Урок на тему: "Замки і палаци. Генуезька і Кам’янець – Подільська фортеці, Бахчисарайський та Маріїнський палаци."

Про матеріал
Учні зможуть показувати на карті місцезнаходження цих пам’яток; назвати, розпізнати та описати пам’ятки на основі вивченого матеріалу і практичної роботи; пояснити історичні поняття на основі тексту підручника та застосувати їх під час виконання пізнавальних завдань; складати план розповіді про пам’ятку і розповідати за планом, уживаючи історичні поняття та терміни.
Перегляд файлу

 

Тема: Замки і палаци. Генуезька і Кам’янець – Подільська фортеці, Бахчисарайський та Маріїнський палаци.

Мета: навчальна познайомити учнів з відомими архітектурними пам’ятками нашої батьківщини та історичними подіями, які з ними пов’язані;

     розвиваюча – формувати в учнів уміння і навички роботи з різними історичними джерелами;

     виховна – виховувати у дітей інтерес до історичного минулого, почуття патріотизму і гордості за Україну.

Обладнання: підручник О.І. Пометун, «Вступ до історії», ПК, навчальна презентація, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: архітектура, замок, палац, фортеця.

         Очікувані результати: учні зможуть показувати на карті місцезнаходження цих пам’яток; назвати, розпізнати та описати пам’ятки на основі вивченого матеріалу і практичної роботи; пояснити історичні поняття на основі тексту підручника та застосувати їх під час виконання пізнавальних завдань; складати план розповіді про пам’ятку і розповідати за планом, уживаючи історичні поняття та терміни.

 

Хід уроку.

 

Епіграф

Архітектура - також літопис світу:

вона говорить тоді, коли вже мовчать і пісні, і легенди…

М.Гоголь

І. Організаційний момент.

Учитель. Добрий день, добрий час!
Я рада бачити вас.
Один на одного подивилися
І один одному усміхнулися.

II. Перевірка домашнього завдання

Літературний диктант:

  1. Споруди, предмети і твори мистецтва, які пов’язані з історичними подіями в житті окремих людей, народу, суспільства та держави (пам’ятки історії)
  2. Православні християни називають свій храм  (церква)
  3. Християни – католики – (костел)
  4. Протистанти називають свій храм – (кірха)
  5. Іудеї – (синагога)
  6. Мусульманський храм – це (мечеть) с. 142
  7. З грецької означає «образ»  -  ікона
  8. Ім’я першого і найславетнішого давньоруського іконописця - АЛІПІЙ
  9. Зображення чи візерунок, виконані з кольорового скла чи каменю – мозаїка
  10. В якому соборі знаходяться такі фрески як: Богоматір Оранта, родина князя Ярослава Мудрого. – Софіївський собор
  11. У 17 ст. Києво-Печерська Лавра стає центром друкарства. В роки його діяльності книги видавали не тільки слов’янською, а й польською мовами та латиною – Петро Могила
  12. Колишній собор святої Софії в м. Константинополь (Візантія) називається – Мечеть Айя-Софія   Стамбул с.149
  13. Це євангеліє, після здобуття Україною незалежності (24 серпня 1991р.) стало традицією використовувати під час присяги Президента України на вірність своєму народу – Пересопницьке Євангеліє 1556-1561рр.
  14. Книга прикрашена ілюстраціями, з накладками з чистого золота, де зображені євангелісти Луки, Марка та  Іоанна – Остромирове Євангеліє 1056-1057 рр.
  15. Ім’я винахідника, який в Москві у 1553 році відкрив першу друкарню, потім на кошти міщан Львова там відкрив друкарню, і у 1574 р. там видав «Апостол»  і «Буквар» - перший друкований підручник на українських землях. – Іван Федоров
  16.  Оброблена шкіра ягнят або телят для письма - пергамент

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

Бесіда

1. Уявіть  себе  жителем  стародавніх  часів.  Які  існували  загрози вашому життю?

2. Поміркуйте,  у якому  будинку  ви  почувалися  б захищеним  від ворогів.

ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

          Учитель. Оголошення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми з вами здійснимо захопливу подорож мальовничими куточками нашої України.

У давнину дуже часто вели війни, тому люди вимушені були будувати оборонні або добре укріплені споруди – фортеці та замки. Також важливе значення для істориків мають палаци – будинки, де жили заможні люди. Болгарське прислів’я стверджує: «У каменя довга пам'ять».

Якими ж вони були в Україні. На уроці ми здійснимо уявну екскурсію Кам’янець–Подільською та Генуезькою фортецею, Бахчисарайським та відео-екскурсію до Маріїнського палацу.

ІV. Виклад нового матеріалу.

Учитель. Діти, для вивчення нового матеріалу нам необхідно з Вами скласти план вивчення нового матеріалу. Тому погляньте будь-ласка на тему нашого уроку і давайте разом складемо план за яким ми будемо працювати на сьогоднішньому уроці.

План вивчення нового матеріалу

1. Що таке замки і палаци?

2. Генуезька та Кам’янець – Подільська фортеці

3. Бахчисарайський та Маріїнський палац 

Учитель. Перше запитання яке ми повинні з вами розглянути це з’ясувати, що таке замки та палаци.

Про особливість кожної історичної епохи розповідає її архітектура. Архітектура – наука про мистецтво спорудження  будівель.

У неспокійну давнину, в період постійних воєн, європейці надавали перевагу добре укріпленим спорудам – замками. Кілька століть поспіль вони захищали населення від нападників. Замок  – добре укріплена споруда. Що може правити і за житло, і за оборонну    споруду. Кожен із замків передусім був фортецею. Фортеця — добре укріплені споруди, що мають військово-оборонне значення. С.156-157

     Важливими спорудами в містах, які також розповідають нам про минуле, є палаци. Палац — велика, гарно оздоблена будівля, у  якій жили багаті та знатні.

 На Україні збудовано велику кількість замків, фортець та палаців, які тримають в собі спогади про князів, гетьманів, відомих людей, про доленосні події нашої минувшини.  Сьогодні найкращі з них розкажуть нам свої історії, розкриють найприхованіші таємниці.

 

Робота з термінами. Гра «Лото»

ЗАМОК  Б добре укріплена споруда. Що може правити і за житло, і за оборонну    споруду.

ПАЛАЦ   А велика, гарно оздоблена будівля, у  якій жили багаті та знатні люди

ФОРТЕЦЯ Г добре укріплені споруди, що мають оборонне значення

АРХІТЕКТУРА  В наука про мистецтво спорудження  будівель

Учитель. Після виконання учні обмінюються завданням, здійснюють перевірку.

Учитель. Розпочинаємо ми нашу подорож з  м. Судак де знаходить Генуезька фортеця, яку збудували генуезьці 1460 року на місці візантійської фортеці VІ–VІІ ст., які володарювали у Судаку впродовж ХІV–ХV ст.  

 

Запитання. Де розташована Генуезька фортеця? Хто її збудував? (генуезці, м. Судак, 14-15 ст.)

Учитель. Далі ми вирушаємо в Хмельницьку область до славетного міста Кам’янець-Подільський, в якому знаходиться середньовічна фортеця, збудована в другій половині ХІV століття. За деякими дослідженнями її почали зводити ще в кінці ХІІ століття.

Запитання. Де розташована Камянець-Подільська фортеця? Коли була зведена фортеця? С. 160

Учитель. Ми з вами знову вирушаємо до Криму. Адже в місті Бахчисарай знаходиться один з найкрасивіших палаців - родова резиденція династії Гераїв – правителів Кримського ханства у 1532 – 1783 рр.. (Бахчисарайський ханський палац). Це єдиний у світі зразок кримськотатарської палацової архітектури. Детальніше ми можемо з Вами довідатися про Бахчисарайський палац опрацювавши матеріал у підручнику.

Робота з підручником.

Опрацюйте с. 160 – 161

Учитель. Наступна наша подорож до столиці. Саме в Києві знаходиться палац, який є сьогодні державною резиденцією президента України. Тут проходять урочисті події загальнодержавного рівня, зустрічі з іноземними гостями, урочисті прийоми. Це Маріїнський палац.  Його збудовано в 1744 році на замовлення імператриці Єлизавети за проектом архітектора Бартоломео Растреллі.

Запитання. Де розташований Маріїнський палац? Коли був зведений Маріїнський палац? Чи можна його вважати визначною пам’яткою історії?

Учитель. Ось закінчилася наша подорож визначними. Я дякую всім за цікавий матеріал, а ми продовжуємо далі наш урок. Переходимо до практичного завдання.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання і запитання.

1.Де розташована Генуезька фортеця? (Генуезька фортеця розташована в місті Судак. Її найбільші оборонні споруди були зведені генуезцями, які володарювали у Судаку впродовж ХІV—ХV ст.)

2. Коли зведена  була Кам’янець-Подільська фортеця? (фортеця у Кам’янці-Подільському — одна з найбільш неприступних оборонних споруд України, зведена у ХІІ—ХІІІ ст.)

3.Які архітектурні пам’ятки ми відвідали в Криму? (Генуезьку фортецю та Бахчисарайський палац)

4. Який палац є резиденцією президента України? (Маріїнський палац)

5. Коли був зведений Маріїнський палац? Де знаходиться Маріїнський палац? (Маріїнський палац зведено у Києві в середині ХVIII ст. Нині він є резиденцією Президента України.)

6.   Коли та на честь кого був зведений Бахчисарайський палац? (Бахчисарайський палац був збудований у ХVІ ст. як родова резиденція династії Гіреїв – правителів Кримського ханства. Це єдиний у світі зразок кримськотатарської палацової архітектури)

Вправа «Переплутанка»

Розташуйте написані на карточці букви у правильній послідовності та поясніть зміст утворених понять

1 яцетроф         2 лацпа    3 комаз

Вправа « Завершіть речення» (слайд 27).

  1. Сьогодні я дізнався (дізналася) …
  2. На  уроці мені найбільше сподобалося…..
  3. Я б хотів (хотіла) б відвідати палац або фортецю…..

VІ. Підсумки уроку.

Учитель. Ось і завершилась наша мандрівка найвидатнішими фортецями і замками України.

Якщо ви любите історію і хочете дізнатися якомога більше про архітектуру, більше пізнати її пам’ятки, потрібно виробити в собі бажання зберігати і примножувати матеріальні та духовні багатства своєї Батьківщини, сприяти її зміцненню і процвітанню.

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника 23.

 

doc
Додано
7 травня 2019
Переглядів
1193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку