Урок на тему " Загальне поняття про прикметник, його роль у реченні."

Про матеріал
конспект уроку формування компетентностей з української мови, побудований на іграх та розвитку комунікативних умінь учнів.
Перегляд файлу

3 клас

Конспект уроку української мови

Тема. Загальне поняття про прикметник, його роль у реченні.

Мета. Формування предметних і ключових компетентностей; сприяння індивідуальному самовияву учнів та взаємодії між ними через розвиток комунікативних умінь; розвиток уваги, мислення, мовлення; навички читання і письма, творчої уяви; сприяння практичному застосуванню знань; дослідження прикметника; виховання любові до природи.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання:  малюнки фруктів і овочів, тварин, цеглинки, дерев»яний молоток для аукціону.

І.Вступна частина

1. Мотиваційна віршована хвилина.

Встаньте, діти, всі рівненько.

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

Одне одному всміхнемось

Й до роботи всі беремось!

- Я хочу, щоб ви були впевненими, творчими, активними, спостережливими. Девізом нашого уроку є:

Думати швидко!

Виконувати чітко!

Творчо працювати!

Каліграфічно писати!

2. Активізація мислення учнів.

Прийом «Мозкова атака» на повторення раніше вивченого.

  • З чого складається наше мовлення?(з речень)
  • З чого складаються речення?(зі слів)
  • В які частини мови поєднані слова?
  • Яку частину мови ми вивчили?
  • Що таке іменник?
  • На які питання відповідає?
  • За чим змінюється іменник?
  • Якими членами речення може виступати?

 

ІІ.Основна частина

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Ось ми і з»ясували, що знаємо про одну з частин мови – іменник, а на сьогоднішньому уроці пригадаємо ще одну самостійну частину мови, з якою ознайомились у 2 класі. Пригадаємо значення цієї частини у мові. А що це за частина мови, ви дізнаєтесь, попрацювавши із загадкою.

 

  1. Робота із загадкою.

 

…вуха, …хвіст,

…сам на зріст.

На городі побував

І капусту попсував.

 

  • Чому вам не вдається відгадати загадку?
  • А прочитайте тепер:

 

Довгі вуха, куций хвіст,

Невеликий сам на зріст.

На городі побував

І капусту попсував.

 

-Хто це?

-Які слова вам допомогли відгадати загадку?

- Яку роботи виконали ці слова?

- На які питання відповідають ці слова?

- Отож, що це за частина мови?

- Молодці! Тож продовжуємо знайомство з прикметником!

 

  1. Каліграфічна хвилинка.

 

- Але спочатку, давайте каліграфічно запишемо слово-відгадку.

- Який перший звук у слові «Заєць»?

-Якою буквою позначається звук «З»?

- Тож запишемо велику і маленьку літери «З».

Зз за яєць заєць

-А тепер складіть речення зі словом «Заєць».

 

  1. Робота з реченням.

 

- Запишіть речення: «Сіренький заєць бігає по полю.»

- Встановіть зв»язок слів у реченні за допомогою питань.

- Про кого розповідається у реченні?

(хто?) заєць, (який?) сіренький, (що робить?) бігає (по чому?) по полю.

  • А який ще заєць може бути? (біленький,маленький, вухатий, пухнастий, куцохвостий, косоокий, полохливий….)
  • На яке питання відповідають ці слова?
  • Якою частиною мови вони є?
  • Так, прикметники характеризують предмет, описують, але не називають його. Цю властивість прикметників здавна помітив народ і зазвичай використовує їх у загадках.

 

Кожен предмет можна описати:

  • За кольором;
  • За розміром;
  • За формою;
  • За смаком;
  • За запахом;
  • За матеріалом.

 

  1. Робота з предметними малюнками.

 

  • Що це? (апельсин)
  • Який він за кольором?
  • За розміром?
  • За формою?
  • За смаком?
  • Хто це? (вовк)
  • Який він за кольором?
  • За розміром?
  • За характером?

 

  1. Гра «Угадай:  хто це?, що це?»

 

  • Великий, просторий, світлий, чистий.
  • Дерев»яний, червоний, тонкий, м»який.
  • Бурий, вайлуватий,великий, важкий.

 

  1.  Гра «Аукціон»

 

Я назву слово (іменник), а ви добираєте якнайбільше слів – назв ознаки. Переможе той, хто назве останню ознаку.

СОНЦЕ – жовте, гаряче, кругле, яскраве, велике….

ЛІС – темний,густий, холодний, дрімучий…

 

  1. Хвилинка відпочинку. Виконання рухів під музичний супровід.

 

  1.  Гра « Упіймай слово - назву ознаки».

 

 

  • Коли чуєте ознаку предмета – підніміть зелений кубик.

 

Ходить місяць кучерявий,

Темній ночі – золотий дар.

Десь у лузі чорнобровий

Виграє щось сопілкар.

О. Александрова

 

  1.                  Робота з віршем «Мова» М. Підгірянки.

 

Ой, яка чудова,

світла і багата

українська мова,

мова мами й тата!

Мова мами й тата,

діда і бабусі.

Знаю її добре,

ще краще навчуся.

Марійка Підгірянка

 

-Яка головна думка вірша?

-Випишіть прикметники. Поставте до них питання.

 

  1.                  Гра-естафета «Який? Яка? Яке?»

 

(На дошці 2 малюнки. Діти по черзі одне за одним  виходять до дошки і записують ознаку предмета; який ряд швидше справиться з завданням – переможець.)

 

ЯБЛУКО                                      БІЛКА

Велике                                       прудка

Кругле                                        спритна

Соковите                                   гарна

Смачне                                       руда

Корисне                                     пухнаста

Спіле                                           лісова

Тверде                                        маленька

Кисле...                                       жвава…

 

  1.                  Малюнковий диктант.

 

  • До одного з іменників доберіть та запишіть його ознаки.
  • Складіть речення з іменником та прикметником.

 

  1.                  Робота в групах.

 

Гра « Граматична арифметика»

 

Липа+нота= тварина (антилопа)

Риба+соки= фрукти (абрикоси)

Вода+ринг= фрукти (виноград)

 

  • Доберіть якнайбільше прикметників до слів, які ви відгадали.

 

  1.                  Бесіда. Робота з кубиками ЛЕГО.

 

  • Яким стає наше мовлення завдяки прикметникам? (будуємо вежу з кубиків)

 

  • багатим
  • виразним
  • точним
  • яскравим
  • емоційним
  • чудовим

 

  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Який він був?

 

  • Цікавий
  • Веселий
  • Пізнавальний
  • Емоційний
  • Багатий
  • Захоплюючий.

 

ІІІ. Заключна частина.

 

  1. Рефлексійний аналіз.

 

  • Я дізналася/дізнався про …
  • Я вчуся…

 

  1. Оцінюємо себе/самооцінювання.

 

Я знаю, що таке прикметник.

Я вмію поставити запитання до слова.

Я можу відшукати прикметник у реченні.

Я вмію співпрацювати в групі.

Я пишу розбірливо, дотримуючись граматичних і орфографічних норм.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку