Тема. Закріплення знань учнів про іменники, прикметники, дієслова, числівники та службові слова.
Мета. Формування предметних компетентностей: формувати в учнів уміння визначати вивчені частини мови; формувати образне мислення, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчу уяву, пізнавальну активність.
Формування ключових компетентностей: формування уміння міркувати, робити висновки, поповнювати словниковий запас.
Уміння вчитися впродовж життя: формувати уміння відбирати і застосовувати потрібні знання для досягнення навчальної мети.
Соціальна і громадянська компетентності: формувати вміння співпрацювати в команді, слухати і чути інших.
І. Вступна частина.
Привітання.
ІІ. Основна частина.
А про що ми з вами вже дізналися?
( діти є гарними винахідниками вони винайшли…)
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми будемо працювати у мовній лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних лаборантів- дослідників української мови та закріпите знання про вивчені частини мови.
Презентація. Слайд 1
Лабораторія – це спеціально обладнане та устатковане приладами, пристроями, мережами приміщення або транспортний засіб ( наприклад автомобіль, вагон потягу, літак) для наукових досліджень, навчальних робіт, контрольних аналізів та випробувань. ( на стіну слів вішаю слово лабораторія)
Тож давайте згадаємо?
Слайд 2
Люди які ведуть дослідження, займаються науковим дослідженням, вивченням, спостереженням, аналізом чого- небудь, сприяє отриманню нових знань- це (дослідники)
Слайд 3
Вчені, знавці щонайменше однієї галузі науки, які у своїх дослідженнях застосовують лише наукові методи- це (науковці)
Слайд 4
Люди, які створюють нові винаходи, технічні пристрої або методи. Хоча деякі можуть бути вченими, які створюють технічні новинки на базі відкритів інших вчених- (винахідники)
Проблемне запитання.
А зараз виконаємо інтерактивну вправу « Мішечок із запитаннями».
Гра « Так чи ні» ( З використанням Лего)
У дітей на партах цеглинки «Лего»: зелені та червоні. Учитель зачитує ситуацію, якщо учні вважають, що вчинок правильний, піднімають зелену цеглинку, якщо неправильний- червону.
-іменник відповідає на питання який?
- прикметник вказує на ознаку предмета.
- числівник відповідає на питання скільки?
- дієслово вказує на назву предмета.
- іменники мають власні і загальні назви.
- назви людей і тварин відповідають на питання хто?
- до службового слова ми можемо поставити питання.
- дієслово вказує на дію предметів.
3. Каліграфічна хвилинка.
Урок продовжим без зупинки написанням каліграфічної хвилинки.
- записати з’єднання букв ла-( середнє) ор-( верхнє) ія-( нижнє)
- записати каліграфічно слово лабораторія
-робота в парах. ( побудувати речення із розсипаних слів, записати речення, викласти модель речення за допомогою кубиків Лего) У лабораторії працюють розумні дослідники.
- Охарактеризуйте слова за планом -частина мови
- на що вказує
- на яке питання відповідає?
4. Фізкультхвиинка.
5. Робота в групах.
- Діти, а зараз ми з вами поділимося на групи ( за кольором пазлів)
Дізнаємось, хто в якому відділі лабораторії буде працювати.
Побудуйте слово із пазлів. Як називається ваш відділ?
Згадаємо правила роботи в групі
1 група Дослідники
2 група Науковці
3 група Винахідники
Винахідники ( завдання в конверті)
Винайти нові кольори- прикметники та дібрати до них відповідні іменники
Червоний+ жовтий=
Жовтий+ зелений=
Синій + червоний=
Презентація групи.
Науковці ( завдання в конверті)
Прослідкувати на якому місці за вживанням в українській мові знаходиться дієслово ( порахувати в даному тексті частини мови (за кольоровими камінчиками 1 слово= 1камінчику )
Презентація групи.
Дослідники ( завдання в конверті)
Провести дослідження. Скільки слів- іменників можна утворити із слова винахідник ( хід, винахід, вина, Діна нива, кіна, дах, Ніна, віник, дивина, вихід, диван)
Презентація групи.
Виписати числівники.
Білка моркву посадила,
Аж сімнадцять уродило.
П’ять зайців по три зірвали.
Скільки білочці зосталось? (2) ( 17, 5, 3, 2)
( НА, У) школі він отримує багато знань. Хлопчик мріє стати ученим.
Іванко любить ходити ( біля, до ) школи.
( Іванко любить ходити до школи. У школі він отримує багато знань. Хлопчик мріє стати ученим.)
Діти стоять в колі. Вчитель бере клубочок і називає іменник, наступна дитина ставить запитання до іменника і називає прикметник, слідуюча ставить запитання до прикметника і називає дієслово і так далі.
ІІІ. Заключна частина.
Діти, зараз я буду називати вам слова, а ви будете піднімати цеглинку відповідного кольору.
Співають, п'ятнадцять, на, дослід, в, наука, досліджувати, цікавий, спостерігати, творчий, два.
Діти, тож чи дійсно кожна людина може бути винахідником? ( так, якщо з’являються ідеї, то потрібно їх утілювати в життя, удосконалювати, досліджувати, багато працювати, щоб досягти певного результату)
А зараз приготуйте свої долоньки. Плесніть у долоні, якщо ви згодні зі мною.
-на уроці мені було цікаво
-на уроці я працював/ працювала старанно
-на уроці ми дружно працювали у групах і парах
Ось ви поаплодували дружно собі і своїм однокласникам. Ви всі сьогодні великі молодці.