Тема: Замки і палаци. Генуезька і Кам’янець – Подільська фортеці, Бахчисарайський та Маріїнський палаци.
Мета: навчальна – познайомити учнів з відомими архітектурними пам’ятками нашої батьківщини та історичними подіями, які з ними пов’язані;
розвиваюча – формувати в учнів уміння і навички роботи з різними історичними джерелами;
виховна – виховувати у дітей інтерес до історичного минулого, почуття патріотизму і гордості за Україну.
Обладнання: підручник О.І. Пометун, «Вступ до історії», ПК, навчальна презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: архітектура, замок, палац, фортеця.
Очікувані результати: учні зможуть показувати на карті місцезнаходження цих пам’яток; назвати, розпізнати та описати пам’ятки на основі вивченого матеріалу і практичної роботи; пояснити історичні поняття на основі тексту підручника та застосувати їх під час виконання пізнавальних завдань; складати план розповіді про пам’ятку і розповідати за планом, уживаючи історичні поняття та терміни.
Хід уроку.
Епіграф
Архітектура - також літопис світу:
вона говорить тоді, коли вже мовчать і пісні, і легенди…
М.Гоголь
І. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день, добрий час!
Я рада бачити вас.
Один на одного подивилися
І один одному усміхнулися.
II. Перевірка домашнього завдання
Літературний диктант:
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Бесіда
1. Уявіть себе жителем стародавніх часів. Які існували загрози вашому життю?
2. Поміркуйте, у якому будинку ви почувалися б захищеним від ворогів.
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Учитель. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами здійснимо захопливу подорож мальовничими куточками нашої України.
У давнину дуже часто вели війни, тому люди вимушені були будувати оборонні або добре укріплені споруди – фортеці та замки. Також важливе значення для істориків мають палаци – будинки, де жили заможні люди. Болгарське прислів’я стверджує: «У каменя довга пам'ять».
Якими ж вони були в Україні. На уроці ми здійснимо уявну екскурсію Кам’янець–Подільською та Генуезькою фортецею, Бахчисарайським та відео-екскурсію до Маріїнського палацу.
ІV. Виклад нового матеріалу.
Учитель. Діти, для вивчення нового матеріалу нам необхідно з Вами скласти план вивчення нового матеріалу. Тому погляньте будь-ласка на тему нашого уроку і давайте разом складемо план за яким ми будемо працювати на сьогоднішньому уроці.
План вивчення нового матеріалу
1. Що таке замки і палаци?
2. Генуезька та Кам’янець – Подільська фортеці
3. Бахчисарайський та Маріїнський палац
Учитель. Перше запитання яке ми повинні з вами розглянути це з’ясувати, що таке замки та палаци.
Про особливість кожної історичної епохи розповідає її архітектура. Архітектура – наука про мистецтво спорудження будівель.
У неспокійну давнину, в період постійних воєн, європейці надавали перевагу добре укріпленим спорудам – замками. Кілька століть поспіль вони захищали населення від нападників. Замок – добре укріплена споруда. Що може правити і за житло, і за оборонну споруду. Кожен із замків передусім був фортецею. Фортеця — добре укріплені споруди, що мають військово-оборонне значення. С.156-157
Важливими спорудами в містах, які також розповідають нам про минуле, є палаци. Палац — велика, гарно оздоблена будівля, у якій жили багаті та знатні.
На Україні збудовано велику кількість замків, фортець та палаців, які тримають в собі спогади про князів, гетьманів, відомих людей, про доленосні події нашої минувшини. Сьогодні найкращі з них розкажуть нам свої історії, розкриють найприхованіші таємниці.
|
Робота з термінами. Гра «Лото»
ЗАМОК Б добре укріплена споруда. Що може правити і за житло, і за оборонну споруду.
ПАЛАЦ А велика, гарно оздоблена будівля, у якій жили багаті та знатні люди
ФОРТЕЦЯ Г добре укріплені споруди, що мають оборонне значення
АРХІТЕКТУРА В наука про мистецтво спорудження будівель
Учитель. Після виконання учні обмінюються завданням, здійснюють перевірку.
Учитель. Розпочинаємо ми нашу подорож з м. Судак де знаходить Генуезька фортеця, яку збудували генуезьці 1460 року на місці візантійської фортеці VІ–VІІ ст., які володарювали у Судаку впродовж ХІV–ХV ст.
Запитання. Де розташована Генуезька фортеця? Хто її збудував? (генуезці, м. Судак, 14-15 ст.)
Учитель. Далі ми вирушаємо в Хмельницьку область до славетного міста Кам’янець-Подільський, в якому знаходиться середньовічна фортеця, збудована в другій половині ХІV століття. За деякими дослідженнями її почали зводити ще в кінці ХІІ століття.
Запитання. Де розташована Камянець-Подільська фортеця? Коли була зведена фортеця? С. 160
Учитель. Ми з вами знову вирушаємо до Криму. Адже в місті Бахчисарай знаходиться один з найкрасивіших палаців - родова резиденція династії Гераїв – правителів Кримського ханства у 1532 – 1783 рр.. (Бахчисарайський ханський палац). Це єдиний у світі зразок кримськотатарської палацової архітектури. Детальніше ми можемо з Вами довідатися про Бахчисарайський палац опрацювавши матеріал у підручнику.
Робота з підручником.
Опрацюйте с. 160 – 161
Учитель. Наступна наша подорож до столиці. Саме в Києві знаходиться палац, який є сьогодні державною резиденцією президента України. Тут проходять урочисті події загальнодержавного рівня, зустрічі з іноземними гостями, урочисті прийоми. Це Маріїнський палац. Його збудовано в 1744 році на замовлення імператриці Єлизавети за проектом архітектора Бартоломео Растреллі.
Запитання. Де розташований Маріїнський палац? Коли був зведений Маріїнський палац? Чи можна його вважати визначною пам’яткою історії?
Учитель. Ось закінчилася наша подорож визначними. Я дякую всім за цікавий матеріал, а ми продовжуємо далі наш урок. Переходимо до практичного завдання.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання і запитання.
1.Де розташована Генуезька фортеця? (Генуезька фортеця розташована в місті Судак. Її найбільші оборонні споруди були зведені генуезцями, які володарювали у Судаку впродовж ХІV—ХV ст.)
2. Коли зведена була Кам’янець-Подільська фортеця? (фортеця у Кам’янці-Подільському — одна з найбільш неприступних оборонних споруд України, зведена у ХІІ—ХІІІ ст.)
3.Які архітектурні пам’ятки ми відвідали в Криму? (Генуезьку фортецю та Бахчисарайський палац)
4. Який палац є резиденцією президента України? (Маріїнський палац)
5. Коли був зведений Маріїнський палац? Де знаходиться Маріїнський палац? (Маріїнський палац зведено у Києві в середині ХVIII ст. Нині він є резиденцією Президента України.)
6. Коли та на честь кого був зведений Бахчисарайський палац? (Бахчисарайський палац був збудований у ХVІ ст. як родова резиденція династії Гіреїв – правителів Кримського ханства. Це єдиний у світі зразок кримськотатарської палацової архітектури)
Вправа «Переплутанка»
Розташуйте написані на карточці букви у правильній послідовності та поясніть зміст утворених понять
1 яцетроф 2 лацпа 3 комаз
Вправа « Завершіть речення» (слайд 27).
VІ. Підсумки уроку.
Учитель. Ось і завершилась наша мандрівка найвидатнішими фортецями і замками України.
Якщо ви любите історію і хочете дізнатися якомога більше про архітектуру, більше пізнати її пам’ятки, потрібно виробити в собі бажання зберігати і примножувати матеріальні та духовні багатства своєї Батьківщини, сприяти її зміцненню і процвітанню.
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника 23.