Урок Я досліджую світ у 3 класі
Тема: Які гриби їстівні, а які отруйні. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю.
Мета: ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби, отруйні гриби; вчити виявляти ознаки грибів і за ними розпізнавати їстівні та отруйні гриби на малюнках;
формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, про необхідність охорони грибів, правильне їх збирання;
розвивати вміння висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі;
розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини;
виховувати дбайливе ставлення до природи сприяти збереженню здоров’я.
Обладнання і матеріали: малюнковий план уроку; таблиця «Знаємо - дізнаємось - дізнались»; роздатковий матеріал для кожного учня: вирізані картинки грибів; таблички «Гриби: їстівні та отруйні»(одна на парту); картки із завданнями та ілюстраціями для групової роботи; ілюстрації грибів: їстівних та отруйних; 2 кошики; ілюстрації тварин, які харчуються грибами;
підручник «Я досліджую світ» (Т. Гільберг); пісочні годинники; робочий зошит з друкованою основою.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів, підготовка до засвоєння нових знань.
1. Організація класу до уроку.
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
2. Ознайомлення з малюнковим планом уроку
- А завдання у нас такі:
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
1. Хвилинка повторень. ( Вправа «Мікрофон»)
І великі і малі
Повдягалися в брилі,
Не бояться анітрішки.
Ліс – улюблений їх край,
А як звуться відгадай! (Гриби)
III. Повідомлення теми уроку.
ІV. Сприйняття та усвідомлення знань.
- Пропоную ці відповіді зафіксувати у таблиці. (Фіксується на дошці у таблиці «Знаємо – дізнаємось - дізнались»)
2. Метод «Знаємо – дізнаємось - дізнались». Повідомлення завдань уроку.
Що ми знаємо? |
Про що дізнаємось? |
Про що дізнались? |
- Ростуть у лісі. - Гриби - різні. - Гриби – це їжа. - Будова гриба. - Значення грибів для лісу. |
|
|
- А дізнаємось ми про таке: групи грибів, хто ними харчується, правила збирання грибів. (Фіксується у таблиці: Групи грибів. Правила збирання.)
3. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про їстівні й отруйні гриби, вміння розрізняти гриби. (Розглянь і впізнай)
- В Україні росте близько 100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них.
- Давайте ознайомимось із грибами, які зустрічаються в нашій місцевості.
- Розгляньте картки у вас на партах.
- Скажіть, на які дві групи поділяються гриби? (Їстівні і отруйні)
- Погляньте на таблицю. На узліссі в осінньому різнобарв'ї ростуть гриби:
Білий гриб (боровик). Шапинка зверху – від світло-коричневого до темно-коричневого кольору, а знизу - білого кольору. Ніжка, зазвичай, більша ніж шапинка. Білий гриб може досягати ваги до 2 кілограмів.
Підосиновик (краснюк). Шапинка від жовто-оранжевого до червоно-оранжевого кольору. Ніжка гриба вкрита лусочками чорного кольору, яких буває так багато, що здається, ніби ніжка вимазана сажею.
Підберезовик (бабка). Схожий до підосичника, але відрізняється кольором шапинки – коричневий або темно-коричневий.
Маслюк. Поверхня цього гриба слизька і масляниста, ніби змащена маслом чи жиром. З цією ознакою пов’язана назва цього гриба.
Печериця (Шампіньйон). Шапинка і ніжка – білого або молочного кольору. Цей гриб може рости в одному й тому ж місці декілька разів за літо (через 12-15 днів).
Опеньки. Шапинка світло-коричневого кольору. Ніжка – тонка, світлого кольору. Ці гриби ростуть сім’ями на пеньках і, навіть, деревах.
Лисички. Весь гриб яскраво-жовтого кольору. Ніжка плавно переходить у хвилясту шапинку. Цей гриб ніколи не буває червивим. Росте великими сім’ями.
Сироїжка. Шапинка буває різних кольорів: зеленуватий, жовтий, рожево-червоний. Гриб дуже крихкий.
Мухомор червоний. Шапинка спочатку кулястої форми, потім майже плоска, яскраво-червоного кольору з білими бородавками. Ніжка довга білого або жовтуватого кольору з кільцем посередині.
Мухомор пантерний. Схожий за формою на червоний мухомор, але відрізняється кольором шапинки.
Зверніть увагу: отруйні опеньки на відміну від їстівних не мають на своїй ніжці білого кільця. А чи однаковий колір шапинок у несправжніх опеньок і їстівних? В отруйних опеньок колір шапинок жовто-зелений, а у справжніх опеньок — жовто-коричневий.
Несправжні опеньки. Шапинка знизу темного забарвлення. Ніжка – тонка, без кільця.
Бліда поганка. Шапинка плоска, блідно-зеленого кольору. Внизу на ніжці розірваний «мішечок». Отруєння призводить до смерті.
Жовчний гриб. Шапинка знизу рожевого кольору. Ніжка, ніби замотана в чорну сіточку.
Чортів гриб. Шапка цього гриба сіруватого кольору, ніжка жовто
червона, з темно-червоною сіточкою. При розрізуванні відразу червоніє, а потім синіє. Має неприємний запах.
4. Фізкультхвилинка.
5. Робота за підручником «Я досліджую світ» Т. Г. Гільберг. (Опрацювання статті у підручнику с. 143 – 144)
6. Обговорення прочитаного.
- За якими ознаками можна розпізнати їстівні та отруйні гриби?
7. Робота в зошитах з друкованою основою.
- Відкрийте свої зошити на сторінці 71.
- Завдання 1. Заповнити таблицю «Їстівні і отруйні гриби».
- Завдання 2. Підкреслити ознаки отруйних грибів.
- Завдання 3. Підписати назви грибів, зображених на світлинах.
8. Робота в групах.
Кожна група має окреме завдання. Перед початком роботи повторимо правила, яких слід дотримуватись під час роботи в групах.
1. Працюй тихо.
2. Уважно читай завдання.
3. Вислуховуй думку кожного.
4. Занотовуй свої відповіді.
5. Дотримуйся відведеного часу.
1 група
Продовжити речення, з’єднавши їх частини.
Гриби – це добре відомі гриби, під наглядом дорослих.
Гриби є окрема група організмів. У них є шапинка,
ніжка та грибниця.
Збирати можна лише їстівні й отруйні.
2 група
Складіть пам’ятку грибника, вставивши в неї пропущені слова.
Пам’ятка грибника
Довідка: відомі, грибницею, зрізай, викрути, отруйні, корм, старих, червивих, мох, грибниця.
3 група
З ‘єднати малюнок гриба з його назвою.
Виступ командирів груп.
Зафіксуємо цю інформацію у таблиці. (Правила збирання грибів: -зрізати ножем або обережно вивернути; -брати тільки відомі гриби.)
ІV. Осмислення нового матеріалу, розвиток знань, умінь та навичок.
Слухайте уважно вірш і доповнюйте за змістом словами «так» чи «ні».
Підберезовик назвався,
Загорів дивіться як.
У руденьку шапку вбрався,
Його можна брати? (ТАК)
На його червоній шапці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Гриб цей візьмете собі? (НІ)
Сироїжки кольорові
Розрослися гарно як!
І зелені, й пурпурові.
Ми у кошик їх візьмемо? (ТАК)
Ця родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть цей гриб – бліда поганка.
Її візьмете собі? (НІ)
Це - жовтесенькі сестрички,
Любить їх поїсти всяк.
Бо грибочки ці – лисички.
Назбираємо їх? (ТАК)
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І його всі хвалять дуже.
Справді він найкращий? (ТАК)
- Молодці! Розумієтесь на грибах!
2. Бесіда про значення грибів у живій природі. (Метод «Прес»)
- А зараз давайте з вами поміркуємо, для чого гриби у природі? Яке їх значення? (Я вважаю, що… Тому що…)
- Зафіксуємо це у таблиці. (Гриби – корм для тварин, продукт харчування для людей.)
- Погляньте на дошку. Ось які тварини полюбляють живитися грибами.
- Називаємо всі разом! (Білка, їжак, лось, дикий кабан, сорока)
- Найбільшою любителькою грибів є білка. В дуплі однієї білки було знайдено біля 600 грамів сушених грибів. Для лосів і сорок найкращими ліками від хвороб є мухомори. Також гриби полюбляють їсти личинки різних комах, жуки гнойовики та черв’яки.
3. Гра «В ліс за грибами!»
- А зараз пограємо в гру «В ліс за грибами!» Перед вами два кошики для грибів: їстівні та отруйні. А гриби у вас під партами. Ану, загляньте під парту, у кого виріс гриб, беріть його і кладіть у відповідну корзину!
(Спочатку перший ряд. Потім другий. Третій.)
- Кому віддамо кошик з їстівними грибами? (Людям)
- А з отруйними що зробимо? (Віддамо тваринам)
V. Підсумок уроку, рефлексія.
1. Вправа «Закінчи речення»
Я дізнався…
Я запам’ятав…
Я навчився…