запобігання негативного впливу на довкілля.

       Зворотній зв»язок

-Чи погоджуєтесь Ви з тим, що безліч проблем, викликані  споживацьким ставленням людини до природи  ще й пов’язані з низьким освітнім рівнем населення?

ІІІ.Теоретичні міркування до проекту.

У наш час, як ніколи раніше, людство планети Земля почало задумуватись над величезним засміченням біосфери, безперервно зростаючими відходами пластиків. Все частіше  з'являються повідомлення про одержання біодеградабельних пластмас, які руйнуються за допомогою мікроорганізмів. Такі пластмаси використовуються для виготовлення одноразового посуду та тари. З погляду екологічної освіти полімер не сама екологічно безпечна речовина для здоров'я. Відсутність полімеру не небезпечно, однак, його наявність може бути «причиною багатьох неприємностей для здоров'я».Вчені  довелиякщо вибирати зі сміття скло, метали та полімерні матеріали, то викиди діоксинів у навколишнє середовище знижується більш ніж у десять разів. Особливою турботою держави повинна бути проблема утилізації побутових відходів з полімерів, що повинна проводитися на спеціальних переробних заводах з екологічною безпекою збереження середовища. Україна входить до числа країн з найбільш високими обсягами накопичення відходів. Щорічно їх утворюється близько 700 млн.т., що в розрахунку на 1 кв.м становить близько 40млн.тон. Площа земель зайнята відходами становить близько 160 тис.га. Утилізується лише одна третина відходів. На даний час в Україні відсутня координація робіт в галузі утилізації відходів на державному рівні особливо у період надзвичайної ситуації в країні. До цього часу в Україні не побудовано жодного заводу по переробці токсичних промислових відходів, немає організовано і налагодженої роботи по збиранню відходів. Небезпечними для здоров'я людини є вироби із стирену та полістирену, пластифікатори поліхлоровінілу. Щоб поводження із синтетичними матеріалами було безпечним, необхідно користуватися маркованням пластмас щодо їх використання й подальшої переробки (утилізації). На деяких пластмасових виробах наявні позначення: трикутник із стрілок, у центрі якого розміщена цифра — від 1 до 7. 1 — поліетилентерефталат (PETE) — найбезпечніший вид пластмас; 2 — поліетилен високої щільності (HDPE) — безпечний у користуванні, однак є застереження, що із стінок тари можуть потрапляти в рідину гексан і бензен ; 3 — поліхлоровініл (V) — найотруйніший і небезпечний для здоров'я людини вид пластмас. Під час спалювання утворюються високотоксичні хлороорганічні сполуки. Після десяти років використання вироби, виготовлені з цього матеріалу, починають самостійно виділяти в довкілля токсичні сполуки. Неприпустимо виготовлення з нього дитячих іграшок. Уражає центральну нервову й кісткову системи, мозок, серце, печінку, знищує імунну систему, канцероген; 4 — поліетилен низької щільності (LDPE) — офіційно вважається нешкідливим, але у виробництві LDPE використовують потенційно небезпечні для здоров'я бутан і бензен; 5 — поліпропілен (PP) — офіційно вважається нешкідливим для здоров'я; 6 — полістирен (PS) — добувають полімеризацією стирену, який є канцерогеном, уражає слизові оболонки, негативно впливає на репродуктивні функції організму людини; 7 — інші види пластмас — до цієї групи належать пластмаси, використання яких може бути пов'язане з небезпекою не тільки для здоров»я людини, а й планети в цілому

 

ІV.Круглий стіл « Полімери. Екологія. Здоров»я»

-Що ж це за полімери?

      1.  Пластмаси – матеріали, виготовлені на основі полімерів і здатні внаслідок впливу нагрівання і тиску набувати певної форми і зберігати її після охолодження або тверднення.

        Пластмаси можна розподілити на групи:

на основі синтетичних високомолекулярних сполук ,

штучних матеріалів,

на основі біосировини.

          Синтетичні сполуки – це продукти синтезу на основі вуглеводневої сировини. Виготовлення їх іде на основі переробки: нафти, газу, вугілля.

          Штучні матеріали – виготовляють при обробці природних полімерів. До них додають пластифікатори, наповнювачі, барвники і цим самим задають певних властивостей. (Назвіть природні джерела таких сполук)

         Пластмаси на основі біосировини -  мають унікальні властивості. Такі пластмаси розкладаються в природному середовищі і не чинять негативного впливу на довкілляВиготовлені вони на основі природних полімерів. Їх виготовляють з модифікованого крохмалю, целюлози, хітозану ( який виділяють з панцирів крабів, креветок). 

        Спрогнозуйте котра група матеріалів найбільш небезпечна для екології. Чому

 

    2.  Маркування пластмас. 

      Чи  відомо вам про маркування виробів з пластмас?  

      1988р. Товариство пластмасової промисловості запровадило систему маркування й ідентифікаційні коди для всіх видів пластмас. Маркування складається з трьох стрілочок у формі трикутника, у середині яких розміщена цифра.

     Це позначення - знак переробки, який поділяє всі пластмаси на сім груп. Це робиться для полегшення подальшої переробки. В побуті за цим знаком можна визначити для яких цілей можна використовувати пластмасовий виріб, а в яких випадках краще відмовитись від використання виробу.

 

Картинки по запросу вторинна переробка пластику

 

     3.Робота в групах «Екологічна експертиза»(робота за опереджаючим завданням)

Сформовано  групи по чотири учні. Кожна група одержує iнформацiйну  листівку , досліджує проблему й аналізує її  в рамках зазначеного завдання. Потім кожна група представляє результат роботи, захищає груповий проект

На столах iнформацiйнi  листівки «Маркування пластмас»  (додаток 1)  та предмети з пластику:

І група: одноразовий посуд, миска, стаканчик, пляшка для води, ковпачки та кришки для пляшок,

ІІ група: ємкості  упаковки шампунів, засобу для миття посуду, СМЗ,

ІІІ група: кетчупів, майонезіві,

ІV іграшки, диск, фасувальні пакети,  вазон  для кiмнатних рослин,

Vкусочок труби, провід та кабель в ізоляції, одноразовий шприц, фасувальна коробка для яєць.

Картинки по запросу вторинна переробка пластику

      Завдання: 

Користуючись iнформацiйною  листівкою «Маркування пластмас»  складіть ментальну карту.

Розгляньте пластикові вироби, що є у вашій домівці, дайте характеристику  виробам, з якого полімеру виготовленi, оцінити переваги та недоліки застосованого зразку пластмас, його  небезпеку для здоров'я  людини та довкілляможливості переробки.

Додаток №1

 

 

Пояснення щодо маркування пластмас

Пластмаси поділяють на сім груп щодо поліпшення їхньої переробки. За цими знаками визначають, для яких цілей можна використати пластмасовий виріб:

1 — поліетилентерефталат (PETE) — найбезпечніший вид пластмас;

2 — поліетилен високої щільності (HDPE) — безпечний у користуванні, однак є застереження, що із стінок тари можуть потрапляти в рідину гексан і бензен (інформація не підтверджена);

3 — поліхлоровініл (V) — найотруйніший і небезпечний для здоров'я людини вид пластмас. Під час спалювання утворюються високотоксичні хлороорганічні сполуки. Після десяти років використання вироби, виготовлені з цього матеріалу, починають самостійно виділяти в довкілля токсичні сполуки. Неприпустимо виготовлення з нього дитячих іграшок. Уражає центральну нервову й кісткову системи, мозок, серце, печінку, знищує імунну систему, канцероген;

4 — поліетилен низької щільності (LDPE) — офіційно вважається нешкідливим, але у виробництві LDPE використовують потенційно небезпечні для здоров'я бутан і бензен;

5 — поліпропілен (PP) — офіційно вважається нешкідливим для здоров'я;

6 — полістирен (PS) — добувають полімеризацією стирену, який є канцерогеном, уражає слизові оболонки, негативно впливає на репродуктивні функції організму людини;

7 — інші види пластмас — до цієї групи належать пластмаси, використання яких може бути пов'язане з небезпекою, а також екологічні види пластмас. Однак, використовуючи вироби з них, людина ризикує власним здоров»ям.

 

У контексті сталого розвитку України говориться:

«Сталий розвиток орієнтований насамперед на людину та поліпшення якості її життя у сприятливому соціально-економічному середовищі та екологічно чистому, здоровому, різноманітному природному довкіллі. Високий інтелектуальний рівень людського потенціалу має забезпечити конкурентоспроможність країни у майбутньому».

Вирішення цих проблем залежить від ініціативності та небайдужості кожного громадянина України, від його прагнення зберегти планету для майбутніх поколінь.То яка ж роль молоді у цьому процесі?

Завдання:

Запропонуйте дієві методи збереження довкілля від забруднення в сучасних реаліях.

- Яке першочергове завдання кожного громадянина селища, міста, країни, планети по збереженню життя на планеті?

Майстер-клас « Нове життя-старим речам»

Під рубрікою « Молодь-за чисте довкілля

 

1.Пропоную участь  у Всеукраїнському екологічному проекті « Мішечок»(Торбинка для покупок) у піклуванні про Планету З 14.04 по 10.05
Старим речам –нове життя

2. Створи своїми руками-це перший крок до вирішення глобальної екологічної проблеми людства

3. Навчальний проект. Виготовлення виробів із пластикових пляшок.

Що саме ви можете запропонувати із непотрібних речей з гуми, пластмас?

 

Робота творчої майстерні (конкурс творчих виробів учнів): Міні проєкт з

хімії « Садові скульптури», « Пластикові ляльки»    імії « Садові скульптури»,

« Пластикові ляльки», багаторазові торбинки, вазони для квітів, підставки для концтоварів та косметики.

    Диво-ляльки від Лесі Самоцької 

 

 

Декілька  порад:

По можливості варто відмовитись від пластмасового посуду на користь дерев'яного, скляного, порцелянового, металевого.

Уважно слідкуйте за маркуванням пластмасової продукції, особливо коли купуєте дитячі іграшки.

Намагайтесь уникати термічної обробки пластмас з низькою термостійкістю.

Підсумовуючи роботу в групах переходимо до проблеми утилізації полімерів та пластмас.

 

          4. Вправа « Вихід з ситуації»

Проблеми утилізації полімерів і пластмас

            Пластмаси є довговічним матеріалом. З одного боку-це товари, без яких неможливо уявити життя людини, а з іншого- це - вічне сміття.

         Щороку людство виробляє гігантську гору сміття – близько 400 мільйонів тон. В Україні  збирається близько 6 млн. т. відходів. На жаль, майже зовсім зруйновано систему збору та утилізації відходів, яка існувала у минулі часи.  Це полімерні і пластикові відходи пакети, пляшки, упаковки та інші речі. Важливим фактором, який впливає на погіршення екологічної обстановки, є повільний темп асиміляції відходів полімерних матеріалів при виробництві і після використання. Для порівняння - папір руйнується через 2 10 років, консервні банки майже за 100 років, поліетиленові матеріали за 200 років, пластмаса за 500 років, а скло для повного розкладу вимагає 1000 років. Спеціалісти підрахували, що, якщо сміття не утилізовувати, то через 10-15 років воно покриє нашу планету шаром у 5м. А це означає, однією з головних проблем сучасності є утилізація побутових відходів.

           Існує чотири варіанти з переробки відходів:

1. Поховання на полігонах.

2. Спалювання, інколи інші високотемпературні процеси.

3. Біотермічне компостування.

4. Сортування з ціллю вторинного використання, утилізації та рециклінгу.

          Кожний із даних видів володіє своїми плюсами й мінусами

 

          5. Повідомлення  учнів про переробку  та вторинне використання пластмасових відходів в різних країнах світу та в Україні. Про те, що

на державному рівні було прийнято кілька важливих актів, зокрема Верховною Радою України Закон «Про відходи». Для його виконання прийнято постанову уряду «Про створення державної компанії  «Укртарапереробка», а постановою уряду  регламентовано механізм збирання, сортування, транспортування переробки і утилізації тари та упаковки. Враховуючи труднощі, повязані з виконанням згаданої постанови, уряд призупинив її дію. На жаль, майже зовсім зруйновано систему збору та утилізації відходів, яка існувала у минулі часи. А тоді за допомогою цієї системи перероблялося 1,5 млн. т. вторинних ресурсів на рік.

У контексті Стратегії сталого розвитку проголошується, що основними завданнями суспільства мають бути: збереження живої природи, забезпечення сталого використання відновлюваних ресурсів із збереженням здатностей до самовідновлення; економне й оптимальне використання обмежених ресурсів, створення екологічно чистої продукції; ефективне очищення газів, що викидаються в атмосферу; створення мало- або безвідходних виробництв; переробка відходів.

         На жаль, у нас недостатньо приділяють уваги проблемам створення системи збору, сортування та переробки використаної тари й упаковки, питанням виховання населення країни для особистої участі у вирішенні проблеми, як однієї з важливих щодо нашого майбутнього. Йдеться мова про екологічні проблеми та свідому поведінку молоді, всіх людей,хто турбується про власне здоров»я та чисте довкілля у найскладніший для  країни період-це події війни на рідній землі.

Саме молодь може і повинна стати прикладом очищення прибережної зони балок від побутового сміття, демонструвати особистим прикладом не засмічувати територію свого селища, громади,  бути прикладом його сортування. Насаджувати дерева , кущі поблизу домівок заради перемоги, створювати клумби миру в ім»я майбутніх поколінь, алеї пам»яті ,як сум і пам»ять про загиблих, проведення форумів здоров»я та краси рідного краю.

Ось чому на перший план повинна стати  екологічна культура - як тип життєдіяльності людини, що успадковується, та її взаємовідносини з навколишнім середовищем,  , що сприяють здоровому способу життя, стійкому соціально - економічному розвитку, екологічній безпеці країни і кожної людини, і виступає регулятором екологічної діяльності.

Конкурс стіннівок « Вбивча природа», « Пластик руйнує життя», « Небезпека поряд». Демонсрація власних виробів із використаних пластику, волокон, паперу: вазони для квітів, годівнички для птахів, підставки для концелярських товарів, для косметики, пластикові ляльки та презентації цих виробів до теми.

 

 

 

 

 

І на останок побажаємо всім людям планети:

« Нехай кожен день по-справжньому буде чудовим , мирним та безхмарним! Нехай Бог благословить Матір Землю!Нехай кожна хвилина на планеті Земля буде щасливо, мирною та екологічно чистою! Це залежить від нас самих!

 

V  Домашнє завдання.

Виконати завдання творчої лабораторії по виконанню навчального проекту « Нове життя - старим речам»

 

Джерела інформації:

  1. РІВНІ ОРГАНІЗАЦІЇ БІОСИСТЕМ ТА ЇХНІЙ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. с.8
  2. СТРАТЕГІЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ПРИРОДИ Й СУСПІЛЬСТВА. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. с.16
  3. БІОРІЗНОМАНІТТЯ. БІОСИСТЕМАТИКА. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. с.21
  4. ОНКОЛОГІЧНІ ЗАХВОРЮВАННЯ ТА ОНКОГЕННІ ЧИННИКИ.Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. с.244
  5. Роль хімії у створенні нових матеріалів. Ярошенко.О.Г.Хімія(рівень стандарту):підр. Для 11 кл.закладів заг.серед.освіти/О.Г.Ярошенко,-К.:УОВЦ « Оріон»,2019, с.191
  6. Значення хімії у розв»язанні енергетичної й екологічної проблем. Ярошенко.О.Г.Хімія(рівень стандарту):підр. Для 11 кл.закладів заг.серед.освіти/О.Г.Ярошенко,-К.:УОВЦ « Оріон»,2019, с.200


2. Вплив полімерних матеріалів на здоров'я людини ...

 

e-school.net.ua

https://lms.e-school.net.ua  

 

 

 

 

·

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
27 травня 2023
Переглядів
608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку