Урок на тему: "Які гриби їстівні, а які отруйні"

Про матеріал
Урок для учнів третього класу НУШ за підручником "Я досліджую світ" Т. Г. Гільберг. Мета цього уроку: ознайомити учнів з видами грибів, навчити відрізняти їстівні та отруйні гриби. Формувати уявлення про значення грибів у природі та правильне їх зберігання.
Перегляд файлу

                                           Урок Я досліджую світ у 3 класі

Тема: Які гриби їстівні, а які отруйні.  Розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю.

Мета:  ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби, отруйні гриби; вчити виявляти ознаки грибів і за ними розпізнавати їстівні та отруйні гриби на малюнках;

формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, про необхідність охорони грибів, правильне їх збирання;  

розвивати вміння висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі; 

розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини; 

виховувати дбайливе ставлення до природи сприяти збереженню здоров’я.

Обладнання і матеріали: малюнковий план уроку; таблиця «Знаємо - дізнаємось - дізнались»; роздатковий матеріал для кожного учня:  вирізані картинки грибів; таблички «Гриби: їстівні та отруйні»(одна на парту); картки із завданнями та ілюстраціями для групової роботи; ілюстрації грибів: їстівних та отруйних;  2 кошики; ілюстрації тварин, які харчуються грибами;

підручник «Я досліджую світ» (Т. Гільберг); пісочні годинники; робочий зошит з друкованою основою.                             

                                             Хід уроку                 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, підготовка до засвоєння нових знань.

1. Організація класу до уроку.

Всі почули ви дзвінок –

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

  • Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок (цікавим, трохи казковим, загадковим, веселим, навчальним)
  • А ви на уроці якими повинні бути? (уважними, зібраними, активними, наполегливими, вправними, кмітливими, працьовитими).

           2. Ознайомлення з малюнковим планом уроку

- А завдання у нас такі:

  1. Вправа «Мікрофон»
  2. «Мозковий штурм».
  3. Розглянь і впізнай.
  4. Фізкультхвилинка.
  5. Робота за підручником.
  6. Робота в зошитах.
  7. Групова робота.
  8. Гра «Так-Ні!»
  9. Метод «Прес»
  10. Гра «В ліс за грибами!»
  11. Вправа «Закінчи речення».
  • Отже, приступаємо до роботи? (Так!)

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

1. Хвилинка повторень. ( Вправа «Мікрофон»)

  • Який сьогодні день, число і місяць?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи є опади?
  • Чи є вітер?
  • Діти, давайте пригадаємо, які ознаки мають «Живі організми»? (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).
  • Які ви знаєте групи  живих організмів? (Рослини, тварини)
  • На минулому уроці ми з вами познайомились ще з однією  окремою групою живих організмів. Відгадайте  загадку.

І великі і малі

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться анітрішки.

Ліс – улюблений їх край,

А як звуться відгадай! (Гриби)

  • То що це за окрема група організмів? (Це гриби)
  • Пригадайте, з яких частин складається гриб? (Шапинка, ніжка, грибниця)
  • Які частини гриба складають плодове тіло? (Шапинка і ніжка)
  • А що ж таке грибниця? (Це головна частина кожного гриба)
  • Де вона розташована? (В ґрунті)
  • Яку функцію виконує грибниця? (Вона живить гриб поживними речовинами)
  • Чим живляться гриби? (Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони  перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще  називають санітарами лісу.)
  • Як розмножуються гриби?(Із частинок грибниці виростають нові гриби.)
  • Поміркуйте, чи можна, збираючи гриби, виривати їх з грибницею?(Ні.)
  • Чому?(Можна пошкодити грибницю.)

III. Повідомлення теми уроку.

  • На сьогоднішньому уроці ми розширимо наші знання про гриби і дізнаємось, які гриби їстівні, а які отруйні.

ІV. Сприйняття та усвідомлення знань.

  1. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей. («Мозковий штурм»)
  • Діти, хто з вас разом з батьками збирав гриби в лісі?
  • Доведіть, що гриби належать до живої природи. (Гриби живляться, дихають, розмножуються, ростуть, відмирають.)
  • Що ви знаєте про гриби? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу. Мають шапинку, ніжку, грибницю.)

- Пропоную ці відповіді зафіксувати у таблиці. (Фіксується на дошці у   таблиці «Знаємо – дізнаємось - дізнались»)

2. Метод «Знаємо – дізнаємось - дізнались». Повідомлення завдань уроку.

Що ми знаємо?

Про що дізнаємось?

Про що дізнались?

 - Ростуть у лісі.

 - Гриби - різні.

 - Гриби – це їжа.

 - Будова  гриба.

 - Значення грибів для лісу.

 

 

 

  • Про що ж ми сьогодні дізнаємось?

- А дізнаємось ми про таке: групи грибів, хто ними харчується, правила збирання грибів.  (Фіксується у таблиці: Групи  грибів. Правила збирання.)

3. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлен­ня про їстівні й отруйні гриби, вміння розрізняти гриби.  (Розглянь і впізнай)                                         

- В  Україні росте близько 100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них.

- Давайте ознайомимось із грибами, які зустрічаються в нашій місцевості.

- Розгляньте картки у вас на партах.

- Скажіть, на які дві групи поділяються гриби? (Їстівні і отруйні)

- Погляньте на таблицю. На узліссі в осінньому різнобарв'ї ро­стуть гриби:

Білий гриб (боровик). Шапинка зверху – від світло-коричневого до темно-коричневого кольору, а знизу - білого кольору. Ніжка, зазвичай, більша ніж шапинка. Білий гриб може досягати ваги до 2 кілограмів.

Підосиновик (краснюк). Шапинка від жовто-оранжевого до червоно-оранжевого кольору. Ніжка гриба вкрита лусочками чорного кольору, яких буває так багато, що здається, ніби ніжка вимазана сажею.

Підберезовик (бабка). Схожий до підосичника, але відрізняється кольором шапинки – коричневий або темно-коричневий.

Маслюк. Поверхня цього гриба слизька і масляниста, ніби  змащена маслом чи жиром. З цією ознакою пов’язана назва цього гриба.

Печериця (Шампіньйон). Шапинка і ніжка – білого або молочного кольору. Цей гриб може рости в одному й тому ж місці декілька разів за літо (через 12-15 днів).

Опеньки. Шапинка світло-коричневого кольору. Ніжка – тонка, світлого кольору. Ці гриби ростуть сім’ями на пеньках і, навіть, деревах.

Лисички. Весь гриб яскраво-жовтого кольору. Ніжка плавно переходить у хвилясту шапинку. Цей гриб ніколи не буває червивим. Росте великими сім’ями.

Сироїжка. Шапинка буває різних кольорів: зеленуватий, жовтий, рожево-червоний. Гриб дуже крихкий.

  • Як ви розумієте приказку: «Всякий гриб в руки беруть, та не всякий в кошик кладуть»
  • Не всі гриби можна їсти. Є гриби, що містять речовини, які при споживанні визивають отруєння людини і навіть  смерть.
  • А тепер розглянемо отруйні гриби, які зустрічаються в нашій місцевості.
  • Розгляньте на малюнку мухомор. Як його можна упізнати? (За червоним забарвленням шапинки з білими плямками.)

Мухомор червоний. Шапинка спочатку кулястої форми, потім майже плоска,  яскраво-червоного кольору з білими бородавками. Ніжка довга білого або жовтуватого кольору з кільцем посередині.

  • Зустрічається в нас ще один різновид мухомора – це мухомор пантерний.

Мухомор пантерний. Схожий за формою на червоний мухомор, але відрізняється кольором шапинки.

  • Розгляньте малюнки із зображеннями опенька і несправжнього опенька. Порівняйте.

Зверніть увагу: отруйні опеньки на відміну від їстівних не мають на своїй ніжці білого кільця. А чи однаковий колір шапинок у не­справжніх опеньок і їстівних? В отруйних опеньок колір шапинок жовто-зелений, а у справжніх опеньок — жовто-коричневий.

Несправжні опеньки. Шапинка знизу темного забарвлення. Ніжка – тонка, без кільця.

  • Розгляньте на малюнку бліду поганку. Як її можна упізнати? (У неї шапинка блідо-зеленуватого кольору.) Ніжка у цього гриба тхне гнилою картоплиною.

Бліда поганка. Шапинка плоска, блідно-зеленого кольору. Внизу на ніжці розірваний «мішечок». Отруєння призводить до смерті.

Жовчний гриб. Шапинка знизу рожевого кольору. Ніжка, ніби замотана в чорну сіточку.

  • На який їстівний гриб схожий цей гриб? (На білий гриб)

Чортів гриб.  Шапка  цього  гриба  сіруватого  кольору,  ніжка  жовто

червона, з темно-червоною сіточкою. При розрізуванні відразу червоніє, а потім синіє. Має неприємний запах.

  • Розгляньте малюнки із зображеннями лисички і несправжньої лисички. Чим вони відрізняються? У справжньої лисички колір шапинки оранжево-жовтий з вигнутими гофрованими краями. У несправжньої лисички шапинка червонувато-оранжева з рівними краями.
  • Давайте зробимо висновок. То на які групи поділяються  гриби?
  • Висновок. Гриби є їстівні й отруйні. Їх треба розрізняти.

  C:\Users\HOME\Downloads\изображение_2021-12-11_184954_cut-photo.ru (1).png

  •  Зафіксуємо цю інформацію у таблиці. (Гриби бувають їстівні та отруйні.)

4.  Фізкультхвилинка. 

5.  Робота за підручником «Я досліджую світ» Т. Г. Гільберг. (Опрацювання статті у підручнику с. 143 – 144)

6.  Обговорення прочитаного.

- За якими ознаками можна розпізнати їстівні та отруйні гриби?

7.  Робота в зошитах з друкованою основою.

- Відкрийте свої зошити на сторінці 71.

- Завдання 1. Заповнити таблицю «Їстівні і отруйні гриби».

- Завдання 2. Підкреслити ознаки отруйних грибів.

- Завдання 3. Підписати назви грибів, зображених на світлинах.

8. Робота в групах.

Кожна група має окреме завдання. Перед початком роботи повторимо правила, яких слід дотримуватись під час роботи в групах.

1. Працюй тихо.

2. Уважно читай завдання.

3. Вислуховуй думку кожного.

4. Занотовуй свої відповіді.

5. Дотримуйся відведеного часу.

1 група

Продовжити речення, з’єднавши їх частини.

Гриби – це                                  добре відомі гриби, під наглядом дорослих.

Гриби є                                       окрема група організмів. У них є шапинка,   

                                                    ніжка  та грибниця.

Збирати можна лише                їстівні й отруйні.

 

 

2 група

Складіть пам’ятку грибника, вставивши в неї пропущені слова.

Пам’ятка грибника

  1. Збирай тільки……….тобі гриби.
  2. Не виривай гриб з ……… .
  3. ….. гриб ножем або охайно ….. його з грунту.
  4. Не знищуй …. гриби, бо вони – …. для тварин.
  5. Не бери в кошик ….. і ….. грибів.
  6. Не розривай ….. в боки, бо ….. загине.

Довідка:  відомі, грибницею, зрізай, викрути, отруйні, корм, старих, червивих, мох, грибниця.

3 група

З ‘єднати малюнок гриба з його назвою.

Виступ командирів груп.

Зафіксуємо цю інформацію у таблиці. (Правила збирання грибів: -зрізати ножем або обережно  вивернути; -брати тільки відомі гриби.)

ІV. Осмислення нового матеріалу, розвиток знань, умінь та навичок.

  1. Гра «Так-Ні».

Слухайте уважно  вірш і доповнюйте за  змістом словами «так» чи «ні».

Підберезовик назвався,

Загорів дивіться як.

У руденьку шапку вбрався,

Його можна брати? (ТАК)  

На його червоній шапці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Гриб цей візьмете собі? (НІ)

Сироїжки кольорові

Розрослися гарно як!

І зелені, й пурпурові.

Ми у кошик їх візьмемо? (ТАК)

Ця родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть цей гриб – бліда поганка.

Її візьмете собі? (НІ)

Це - жовтесенькі сестрички,

Любить їх поїсти всяк.

Бо грибочки ці – лисички.

Назбираємо їх? (ТАК)

Білий гриб міцний і дужий,

Як справжнісінький козак.

І його всі хвалять дуже.

Справді він найкращий? (ТАК)  

- Молодці! Розумієтесь на грибах!

2. Бесіда про значення грибів у живій природі. (Метод «Прес»)

- А зараз давайте з вами поміркуємо, для чого гриби у природі? Яке їх значення? (Я вважаю, що…  Тому що…)

- Зафіксуємо це у таблиці. (Гриби – корм для тварин, продукт харчування для людей.)

- Погляньте на дошку. Ось які тварини полюбляють живитися грибами.

- Називаємо всі разом! (Білка, їжак, лось, дикий кабан, сорока)

- Найбільшою любителькою грибів є білка. В дуплі однієї білки було знайдено біля 600 грамів сушених грибів. Для лосів і сорок найкращими ліками від хвороб є мухомори. Також гриби полюбляють їсти личинки різних комах, жуки гнойовики та черв’яки.

3. Гра «В ліс за грибами!»

- А зараз пограємо в гру «В ліс за грибами!» Перед вами два кошики для грибів: їстівні та отруйні. А гриби у вас під партами. Ану, загляньте під парту, у кого  виріс гриб, беріть його і кладіть у відповідну корзину!

(Спочатку перший ряд. Потім другий. Третій.)

- Кому віддамо кошик з їстівними грибами? (Людям)

- А з отруйними що зробимо? (Віддамо тваринам)

V. Підсумок уроку, рефлексія.

1. Вправа «Закінчи речення»

Я дізнався…

Я запам’ятав…

Я навчився…

  • Погляньте на нашу таблицю. Чи все ми дізналися?
  • Давайте ще раз підсумуємо. Коротко, за таблицею.
  • Отже, що нового ви дізнались сьогодні про гриби?
  • Який вид роботи вам найбільше сподобався?
  •  Молодці!

 

 

docx
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
2449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку