Урок на тему "Закони царя Хаммурапі"

Про матеріал
Здавна люди розуміли необхідність жити згідно законам. Це розумів ще цар Хаммурапі, викарбувавши свої закони на стовпі, розташованому посеред головної площі Вавилона. Вивчення перших в історії людства писаних законів є метою предсталеного практичного заняття з учнями 6-го класу.
Перегляд файлу

 

 

Урок  всесвітньої історії в 6 класі

Підготувала вчитель історії Олександрівської  ЗШ

Комарова Любов Петрівна

Практичне заняття №2.

Закони царя Хаммурапі

Мета уроку:

Освітня: познайомити учнів з законами царя Хаммурапі; вирішити проблему про «справедливість» цих законів;

Розвиваюча:  розвивати  уміння працювати в групі; вчити учнів аналізувати окремі статті законів,  узагальнювати, робити висновки;

Виховна:  формувати в учнів усвідомлення необхідності  існування законів,  почуття відповідальності за їх порушення.

Обладнання уроку:

«Стрічка часу» на дошці; картки з індивідуальними завданнями;  витримки із законів царя Хаммурапі для групової роботи;  презентація до практичного заняття;

Хід уроку

І. Мотивація.

 Діти, подивіться уважно на екран і після перегляду дайте відповідь: В якій стародавній державі відбувалися ці події? Чому ви так вирішили? Щ о ви знаєте про цю державу7 Пропоную вам заповнити пропуски в тексті. Ви можете радитися в групі.

Зміст тексту:

« Із великої кількості міст Стародавнього межиріччя найбільшими були…  В … виникла держава. В Стародавньому Вавилоні  з… по… рік до н.е. правив цар Хаммурапі., який створив перші…

(Перевірка правильності відповідей)

Давайте відмітимо на стрічці часу  дати правління царя Хаммурапі та дізнаємося, скільки часу він правив в Вавилоні.

 Що нам потрібно зробити?

Назвати перший рік правління царя Хаммурапі.

Назвати останній рік його правління.

Чому дата початку правління більша за дату останнього року правління?

 Що ж створив цар Хаммурапі?

Діти, ми можемо тепер сформулювати тему нашого уроку?

Діти: Закони царя Хаммурапі.

Запишіть тему уроку в зошитах.

Метод «Мікрофон» Що таке закон?

Давайте визначення запишемо в зошит.( Закон – правила,по яким люди живуть в певній державі)

Чи існують закони в сучасному житті?  Для чого потрібні закони?

Перегляд слайду. Стела із законами царя Хаммурапі.

В 1901 році французька археологічна експедиція знайшла в м. Сузи стовп  із твердого каменю, з усіх сторін він був покритий рівними рядами клинопису. А у верхній частині було зображення. Ось воно перед вами. Це бог сонця Шамаш вручає царю Хаммурапі жезл, знак влади  над людьми. Коли вчені розшифрували написи на камені, стало зрозуміло, що це закони, по яким жили люди в цьому царстві.

Вавилонський цар вважав свої закони справедливими. На плиті з законами була вказана  їх мета: «щоб сильний не пригнічував слабого, щоб забезпечити справедливість сироті і вдові». Запамятайте: мета законів – справедливість. 

ІІ. Операційно-виконавчий етап

  1. Робота в групах . Вивчення законів царя Хаммурапі.

Кожна група отримує карточки з законами.

Вам потрібно, порадившись, визначити, на кого були направлені ці закони ? Справедливі вони чи ні, чи для всіх вони справедливі?

Групи отримують тексти законів царя Хаммурапі.

Кожна група отримує своє завдання.

1 група -  види відповідальності за порушення.

2 група – на основі чого виносились вироки?

3 група -  чи існувала рівність людей перед законом?

4 група – яке відношення було щодо рабів?

Завдяки законам Хаммурапі, ми дізналися про особливості господарської діяльності Стародавнього Вавилона.

 Завдання:  знайти приклади із законів царя Хаммурапі:

1 група. Чи займалися люди землеробством?

 Які культури вирощували?

2  група. Чи займалися скотарством,  яких тварин розводили?

3 група. Чи розвивалося ремесло: які ремісничі професії були відомі?

4 група. Хто такі лихварі?

Висновок: Що ви дізналися про господарство в стародавньому Вавилоні?

Знайти відповідь (гра «Хто швидше?)

Яку працю заохочували закони? Чому в законах проявлялась велика турбота про систему зрошення?

Який суспільний лад існував у Вавилоні, судячи за даними статтями?

 Доведіть, що закони царя Хаммурапі захищали дітей.

Чому закони вимагали офіційного укладення шлюбу?

Поясніть походження виразу: «око за око, зуб за зуб»?

Як ви вважаєте,  пропоновані покарання за злочини занадто суворі чи ні?

Оформлення запису на дошці та в зошитах:

Закони царя Хаммурапі захищали:

- чесну і сумлінну працю;

- приватну власність;

- своїх підданих від обернення в рабство;

- сімю та права дітей;

Закони суворо карали за злочини.

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Перегляд сценки з життя в Стародавньому Вавилоні  Запитання  Припустіть, якому покаранню згідно із законами царя Хаммурапі піддасться нещасний бідняк?
  2. Перевірочне завдання.

Привести у відповідність злочин і покарання згідно із законами царя Хаммурапі

Злочини:                                                       Покарання:

1 Якщо син ударить батька…              а). …те повинно ви вибити його очей.

2.якщо людина пошкодить око            б)…то повинно вибити його зуб

   кого-небудь з людей…

3.Якщо людина вибє зуб людини,      в)…то йому повинні відрубати руку.

4.Якщо раб вдарить по щоці когось     г)…то повинен полагодити за власне

з людей…                                                   срібло.

5.Якщо будівельник побудує будинок  д) …то має відрізати йому вухо.

і цей будинок зруйнується…

Відповідь: 1в; 2а; 3б; 4д; 5г.

ІУ. Висновки та рефлексія.

Метод «Мікрофон» - Підведемо підсумки.  Кожна група відповідає на окреме запитання :

Чи були закони царя Хаммурапі справедливими?

Чи змінилися уявлення про справедливість від часів Хаммурапі?

 Інтереси яких суспільних груп обстоювали закони Хаммурапі?

Чому закони царя Хаммурапі вважають важливим досягненням людства, однією з ознак цивілізаційного розвитку?

Ви сьогодні добре попрацювали. Давайте  підведемо підсумок. Про що ми дізналися?

Щоб підтримувати порядок в державі, Хаммурапі створив….(систему законів)

Ці закони повинні були виконувати …(всі жителі країни)

Закони були жорстокі по відношенню…(до порушників)

Але в той же час вони захищали …(бідних жителів держави від свавілля багатіїв)

Сьогодні ми з вами живемо в іншому суспільстві, більш цивілізованому і гуманному. Ми також відповідаємо за свої вчинки по законам, але вони відрізняються від тих, про які ми дізналися сьогодні.

   Давайте спробуємо оцінити свої знання, отримані на сьогоднішньому уроці. Ви піднімете червону карточку, якщо ви все зрозуміли. Ви піднімете синю карточку, якщо у вас залишилися ще запитання . Ви піднімете зелену карточку, якщо почуваєте, що зрозуміли дуже мало і вам потрібна допомога.

Маю надію, що вам було цікаво. По законам іншої держави,більш пізнішої від Вавилона, якщо глядачам сподобалося дійство, що відбувалося, вони піднімали великий палець руки вверх, а якщо не сподобалося – вниз. І від їх рішення залежало,стратить цар виступаючого перед ними чи помилує. Давайте й ми з вами введемо таке голосування.

У. Домашнє завдання для вас на дошці. Запишіть його в щоденники.   

Додатки.

Сценка.

Крадіжка в храмі богині Іштар.

Дійові особи: суддя, бідняк, стражник.

Стражник веде бідняка, штовхає його, той падає на коліна.

Суддя(грізно) Це ти викрав одяг богині Іштар?

Бідняк (жалісливо) О, пане! Злі демони затьмарили мій розум. Біднякові краще померти, ніж жити. Вночі я йшов повз зрам богині Іштар і згадував: коли  в моїй оселі був хліб, то не було солі; коли була сіль, то не було хліба. Все життя мене мучив голод. «О, змилуйся наді мною, добра богиня Іштар», -заблагав я і увійшов у храм. Мені здалося, що богиня ласкаво кивнула головою, немов подала знак. Я підійшов ближче і став знімати зі статуї дороге покривало. А в голові майнула думка: у богині безліч убрань, а я нагий і вмираю від голоду!

Суддя. Світоч мудрості, найперший цар, вождь, поставлений богами, вказує: якщо хто-небудь вкраде майно храму і царя, то…                                        

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
3 березня 2019
Переглядів
8431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку