Відкритий урок за темою “Гірські породи. Корисні копалини та їх види ”

Про матеріал
Конспект відкритого уроку за темою “Гірські породи. Корисні копалини та їх види ” для 3 класу. (В моїх розробках також завантажена презентація до цього уроку)
Перегляд файлу

 

“Гірські породи. Корисні копалини та їх види ”

 

Мета. Формувати поняття «гірська порода», «корисні копалини»;                                                                                                                                                                                                                      ознайомити з найвідомішими гірськими породами, з їх різноманітністю

у природі. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати. Виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: колекція корисних копалин, презентація 

Очікувані результати:

  1. Закріпити знання про те, що таке гірські породи.
  2. Дізнатись чи всі гірські породи є корисними копалинами.
  3. Дізнатись які корисні копалини є в нашій місцевості.
  4. Зрозуміти, що потрібно охороняти гірські породи.

 

                 

Хід заняття

Слайд 1  «Гірські породи. Корисні копалини та їх види»

 

Слайд 2

 І. Організація класу до уроку

Слайд 2

Попливемо в країну знань

На кораблі «Усе пізнай»

До чарівного острова допливемо,

Мілини лінощів обминемо,

Рифи байдужості здолаємо.

До «Бухти досягнень» допливемо

І кінцевої мети досягнемо.

Що ж, капітаном буду я,

А ви – моряками цього корабля .

ЩАСЛИВОЇ ДОРОГИ!

 

Слайд 3

Програма «Як почуває себе ненька Україна?» в прямому ефірі

 

ІІ . Актуалізація опорних знань

Слайд 4

                      Виконаємо вправу «Мозковий штурм» ,

                      Щоб запрацював двигун.

Вправа «Мозковий штурм»

– У яких трьох станах може перебувати вода?(Твердому-лід, рідкому-вода, газоподібному-пара)

– Що таке кругообіг води у природі? (Перетворення води з одного стану в інший)

  • Характерні ознаки води (без запаху, без кольору, без смаку, немає форми)

– Для чого на Землі необхідна вода?(Для життя)

 

Слайд 5

  • Двигун запрацював. Ми відправляємось.

 

  • Загадки любите? Ось вам одна

Слайд 6          Де чекатиме нас велика родина,

                        Де живе кожна людина?      (Будинок)

Слайд 7

– Який матеріал потрібен, щоб побудувати будинок? (цегла)

– Машину ми заправляємо?(бензином)

– Своє житло ми обігріваємо (газом)

– На шкільній дошці ми пишемо (крейдою)

 

  • Молодці! З завданням впорались.

 

Слайд 8

 Ми дістались острова,

 Назву його відгадаємо,

 Коли у «Морський бій» зіграємо.

 

ІII. Повідомлення теми уроку та очікуваних навчальних результатів

Слайд 9

  1. Вправа «Морський бій»

Завдання: скориставшись ключем, прочитайте тему уроку

                 

Слайд 10   Гірські породи.

  • Що це за породи? Звідки вони з’явились? Навіщо вони потрібні?
  • Наша подорож допоможе нам сьогодні дізнатись багато нового про них.

 

  • Давайте пригадаємо, що ж таке гірські породи?

 

Гірські породи – це природні тіла, які містяться в землі, або на її поверхні.

 

Слайд 11   Крейда, бензин, газ, дерево. Це всі гірські породи та продукти їх переробки.

 

  • Гірські породи залягають під грунтом на різних глибинах. Вони закриті від нашого погляду.

Слайд 12   Вони, як і вода можуть бути рідкими, твердими і газоподібними

  • Більшість гірських порід — тверді тіла.

Слайд 13   Розглянь деякі тверді гірські породи

  • Які ще є гірські породи?

Слайд 14   - Хто скаже, що це?

Нафта - найвідоміша рідка гірська порода 

Слайд 15   - А це?

Природний газ - найвідоміша газоподібна гірська порода

 

  • Багато гірських порід становлять велику цінність.
  • Деякі гірські породи люди використовують для своїх потреб. Як вони називаються?

Всі гірські породи, які людина використовує для своїх потреб називаються «корисні копалини».

Слайд 16   В нашому краї є такі корисні копалини, як крейда, сіль, глина та пісок.

 

Слайд 17    - Чи міркували ви над тим, як утворилися корисні копалини?

  • Цікаво дізнатись?

А щоб це дізнатись ми відправимось з вами на острів «Всезнайки». Але щоб наш корабель доплив треба виконати

Слайд 18     фізкультхвилинку

 

Слайд 19   Ось ми і на острові «Всезнайки». Тут ми з вами більше дізнаємось про корисні копалини.

(Короткі повідомлення від дітей)

Слайд 20   Граніт. Найтвердіша гірська порода — граніт. Він виник глибоко під землею за дуже високої температури. На поверхню граніт потрапляє під час землетрусів та виверження вулканів.

Слайд 21  Нафта міститься глибоко під землею, на глибинах від десятків метрів до 5-6 кілометрів.

  • А от пісок і глина навпаки, близько до поверхні землі.

 

Слайд 22   Пісок і глина. Пісок і глина виникають у процесі руйнування гірських порід під дією сонця, вітру й  води. Від скель відламуються брили, які падають до підніжжя гір і розбиваються. Там потоки води й сильні вітри підхоплюють їх і ще більше подрібнюють.

 Слайд 23  Крейда і вапняк. Крейда і вапняк з’явилися завдяки морським тваринам, які мали черепашку. Відмираючи, тварини вкривали дно морів. Із часом товсті шари черепашок перетворилися на крейду і вапняк.

(Черепа́шка, або му́шля, розм. ра́ковина — захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків, плечоногих та деяких ракоподібних.)

  • А чи знаєте ви, як люди використовують корисні копалини?

Слайд 24   Корисні копалини використовують для опалення. Для опалення потрібне паливо. Це кам’яне вугілля, нафта, торф і газ.

Слайд 25   Для виготовлення автомобілів, літаків тощо, потрібні сталь, чавун, алюміній та мідь

  • Наші пращури також використовували гірські породи в житті.

 Слайд 26   Наші пращури використовували каміння для виготовлення зброї та знаряддя праці

Слайд 27   Запам’ятай. Люди з давніх давен використовують багатства землі в будівництві, медицині, для виготовлення скла, прикрас і навіть у їжу. Запаси корисних копалин не  безмежні, тому їх потрібно берегти.

  • Чи знаєте ви із чого виготовляють скло?

Слайд 28   Розглянь, із чого виготовляють скло.

Під час виробництва скла всі інгредієнти змішують і нагрівають. Піч розігрівають до 1400-1500 °С. При цьому суміш плавиться, тобто перетворюється в майже рідку масу. Після охолодження цієї маси отримують скло.

 

  • Ну що, чи дізнались ви щось нове про корисні копали, про те як вони утворюються та використовуються?
  • Тоді відправляємось на наступний острів

 

VІ. Практична робота

Слайд 29     І ми прибули на острів «Досліджень».

Щоб отримати ключа від скарбів нам треба пройти випробування.

Слайд 30 Конверт завдань і чарівну скриньку ми на острові знайшли,

Що у ній дослідимо з вами ми.

Відкриваємо коверт.  – Яке ж наше завдання?

Ознайомтеся з колекцією корисних копалин.

  • Чи цікаво роздивлятись їх на картинці? Ні? Тоді зазирнемо в нашу чарівну скриньку?
  • Перейдемо до дослідження.

(Проговорити техніку безпеки при проведені дослідження)

Слайд 31  

Алгоритм дослідження:

1. Розглянь зразок корисної копалини.

 У  якому стані вона знаходиться в природі: твердому, рідкому чи газоподібному?

.

2. Визнач її колір.

.

3. Чи має вона запах?

 

Слайд 32  

4. Якщо корисна копалина тверда, спробуй її розламати. Визнач її крихкість.

 

5. Укинь корисну копалину в склянку з водою і  розмішай. Визнач, розчинна чи нерозчинна вона у воді.

 

6. Зроби висновок про властивості корисної копалини.

 

Слайд 33   Презентація результатів груп.

                      

Висновки зробили – трохи відпочили.

 

  • А зараз перевіримо, як гарно ви запам’ятали корисні копалини.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Слайд 34  

Інтерактивне завдання на картках. Знайдіть назви гірських порід.

К

Н

Г

П

Т

О

Н

Ж

Р

А

Г

А

З

Е

А

Б

Е

М

И

Т

Ц

І

Ф

Ь

Й

Ц

А

Н

Г

С

Т

Ю

Д

Ф

М

Р

О

І

А

Х

А

В

У

Г

І

Л

Л

Я

М

О

Ь

Д

Ж

Ь

О

Є

И

Т

Л

Ю

Є

К

Т

Ї

 

 (вугілля, нафта, сіль, крейда, газ)

 

Слайд 35                    До «Бухти досягнень» ми допливли,

Кінцевої мети ми досягли.
Сьогодні на уроці отримали найбільший скарб – нові знання!

Слайд 36                            

Вправа «Кубик Блума»

Поясни що таке корисні копалини

Назви корисні копалини

Чому потрібно берегти корисні копалини?

Поділися своїми враженнями від уроку

Запропонуй ідеї використання корисних копалин

Придумай запитання для однокласника з теми «корисні копалини»

 

  • Вам сподобався сьогоднішній урок?
  • Сподобався дослід, який ми проводили?
  • Пропоную вам вдома його повторити. Візьміть корисну копалину на свій вибір і повторіть із нею цей дослід. Картку дослідження ви можете взяти в мене.

 

Слайд 37                             Дякую всім за плідну роботу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал до уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

Н

Г

П

Т

О

Н

Ж

Р

А

Г

А

З

Е

А

Б

Е

М

И

Т

Ц

І

Ф

Ь

Й

Ц

А

Н

Г

С

Т

Ю

Д

Ф

М

Р

О

І

А

Х

А

В

У

Г

І

Л

Л

Я

М

О

Ь

Д

Ж

Ь

О

Є

И

Т

Л

Ю

Є

К

Т

Ї

 

 

 

 

 

 

Картка дослідження

 

Назва    

____________________

 

1

В природі знаходиться в

 

_________________________ стані.

 

2

 

Має ________________________ колір.

 

3

 

___________________   запах.

 

4

Корисна копалина   

____________________________.

 

5

 

_______________________________ у воді.

 

 

doc
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
1528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку