Тема: «Як досліджують життя історичних діячів»
Тип уроку: урок формування вмінь
Очікувані результати: учні зможуть навчитися
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання: визначити передумови, причини, результати та наслідки винайдення каравели (стор. 74-75 підручника Олени Пометун). Учням найважче зрозуміти відмінність між передумовами та причинами й результатами та наслідками. Їм може допомогти у цьому малюнок-схема:
Результат (чого добилися: перемога у бою)
Причина (що змусило людей піднятися на цей корабель)
Передумова (виникнення чогось, зокрема будівництво корабля)
Наслідки (як змінилося життя переможців і переможених після цієї битви)
Отже учні мали з’ясувати, що передумовою винаходу каравели був активний розвиток морської торгівлі у Європі у ХІУ столітті; причиною
винаходу став попит купців та мореплавців на маневрені та швидкісні кораблі; результатом є поява корабля з особливою системою вітрил, які дозволяли рухатися проти вітру; наслідки – винахід каравели дозволив відкривати нові землі, що сприяло розвитку географії.
Висновок: жодна подія або явище не відбуваються випадково, для цього мають бути передумови й причини. Важливість подій та явищ у тому, що вони здатні змінити життя людей.
ІІ. Хвилина вшанування пам’яті загиблих у війні, яку розв’язала росія проти нашого народу. Окрім загиблих воїнів варто згадати й загиблих дітей, особливо ровесників п’ятикласників. Це дає змогу учням краще усвідомити весь жах агресивної війни…
ІІІ. Розгляд нового матеріалу
Учням пропонується поміркувати над питанням хто такий історичний діяч та що важливого про нього слід знати.
Для цього їм варто ознайомитися з уривком з біографії Самійла Кішки шляхом коментованого читання:
ІУ. Підведення підсумків, актуалізація знань та вмінь учнів
Коментуючи текст про Самійла Кішку, учні приходять до наступних висновків щодо постаті історичного діяча:
Висновок: історичний діяч є прикладом того, які якості потрібні для досягнення своєї мети у житті.
У. Оцінювання ( у тому числі й самооцінювання дітей)
Домашнє завдання: уявити себе істориком-біографом й скласти характеристику Наталії Полонської-Василенко за планом, опрацьованим на уроці. Зробити висновок чи є вона історичним діячем. Скористатися матеріалом підручника Олени Пометун на стор. 76-77 та додатковими джерелами за вибором учнів.
1